Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Snadrem schreef:Nee, dat niet, maar dat kan natuurlijk van alles zijn. Een verwaarloosd hoestje, schimmels, stof...
De klachten zijn ooit begonnen toen ik met mijn paard in Retie (Belgie) stond. Toen belde een stalgenootje in paniek op dat mijn paard zo raar aan het hoesten was. Ik meteen in de auto gesprongen, een uur later was ik er (ze stond niet bepaald dichtbij toen) en vervolgens was er niks aan de hand. Toch voor de zekerheid een veearts laten komen, maar die wist het ook niet. Een paar dagen kreeg ik weer een zelfde paniek telefoontje, weer snel die kant op en eenmaal daar weer niks aan de hand.
Toen de problemen echt begonnen op mijn vorige stal, en de problemen bleven maar aanhouden, zijn we op zoek gegaan naar een oorzaak. Om het hooi uit te kunnen sluiten zijn we overgestapt op alleen nat geweekt hooi en kuilgras, maar het hoesten en pompen bleef ondanks Ventipulmin. Toen heeft een stalgenoot de stal eens goed nagekeken. Ze stond toen op stro, en wat bleek.. die stal werd al wekenlang niet goed uitgemest. Wel steeds vers stro er overheen, maar de onderlaag was een en al schimmel en stofte vreselijkIk heb haar toen direct op de wei gezet en wilde haar onder geen beding meer op stal hebben. Een paar weken later zouden we toch naar een andere locatie verhuizen.
Waar het dus precies is ontstaan, weet ik niet. Ik weet ook niet of dat ooit nog te achterhalen is. We moeten nu gewoon goed opletten met stof, en ze blijft ook met haar pollennetje op staan. Met de Puur Pollen blijf ik doorgaan voor de zekerheid.
Volgens de veearts spreek je al van iets "chronisch" als het langer dan drie weken aanhoudt. Ik denk dat de bronchitis dan is gekomen door het stof en de schimmel op de vorige stal, en dat ze door een te lage dosis ventipulmin hier niet overheen heeft kunnen komen.
Citaat:De belangrijkste chronische aandoening van de luchtwegen bij paarden is COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease).
Tegenwoordig wordt deze aandoening RAO genoemd (Recurrent Airway Obstructive).
In de volksmond noemen we dit dampigheid.
Wat heeft een dampig paard? Dampigheid wordt veroorzaakt door een schimmel, om precies te zijn is er sprake van een allergische reactie tegen schimmel sporen.
Hoe werkt dat? Schimmels en de sporen ervan zitten gebonden aan stof en worden ingeademd door het paard. Na het inademen bereiken deze deeltjes de diepe luchtwegen en het uiteindelijke longweefsel.
Als reactie hierop brengt het lichaam witte bloedlichaampjes vanuit het bloed in de longblaasjes en het immuunsysteem maakt daarna antistoffen aan om de schimmelinfectie uit de luchtwegen te verwijderen.
Daarbij wordt extra slijm gevormd door het paard om de infectie af te voeren uit de luchtwegen. Door de toename van het slijm gaat het paard hoesten om de luchtwegen schoon te houden.
Bij dieren met een aanleg voor het ontwikkelen van allergie reageert het immuunsysteem overmatig op de schimmel(sporen).
Het lichaam maakt bovendien nauwelijks meer onderscheid tussen de schimmels en andere onschuldige organische stoffen (zoals het fijnstof in de lucht).
Het immuunsysteem reageert daardoor op concentraties fijnstof zoals het op de schimmelinfectie zou reageren.
Het allergische paard reageert bij het inademen van concentraties fijnstof met de zelfde ziekte verschijnselen als bij het inademen van schimmelsporen. In het uiterste geval kunnen zich secundaire infecties zoals bronchitis ontwikkelen of blijft het paard chronisch hoesten waarbij longblaasjes beschadigd kunnen worden en emfyseem ontstaat.
Niet alle paarden worden ziek
Het komt de laatste jaren steeds vaker voor dat paarden een allergie hebben gevormd door schimmelsporen en allergisch reageren op fijnstof. Er zijn paarden die hier aanleg voor hebben (al dan niet genetisch). Een exacte oorzaak hiervan is echter niet aan te wijzen. Bij andere paarden ontwikkelt zich deze allergie door uiteenlopende factoren zoals een verminderde weerstand, een te hoge stofdruk met daarin de bewuste schimmelsporen, een samenloop met een andere infectie, constante blootstelling aan te hoge concentraties ammoniak, enz.. Meestal uit het zich op ca 8 jarige leeftijd maar bij dravers van 2 jaar is het ook vastgesteld. Slechts 5% van de chronisch hoestende paarden heeft een pollen allergie (vergelijkbaar met hooikoorts bij mensen).
ellepel schreef:wel fijn dat het al beter gaat,![]()
zou wel wat voorzichtig aan doen.
is niet niks en je paard moet nog wel herstellen.
Jibbel schreef:Ieder paard is anders, elk luchtweg probleem is anders. Laat je niet gek maken, jij kent jouw paard het beste en jij ziet haar elke dag van dichtbij. Goedbedoelde adviezen zijn soms vreselijk vervelend, iedereen weet altijd wel 'een middeltje' wat je ook nog zou kunnen proberen. Blijf zelf iig helder nadenken en probeer de dingen waarbij je je goed voelt eens uit en volg je gevoel over hoe het gaat met je paard. Dit hoeft écht niet het einde van je paard te betekenen!!