Paard allergisch voor bomen en gras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jobet

Re: Paard allergisch voor bomen en gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:18

Dit komt mij heel erg bekend voor, bel alsjeblieft Erik Laarakker en zeg dat het spoed is !!!!! Mijn paard was 17 toen hij een soort gelijk iets kreeg. Optie in laten slapen !!! Tenminste dat was het vonnis van mijn DA. Door een holist, Dhr Zomer is onze Burgemeester er nog !!!! Hij wordt vandaag 34 !!!! KWPN-er.
Dhr Zomer is niet meer in Ned. maar Erik Laarakker wel en reken er op die is goed !!! Echt de beste in mijn ogen !!!! Ik heb heel veel ervaring met hun, wij hebben een kleinschalig manegebedrijf en we laten regelmatig door hun onze paarden controleren en behandelen. Bronchoscopie is natuurlijk heel goed dan kun je zien wat er aan de hand is van binnen. En Meten bij Laarakker is Weten !!!!
succes !!!!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 11:25

Op dit moment is het geen optie om helemaal naar Laarakker te rijden voor ons, omdat Zelano daar te benauwd voor is. Het is RUIM anderhalf uur rijden in een benauwde trailer (enkele reis), en ze is toch al zo´n trailerheld. Dan kunnen we halverwege stoppen omdat ze is omgevallen van ademtekort.

Eerst moeten we weten of die longen nog goed genoeg zijn, want dat is op dit moment alles bepalend. Het gaat nu niet meer om de allergie, het gaat om het gevolg er van, en dat zijn de longen. Ik kan wel gaan zoeken naar wat de daadwerkelijke oorzaak is, maar als alles toch al kapot is van binnen, dan maakt dat voor Zelano niet meer uit waardoor het komt. De kliniek waar we nu naar toe gaan is amper een kwartier rijden, dat houdt ze nog wel vol en dat beschadigt haar longen dan ook niet nog veel meer.

Als daar nou blijkt dat haar longen nog goed genoeg zijn om met ondersteunende medicatie een kwalitatief leven te kunnen hebben, DAN kan ik naar Laarakker gaan. Dan zal ze door medicatie ook minder benauwd zijn en kan ze die tijd wel op de trailer staan, en dan kunnen we kijken wat nou precies de oorzaak is en die oorzaak aanpakken. Maar alles valt of staat op dit moment met haar longen.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:07

Ik zou je pony eens aan de propolis zetten. Mijn pony <met een hele voorgeschiedenis van ziek zij, wat 2 jaar terug begon> heeft het heel goed geholpen, nu nog!
PB maar als je meer info wilt of interesse hebt.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:17

Ik heb net je hele topic doorgelezen en allereerst wel ik je heel veel sterkte wensen morgen.

Wat ik mis in het hele verhaal is of haar hart ook nagekeken/beluisterd is door de dierenarts. Als het hart niet goed pompt dan krijg je vaak vocht achter en om de longen. Ik vraag dit omdat ze ondanks zware medicijnen voor de luchtwegen toch nog benauwd blijft.
Nog niet zo lang geleden (misschien een week) is er een topic geweest over een paard met hartklachten, volgens mij was het een topic van Tendance (?), ze kwam in ieder geval uit Meppel.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 12:20

Naar het hart is volgens mij nog nooit geluisterd, of laat ik het zo zeggen: ik heb niet doorgekregen dat de veearts ook even naar haar hart ging luisteren. Misschien pakte hij dit wel mee met naar de longen luisteren, ik weet het niet. Het is in ieder geval nooit benoemd, maar ik ga er morgen wel even naar vragen.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:25

@TS ik heb je even gePB!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:28

Ik heb net nog even gezocht naar het topic waarnaar ik verwees (TS Tendance-hartritmestoornis). Dat paard was echter niet benauwd. Dat paard had totaal geen conditie meer.
Maar je kunt het morgen, samen met al je andere vragen, toch even meenemen.
Nogmaals succes!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:41

Snadrem: Hoe is het vandaag gegaan?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 21:44

GOED NIEUWS!!!!!!

Ik was echt ontroerd door alle mensen die me vandaag berichtjes hebben gestuurd, aan ons hebben gedacht en zelfs kaarsjes voor Zelano hebben aangestoken. En het heeft geholpen!

Ik heb eerst het hele verhaal aan de veearts gedaan van de bevindingen tot nu toe, aan welke medicatie ze heeft gestaan en aan welke medicatie ze nu staat. Vervolgens heeft hij haar longen beluisterd in rust. Hij kon op dat moment helemaal niets afwijkends horen. Hierna moest ik haar even flink longeren. Bij het longeren kwamen er weer bijgeluiden van de ademhaling. Hierna heeft hij weer naar de longen geluisterd. De veearts dacht aan chronische bronchitis, en mogelijk cornage wat voor die bijgeluiden zorgt. Dat zou allemaal gaan blijken uit de bronchoscopie.

Wat betreft de allergie bloedtest, daar had hij zijn twijfels bij. Onderaan de test staat al dat de hoogte van de waardes niet bepalend is hoe sterk de daadwerkelijke reactie er op is, en aangezien Zelano zo'n beetje het hele jaar door benauwd is, dacht hij dat dit door de bronchitis zou komen en niet door een allergie. Als het wel door een allergie komt, dan kon hij dat zien aan de hoeveelheid vocht in de luchtwegen. In het geval de bronchoscopie geen uitsluitsel gaf, wilde hij over een paar dagen een longspoeling doen om zeker te weten waardoor er vocht in de luchtwegen komt.

De bronchoscopie was een echte science fiction ervaring, met zo'n cameraatje op een slang en van die flikkerende lampjes. De veearts heeft goed uitgelegd wat er allemaal te zien was. Bij de stembanden aangekomen was het eerste vocht te zijn. Een soort van gelige slijmklodder bij de longflappen, net boven de stembanden. De stembanden heeft hij goed bekeken en even getest, en er is geen sprake van cornage. Vervolgens ging het cameraatje tussen de stembanden door naar beneden de luchtpijp in. Je zag in de luchtpijp direct een soort van slijmspoor liggen. Allemaal van dat gelige vocht. Hoe lager de camera kwam, hoe meer slijm er in de luchtpijp lag. Vlak voor de vertakking van de longen lag echt een soort poeltje van dat gelige spul, wat allemaal uit de longen afkomstig is. Volgens de veearts was het absoluut niet normaal, zoveel vocht als er te zien was en wees dit er voor hem zeker weten op dat er sprake is van chronische bronchitis.

We hebben nu medicatie meegekregen, Ventipulmin en Equimucin om het slijm op te lossen. Ze krijgt nu 2x daags 4 pompjes Ventipulmin siroop en 2x daags 3 zakjes Equimucin. De dosering Ventipulmin is 2x zo hoog als dat ze voorheen kreeg, misschien dat het nooit goed genoeg werkte omdat de dosering te laag was...
Deze medicijnen krijgt ze zo'n 10 tot 14 dagen (tot het op is) en dan moet ik weer even bellen hoe het gaat. Over een maand moet ik nog een keer contact op nemen om te laten weten hoe het gaat en wil ik eigenlijk sowieso terug naar de kliniek om nog een keer een bronchoscopie te laten doen, om vast te kunnen stellen of het van binnen ook verbeterd is.

Naast de medicatie moet Zelano nu 24/7 naar buiten van de veearts, en geen natgemaakt hooi meer maar voordroog. Nu met het mooie weer is het allemaal geen probleem, maar we moeten op korte termijn wel even iets van een schuilstal gaan regelen. De vergunning voor een overkapping is nog in behandeling bij de gemeente, alleen is het niet zeker of dat door kan gaan (je weet maar nooit met gemeentes).

Ze zal niet de rest van haar leven aan de medicatie hoeven staan. Wel zei de veearts dat ze mogelijk nog een of meerdere keren per jaar het weer even moeilijk kan hebben, dan is het een kwestie van weer even een kuurtje en daarna weer op eigen kracht verder. Wel zei hij dat als deze medicatie niet aan slaat, hij niets meer voor haar kan doen.

We gaan duimen dat het allemaal goed werkt!!! Ik ben zo ontzettend opgelucht dat ze weer mee terug naar huis kon.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:11

Heel erg goed nieuws. De grote slijmvorming herken ik van Connor bij hem is het idd ook chronische bronchitis maar dan echt als gevolg van de allergien. Vreemd dat hij geen vertrouwen heeft in de tesen. het zegt idd niets over welke reactie je merrie geeft maar je weet wel dat je die planten moet vermijden zoveel mogelijk.

Hopelijk slaat de medicatie aan en heb je weer zo'n beetje je oude paard terug. je moet kennelijk op het zelfde leefregime als Connor uitkomen. Alleen die van ons kan gewoon droog hooi aan mits op de grond of in een lage bak gevoerd. Hij staat nu eigenlijk allergeen vrij en is nog niet zo goed het zware voorjaar doorgekomen eigenlijk. Hopelijk gaat dat voor jullie ook gelden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 22:56

Goed nieuws zeg! Ik duim voor je dat de medicatie snel aanslaat.
Zei de arts ook wat de oorzaak was?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-11 23:35

Nee, dat niet, maar dat kan natuurlijk van alles zijn. Een verwaarloosd hoestje, schimmels, stof...

De klachten zijn ooit begonnen toen ik met mijn paard in Retie (Belgie) stond. Toen belde een stalgenootje in paniek op dat mijn paard zo raar aan het hoesten was. Ik meteen in de auto gesprongen, een uur later was ik er (ze stond niet bepaald dichtbij toen) en vervolgens was er niks aan de hand. Toch voor de zekerheid een veearts laten komen, maar die wist het ook niet. Een paar dagen kreeg ik weer een zelfde paniek telefoontje, weer snel die kant op en eenmaal daar weer niks aan de hand.

Toen de problemen echt begonnen op mijn vorige stal, en de problemen bleven maar aanhouden, zijn we op zoek gegaan naar een oorzaak. Om het hooi uit te kunnen sluiten zijn we overgestapt op alleen nat geweekt hooi en kuilgras, maar het hoesten en pompen bleef ondanks Ventipulmin. Toen heeft een stalgenoot de stal eens goed nagekeken. Ze stond toen op stro, en wat bleek.. die stal werd al wekenlang niet goed uitgemest. Wel steeds vers stro er overheen, maar de onderlaag was een en al schimmel en stofte vreselijk :n Ik heb haar toen direct op de wei gezet en wilde haar onder geen beding meer op stal hebben. Een paar weken later zouden we toch naar een andere locatie verhuizen.

Waar het dus precies is ontstaan, weet ik niet. Ik weet ook niet of dat ooit nog te achterhalen is. We moeten nu gewoon goed opletten met stof, en ze blijft ook met haar pollennetje op staan. Met de Puur Pollen blijf ik doorgaan voor de zekerheid.

Volgens de veearts spreek je al van iets "chronisch" als het langer dan drie weken aanhoudt. Ik denk dat de bronchitis dan is gekomen door het stof en de schimmel op de vorige stal, en dat ze door een te lage dosis ventipulmin hier niet overheen heeft kunnen komen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:02

Snadrem schreef:
Nee, dat niet, maar dat kan natuurlijk van alles zijn. Een verwaarloosd hoestje, schimmels, stof...

De klachten zijn ooit begonnen toen ik met mijn paard in Retie (Belgie) stond. Toen belde een stalgenootje in paniek op dat mijn paard zo raar aan het hoesten was. Ik meteen in de auto gesprongen, een uur later was ik er (ze stond niet bepaald dichtbij toen) en vervolgens was er niks aan de hand. Toch voor de zekerheid een veearts laten komen, maar die wist het ook niet. Een paar dagen kreeg ik weer een zelfde paniek telefoontje, weer snel die kant op en eenmaal daar weer niks aan de hand.

Toen de problemen echt begonnen op mijn vorige stal, en de problemen bleven maar aanhouden, zijn we op zoek gegaan naar een oorzaak. Om het hooi uit te kunnen sluiten zijn we overgestapt op alleen nat geweekt hooi en kuilgras, maar het hoesten en pompen bleef ondanks Ventipulmin. Toen heeft een stalgenoot de stal eens goed nagekeken. Ze stond toen op stro, en wat bleek.. die stal werd al wekenlang niet goed uitgemest. Wel steeds vers stro er overheen, maar de onderlaag was een en al schimmel en stofte vreselijk :n Ik heb haar toen direct op de wei gezet en wilde haar onder geen beding meer op stal hebben. Een paar weken later zouden we toch naar een andere locatie verhuizen.

Waar het dus precies is ontstaan, weet ik niet. Ik weet ook niet of dat ooit nog te achterhalen is. We moeten nu gewoon goed opletten met stof, en ze blijft ook met haar pollennetje op staan. Met de Puur Pollen blijf ik doorgaan voor de zekerheid.

Volgens de veearts spreek je al van iets "chronisch" als het langer dan drie weken aanhoudt. Ik denk dat de bronchitis dan is gekomen door het stof en de schimmel op de vorige stal, en dat ze door een te lage dosis ventipulmin hier niet overheen heeft kunnen komen.

De dingen die jij opnoemt zijn 'triggers' van buitenaf die de klachten (symptomen) geven. De oorzaak moet je in het lichaam zoeken en daar is nog wel achter te komen. Als je de oorzaak hebt gevonden kan deze behandeld worden en zal ze ook van de chronische bronchitis afkomen.
Bij Laarakker kunnen ze de oorzaak achterhalen en deze behandelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 09:04

snadrem,jouw paard heeft dus precies hetzelfde als mijn pony :j .

die van mij staat ook 24/7 buiten met schuilstal,krijgt voordroog en nog steeds zwarte kummelolie door zijn voer omdat dat allergische reacties verminderd en het gaat super!
vorige week hadden ze een stoffige baal hooi bij een stel paarden ingegooid en hij stond daar ook bij en begon er van te eten en meteen begon hij weer te hoesten!

die van mij heeft ook jaren wel in de winter wat gehoest,maar eigenlijk was het nooit zo erg dat er wat aan gedaan moest worden en bovendien was het in het voorjaar altijd weer weg :j

hier staat trouwens wel uitgelegd hoe het zit met RAO/bronchitis:
Citaat:
De belangrijkste chronische aandoening van de luchtwegen bij paarden is COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease).
Tegenwoordig wordt deze aandoening RAO genoemd (Recurrent Airway Obstructive).
In de volksmond noemen we dit dampigheid.
Wat heeft een dampig paard? Dampigheid wordt veroorzaakt door een schimmel, om precies te zijn is er sprake van een allergische reactie tegen schimmel sporen.
Hoe werkt dat? Schimmels en de sporen ervan zitten gebonden aan stof en worden ingeademd door het paard. Na het inademen bereiken deze deeltjes de diepe luchtwegen en het uiteindelijke longweefsel.
Als reactie hierop brengt het lichaam witte bloedlichaampjes vanuit het bloed in de longblaasjes en het immuunsysteem maakt daarna antistoffen aan om de schimmelinfectie uit de luchtwegen te verwijderen.
Daarbij wordt extra slijm gevormd door het paard om de infectie af te voeren uit de luchtwegen. Door de toename van het slijm gaat het paard hoesten om de luchtwegen schoon te houden.
Bij dieren met een aanleg voor het ontwikkelen van allergie reageert het immuunsysteem overmatig op de schimmel(sporen).
Het lichaam maakt bovendien nauwelijks meer onderscheid tussen de schimmels en andere onschuldige organische stoffen (zoals het fijnstof in de lucht).
Het immuunsysteem reageert daardoor op concentraties fijnstof zoals het op de schimmelinfectie zou reageren.
Het allergische paard reageert bij het inademen van concentraties fijnstof met de zelfde ziekte verschijnselen als bij het inademen van schimmelsporen. In het uiterste geval kunnen zich secundaire infecties zoals bronchitis ontwikkelen of blijft het paard chronisch hoesten waarbij longblaasjes beschadigd kunnen worden en emfyseem ontstaat.

Niet alle paarden worden ziek

Het komt de laatste jaren steeds vaker voor dat paarden een allergie hebben gevormd door schimmelsporen en allergisch reageren op fijnstof. Er zijn paarden die hier aanleg voor hebben (al dan niet genetisch). Een exacte oorzaak hiervan is echter niet aan te wijzen. Bij andere paarden ontwikkelt zich deze allergie door uiteenlopende factoren zoals een verminderde weerstand, een te hoge stofdruk met daarin de bewuste schimmelsporen, een samenloop met een andere infectie, constante blootstelling aan te hoge concentraties ammoniak, enz.. Meestal uit het zich op ca 8 jarige leeftijd maar bij dravers van 2 jaar is het ook vastgesteld. Slechts 5% van de chronisch hoestende paarden heeft een pollen allergie (vergelijkbaar met hooikoorts bij mensen).

bron:

http://hurkyson.eu/gezondheid/gezondheid-paarden/

hopelijk slaat de medicatie goed aan bij je paard en inderdaad...zet het lekker buiten in de frisse lucht :j

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 17:48

Ik heb vandaag weer kunnen rijden! Alles bij elkaar een kwartiertje, maar ook al weer lekker gedraafd en zelfs een paar sprongen in galop! En helemaal niet benauwd!

Ik zat bijna te huilen zo gelukkig als ik was, ik had niet gedacht nog ooit op haar te zitten :) Zelano is ook zo trots als een pauw, gisteren heb ik haar gelongeerd en je zag haar weer helemaal opleven omdat het weer kon. Daarna even haar manen en sokken geknipt, en ze stond echt te stralen :)

Mogelijk dat het nog een nazwieper van de prednisolon is, maar ik hoop dat het de huidige medicijnen zijn die haar zo helpen. Duimen duimen duimen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:56

wel fijn dat het al beter gaat, :D
zou wel wat voorzichtig aan doen.
is niet niks en je paard moet nog wel herstellen. :j

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 18:02

ellepel schreef:
wel fijn dat het al beter gaat, :D
zou wel wat voorzichtig aan doen.
is niet niks en je paard moet nog wel herstellen. :j

We doen nog rustig aan, maar van de veearts moet ze weer aan de slag. De longen moeten aan het werk gezet worden zei hij, dus ik mocht gewoon rijden. Vandaag veel gestapt en rustig gedraafd, en toen gooide ze er op eigen initatief even een paar galopsprongen bij. Morgen weer een beetje grondwerk en een paar rondjes longeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:19

oke,elke veearts is weer anders denk ik.
ik moest met mijn pony juist wat rustiger aan doen.
maar je merkt zelf natuurlijk ook wel wat je paard aan kan :j

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 18:24

Ja, ik moet er nog geen ritten van een uur mee gaan maken, maar ze moest wel een beetje in beweging komen. Alleen maar op de wei laten lopen was niet voldoende.

Aan Zelano te merken vond ze het heerlijk om weer mee te doen. En wie weet.. misschien kunnen we in het najaar dan weer eens richting de bossen. Ik hoop het zo!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:31

ik heb even het hele topic doorgelezen! super dat het toch al beter is!!!!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 13:09

Even weer een update. Het gaat goed! Ik hoorde afgelopen donderdag wel weer een soort van reutel als ze met haar hoofd omlaag stond. Dat deed wel wat met mijn hoop op een goede afloop, de grond zakte ineens weer weg onder mijn voeten. Gelukkig heb ik vrijdag niets gehoord en had ze het gisteren, ondanks het warme weer, niet moeilijk. De medicatie is nu bijna op, volgens mij heeft ze nog voor een dag of twee te gaan.

Ik ben er inmiddels achter dat er bij Laarakker ook bronchoscopiën gemaakt kunnen worden, dus ik denk dat het het verstandigste is om voor de check up daar naar toe te gaan. Mocht er dan toch iets anders aan de hand zijn in haar lijf wat iedere keer weer de prikkels veroorzaakt, dan kunnen we het gericht gaan aanpakken. Ze is nu ook fit genoeg om zo lang op de trailer te kunnen staan. Moet het er wel nog even goed met mijn vriend over hebben, want alleen de consult kost geloof ik al 150 euro, en dan is er nog niets gebeurd. Ik heb nu 500 euro apart gezet voor het onderzoek, ik hoop dat dat genoeg is, anders moet mijn vakantiegeld er maar bij.

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:36

Ik wil je echt aanraden naar Laarakker te gaan.
Ben nu 4 keer met een vriendin van mij erheen geweest. Het oorspronkelijke probleem is opgelost, dus helemaal blij. Jammere is dat zo'n 3 weken geleden het paard begon met een soort van headshaken wat verergerde tot verzet en steigeren. Agelopen woensdag geweest en blijkt dat het paard een allergie heeft.
Het is nog niet duidelijk wat voor een allergie, aangezien het paard ook hoofdpijn en last van tanden had en kaakgewricht zat vast. Aankomende week gaan we telefonisch verder over hebben. In bijna alle gevallen is het op te lossen door "medicijnen" wat zij meegeven.
Ze is elke behandeling rond de 200 / 250 euro kwijt geweest. Dat zijn consult kosten en kosten van druppels en smeerseltjes die ze heeft meegekregen.
Laarakker zelf is natuurlijk de beste, wij hebben elke keer Thomas (Amerikaan) gehad. Alle mensen die in dienst zijn, zijn ook oorspronkelijke dierenarts van beroep en verder gegaan in het holistische. Ook doen ze acupunctuur en manipuleren e.d.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:49

Super dat het weer beter lijkt te gaan met de nieuwe behandeling! Apart he, hoe dat er vanbinnen uit ziet bij een paard. Ik heb ook meerdere keren een bronchoscopie laten doen, omdat er idd (bijna) niets te horen was als ze gingen luisteren. Maar in de luchtpijp was het bij de splitsing naar de longen heel erg rood en geïrriteerd. Ook had die van mij idd wat slijmpropjes in de luchtpijp (weliswaar doorzichtig / wittig en niet geel) en ik denk niet zoveel als die van jou als ik het zo lees. Ook bij mij was de diagnose (chronische) bronchitis en mogelijk stofallergie. Later heeft ze ook nog antibiotica gekregen, omdat het niet echt beter ging en er al eerder bacteriën waren gevonden, maar waarvan het onduidelijk was of ze daar last van had. Bij een 2e scopie waren er meer bacterien gevonden, dus antibiotica was nodig.

Inmiddels krijgt mijn paard al weer een jaar ventipulmin en prednisolon en is tussendoor een tijdje zonder medicijnen geweest. Ik ben vanaf januari al aan het abouwen van 2x daags een hele schep naar op dit moment 2x daags 1/8 schep. Nu zijn we nog steeds heel rustig aan het afbouwen, d.w.z. en korrel per week minder bij wijze van. Wellicht kan ze straks zonder verder, maar dat gaat dus allemaal heel langzaam en is echt aankijken hoe lang ze goed blijft op een zo laag mogelijke dosering.
En ik weet zeker dat ze zonder medicijnen kan, als de stallingscondities daar ook naar zouden zijn. Helaas ligt dat momenteel niet in mijn macht en daarom moeten we het ook doen met wat we nu hebben zolang dit ook goed genoeg gaat. Maar het allerliefste had ik haar 24/7 op de wei of in een paddock.
De genoemde schwarzkummel olie die ellepel aandraagt, daar heb ik ook goede ervaringen mee en krijgt mijn paard ook dagelijks door haar voer.

Ik herken ook heel erg wat je zegt: aan de buitenkant ziet ze er fantastisch uit! Ze zit goed in haar vel, glanst, is blij, vrolijk en alert en gaat af en toe in de wei / paddock onwijs uit haar plaat. Maar toch, ga een rondje galopperen en ze is buiten adem, rij haar te diep aan de teugel en je hoort haar reutelen. Al is het inmiddels al 100x verbeterd en kan ik een half uur flink rijden als alle condities goed zijn: niet te warm weer, weinig pollen, vochtige bak en dus geen stof, fris windje.

Andere mensen en vooral stalgenoten snappen niet waarom ik dat paard 'volstop met medicijnen', omdat ze aan de buitenkant niet zien dat ze iets mankeert en omdat ze zo fit oogt. En vooral ook omdat ze niet meer zo 'slecht' is als vorig jaar. Je wordt een 'zeur' omdat het altijd terug komt, de ene week gaat het beter, dan andere week gaat het slechter. (Alsof je je paard bewust 'ziek' houdt :? ) Maar ik zie haar elke dag en zie meteen wanneer ik de dosis weer verlaagd heb. Dan is ze een paar dagen minder, knijpt ze weer meer mee met haar buik en is ze eerder buiten adem.
En helaas is het met luchtwegproblemen gewoon zo dat hoe het gaat afhankelijk is van alle condities in de omgeving. Is het erg warm, stoffig, droog, veel pollen; dan gaat het gewoon minder.

Mijn DA gaf me trouwens ook het advies om te zorgen dat m'n paard in een zo goed mogelijke conditie bleef. Dus elke dag gedoseerde beweging. Al is het in het begin maar 10 min. longeren waarvan 5 minuten draf. De longen moeten door inspanning in beweging blijven om het slijm af te kunnen voeren. Het is alleen wel belangrijk dat je ze niet overwerkt en helemaal buiten adem laat lopen. Je zult merken dat je langzaam aan steeds meer kunt gaan doen. Soms sta je weer even een week stil en dan ineens kun je weer langer en meer met haar doen. Hoe beter de conditie, hoe beter ze het zelf kunnen handelen.

Lang verhaal geworden, maar wat ik ermee wil zeggen is:
Ieder paard is anders, elk luchtweg probleem is anders. Laat je niet gek maken, jij kent jouw paard het beste en jij ziet haar elke dag van dichtbij. Goedbedoelde adviezen zijn soms vreselijk vervelend, iedereen weet altijd wel 'een middeltje' wat je ook nog zou kunnen proberen. Blijf zelf iig helder nadenken en probeer de dingen waarbij je je goed voelt eens uit en volg je gevoel over hoe het gaat met je paard. Dit hoeft écht niet het einde van je paard te betekenen!!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 14:39

Jibbel schreef:
Ieder paard is anders, elk luchtweg probleem is anders. Laat je niet gek maken, jij kent jouw paard het beste en jij ziet haar elke dag van dichtbij. Goedbedoelde adviezen zijn soms vreselijk vervelend, iedereen weet altijd wel 'een middeltje' wat je ook nog zou kunnen proberen. Blijf zelf iig helder nadenken en probeer de dingen waarbij je je goed voelt eens uit en volg je gevoel over hoe het gaat met je paard. Dit hoeft écht niet het einde van je paard te betekenen!!

Dat is inderdaad een heel moeilijk stukje, want het geeft steeds het gevoel dat je er niet alles aan doet. Maar je kan niet alles tegelijk proberen, en sommige dingen werken gewoonweg niet voor ieder paard of voor ieder probleem.

Ik heb net gebeld voor een afspraak bij Den Hoek. Helaas zijn ze in het weekend altijd gesloten, dat maakt het wat lastig om een afspraak te maken aangezien ik absoluut geen vrij kan krijgen in deze periode op mijn werk. Het eerstvolgende plekje in de agenda was 17 juni, maar dan kan ik zelf niet. We hebben nu een afspraak voor donderdag 23 juni, over een maand dus. We kunnen dan terecht bij Tomas Nespor. Ik moet van alles meenemen: dagelijks voer, zadel en hoofstel.. ik heb nog aangegeven dat het absoluut niet om een rij-probleem gaat, maar dat maakte niet uit. Alles moet mee. Nou ja, doen we dan toch :P Hopelijk is ze tegen die tijd nog net zo fit als nu ivm de trailer.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 09:29

Even weer een update.

Met Zelano gaat het goed. Ze staat nu alweer een tijdje zonder medicijnen. Met het warme weer van de afgelopen week heeft ze wel wat moeite gehad, en hoorde ik af en toe ook weer een piep in de ademhaling :( Gelukkig heeft het de afgelopen dagen flink geregend, en dan gaat het ook meteen een stuk beter met haar. Ze heeft van de week met het onweer zelfs 's nachts zonder neusnetje kunnen staan. Misschien vreemd, maar ik vond het zo fijn om haar dat te kunnen geven. Weer even één nachtje normaal, zonder netjes aan je neus en medicijnen in je lijf, alsof er niets mis is.

We zijn ook nog steeds rustig aan aan het rijden. Met het warme weer let ik er wel op dat ik dat niet op het warmste moment van de dag ga doen, en ik laat het echt afhangen van hoe zij zich voelt. Vorige week hebben we misschien tien minuutjes alleen maar wat gestapt. Ze lijkt het heel erg te waarderen om wel weer bezig te zijn en meer te doen dan alleen maar grondwerk.

De afspraak bij Den Hoek komt ook steeds dichterbij. Hopelijk blijft het tot die tijd nog een beetje vochtig weer, dan hoeven we niet terug aan de medicatie voor we die kant op gaan. Ik heb haar daar het liefst "puur natuur", zodat een meting ook zo zuiver mogelijk is.

Met het voeren van voordroog zijn we gestopt. Grote pakken zijn te groot om op te voeren op stal (aangezien alleen mijn twee paarden voordroog mogen, voor de rest is dat te eiwitrijk). De kleine pakjes die we hadden konden iedere keer voor de helft weggegooid worden door schimmel. Zelano krijgt nu weer geweekt hooi. We moeten dan alleen even bedenken hoe we dat in de winter gaan doen: of weer een gok nemen met de voordroog, of misschien het hooi stomen..