West-Nijl virus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: West-Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:04

Ik heb destijds toen ik nog op een stal stond waar ook tegen Rhino ingeënt móest worden, geïnformeerd naar de combi Rhino/Tetanus+influenza/WNV in 1x. Dat deden ze liever niet omdat ze dan wel heel veel verzwakt virus in moeten spuiten. De combi Rhino/Tetanus+influenza of Tetanus+influenza/WNV is geen probleem. Ben blij dat ik de Rhino-inenting nu ik elders sta, kan skippen! ;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:14

Het verbaast me niet wat jij zegt, Skippy. De influenzaenting van dit jaar is al wat heftiger dan die van de laatste jaren, de entstof is veranderd, omdat de influenzavirussen gemuteerd zijn. Paarden kunnen hier wat heftiger op reageren, dus als je het dan combineert met een andere enting verzwak je sowieso het imuunsysteem al extra en kan de reactie nog heftiger worden.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:48

Bedankt allebei hierboven! Ik zal eens informeren hoeveel spreiding er dan best kan tussenzitten... en dan kan ik haar alvast opbellen, zodat ik niet middenin het wedstrijdseizoen moet gaan stoppen met rijden owv inenting :-)
Ik moet trouwens ook tegen rhino enten om op wedstrijd te mogen... vroeger op de manège was het niet verplicht, nu staan ze thuis en krijgen ze het dus wel alledrie.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 12:51

Omdat ik in mei en per augustus naar Frankrijk ga heb ik de stal gemaild waar ik heen ga. Ik kreeg terug dat het alleen nog in het verre zuiden van Frankrijk is opgedoken en dat midden Frankrijk nog geen risicogebied is. Ik heb daarom besloten om te wachten met het enten. Misschien doe ik het in mei, als we op stal een gezamelijke enting hebben of misschien volgend jaar pas. Of is het niet verstandig tegelijk influenza, tetanus en wnv te enten?

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 20:48

Weet iemand wat de bijwerkingen zijn van de enting?

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 22:27

Wij gaan ook enten.
Onze paarden staan in de zomer aan het water, veel muggen dus en ook vogels.

Beter voorkomen dan genezen.

Je paard moet je als goed is af laten maken als ie het krijgt, ik had gehoort dat de behandeling 2000 euro per dag kost!!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:44

Ik heb vorig jaar bij die van mij geen bijwerkingen gemerkt. Terwijl toen de eerste enting met influenza/tetanus tegelijk was. De tweede was daarna apart, maar ook toen niets gemerkt. Ik heb wel steeds een paar dagen rustig aan gedaan, maar dat was alles.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:51

ik heb ze alledrie geent tegelijk dierenarts zei dat het kon maar heb wel 4 dagen rust gegeven

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:48

Vandaag wordt de entstof voor mijn paarden besteld, zullen ze waarschijnlijk volgende week de eerste enting krijgen. Beter vijf jaar te vroeg dan een maand te laat.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:23

Hier zijn ze allemaal vorig jaar voor het eerst geënt (2 x) in het voorjaar. Vorige week zijn ze weer geënt (nu nog maar 1 x per jaar noodzakelijk). De DA gaf vorig jaar al aan dat het gewoon wachten is op wat gaat komen hier in NL, dus maar het zekere voor het onzekere. Tegen Rhino en droes zijn ze hier niet geënt. Misschien niet slim maar ze staan (buiten enkele privélessen om) altijd op dezelfde locatie zonder vreemde paarden in de omgeving.
Hier kost de WNV enting per paard 48 euro incl BTW en voorrijdkosten.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:45

Hier zijn ze vandaag allemaal geënt. Ben benieuwd naar de bijwerkingen, mijn wedstrijdpaard had na de vorige normale enting twee weken dikke achterbenen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:10

pompidou2 schreef:

Hier tot nog toe geen bijwerkingen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:47

Mijn paarden zijn er vorig jaar al voor geent, en hebben net weer hun herhalings enting gehad.
Geen bijwerkingen, 1 paard leek wat meer vermoeid en spierpijn maar dat kan altijd na een enting.

Heb het topic nog niet helemaal doorgelezen, is het virus nog erg actief? Komt het veel voor in nederland op het moment?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:54

daNiielle_ schreef:
Mijn paarden zijn er vorig jaar al voor geent, en hebben net weer hun herhalings enting gehad.
Geen bijwerkingen, 1 paard leek wat meer vermoeid en spierpijn maar dat kan altijd na een enting.

Heb het topic nog niet helemaal doorgelezen, is het virus nog erg actief? Komt het veel voor in nederland op het moment?

Nog niet actief, dat moet nog komen, vanaf juni/juli. Dus dan is de vraag of het nu ook een keer NL bereikt. Kans zit er wel in, maar wanneer......?????

Zie link: http://www.cvi.wur.nl/NL/onderzoek/dier ... nilevirus/

En....eindelijk weer de link gevonden: http://english.minlnv.nl/portal/page?_p ... 42&p_mode= West Nijl is een meldingsplichtige ziekte.
Op genoemde link (linker kolom) kun je ook het draaiboek van de afrikaanse paardenpest vinden. Ik denk dat we ons daar drukker over zouden kunnen maken. :j

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 13:13

pompidou2 schreef:

Hier bij alle vier de paarden geen enkele bijwerking.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:50

Bij mij heeft geen van mijn paardjes bijwerkingen gehad, zowel vorig jaar als dit jaar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 13:14

Bij mij ook niet, al heeft mijn pony nu wel een raar bultje op haar schouder. Weet niet of de enting daar gezet is? Anders is het wat anders.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 16:18

De enting die ze hier hebben gehad moest in een dikke spier, is boven in de hals gezet. Zou dan dus niet op de schouder kunnen denk ik.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:49

Ik laat mijn paardje eind deze maand ook enten tegen het virus.
Vorig jaar mijn vorige paardje ook laten enten,, het risico om hem te verliezen is me veel te groot.
Hij is me te dierbaar <3

Hier zijn de kosten 50 euro excl. voorrijkosten. incl. btw.

( regio lettele / hellendoorn )

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:06

Vorig jaar hebben wij alles al laten enten (14 paarden) en dit jaar dus de herhaling. Mss zijn we wel 10 jaar te vroeg, maar liever dat dan een week te laat. Als je pas gaat enten als het dichterbij is, heb je een grote kans dat je te laat bent. Ze moeten namelijk 3 weken geleden geënt zijn voordat de enting beschermt. En je zult maar te laat zijn....
Overlevingskansen zijn er idd, maar het is simpelweg zo dat een paard nooit terugkomt op het niveau waar hij was voordat hij ziek werd. Voor die 4 tientjes per jaar wil ik dat risico niet lopen. Uiteraard moet ieder die keuze voor zich maken.

Een aantal jaren geleden, toen voor het eerst blue tongue in NL was, heb ik gezien onder de schapen van mijn vader hoe razendsnel en met welke gevolgen zo'n virus om zich heen kan grijpen. Aanvankelijk was er meldingsplicht, maar vanwege de explosief stijgende gevallen werd die geschrapt. Mijn vader is de helft van zijn schapenstapel kwijt geraakt. Dieren waren erg ziek, leden veel pijn en het gros was zo dood. Degenen die het overleefden of ogenschijnlijk niet kregen, waren het voorjaar daarop niet drachtig of kregen misvormde lammetjes. Na dat eerste jaar was er vaccin beschikbaar en was er niks meer aan de hand. Voor mij meer dan genoeg voorbeelden om op een WNV enting niet te willen besparen. Blue tongue en WNV lijken erg veel op elkaar.

2nc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 02:03

skippy1 schreef:
Mens en paard zijn dead end host en geven het dus niet door.

... behalve onder bizarre omstandigheden: :=

Human WNV Infection Reported Following Equine Necropsy

by: Stacey Oke, DVM, MSc
March 18 2010, Article # 15997

A veterinary student was diagnosed with West Nile virus (WNV) in May 2009 after performing a necropsy on a 4-month-old Welsh pony from Gauteng, South Africa.

Six days after performing the necropsy, the student developed fever, malaise, myalgia (muscle pain), stiff neck, and a severe headache. A rash appeared two days later and symptoms persisted for approximately 10 days. RNA (genetic material) extracted from the student and the pony identified lineage 2 WNV--a fatal form of the virus previously diagnosed in horses in South Africa in 2008.

WNV is a mosquito-borne flavivirus that circulates primarily in birds and mosquitoes. Humans and horses are considered incidental, dead-end hosts for WNV. An infected horse does not normally pose a risk for infecting humans with WNV since the virus is present at very low levels in the blood, insufficient to infect mosquitoes.

"The student used a bone saw and was the one that removed the brain from the horse and would have had much more exposure to droplets," said Marietjie Venter, PhD, associate professor at the University of Pretoria, South Africa. "At the time, the veterinarians did not take extra precaution besides wearing gloves when doing horse autopsies since they did not see them as being high risk for zoonotic diseases in Africa."

Since no other humans in contact with the pony became ill or developed antibodies against WNV, Venter and colleagues suspect WNV levels could be higher in nerve tissues.

"Veterinarians should therefore be wearing eye protection, gloves, and masks when doing postmortems on animals with fatal encephalitis," advised Venter. The student recovered and is now a practicing veterinarian.

This case report was described in a Letter to the Editor of the journal Emerging Infectious Diseases published in March 2010. More information on WNV in South Africa is available in Venter's article, "Lineage 2 West Nile virus as cause of fatal neurologic disease in horses, South Africa."