Doodziek paard, en ik kan niks voor haar doen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:17

Hoor hier een paar mensen advies geven om je paard goed in de dekens te houden, maar dit is een veelgemaakte fout bij paarden met koorts. De warmte die vrij komt bij koorts moet ergens heen kunnen en daar paarden niet hijgen zoals een hond, gebeurd dit vnl via de huid. Dat zweten na de koortsremmer bij je paard is hier het bewijs voor. Ga je paard dus zeker geen extra dekens ed opgooien !!! Verder klopt het dat klinieken, tot Utrecht aan toe, geen paarden willen met vermoedelijke besmettelijke aandoening als rhino... Wil je heel veel succes en sterkte wensen !!!

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:18

Die bult kwam pas toen ze geen koorts meer had en opknapte, is het vocht uit de bovenbenen (ging omhoog) en uit de uier wat niet meer weg kon. Als het je helpt kan ik je het nummer van mijn dierenarts geven. Wij hebben dit nu al een paar keer in de omgeving NH gehad. Bij ons is het een virus geweest waarschijnlijk en de heftige tril en atactische reacties kwamen dus door de koorts. Kreeg ook antibiotica en koortsremmers...Ik bleef mijn dierenarts stalken en die gaf ook aan op dat moment even niets te kunnen. Na 5 dagen konden ze de injectie herhalen. Kan ook voor je opzoeken wat ze gekregen heeft en heb ook foto's gemaakt van der benen wil ik naar je mailen als je graag wilt kijken voor vergelijk. In ieder geval wil ik je heel veel sterkte wensen! Je voelt je zo machteloos he, bah!

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:19

Ik heb geen tips voor je, maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen en natuurlijk duim ik dat je paardje helemaal geneest...

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:20

Jeetje ,ontzettend veel sterkte de komende dagen,hopelijk voelt je knappe merrie zich heeeeeeeeeeel vlug heeeeeeeeeeel wat beter.

Groetjes Linda

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:24

Ten eerst wil ik je heel veel sterkte wensen en ik duim mee voor een goede afloop en spoedig herstel !!!

Omdat ik nu met dit verhaal in m'n kop zit heb ik even in het engels ge-googled op 4 gezwollen benen en koorts. Wat steeds terug komt (behalve stalbenen en einshuss wat dit natuurlijk niet is) zijn 2 dingen:

- een allergische reactie op de vaccinatie voor droes (wordt zover ik weet in NL niet veel gebruikt, ken een paar stallen maar meestal met veel jonge paarden)
- zie http://www.horseandhound.co.uk/horsecar ... 86033.html het zou voorkomen als bijverschijnsel van een onschuldig virusje dat het paard opgelopen heeft (kan weken geleden zijn) het zou te maken hebben met de "afvalstoffen" die het immuumsysteem moet opruimen na het eerste virus te hebben overwonnen. Paarden die een eerder virus juist snel overwinnen, lopen juist hoger risico op deze zeldzame complicatie. In bloedtesten is het vrijwel niet te zien blijkbaar. Het heet equine purpura haemorrhagica en zou te behandelen zijn met cortisone (+ de AB en ontstekingsremmers, koortsverlagers die hij al krijgt), wat natuurlijk ook niet helemaal ongevaarlijk is.

als je dan verder googled, krijg je oa dit:
http://www.horse-diseases.com/anasarcao ... agica.html
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12918829

Misschien toch eens met je DA overleggen of dit een mogelijke oorzaak is ? nogmaals, sterkte !
Laatst bijgewerkt door Mist op 06-02-11 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:25

Ik heb niet het advies gegeven er maar dekens op te gooien, er staat eventueel een zweetdekentje. Omdat dat vocht afvoert en niet heel dik is. En afsponsen.

Overigens nam Hochmoor (in Duitsland) mijn doodzieke paard, met 41 graden koorts zonder problemen op. Ze hebben daar isoleerstallen.

Het klinkt me eerder als een heftig virus dan als einschuss

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:28

Afschuwelijk, heel veel sterkte :(:)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:28

ik dacht idd ook direct aan Einschuss, dat kan doorslaan naar alle benen en dat is geen goed signaal. Sterkte, ik hoop echt dat het snel wat verbetert.

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:29

Melsey, heel veel sterkte en ik hoop dat je merrie weer snel mag opknappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:31

Jeetje wat vervelend voor jouw paardje zeg! Heb het al een paar keertjes voorbij zien komen van andere mensen, maar de symptomen komen erg overeen met het virus wat nu op meerdere stallen in iig Noord-Holland heerst. Bij ons op stal is er ook een vlaag van paarden die koorts hebben en grieperig zijn. Sommige hebben naast de koorts ook erg dikke benen. Alleen dat die van jou van de pijn zelfs niet meer wil lopen is wel heel ernstig zeg... :\

De 2e foto van hoe je paardje er nu bij staat komt me helaas bekend voor. Mijne heeft 'gelukkig' alleen koorts en hoestaanvallen gehad maar het was wel hardnekkig. Bij de eerste koortsaanval kreeg ze een kuurtje waarmee het snel overging. Laatst (een week na de kuur) stond ze met 40,2C koorts. De DA heeft toen een kuur voorgeschreven waarbij ze 1 week lang dagelijks geinjecteerd moest worden met medicatie. Ze was al snel weer de oude en *afkloppen* het gaat nu nog steeds goed. Maar het is idd vreselijk hoe machteloos je bent terwijl zij zich zo ellendig voelen ;(

Sterkte, hopelijk komt het snel goed met d'r!

P.s.: Bij ons is 1 paardje overigens wel opgenomen in Bodegraven, hij bleef ook maar zeiknat van de koorts. Je zou hun eens kunnen bellen mocht het niet snel verbeteren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-02-11 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:33

Flappie30 schreef:
Hoor hier een paar mensen advies geven om je paard goed in de dekens te houden, maar dit is een veelgemaakte fout bij paarden met koorts. De warmte die vrij komt bij koorts moet ergens heen kunnen en daar paarden niet hijgen zoals een hond, gebeurd dit vnl via de huid. Dat zweten na de koortsremmer bij je paard is hier het bewijs voor. Ga je paard dus zeker geen extra dekens ed opgooien !!! Verder klopt het dat klinieken, tot Utrecht aan toe, geen paarden willen met vermoedelijke besmettelijke aandoening als rhino... Wil je heel veel succes en sterkte wensen !!!

inderdaad...geen dekens op bij koorts.Een veel gemaakte fout.
Heel veel sterkte TS...het klinkt niet best.

melsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 22:37

Flappie, bedankt! Ze staat niet onder extra dekens hoor. hou haar goed in de gaten qua temperatuur , daarom vanmorgen ook een zweetdeken opgedaan ipv winterdeken. ze staat normaal ook onder een deken dus wil haar niet zonder zetten.

Dahne, ik hoor inderdaad graag welke Da jij hebt en/of waar in NH het geweest was, mag via pb uiteraard1

elan en tyleysmiley bedankt!

Mist bedankt voor je moeite! Zal het morgen eens opnoemen. Moet eerlijk zeggen dat ik de artikelen niet helemaal gelezen heb hoor, ben helaas niet zo heel goed in engels..

Anya, misschien doet utrecht of emmeloord dat ook wel hoor. Mijn DA zei alleen van niet. Ik zou haar het lieft op de kliniek hebben maar we krijgen haar niet eens de stal uit, laat staan een trailer op. Ga morgen wel overleggen hoor met emmeloord of utrecht als het niet beter gaat.

_Ananas_

Re: Doodziek paard, en ik kan niks voor haar doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:40

Utrecht heeft ook isolatie :)) Maar of het zin heeft haar in deze conditie te vervoeren is de vraag die alleen jij en je da kunnen beantwoorden!

HendrikusM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:40

melsey schreef:
HendrikusM schreef:
Er heerst momenteel een virus die zorgt voor dikke benen maar dit klinkt wel heel heftig.

Heel veel sterkte voor jou en je paard, heel naar zulke verschijnselen en vooral dat gevoel van machteloosheid kan ik goed begrijpen.

Ooh ja?? Nog niks gehoord.. Weet je ook waar?

Ik hoor het zowel uit de richting van Ouderkerk als omgeving Den Haag.

Overigens heersen er het jaar door diverse virusjes maar meestal wordt het gross van de paarden niet (heel) ziek, dit paard had door de mok misschien een verlaagde weerstand en is daardoor ziek geworden.
Ineens vier dikke benen is 9 van de 10 keer een virus, hoewel dit paard wel heel ziek lijkt te zijn dus klinkt toch een stuk ernstiger maar het kan zijn dat hij over 2 dagen weer volledig opgeknapt is.

Ik duim in ieder geval dat het geen rhino is.

melsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 22:41

Miss_Montana schreef:
Jeetje wat vervelend voor jouw paardje zeg! Heb het al een paar keertjes voorbij zien komen van andere mensen, maar de symptomen komen erg overeen met het virus wat nu op meerdere stallen in iig Noord-Holland heerst. Bij ons op stal is er ook een vlaag van paarden die koorts hebben en grieperig zijn. Sommige hebben naast de koorts ook erg dikke benen. Alleen dat die van jou van de pijn zelfs niet meer wil lopen is wel heel ernstig zeg... :\

De 2e foto van hoe je paardje er nu bij staat komt me helaas bekend voor. Mijne heeft 'gelukkig' alleen koorts en hoestaanvallen gehad maar het was wel hardnekkig. Bij de eerste koortsaanval kreeg ze een kuurtje waarmee het snel overging. Laatst (een week na de kuur) stond ze met 40,2C koorts. De DA heeft toen een kuur voorgeschreven waarbij ze 1 week lang dagelijks geinjecteerd moest worden met medicatie. Ze was al snel weer de oude en *afkloppen* het gaat nu nog steeds goed. Maar het is idd vreselijk hoe machteloos je bent terwijl zij zich zo ellendig voelen ;(

Sterkte, hopelijk komt het snel goed met d'r!

P.s.: Bij ons is 1 paardje overigens wel opgenomen in Bodegraven, hij bleef ook maar zeiknat van de koorts. Je zou hun eens kunnen bellen mocht het niet snel verbeteren.

Ok het heerst dus! Is er bij jullie geen een paard dat niet meer wil lopen? Want daar maak ik me het meeste zorgen om. Als er een met dezelfde symptomen in bodegraven staat is het misschien wel wijs om die te bellen morgen. bedankt!

melsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 22:45

[/quote]

Ik hoor het zowel uit de richting van Ouderkerk als omgeving Den Haag.

Overigens heersen er het jaar door diverse virusjes maar meestal wordt het gross van de paarden niet (heel) ziek, dit paard had door de mok misschien een verlaagde weerstand en is daardoor ziek geworden.
Ineens vier dikke benen is 9 van de 10 keer een virus, hoewel dit paard wel heel ziek lijkt te zijn dus klinkt toch een stuk ernstiger maar het kan zijn dat hij over 2 dagen weer volledig opgeknapt is.

Ik duim in ieder geval dat het geen rhino is.[/quote]

De mok valt echt reuze mee (een paar kleine plekjes aan 1 been) en verder was ze super gezond en fit! Ik hoop dat het mee valt..

Anika_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:45

Bah wat eng zeg! Ik hoop dat je paardje snel weer beetje opknapt! Sterkte de komende tijd.

melsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 22:46

Lielle, ik heb nog nooit gehoord van einshuss aan 4 benen, dat kan dus wel??

Annepanne, vervoeren zou naar mijn idee niet kunnen nu helaas.

HendrikusM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:47

Overigens heeft iedere paardenkliniek als het goed is een quarantainestal maar dan moet de conditie van het paard vervoer wel toelaten.

Paarden waarvan ik het gehoord heb was 4 dikke benen uit het niets en koorts maar niet zo hoog.

Lijkt me niet zo raar als een paard die druk op de benen heeft en hoge koorts niet wil lopen, als jij hoge koorts en dikke opgezette benen vol vocht heb wil je ook niet lopen.

Einschuss in vier benen heb ik ook nog nooit van gehoord eigenlijk maar niets is onmogelijk.

melsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 22:51

HendrikusM schreef:
Overigens heeft iedere paardenkliniek als het goed is een quarantainestal maar dan moet de conditie van het paard vervoer wel toelaten.

Paarden waarvan ik het gehoord heb was 4 dikke benen uit het niets en koorts maar niet zo hoog.

Lijkt me niet zo raar als een paard die druk op de benen heeft en hoge koorts niet wil lopen, als jij hoge koorts en dikke opgezette benen vol vocht heb wil je ook niet lopen.

Einschuss in vier benen heb ik ook nog nooit van gehoord eigenlijk maar niets is onmogelijk.

Daar heb je gelijk in, maar ook na de koortsremmer en pijnstiller (die volges de DA vrijwel direct moest werken) wilde ze geen stap zetten. Nou ja, ik wacht maar af, ga regelmatig even kijken (en de staleigenaresse gelukkig ook) en hopen op het beste..

marissa0108

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:54

in ieder geval heel veel sterkte gewenst en hopelijk is er straks al verbetering...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:56

einschuss is een ontsteking van de lymfebanen die vaak ontstaat door een klein wondje. Die ontsteking kan dus door het hele lijf slaan, maar begint wel ergens lokaal. Ik hoop voor je dat het dat niet is, daar kregen wij destijds een erg slechte prognose op (al is het niet zover gekomen gelukkig).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:58

melsey schreef:
Ok het heerst dus! Is er bij jullie geen een paard dat niet meer wil lopen? Want daar maak ik me het meeste zorgen om. Als er een met dezelfde symptomen in bodegraven staat is het misschien wel wijs om die te bellen morgen. bedankt!

Jazeker, ik hoor meerdere mensen (waaronder onze dierenartsen) over dit virus, en dan met name in de regio Alkmaar. Bij ons hebben ze wel dikke benen en maken ook niet echt aanstalte om naar buiten te gaan. Maar echt niet wíllen bewegen vanwege de pijn hebben wij gelukkig niet gehad. De zieke paarden blijven vooral met een hangend hoofdje staan, een beetje wazig voor hun uit kijkend en af en toe nemen ze een hapje hooi. Constant met een blik in hun ogen waaruit je wel kan opmaken hoe ellendig ze zich voelen.

Ja, het kan zeker geen kwaad om even contact op te nemen met Bodegraven. Dat paardje is inmiddels weer thuis en helemaal gezond na een tijdje op de kliniek te hebben gestaan. De praktijk die wij hebben is trouwens DAP Purmerend, de medicatie die ze bij ons op stal hebben voorgeschreven is wel doeltreffend. Misschien dat (mocht de kliniek niet lukken) jouw DA een van hun kent en kan overleggen welke medicatie zij gebruiken? Wie weet gebruiken zij wel iets anders omdat ze op dit moment veel van dit soort patienten hebben.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:04

Misschien heb ik er overheen gelezen maar heeft die DA ook bloed getrokken wat onderzocht gaat worden? Veel sterkte :(:)

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:07

Die van mij heeft twee jaar geleden ook uit het niets een enorme koortsstuip gehad. Vier dikke benen schudden van de koorts. De da is 4 dagen antibiotica komen spuiten en toen knapte hij op. Het is vreselijk om ze zo te zien en eigenlijk wil je alles wel doen maar meestal doe je teveel. Hou goed contact met de da en wacht het af. Sterkte ermee