Fistel door chip?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

toshiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:35

Interessant stuk uit de VS. Geschreven door dierenarts. Ook niet echt voorstander van chippen en hij beschouwt de onderzoeken die wij ook aanhalen, als juist. Hij refereert eraan.

Het is dus niet zo dat wij van alles uit ons duim zuigen. We hebben al aardig wat dierenartsen die zich tegen het verplicht chippen keren omdat zij ook vrezen voor de negatieve gevolgen ervan.

vraag is: hoelang laten paardeneigenaren dit zich opdringen terwijl er uitstekende alternatieven zijn.

http://www.organicconsumers.org/article ... _17537.cfm

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:35

toshiba schreef:
Als weblogger van 'De wereld volgens Hans' wil ik een paar zaken toelichten:
De inbrenging van RFID in Nederland en Belgie geschiedt onder dezelfde voorwaarden en condities en op dezelfde wijze. [ondeskundig inbrengen daargelaten] Maar ook hier in NL moeten DA een specifieke opleiding volgen om gekwalificeerd te worden. Die opleiding is identiek aan de Belgische.

Het probleem bij inbrengen is vaak de onrust van het paard en de moeilijkheidsfactor om dat precies goed te doen. Wij, de groep Nijhof, hebben ook vanuit Belgie meerdere klachten en problemen binnengekregen. Dus dat in Belgie er geen problemen zouden zijn is onjuist. Ook vanuit andere landen krijgen we klachten, zoals Frankrijk.

Blijf het nog steeds vreemd vinden dat een groep die zo anti is niet weet en wist dat chippen helemaal niet zo verplicht was als men deed vorkomen. Waardoor ik concludeer dat men zich helemaal niet zo goed ingelezen heeft in de regelgeving toen en nu.

toshiba schreef:
De Irisscan heeft een hogere betrouwbaarheid dan de RFID. Bij de irisscan wordt namelijk een scan gemaakt van het netvlies, welke volledig uniek is voor elk paard. De RIFD is niet uniek omdat de codes internationaal niet op elkaar zijn afgestemd. Het kan dus gebeuren dat meerdere fabrikanten dezelfde codes afgeven. Dan kan alleen de fabriekscode nog onderscheid bieden, maar die is in veel gevallen niet ingeladen in de chip[staat dus op 00]

Heeft die man intussen zijn papieren en laptop terug gevonden?
Daarnaast is het nog steeds zo dat hoe groter de database hoe onbetrouwbaarder het resultaat...

toshiba schreef:
Voor de verdere betrouwbaarheid is een sluitende documentatie benodigd. Daarin voorziet geen enkel registratie systeem. Dat is de verantwoordelijkheid van de stamboeken. Helaas is dat bij vele slecht geregeld zoals uit onderzoek van de UvA bleek. Ook bleek uit dat onderzoek dat de ingebrachte RIFD gemanipuleerd kan worden. Een simpele mobiel met een kleine aanpassing op de frequentie bleek voldoende te zijn om een RFID uit te schakelen. De kans op manipulatie bij RFID is dus vele malen groter dan bij de Irisscan. In dat opzicht is de irisscan wel degelijk betrouwbaarder en kan dus als argument gehanteerd worden.

En als chippen van de baan gaat, wordt het een en ander gelijk een stuk betrouwbaarder?
Hoe wil je controleren of een paard dan wel of niet in de database staat/heeft gestaan? Als ik mijn paard aanbiedt en later blijken de gegevens niet overeen te komen, is dat dan mijn schuld?
En paarden die sowieso al moeilijk van anderen te onderscheiden zijn? (friezen)

toshiba schreef:
Het grootste bezwaar dat wij hebben als Groep Nijhof is dat de producenten van de RFID nooit de veiligheid, werkzaamheid en betrouwbaarheid goed hebben laten onderzoeken. Om die reden loopt er nu een civiele procedure in de VS tegen de FDA[food & drugs administration] die verantwoordelijk is voor het toelatingsbeleid.

Dat is de allergrootste lariekoek die men ooit geschreven heeft....
RFID bestaat al meer dan 40 jaar, wordt al net zolang gebruikt bij dieren...
nog maar te zwijgen over praktijk onderzoeken.... friezen en fjorden chippen al veeeel langer... raar toch dat daar niemand in opspraak komt is gekomen?

toshiba schreef:
In alle gevallen dat producten en medische handelen invloed hebben op de conditie van mens en paard, ligt de bewijslast bij de fabrikant. De fabrikant moet de werkzaamheid, bijwerkingen, en betrouwbaarheid van het product toetsen en die gegevens openbaar maken.

We hebben overleg gehad met de Dierenbescherming en via hun de Raad van Diergeneeskunde. Zij moesten erkennen dat er geen wetenschappelijke onderbouwing is voor de veiligheid van chippen van paarden. Zij baseren zich op het dubieuze argument dat er vanuit het 'veld' zo weinig klachten komen.

Dat is een geval van 'witte zwanen, zwarte zwanen'. Problemen bij het paard relateren aan een RFID is geen sinecure en zal om die reden niet snel herkend worden. Dat betekent dus echter niet dat er niets aan de hand is. Er zijn inmiddels aardig wat onderzoeken gedaan en natuurlijk de nodige case studies die aangeven dat er grote reden tot zorg is. Ik zeg met nadruk zorg, omdat wij ook niet onomstotelijk kunnen bewijzen dat het volledig onveilig is.

Zie laatste opmerking van mij.
Ik ben het met je eens dat risico's vermeden moeten worden, het probleem is alleen dat de EU wetgeving voedselveiligheid boven dierveiligheid stelt.
Aangezien de mens graag sjoemeld, is het nodig dit dicht te timmeren, echter is de gehele I&R regeling paardachtigen nog steeds niet afgerond/voltooid, en zul je ook misstanden tegen komen, die 99 van 100 keer te wijten zijn aan menselijk falen en niet aan de transponder zelf...
Dat er geen mutatiedocumenten conform de wet worden ingestuurd heeft niets met een transponder te maken.
Dat de rendac paarden meeneemt zonder transponder te controleren, is niet de schuld van de transponder, net als met gestolen paarden die niet terug gaan naar de eigenaar als ze gevonden worden, maar met de wetgeving die niet anders wordt als chippen van de baan gaat...

toshiba schreef:
Er ontbreekt gewoon fundamenteel onderzoek naar de effecten. Maar ondertussen worden paarden wel gechipped met alle risico's van dien. Dit terwijl er voldoende alternatieven zijn: Irisscan, koudmerken, DNA of een combinatie hiervan. Koudmerken is door de DB afgewezen omdat zij het esthetisch onwenselijk vonden.

Koudmerken = verboden bij wet, en te manipuleren.
DNA = niet waterdicht in die zin dat niet gelijk ter plekke de identiteit gecontrolleerd kan worden, er meerdere schakels tussen zitten.
Irisscan: nog niet mogelijk bij paarden, aldus mijn bronnen.

toshiba schreef:
Ten leste: Er wordt nogal geschermd, zeker vanuit DH, dat de Europese Unie dit verplicht. Dat is onjuist. De EU laat toe dat een land meerdere systemen hanteert, zolang er maar een wetenschappelijke garantie is op de betrouwbaarheid de registratie. Dat is bij RFID al een gotspe omdat de EU zelf heeft vastgesteld dat in 20% van geslachte paarden de RFID niet teruggevonden wordt. Niet echt een garantie dus.

Voor meer info:
http://diervriendelijkeidentificatie.wordpress.com/

Ehm I&R regeling is wel verplicht, de landen mogen dat zelf invullen maar volgens de regels... de meesten komen uit op RFID als registratie/identificatie methode.
Een ieder schijnt te vergeten dat de regeling al veel ouder is dan menigeen weet of denkt, en omdat de meeste mensen zich niet hielden aan de regels moesten ze strenger worden.
Paarden moeten een paspoort hebben, zonder transponder geen paspoort...
Wel apart... 20 % van de geslachte paarden, het grotendeel van de paarden die geslacht worden binnen de EU zijn niet voorzien van een transponder. Ergo paarden ingevoerd vanuit een niet EU-land om binnen de EU geslacht te worden behoeft geen transponder mits ze direct door reizen naar slachthuis...

btw antichips is een geniaal leuke site... die tegen bigbrother is watching you is.. vergeten dat je eigenlijk altijd te traceren bent als je onderweg bent of zelfs thuis..
Ipadres van je internetverbinding, telefonie, mobiele telefonie, pinautomaten, pinbetalingen, flitspalen etc etc....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:37

Cassidy schreef:
Ik vraag me af of Anky of Jeroen Dubbeldam, of iedere andere ruiter die op een bewust niet gechipt paard rijdt, iedere keer DNA moet laten afnemen om aan te kunnen tonen dat het paard waarop ze rijden ook echt het paard is waarop ze behoren te rijden....:x

Hoeven ook geen DNA te laten controleren, waarom ook??

Paarden geboren voor 1 juli 2009 die een geldig paspoort hebben hoeven geen transponder te hebben.
Ik heb er ook 2 staan, zonder transponder met paspoort, en bij 1 een startkaart van de KNHS... geen probleem.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:41

toshiba schreef:
JaBa schreef:
Kleine opmerking: als je de iris wil laten openstaan, dan moet je atropine druppels geven. Sommige paarden vinden dit absoluut niet leuk en een vervelend neveneffect van die druppels is koliek, omdat het de darmwerking beïnvloedt. Bovendien kunnen ze met een geopende pupil meerdere uren niet meer scherp zien en is hun dieptezicht weg. Leuk als je dat telkens op wedstrijd moet gaan doen!

Nee alleen bij de eerste opname is dat nodig om een volledig en goede scan te krijgen. Bij wedstrijden is dat niet nodig. Daarnaast is de relatie tussen koliek en atropine amper vastgesteld. Het is een veronderstelling.

bestaat de mogelijkheid dus wel.... zal je paard maar zijn die gaat hemelen omdat die de koliek niet overleefd...
en moet het gebeuren om een volledige en goede scan te verkrijgen met alle risico van dien, en dat risico is te nemen omdat? men tegen een transponder is of omdat het diervriendelijker is?
Zal je paard maar zijn die verongelukt op de weide omdat die niet scherp meer zie/ geen diepte meer kan zien....

toshiba

Re: Fistel door chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 10:55

@jaba

Ik hield mij nog op de vlakte door te stellen dat het een veronderstelling is. Laat ik het iets duidelijker maken. Geen enkel bewijs voor.

toshiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:04

@alane

Chippen is gewoon verplicht. We zijn uitstekend ingelezen. Ik kan je wel het ministeriele besluit toezenden. Dus je bent erg voorbarig.

Andere identificatie technieken hebben een hogere betrouwbaarheidsgraad dan chippen. Dus het antwoord is Ja.

Ahum om de IFF van toen te vergelijken met de RIFD van nu, gaat wel erg ver. probeer dat maar eens in de paard te spuiten. Dus je kletst wel uit je nek hier.

Waarom een onbetrouwbare chip nemen bovenop een niet goed functionerend I&R. dat is fout op fout stapelen. Het een wegstrepen tegen het ander is ook geen argument.

Koudmerken is verboden omdat Verburg voor RIFD koos. En DNA heeft uiteindelijk de hoogste betrouwbaarheid. Ook bij de nodig gechipte paarden is niet direct de ID vast te stellen omdat het uitlezen nog wel eens problemen oplevert. Dus daar zit weinig verschil

Wat heeft Big brother hiermee te maken?

Je hebt een erg zwakke manier van argumenteren. Je probeert het ene probleem tegen het andere probleem weg te strepen[jij-bak] Maakt vergelijkingen die geen stand houden[40 jaar rfid] en het ontbreekt je aan goede onderbouwing. Feitelijk presenteer jij je mening als feiten, wat het natuurlijk niet is. Je hanteert teveel drogargumenten om overtuigend over te komen. Graag zou ik goede onderbouwing zien van je verhaal en niet alleen maar opvattingen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:41

toshiba schreef:
@alane

Chippen is gewoon verplicht. We zijn uitstekend ingelezen. Ik kan je wel het ministeriele besluit toezenden. Dus je bent erg voorbarig.

Niet voorbarig... absoluut niet, nogmaals heb er 2 staan zonder chip met paspoort en voldoen aan alle regels, al vanaf den beginne :j
Ik ken alle besluiten, vanaf ergens in 199? eaxact zou ik het na moeten kijken... (lag meer aan het niet hebben van een internetverbinding en geen fax dan dat er geen besluiten zouden zijn :) )
Ergo chippen is verplicht voor paarden geboren na 1 juli 2007 die niet op doorreis zijn na een slachthuis, jonger zijn dan 6 maand en aan de voet van de moeder, paarden geboren voor 1 juli 2009 behoeven geen transponder mits ze een geldig paspoort hebben, paspoort niet geldig dan ook een transponder.

toshiba schreef:
Andere identificatie technieken hebben een hogere betrouwbaarheidsgraad dan chippen. Dus het antwoord is Ja.

Noem ze maar op, welke? en waarom een hogere betrouwbaarheid

toshiba schreef:
Ahum om de IFF van toen te vergelijken met de RIFD van nu, gaat wel erg ver. probeer dat maar eens in de paard te spuiten. Dus je kletst wel uit je nek hier.

Nee hoor... wil je de sites hebben van de patenthouder?

toshiba schreef:
Waarom een onbetrouwbare chip nemen bovenop een niet goed functionerend I&R. dat is fout op fout stapelen. Het een wegstrepen tegen het ander is ook geen argument.

Wederom nope... iedere regeling valt en staat met de naleving van de regels, de regels worden niet beter nageleefd als je een andere identificatiemethode gaat gebruiken, ergo dan is de controle geheel weg, of wil je de paarden waarvan de DNA bekend is een brandmerk gaan geven zodat men kan zien dat er DNA bekend is?
Nu reader erover en je weet of er een transponder inzit.

toshiba schreef:
Koudmerken is verboden omdat Verburg voor RIFD koos.

Nope beter inlezen
toshiba schreef:
En DNA heeft uiteindelijk de hoogste betrouwbaarheid. Ook bij de nodig gechipte paarden is niet direct de ID vast te stellen omdat het uitlezen nog wel eens problemen oplevert. Dus daar zit weinig verschil

DNA ansich is betrouwbaar de schakels om tot het resultaat te komen niet, nu haalt de DA de reader erover geeft een code die vergelijk met het paspoort en klaar...
Bij DNA moet ik als eigenaar eerst toestemming geven dat een ander aan mijn paard zit te plukken, dan moet het in zakje op de post, moet worden gecontrolleerd, dan weer terug... 1 zakje verwisselen en pech heb je... TNT verliest een pakketje en pech heb je...
Nu kun je als fokker vanaf het begin zelf bewaken dat het goed gaat...

toshiba schreef:
Wat heeft Big brother hiermee te maken?

Omdat dat de insteek is van de antichips site, hoe kan iemand betrouwbare info verstrekken die tegen alles is waar het info over verstrekt?

toshiba schreef:
Je hebt een erg zwakke manier van argumenteren. Je probeert het ene probleem tegen het andere probleem weg te strepen[jij-bak] Maakt vergelijkingen die geen stand houden[40 jaar rfid] en het ontbreekt je aan goede onderbouwing.

Zeg je verkeerd, dat jij geen tegen argumenten hebt tegen mijn onderbouwing en je eigen argumenten die er staan al helemaal niet onderbouwd, maakt mij niet gelijk iemand die met zwakke argumenten komt.

toshiba schreef:
Feitelijk presenteer jij je mening als feiten, wat het natuurlijk niet is. Je hanteert teveel drogargumenten om overtuigend over te komen. Graag zou ik goede onderbouwing zien van je verhaal en niet alleen maar opvattingen.

Waar wil je een onderbouwing van zien?
Onderbouw je dan je eigen argumenten ook?
Zijn er dan bewijzen dat er geen relatie is koliek en antropine?
Is het uitvoerig getest dat paarden geen hinder ondervinden van de druppels in hun ogen voor een eerste irisscan?
Zijn/is er veld onderzoek naar de haalbaarheid om paarden zonder stress te onderwerpen aan een goede irisscan, zowel de eerste als controlescans op vreemd terrein?
Wat zijn de uitslagen van het onderzoek icm controletest als de database groter wordt door meerdere paarden toe te voegen vwb de betrouwbaarheid van de controles?

toshiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:47

toshiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:50

Noem ze maar op, welke? en waarom een hogere betrouwbaarheid
DNa, koudmerken en irisscan. Om de simpele reden dat een chip makkelijk te manipuleren valt zoals de uvA heeft aangetoond.

Koudmerken was als alternatief beschikbaar totdat Verburg de streep door alle alternatieven haalde. Zelf graag beter inlezen.

Citaat:
Omdat dat de insteek is van de antichips site, hoe kan iemand betrouwbare info verstrekken die tegen alles is waar het info over verstrekt?

Dit is dus wat ik bedoel met zwakke argumenten. Je oordeelt niet op basis van de inhoudelijke en wetenschappelijk argumenten die worden aangedragen. Omdat het een site is tegen chippen, is het verdacht en in jouw ogen niet betrouwbaar. Uiterst zwakke manier van redeneren

Citaat:
Is het uitvoerig getest dat paarden geen hinder ondervinden van de druppels in hun ogen voor een eerste irisscan?
Zijn/is er veld onderzoek naar de haalbaarheid om paarden zonder stress te onderwerpen aan een goede irisscan, zowel de eerste als controlescans op vreemd terrein?
Wat zijn de uitslagen van het onderzoek icm controletest als de database groter wordt door meerdere paarden toe te voegen vwb de betrouwbaarheid van de controles?

Je hebt nog geen enkel onderbouwing gegeven van je verhaal. Slechts een opsomming van jouw opvatting en mening.

koliek-atropine: Je draait de bewijslast om. Jij beweert, dus jij bewijst. Maar om je te helpen. Er is onderzoek gedaan naar deze vermeende relatie en die is nooit substantieel aangetoond. Het is een urban legend.

Ja er zijn tests gedaan en lopen nog steeds om paarden te scannen met irisscan.

Een test en de betrouwbaarheid wordt bepaald door de de grootte van de testpopulatie. De statistiek geeft aan bij welke populatie en een willekeurig uitgevoerde test, welke betrouwbaarheid geldt.

Verder is alle bewijsvoering voor mijn verhaal gewoon te vinden op:

Hier vind je ook alle wetenschappelijke onderzoeken die grote vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid en veiligheid van chippen. Dergelijke onderbouwing moet ik van jouw kant nog zien.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 16:11

toshiba schreef:
Dit is dus wat ik bedoel met zwakke argumenten. Je oordeelt niet op basis van de inhoudelijke en wetenschappelijk argumenten die worden aangedragen. Omdat het een site is tegen chippen, is het verdacht en in jouw ogen niet betrouwbaar. Uiterst zwakke manier van redeneren

Als je weet dat iemand tegen bijv. irisscan is vindt jij dan de info over irisscan betrouwbaar? Denk je dat een site die tegen identificatie mbv transponders is iets zal publiceren die het tegendeel laat zien?

toshiba schreef:
Citaat:

Je hebt nog geen enkel onderbouwing gegeven van je verhaal. Slechts een opsomming van jouw opvatting en mening.

koliek-atropine: Je draait de bewijslast om. Jij beweert, dus jij bewijst. Maar om je te helpen. Er is onderzoek gedaan naar deze vermeende relatie en die is nooit substantieel aangetoond. Het is een urban legend.

Kom maar op met dat onderzoek.
daarbij...
Is dat dan ook niet zo bij jou die tegen de transponder is die roept dat het niet deugd etc?
voorbij gaat aan ruim 30 praktijkervaring? En blijven vragen om het wiel te laten uitvinden?

toshiba schreef:
Ja er zijn tests gedaan en lopen nog steeds om paarden te scannen met irisscan.

Een test en de betrouwbaarheid wordt bepaald door de de grootte van de testpopulatie. De statistiek geeft aan bij welke populatie en een willekeurig uitgevoerde test, welke betrouwbaarheid geldt.

Verder is alle bewijsvoering voor mijn verhaal gewoon te vinden op:

Hier vind je ook alle wetenschappelijke onderzoeken die grote vraagtekens zetten bij de betrouwbaarheid en veiligheid van chippen. Dergelijke onderbouwing moet ik van jouw kant nog zien.

Dan ga ik naar die site en zie de eerste onwaarheid al staan:
Voormalig minister Verburg[CDA] heeft vorig jaar het chippen van paarden verplicht gesteld. niet dus.
Momenteel wordt er ook gekeken om andere dieren verplicht te laten chippen. ook niet waar

Misschien dan ook handig om het onderzoek van Annemarie Spokkereef en Paul de Hert van de Universiteit van Tilburg te vermelden over oa irisscan en de betrouwbaarheid.
Onderzoek naar vriesbranden, de voor en nadelen en de reden waarom de EU van mening is dat dit niet de manier is om paarden te identificeren.
En ik mis het 2e duitse onderzoek uit 1977 over paarden en transponders.