Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Johanna59 schreef:Als je paarden of ponies geen contact hebben met paarden van derden, dan moet je het zelf weten. Maar zo gauw je van je erf afgaat, moet je al een paspoort hebben. En moet hij dus geënt zijn.
Je kan het niet maken tegenover anderen, om met je paard/pony ergens heen te gaan, zonder dat hij geënt is.
Quir schreef:Wáárom alle diersoorten (incl de mens) vergelijken!!!!
Er zit zo enorm veel verschil tussen dier soorten, dat dat onmogelijk is.
Een paard is geen mens en al helemaal geen hond.
Dus de redenatie "bij mensen is dat ook zo", is gewoon compleet foutief.
Het immuunsysteem van een paard is zo enorm zwak (zeker in tegenstelling tot mens en hond bijv), dat enting niet het ganse leven werkt. Daarnaast weet ik zéker dat 9 van de 10 mensen die een paard heeft, niet eens weet wat tetanus is en het dus niet eens zouden herkennen!
.
nynke55 schreef:Nee, ik ent ze niet meer. Heb het de eerste jaren wel gedaan. Maar nu komen ze niet meer in contact met andere paarden. Mocht er 1 een wond krijgen, kunnen ze alsnog geent worden tegen tetanus.
janouk schreef:nynke55 schreef:Nee, ik ent ze niet meer. Heb het de eerste jaren wel gedaan. Maar nu komen ze niet meer in contact met andere paarden. Mocht er 1 een wond krijgen, kunnen ze alsnog geent worden tegen tetanus.
Dat vind ik juist zo gevaarlijk; binnen 24 uur kan tetanus al dodelijk zijn. ALs mensen een grote wond hebben, dan gaan ze wel naar de eerste hulp. Maar je paard zie je vaak maar 1 x per dag en het kan zo voorkomen dat je een wond pas na 12 uur ontdekt.
Ik zou het risico nooit durven lopen.
Citaat:een vaccinatie die alleen bescherming biedt tegen Influenza. Deze is beschikbaar omdat de enting tegen Tetanus maar eens in de 2 jaar nodig is om de bescherming hiertegen op peil te houden. Daarbij is er nu steeds meer inzicht dat te frequent tegen Tetanus beschermen ook slecht kan zijn omdat het afweerapparaat van het paard daardoor te heftig op de enting kan reageren. Dit kan lokaal spierschade geven (Bron: GD Paard).
hmmm schreef:Ik snap niet zo goed waarom mensen hier steeds worden vergeleken met paarden. Elk dier is weer anders. Als ik een aspirientje neem, ben ik van mijn hoofdpijn af. Als een kat een aspirientje eet, gaat hij dood.
Paarden zijn ongelofelijk veel gevoeliger voor een tetanusinfectie dan de mens en daarom dienen ze daar ook beter tegen beschermd te worden. Daarbij kan een tetanusinfectie ook voorkomen bij kleine oppervlakkige schaafwondjes. De tetanusenting beschermt twee jaar dus je bent het eigenlijk aan je paard verplicht om in ieder geval 1x in de 2 jaar te enten.
Verder is het paardeninfluenza virus niet helemaal gelijk aan die van mensen. De influenza van het paard muteert veel minder waardoor de 'paardengriep-enting' effectiever is dan die voor de mens. Op zich gaan gezonde volwassen paarden niet zomaar dood van influenza maar het is wel vervelend als ze het krijgen. Kijk maar naar Australië, daar enten ze niet tegen influenza en toen daar influenza uitbrak heeft dat voor heel erg veel problemen gezorgd met quarantainezones, transportverboden en alle andere rompslomp.
Daarom enten we dus.
nombrado schreef:hmmm schreef:Ik snap niet zo goed waarom mensen hier steeds worden vergeleken met paarden. Elk dier is weer anders. Als ik een aspirientje neem, ben ik van mijn hoofdpijn af. Als een kat een aspirientje eet, gaat hij dood.
Paarden zijn ongelofelijk veel gevoeliger voor een tetanusinfectie dan de mens en daarom dienen ze daar ook beter tegen beschermd te worden. Daarbij kan een tetanusinfectie ook voorkomen bij kleine oppervlakkige schaafwondjes. De tetanusenting beschermt twee jaar dus je bent het eigenlijk aan je paard verplicht om in ieder geval 1x in de 2 jaar te enten.
Verder is het paardeninfluenza virus niet helemaal gelijk aan die van mensen. De influenza van het paard muteert veel minder waardoor de 'paardengriep-enting' effectiever is dan die voor de mens. Op zich gaan gezonde volwassen paarden niet zomaar dood van influenza maar het is wel vervelend als ze het krijgen. Kijk maar naar Australië, daar enten ze niet tegen influenza en toen daar influenza uitbrak heeft dat voor heel erg veel problemen gezorgd met quarantainezones, transportverboden en alle andere rompslomp.
Daarom enten we dus.
wat is een mens meer of minder of anders dan een dier?
Overigens neem ik géén asperientje als ik hoofdpijn heb, wordt ik juist doodziek van.
paarden zijn niet meer gevoelig dan mens of andere dieren voor tetanus.
als de weerstand of afweer van mens of dier goed is, zal er geen probleem zijn.
is er een disbalans of verstoring in het systeem, dan is het paard/mens/dier gevoeliger voor infecties of virussen of bacterieen.
belangrijker is dus, je dier zo gezond mogelijk te houden, zodat ze de natuurlijke afweer hebben /krijgen.
M_D_H schreef:we zeggen alleen dat ieder dier(dus ook de mens) een ander imuunsysteem heeft
dat van een paard is gewoon instabieler etc
dat is bewezen...
ik vraag me werkelijk af waarom mensen het nog altijd denken beter te weten wanneer iets al bewezen is
nombrado schreef:hm, vreemd, en ik vraag me af hoe ze dat onderzocht hebben
in de 20 jaar dat ik paarden heb, zijn geen van mijn paarden ooit ziek geweest (heel af en toe beetje verkouden, maar dat is misschien 2x gebeurd)
terwijl mensen in mijn omgeving regelmatig griep, of andere virusjes oplopen..
alle kennissen en vrienden, familie is in die 20 jaar meerdere keren thuis geweest met griep of andere ziekten. Terwijl mijn paarden (of de paarden in mijn omgeving) sporadisch iets hebben.
Hoe verklaar je dat dan?
Mist schreef:dan moet je heel het topic eens lezen, ook de posts die niet in jouw straatje passen dan had je kunnen weten dat dit wetenschappelijk aangetoond is.