Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je paarden jaarlijks enten? Graag nadere uitleg in het topic.

Ja
210 (80%)
Nee
50 (19%)

Totaal aantal stemmen: 260

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:54

ik laat mijn pony ieder jaar inenten, gelijk met alle andere paarden op stal.

Indien ja, waarom wel? allereerst is het verplicht op stal, daarbij staat hij iedere dag buiten met andere paardjes, en die willen onderling nog wel eens herrie schoppen, en mijn paard is nou ook niet echt rustig te noemen. op buitenrit weet je ook maar nooit wat er gebeuren gaat, hij kan schrikken en langs een kapot hek schuren, en is het verplicht op wedstrijd.
waarvoor laat je ze enten? Influenza en tetanus.
wat ben je per paard kwijt? € 27.00 dacht ik.
hoe houd je het paard? 's winters op stal, overdag >2 uur in de paddock. in de lente/herfst overdag op de wei in kuddeverband, in de zomer 24/7.
Wat doe je met het paard? dressuur, springen, vrijheidsdressuur, buitenrijden, af en toe een wedstrijdje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:04

Johanna59 schreef:
Als je paarden of ponies geen contact hebben met paarden van derden, dan moet je het zelf weten. Maar zo gauw je van je erf afgaat, moet je al een paspoort hebben. En moet hij dus geënt zijn.
Je kan het niet maken tegenover anderen, om met je paard/pony ergens heen te gaan, zonder dat hij geënt is.

Mijn paarden hebben allen een paspoort, maar worden toch echt geen van allen geënt. Ook als ik een paard verkoop, en die klinisch gekeurd wordt, heb ik nog geen enkele DA gehoord over het wel of niet enten van het desbetreffende paard.
Paspoort en enten staat echt los van elkaar.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:15

het verloop van tetanus bij een geitje (binnen 24 uur)

Wij hadden een geitje gekocht, als gezelschap voor de achterblijver. Zaterdagmorgen opgehaald, alles ok. De vorige eigenaar had de hoorntjes laten verwijderen (was voor ons niet nodig - maar we zochten gezelschap voor de andere geit dus...) ze at goed bij aankomst. Zaterdag avond ging ze minder goed eten en was wat loom. Maar ja, eerste dag, vreemde thuis, ze was wat rustiger, maar maakte geen zieke indruk. Zondagmorgen kon ze niet meer eten, ze lag op haar zij met haar poten gestrekt en die kon je niet buigen, te gillen van de pijn ;( haar mond kon ze niet opendoen, totaal verwilderde blik in haar ogen. We hebben toen de DA met spoed laten komen en ze is binnen 24uur dus ingeslapen.

Kun je je voorstellen dat je je paard zo aantreft ??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:55

Quir schreef:
Wáárom alle diersoorten (incl de mens) vergelijken!!!!
Er zit zo enorm veel verschil tussen dier soorten, dat dat onmogelijk is.
Een paard is geen mens en al helemaal geen hond.

Dus de redenatie "bij mensen is dat ook zo", is gewoon compleet foutief.

Het immuunsysteem van een paard is zo enorm zwak (zeker in tegenstelling tot mens en hond bijv), dat enting niet het ganse leven werkt. Daarnaast weet ik zéker dat 9 van de 10 mensen die een paard heeft, niet eens weet wat tetanus is en het dus niet eens zouden herkennen!

.

een mens is ook een dier ;)
en het lichaam werkt hetzelfde tegen invloeden/bacterieen en virussen die van buitenaf binnenkomen.
Hoe weet jij dat het immuunsysteem van een paard zwak is?
hoe vaak is jou paard ziek? en hoe vaak ben jij mens ziek?

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:02

Influenza en Tetanis, omdat het verplicht is voor wedstrijden en op sommige stallen. Nou rijd ik zelf nog geen wedstrijden maar er zal vast een reden zijn dat het verplicht is. Net als de menselijke entingen geloof ik zeer zeker wel in de werking en Influenza lijkt me echt verschrikkelijk als ze dat krijgen.

19 euro voor de enting per paard. Deze keer stond mijn paard toch op de trailer en ben na een buitenrit langs de veearts gereden(was nog niet eens een halve km extra rijden) dus geen consult, mijn shetlander had ik de papieren ook van mee dus heb die enting daar laten opschrijven en heb hem haar zelf gegeven(heb haar al eens eerder moeten prikken zelf)

24/7 buiten

Met mijn Merrie rijd ik een paar keer per week buiten of les op de vereniging. Shetlander gaat alleen mee op de wandeling of met de fiets mee af en toe.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:29

ik heb een keer een goede jaap (diep) van 60 cm op mijn been gehad, opengehaald aan een hek
dat moest in het ziekenhuis gehecht worden
Toen heb ik een vette tetanus injectie erbij gehad, omdat mijne al 10 jaar daarvoor voor het laatst gegeven was.
In zon geval zou ik het bij mijn paarden ook doen.
toen ik 3 jaar later gebeten werd door een hond, en de wond bij de dokter schoongemaakt moest worden. heb ik geen tetanus gehad, vanwege die enting 3 jaar ervoor...., die was nog geldig.

Waarom zou ik onnodig mijn lichaam blootstellen aan entingen?
Bij baby's en jonge kinderen vind ik de basisentingen net als paarden wel belangrijk
echter heb ik bij kinderen ook mijn twijfels over bepaalde entingen die er tegenwoordig zijn..

wb de mexicaanse griep??? ik laat me niet zo gauw bang maken door de media of famaceutische industrie.
gegeven is wel, dat nederland de entingen ingekocht heeft (voor een vermogen) en dus nu niet of nauwelijks gebruikt worden en straks vernietigd worden. (ons belastinggeld jah.)
Al die paniek en angst die gezaaid wordt.

Tja, als je je wel door die angst laat leiden......dat mag je je knip trekken, en daar speelt de farmaceutische industrie dankbaar op in. Die hebben echt niet allemaal meer het belang goed te zorgen voor de mens, wel voor eigen portomonnai

Tooske

Re: Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:31

Ik laat mijn paard 1 keer per jaar enten omdat:
Het moet als je op wedstrijd gaat.
De pensionhouder het verplicht stelt
en omdat het uiteraard veiliger is voor je paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:34

helemaal niet rijden is ook veiliger voor je paard }> :+ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 16:36

ik laat ze 1x per jaar enten omdat;
mijn paarden altijd al geent worden toen ik ze kreeg, en als ik nu nog op wedstrijd een keer wil hoeven ze niet alle basis en herhalingen nog te krijgen.

mijn paarden staan zomer 24/7 buiten en winter 10 uur per dag.

ze zijn toevallig eer gister geent. 31 euro en 25 euro, (er waren meerdere mensen van stal die gingen enten, en omdat ik 2 paarden heb hoef ik maar voor 1 reiskoste te betalen)

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:23

Ik laat mijn paard 1x per jaar enten tegen influenza en 1x per 2 jaar tegen tetanus. Waarom? Om de kans op een infectie te verkleinen.

Het kost me ongeveer 50 euro per keer incl. voorrijdkosten. Mijn paard staat 24/7 op de wei.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:30

Nee, ik ent ze niet meer. Heb het de eerste jaren wel gedaan. Maar nu komen ze niet meer in contact met andere paarden. Mocht er 1 een wond krijgen, kunnen ze alsnog geent worden tegen tetanus.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:37

nynke55 schreef:
Nee, ik ent ze niet meer. Heb het de eerste jaren wel gedaan. Maar nu komen ze niet meer in contact met andere paarden. Mocht er 1 een wond krijgen, kunnen ze alsnog geent worden tegen tetanus.

Dat vind ik juist zo gevaarlijk; binnen 24 uur kan tetanus al dodelijk zijn. ALs mensen een grote wond hebben, dan gaan ze wel naar de eerste hulp. Maar je paard zie je vaak maar 1 x per dag en het kan zo voorkomen dat je een wond pas na 12 uur ontdekt.
Ik zou het risico nooit durven lopen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:40

janouk schreef:
nynke55 schreef:

Dat vind ik juist zo gevaarlijk; binnen 24 uur kan tetanus al dodelijk zijn. ALs mensen een grote wond hebben, dan gaan ze wel naar de eerste hulp. Maar je paard zie je vaak maar 1 x per dag en het kan zo voorkomen dat je een wond pas na 12 uur ontdekt.
Ik zou het risico nooit durven lopen.

Na 12 uur?
je geeft ze hoop ik wel vaker eten?
Je ziet gauw genoeg, bij een oplettende staleigenaar, of er iets met een paard is.

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:50

Ik ent niet. Ik rijd geen wedstrijden en merk structureel dat de paarden die wel geënt worden omdat dat verplicht is voor de keuring juist "ziek" worden. Loom zijn, hoesten, gezwollen klieren, kortom verminderde weerstand en dus vatbaarder om wel iets te krijgen ipv de beoogde verhoogde weerstand. Daarnaast komt de mijne niet of nauwelijks in contact met vreemde paarden.
Wat betreft tetanus, bij een diepe/ernstige wond komt de dierenarts om te hechten en een preventieve antibioticumkuur (in mijn herinnering gaf de da ook een extra tetanusenting voor de zekerheid). Die van mij heeft regelmatig wonden (hij is onhandig en onvoorzichtig), sommige ook wel eens dieper waarbij de wonden in contact komen met grond en mest en toch leeft hij nog steeds. 'Vatbaarder voor' staat niet gelijk aan 'krijgt het eerder wel dan niet'. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat een regelmatige tetanusenting juist schadelijk is:
Citaat:
een vaccinatie die alleen bescherming biedt tegen Influenza. Deze is beschikbaar omdat de enting tegen Tetanus maar eens in de 2 jaar nodig is om de bescherming hiertegen op peil te houden. Daarbij is er nu steeds meer inzicht dat te frequent tegen Tetanus beschermen ook slecht kan zijn omdat het afweerapparaat van het paard daardoor te heftig op de enting kan reageren. Dit kan lokaal spierschade geven (Bron: GD Paard).

Een paard is na een tetanusbesmetting niet binnen 24 uur dood. Tussen de wond (besmetting) en symptomen kan ongeveer 7 dagen zitten. Als de symptomen verschijnen ben je alleen hoogstwaarschijnlijk al te laat met behandelen. Zaak is dus om de wond op tijd te ontdekken en te starten met de behandeling (maar daar heb je wel wat meer dan 24 uur voor).
Veulenentingen ben ik dan weer wel voor. Overigens ken ik ook genoeg verhalen van paarden die ineens allergisch gaan reageren op entstoffen en niet meer geënt mogen worden. Het blijft lichaamsvreemde stof die je erin duwt en je moet er niet zonder meer vanuit gaan dat het alleen maar positieve gevolgen heeft.
Ik ben niet perse tegen enten, maar vind wel dat de hoeveelheid entingen die nu 'nodig' is, wat is doorgeschoten.
Vroeger konden paarden ook zonder. Toen werden ze namelijk nog gefokt op kracht en duurzaamheid, waarbij de zwakkere exemplaren de worst ingingen. Nu mag er niks meer naar de slager (want dat is zielig), maar ondertussen worden er wel meer paarden ziek, of sneller ziek. Gek he....

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:09

Ik ent wel jaarlijks (tetanus/influenza). Bij 1 shet zat er meer dan een jaar tussen en die heeft nu weer opnieuw de basisenting gekregen. Andere shet staat hier net en is nog nooit geënt. Dierenarts raadde echt aan om te enten dus meneer is ondertussen ook geënt. Bij kleine wondjes loop je al risico. Dierenarts zei ook dat omdat veel paarden geënt worden de infectiedruk veel minder is geworden en dus niet-geënte paarden daardoor minder risico lopen.
Tetanus gaat 3 jaar mee. Influenza-enting begint na 9 maanden al minder te worden. De dierenarts slaat tetanus ook weleens over. Het beste is om influenza iedere 9 maanden te geven.

Ik betaal €19,50 voor tetanus/influenza. De voorrijkosten maken het alleen zo duur, daarom combineren we het zoveel mogelijk met andere dingen (gebitsbehandeling) of we zetten de paarden op de trailer en rijden even langs de kliniek.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:36

Ik ent mn paarden ieder jaar ;)

Ik blijf dat ook doen.
Ik wil voorkomen dat ze griep of tetanus krijgen.
Als je paard niet is geent en hij krijgt griep of tetanus, dan zou ik mee vreselijk schuldig voelen.
En zijn de kosten ook veel hoger dan die 20 euro entkosten.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:46

Ik heb hier ooit een merrie gehad die doodziek van de enting was! Viel bijna om en bibberde over haar hele lijf. Ik ben 's nachts nog gaan kijken;de andere dag was het gelukkig over. Ik vond het doodeng! Het volgende jaar toch weer eënt en dat ging wel goed. Ik gaf wel altijd de veulenenting, maar die is slechts 2 dagen (!!!) werkzaam, ik denk dat ik die over sla de volgende keer! Ik heb toch zo mijn twijfels en heb een homeopatisch dierenarts gesproken die het afraadt om te enten! Die beweerde zelfs dat toppaarden wel de entingsstempel in hun papoorten hebben maar niet geënt worden ivm de risico's (reaktie op de enting) van enten! Tja wat is wijsheid?

hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:16

Ik snap niet zo goed waarom mensen hier steeds worden vergeleken met paarden. Elk dier is weer anders. Als ik een aspirientje neem, ben ik van mijn hoofdpijn af. Als een kat een aspirientje eet, gaat hij dood.
Paarden zijn ongelofelijk veel gevoeliger voor een tetanusinfectie dan de mens en daarom dienen ze daar ook beter tegen beschermd te worden. Daarbij kan een tetanusinfectie ook voorkomen bij kleine oppervlakkige schaafwondjes. De tetanusenting beschermt twee jaar dus je bent het eigenlijk aan je paard verplicht om in ieder geval 1x in de 2 jaar te enten.

Verder is het paardeninfluenza virus niet helemaal gelijk aan die van mensen. De influenza van het paard muteert veel minder waardoor de 'paardengriep-enting' effectiever is dan die voor de mens. Op zich gaan gezonde volwassen paarden niet zomaar dood van influenza maar het is wel vervelend als ze het krijgen. Kijk maar naar Australië, daar enten ze niet tegen influenza en toen daar influenza uitbrak heeft dat voor heel erg veel problemen gezorgd met quarantainezones, transportverboden en alle andere rompslomp.
Daarom enten we dus.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:03

hmmm schreef:
Ik snap niet zo goed waarom mensen hier steeds worden vergeleken met paarden. Elk dier is weer anders. Als ik een aspirientje neem, ben ik van mijn hoofdpijn af. Als een kat een aspirientje eet, gaat hij dood.
Paarden zijn ongelofelijk veel gevoeliger voor een tetanusinfectie dan de mens en daarom dienen ze daar ook beter tegen beschermd te worden. Daarbij kan een tetanusinfectie ook voorkomen bij kleine oppervlakkige schaafwondjes. De tetanusenting beschermt twee jaar dus je bent het eigenlijk aan je paard verplicht om in ieder geval 1x in de 2 jaar te enten.

Verder is het paardeninfluenza virus niet helemaal gelijk aan die van mensen. De influenza van het paard muteert veel minder waardoor de 'paardengriep-enting' effectiever is dan die voor de mens. Op zich gaan gezonde volwassen paarden niet zomaar dood van influenza maar het is wel vervelend als ze het krijgen. Kijk maar naar Australië, daar enten ze niet tegen influenza en toen daar influenza uitbrak heeft dat voor heel erg veel problemen gezorgd met quarantainezones, transportverboden en alle andere rompslomp.
Daarom enten we dus.

wat is een mens meer of minder of anders dan een dier?
Overigens neem ik géén asperientje als ik hoofdpijn heb, wordt ik juist doodziek van.

paarden zijn niet meer gevoelig dan mens of andere dieren voor tetanus.
als de weerstand of afweer van mens of dier goed is, zal er geen probleem zijn.
is er een disbalans of verstoring in het systeem, dan is het paard/mens/dier gevoeliger voor infecties of virussen of bacterieen.
belangrijker is dus, je dier zo gezond mogelijk te houden, zodat ze de natuurlijke afweer hebben /krijgen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:17

nombrado schreef:
hmmm schreef:

Daarom enten we dus.

wat is een mens meer of minder of anders dan een dier?
Overigens neem ik géén asperientje als ik hoofdpijn heb, wordt ik juist doodziek van.

paarden zijn niet meer gevoelig dan mens of andere dieren voor tetanus.
als de weerstand of afweer van mens of dier goed is, zal er geen probleem zijn.
is er een disbalans of verstoring in het systeem, dan is het paard/mens/dier gevoeliger voor infecties of virussen of bacterieen.
belangrijker is dus, je dier zo gezond mogelijk te houden, zodat ze de natuurlijke afweer hebben /krijgen.

niemand zegt hier dat een mens meer of minder is...
we zeggen alleen dat ieder dier(dus ook de mens) een ander imuunsysteem heeft :))
dat van een paard is gewoon instabieler etc :))
dat is bewezen...
ik vraag me werkelijk af waarom mensen het nog altijd denken beter te weten wanneer iets al bewezen is :+

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 20:23

Ik ent in april en november standaart 2 keer perjaar

Echter vergeet ik vaker de paspoorten met het gevolg dat meer dan de helf van de entingen er niet in staan

Enkel bij de wedstrijd paarden Staat het in de paspoorten maar die liggen thuis waar deze paarden ook staan daar heb ik ook een andere da voor overigens
Als gevolg dat van de wat oudere pagina de enting pagina bom vol is en ik al eens paspoort op heb laten sturen voor een extra entings vel

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 21:40

M_D_H schreef:
we zeggen alleen dat ieder dier(dus ook de mens) een ander imuunsysteem heeft :))
dat van een paard is gewoon instabieler etc :))
dat is bewezen...
ik vraag me werkelijk af waarom mensen het nog altijd denken beter te weten wanneer iets al bewezen is :+

hm, vreemd, en ik vraag me af hoe ze dat onderzocht hebben
in de 20 jaar dat ik paarden heb, zijn geen van mijn paarden ooit ziek geweest (heel af en toe beetje verkouden, maar dat is misschien 2x gebeurd)
terwijl mensen in mijn omgeving regelmatig griep, of andere virusjes oplopen..
alle kennissen en vrienden, familie is in die 20 jaar meerdere keren thuis geweest met griep of andere ziekten. Terwijl mijn paarden (of de paarden in mijn omgeving) sporadisch iets hebben.
Hoe verklaar je dat dan?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:00

Mijn paarden worden wel geent op mijn merrie na. Die wordt echt ziek van een enting, ze is al 20 en heeft genoeg tetanus entingen gehad voor een heel leven.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 22:05

nombrado schreef:
hm, vreemd, en ik vraag me af hoe ze dat onderzocht hebben
in de 20 jaar dat ik paarden heb, zijn geen van mijn paarden ooit ziek geweest (heel af en toe beetje verkouden, maar dat is misschien 2x gebeurd)
terwijl mensen in mijn omgeving regelmatig griep, of andere virusjes oplopen..
alle kennissen en vrienden, familie is in die 20 jaar meerdere keren thuis geweest met griep of andere ziekten. Terwijl mijn paarden (of de paarden in mijn omgeving) sporadisch iets hebben.
Hoe verklaar je dat dan?

dan moet je heel het topic eens lezen, ook de posts die niet in jouw straatje passen dan had je kunnen weten dat dit wetenschappelijk aangetoond is. :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 23:32

Mist schreef:
dan moet je heel het topic eens lezen, ook de posts die niet in jouw straatje passen dan had je kunnen weten dat dit wetenschappelijk aangetoond is. :D

en door wie is dit wetenschappelijk aangetoond?
http://translate.google.nl/translate?hl ... rmd%3Divns

met klonen?????