Ervaringen langdurige einschuss?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:22

Jeeeeeee!!!!!! *\o/* *\o/* *\o/* Wij gingen het bos in gisterochtend en ik dacht aan jullie. Ben zo blij dat jullie hebben ook genoten. Volgens mij, zullen julllie veel lol hebben in de komende lente en zomer maanden. Ben heel happy dat je paardje zo goed opknapt -- je hebt het echt goed gedaan. ps het linker wondje ziet er wel minder roze uit, vind ik

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 18:27

Inmiddels zijn we 6 weken verder vanaf de laatste update en het gaat echt goed *\o/* *\o/*

De wondjes in de kootholte zijn snel na de laatste update helemaal dicht gegaan. De plek in de knieholte is nog een keer door de DA helemaal behandeld en sindsdien gaat die ook goed en is sinds een weekje genezen. Haar been is een heel klein beetje dikker gebleven maar als je niet weet waar je kijken moet zie je het niet, zo minimaal is het.
Kortom, het is een hel geweest al die maanden maar we zijn er doorheen gekomen.

Helaas vond Irene het nodig om haar genezing iets te uitbundig te vieren en is ze 4,5 week geleden in een hek gesprongen terwijl ze in de paddock stond. Het resultaat was een wond in haar hals van 15 cm lang en 4 cm diep. Spieren, alles aan diggelen. Nu is inmiddels de huid helemaal genezen maar de spieren hebben minimaal 6 weken nodig.
Echt rijden mag nog niet, tenminste, ze mag haar hals niet belasten, dus niet inbuigen, niet optrekken, niet nageven, niets. Erop mag wel maar ze moet volledige halsvrijheid hebben. En dat valt niet mee met een paard die alleen maar hard wil. De eerste weken heb ik het rijden uitgesteld en sinds een week hobbel ik weer een beetje rond met haar.

We gaan er uiteindelijk wel komen.

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 21:07

Bedankt voor de update; ik dacht aan jullie de laatste weken en was benieuwd hoe het ging. Ben heel blij dat de wondjes zo goed genezen en dat ze houdt niet veel over qua dikke been problemen. Maar wat naar dat ze heeft haar hals opengesneden -- klinkt eng! Was je erbij toen het gebeurde? Raakte ze in paniek? Arme beest. Die van mij is soms erg onhandig maar tot nu toe valt het mee qua schade, toch is ie soms echt een pechvogel. Oh well -- ben zelf niet de altijd even elegante . . . .

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 22:30

Ik durf echt te zeggen dat ze van haar been helemaal geen last meer heeft. We zijn zo af en toe weer een stukje aan het draven en dat vind ze geweldig.

Haar hals heeft niemand zien gebeuren. Een half uur voordat ze gevonden werd met de wond was er nog iemand in de paddock geweest dus het heeft niet lang geduurd gelukkig.

Ik ben er niet bij geweest, niemand. De stalhoudster wilde de paddock uit gaan mesten (doet ze een paar x per dag) en zag Irene staan met de wond. Zij heeft meteen haar man geroepen en meteen de DA gebeld. Deze was er binnen 5 minuten. Toen hebben ze mij gebeld met de mededeling: de DA staat bij je paard want ze heeft een snee in haar hals. Ik was al onderweg naar stal ten tijde van het telefoontje en toen ik aankwam was de DA nog bezig met hechten.

Paniek is er niet geweest. Irene heeft een kruiwagen hooi onder haar neus gekregen en dat heeft ze rustig staan eten terwijl de DA aan het hechten was. Er zijn 3 lagen hechtingen in gegaan. Alleen bij de laatste laag (de huid) was ze het halverwege zat en liet ze het niet meer toe. Toen heeft de DA haar moeten sederen voor de laatste 4 hechtingen.
Toppaard, al met al heeft ze het 3 kwartier allemaal toegelaten met alleen lokale verdoving. Daarna wilde ze niet meer stilstaan.
En verder, dit is echt iets voor Irene. Als we straks een paar regenbuien krijgen en de weide weer ietsje gladder wordt dan duurt het niet lang eer ze weer een keer in de sloot beland. Helaas door ervaring is ze er gelukkig al heel behendig in geworden om er zelfstandig uit te komen.

Net na het hechten
Afbeelding

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 11:17

jeetje wat een pech, ik hoop dat alles goed komt!