Zieke merrie, koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:54

Wat erg dat ze het niet heeft gered. Heel veel sterkte met het verlies.

Zoals ik al in mijn eerdere post schreef ,is het in feite bijna net zo gegaan als met mijn merrie, ik had er geen goed gevoel bij en bij wat jij schreef, kreeg ik al de indruk dat het fout zat.

Nogmaals sterkte.

tosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 01:03

wat een verschrikkelijk nieuws
ik wens je heel veel sterkte de komende tijd

en weer heeft de hemel er een ster bij

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 01:12

jesterlover schreef:
Weten jullie ook iets over zout spoelen, er druk op zetten?
Een soort ouderwetse buigen of basten manier, die de eerste DA wilde toepassen.

Dit houd in, water/ zout erin pompen, pompen, pompen, todat OF de abstipatie oplost, of de darm knapt, en ze dus doodgaat... Langzaam.. Met veel pijn gepaart lijkt mij..??

De eerste DA die ik had, het hele weekend, die ook de sulfatrim voorschreef, die wilde dit doen.
Goddank kwam maandag mijn eigen DA, er na overleg op de praktijk wilde de oude DA dit nog steeds doen, en dit moest mijn eigen DA dus doen bij Amy..

Hij heeft naar zijn gevoel geluisterd, en ons naar de kliniek gestuurd, en dus niet doorgaan met de parafine, maar haar direct opereren, want zijn gevoel zij dat de parafine niet zou helpen. Maar dat ze een draai in haar darm had.

Al mijn haren gingen overeind, dat deze DA dit in een 20 min wist te vertellen, waar de oude DA een weekend over deed... :(

Hij heeft me nog gebeld na het inslapen van Amy, en ik heb hem bedankt, zo erg bedankt, wat een geweldige man.. Mijn Held, en in dit geval Amy d'r held..

Ten eerste heel veel sterkte met je verlies!

Ik lees je topic vandaag pas en jeetje, wat een ellende heb je gehad zeg.

Je vraag over de zoutoplossing: paard van mijn vriendin heeft toevallig twee weken geleden ook een zware koliek gehad. Fikse verstopping. Dag 1: pijnstiller. Daarna 1x paraffine spoeling gehad, 10 liter vocht.....nog geen mest. Dat was dag 2. Toen 2x gespoeld met paraffine met de mededeling dat als daar niets op zou komen de enige mogelijkheid een zoutoplossing nog zou zijn. Gelukkig kwam na de 3e spoeling de boel los.

Een zoutoplossing is heel erg heftig en geen pretje om te zien, paard staat letterlijk op de kop van de pijn. De oplossing ontrekt in korte tijd al het vocht uit het lichaam naar de darmen. En dan is het de bedoeling dat de mest zo dun wordt dat het er flinterdun razendsnel uitkomt.

Over barsten van de darm hebben ze niks verteld. Ze zeiden wel dat als die zoutoplossing niet zou werken alleen een operatie nog een kleine kans was.

Nogmaals heel veel sterkte, je hebt gedaan wat je kon!

JoyCiej007

Re: Zieke merrie, koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 01:15

Och jeejtje zeg, ik lees dit topic nu pas.
Wat verschrikkelijk zonde. Gecondoleerd en heel veel sterkte gewenst.

Als ik zo al die koliekgevallen hoor slaat de schrik mij ook om het hart; gelukkig hier al jaren niets, maar je weet maar nooit. Ik ben nog wel eens een paar dagen in Groningen voor studie, maar ben dan altijd wel heel erg bezorgd; stel dat er eentje koliek krijgt, zou mijn verzorgster dat dan wel opmerken, zouden mijn ouders (geen paardenmensen) dat kunnen opmerken? Brrr moet er niet aan denken.

Wat een prachtige foto's trouwens zijn er nog gemaakt, dat zal wel een heel fijn gevoel geven dat je die hebt, ondanks de verschrikkelijk trieste afloop.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 01:17

Jee, wat zonde....... RIP mooie lieve Amy....

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 01:24

jeetje wat ontzettend voor je en wat leek ze op haar moeder. die da is lekker bezig geweest maar daar heb je nu niets aan wat je al schreef. had toch niet verwacht dat het zo zou ernstig zou blijken te zijn. :(:) heel veel sterkte meid

jesterlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 01:28

Wat betreft die zoutoplossing, er is me wel verteld, dat als het dus niet werkt, de opstipatie niet oplost, de darm dan knapt. Ik moet er niet aan denken! En hoe herteld een paard van zoiets als het wel werkt?
Als al het vocht naar de darmen word getrokken door dat zout? Brrrr...
Echt buigen of barsten dus..

Bedankt voor al jullie berichtjes, ik ga zo lekker slapen, morgen vroeg dag.
Al denk ik niet dat ik kan slapen, maargoed..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 01:37

Ik heb jarenlang webcams in de USA gevolgd, van die veulenwebcams, en er was eens een jaarling die ook een verstopping had. Ze hebben hem vastgezet in een opvoelbox en een infuus aangesloten, zeker 48 uur lang, en toen kwam de verstopping los. Maar hij had geen verdraaiing...

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 01:38

Ik denk zelf dat het herstel zal gaan d.m.v het inbrengen van een vochtinfuus om het verloren vocht weer aan te vullen.
In principe kan de darm van de verstopping sowieso al barsten dus heeft niets met de zoutoplossing te maken. Het is een soort van laatste redmiddel voor een eventuele operatie.

Ik hoop dat je kan slapen!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:14

Heel veel sterkte toegewenst.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:51

veel sterkte, verschrikkelijke dingen dit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:25

Heel erg om dit te lezen...

Ik herinner me nog dat ik als 1 van de eerste rageerde met de woorden "de zwakste symptomen zijn meestal de meest ernstige gevallen". Jammer dat mijn gevoel het juist had, dat het ernstig was, maar ik had nooit gedacht of durven denken dat het zo zou aflopen. Heb zo hard afgewacht om hier te lezen dat het goed ging, dat je er op tijd bij was.

Om die reden alleen al zou ik nooit 2 dagen wachten met een paard met koliek. Gelukkig denkt mijn DA daar hetzelfde over, en als een simpele behandeling niet werkt linea recta naar de kliniek. Blijkbaar ook de visie van jouw eigen DA, die je ook gelijk doorstuurde. je kan niet zeggen dat je niet gedaan hebt wat je kon. Je hebt gehandeld naar beste vermogen. Je hebt de beste zorgen gegeven die je op dat moment kon geven, en je hebt gedaan waarvan je dacht dat het goed was. De fout ligt bij de oude DA, maar daar ben je nu niks meer mee.

Heel erg veel sterkte, geniet van de foto's en van alle goeie momenten die jullie samen hebben gehad.