NF-ruin absoluut niet fit, erg sloom, veel zweten. Tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: NF-ruin absoluut niet fit, erg sloom, veel zweten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:19

Dus je hebt nu 2 zorgenkindjes.. fijn.
Tis inderdaad de natuur maar het blijft jammer.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:05

Onze pony is van het voorjaar ook een tijdje lusteloos, zweterig en niet door zijn haar heem komen geweest. Na een flesje Haemolytan is hij zienderogen opgeknapt.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 21:08

Wat is dat, Haemolytan?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:11

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:14

Hoogwaardige sporenelementen en vitaminen voor optimale ontwikkeling en prestatie.

http://www.dochorse.nl/EQUISTROHAEMOLYT ... detail(564).aspx

Ik kreeg het door mijn DA voorgeschreven nadat bloedonderzoek niets verontrustends had aangetoond en ik hem vroeg of opkikker of iets dergelijks zou kunnen helpen.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 21:15

Dank je voor de linkjes.

De merrie stond net al weer met praatjes op stal, temperatuur was in orde. In het Dikke Buiken topic staat meer over haar.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:19

Heb een ruin, ben dus niet in dat topic te vinden! Maar goed te horen dat ze het tot nu toe goed doet!

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 12:19

Uitslagen zijn (gedeeltelijk) binnen. Zowel de cortisol- (Cushing) als de insulinewaarden zijn binnen de normale waarden. Ook hier komt dus niks uit.
Borrelia (Lyme) is nog niet binnen...

IK WORD HIER EEN BEETJE GEK VAN...............

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:23

Rijden jullie sinds half september in een binnenbak, ipv buitenbak?

Mijn paard heeft ook zoveel minder energie, maar zit er toch steeds meer aan te denken dat hij zijn warmte niet kwijt kan.... het 'probleem' is echt erg geworden sinds ik weer binnen rij.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 12:26

Nee, alleen met les rijdt hij in een binnenbak. Wij hebben zelf een buitenbak, buitenstallen en weide. Hij rijdt dus normaalgesproken maar 1x in de week in een binnenbak.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:28

YSR1971 schreef:
Uitslagen zijn (gedeeltelijk) binnen. Zowel de cortisol- (Cushing) als de insulinewaarden zijn binnen de normale waarden. Ook hier komt dus niks uit.
Borrelia (Lyme) is nog niet binnen...

IK WORD HIER EEN BEETJE GEK VAN...............

Snap ik!
Hij is nog jong toch?
Misschien even een paar weekjes lekker naar buiten? Bos opzoeken ipv alleen in de bak?
Toch hals aan de onderkant scheren zodat ie wat warmte kwijt kan?

Wat zei de DA ervan?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:31

YSR1971 schreef:
Nee, alleen met les rijdt hij in een binnenbak. Wij hebben zelf een buitenbak, buitenstallen en weide. Hij rijdt dus normaalgesproken maar 1x in de week in een binnenbak.

En de andere keren (dus in de buitenbak) is hij net zo sloom, of is er iets verschil te merken?

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 12:35

Hij is 9. Op het moment heeft ie even vakantie, staat overdag lekker buiten, nu samen met de merrie die haar veulen net verloren is (even niet in de groep, maar wel naast de rest). Merrie is daar heel blij mee, die biedt zich aan hem aan en hij vermaakt zich zo te zien daar wel mee ( :o ).
Uiteraard is ie wel elke dag in handen en krijgt hij voldoende aandacht, maar werken hoeft hij nu even niet. Ik ga dit weekend even lekker met hem naar buiten, even kijken hoe hij dan is. Gewoon rijden in onze eigen (buiten-)bak is hij ook sloom en lusteloos. Hij heeft het gewoon helemaal niet op het moment...

DA weet het ook echt niet. Ze heeft al overleg gehad met faculteit over hem, ook daar zien ze geen aanknopingspunten om een specifiek onderzoek ergens naar te doen. We hopen nu eigenlijk dat het wel Lyme is, dan heb je tenminste een diagnose en kun je wat doen.

Scheren van de hals zou eventueel nuttig kunnen zijn voor als hij werkt, in het land of op stal staat hij niet te zweten. Maar ja, als hij in deze conditie is, zo lusteloos, dan zal ik hem ook niet snel weer aan het werk zetten geloof ik.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:49

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 12:51

Ja, zijn temperatuur is behoorlijk constand, eigenlijk altijd 37,5-37,9, op welk moment dan ook gemeten.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:54

mmmm, vreemd :+

Kan me voorstellen dat je je ongelovelijk machteloos gaat voelen als er steeds maar niets uit de testen komt!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:00

Echt zo vervelend voor je!
Mag ik je iemand aanraden?
Ik hoor zo ontzettend veel goede berichten over haar (en heb bij ons op stal ook zeer goed werk gezien)!
Ben zelf totaal niet zweverig, maar ze voelt paarden echt heel goed aan.
http://www.steffivanderlaarse.nl/problemen.html
Stuur haar gewoon is een mail of bel haar is.
Er zijn hier zeker veel meer mensen die haar als DA hebben (of voor second opinion).

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 13:03

Ben zelf helemaal niet zweverig, verre van, maar sta op zich wel open voor een "andere" visie of "andere" methode dan de reguliere diergeneeskunde, en zeker als uit de normale onderzoeken niets komt. Moet toch ook wat, mijn pony is duidelijk niet fit. Ik kreeg per pb ook al een tip, ook bedankt hiervoor.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:06

Ze is regulier DA, chiropractor, kan acupunctuur etc. en 'voelt' wat meer als ik het goed begrepen heb.
Tik het eens in op de zoekfunctie van bokt. Denk dat je veel links tegen komt en verwacht geen negatieve. Ik ken meerderen die er geen ander meer bij willen hebben.
Succes en keep us posted!

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:08

Nog steeds niks duidelijks..
zoals ik het las eerst van de symptonen dacht ik zelf ook aan een hartafwijking. Mijn eigen paard heeft dit namelijk ook.

Faculteit heeft verder ook geen idee?
Kun je hem daar niet voor volledig onderzoek aanbieden?

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:14

Scheren is ook een optie. Soms knappen ze daar enorm van op. Mits er geen medische oorzaken zijn, natuurlijk.... Maar het is 't proberen waard! Het dronken-achtige loopje is dan weer niet te verklaren door 'alleen maar warm'. Moeilijk hoor. Goed dat je zo zorgvuldig onderzoek doet!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:18

Ik zou ook scheren proberen!
Niet direct helemaal, maar eerst eens een jachtstreep oid. Wij hebben veel pony's op stal die echt geen stap kunnen zetten met hun eigen vacht zonder zijknat en halfdood te zijn.
Ik heb zelf een paard in een vergelijkbare situatie als je pony. Deze is 8 jaar en begin van het jaar ingereden. Bij deze was 4-5 keer werken in de week 30-40 minuten stap/draf (galop zat er nog niet op) echt al veel te veel, en gaf vergelijkbare symptomen dit najaar. Ik werk nu veel korter en in het weekend maak ik enkel stapritjes. Dit maakt erg veel verschil. Ook flink wat olie en een supplement door het eten hielp een stuk.
Maar nogmaals, scheren zou ook zeker voor mij de eerste optie zijn.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 13:25

Voor wat betreft het scheren denk ik niet dat dit zo'n mega verschil zal uitmaken, hij is namelijk helemaal niet zweterig, warm of extra sloom gewoon in de wei. Maar goed, ik kan het natuurlijk altijd proberen.

Nader onderzoek bij faculteit: Ja hoor, ze kunnen hem bij de faculteit volledig binnenstebuiten keren. Ik vraag me echter af of dit zinvol is. Onze DA heeft hem zeer volledig onderzocht, er is al van alles getest en tot nu toe komt daar niets uit. Als ik hem in Utrecht aanbied, verwacht ik dat ze alle onderzoeken die tot nu toe zijn verricht, fijntjes gaan overdoen.

Schiet Mack daar iets mee op? Ik heb op het moment het idee dat ik hem daar geen plezier mee doe. Als het iets, medisch gezien dan, "simpels" was geweest, was het al aan het licht gekomen.

Ik wacht de uitslag van de Lymetest af en komt hier niets uit, dan denk ik dat ik het eerst in de "alternatieve" hoek ga zoeken, omdat juist uit de reguliere onderzoeken niets naar voren komt. Dat wil overigens niet zeggen dat bij de faculteit er ook niets uit zou komen.

Ik vind dit erg lastig. Had verwacht, en nu gehoopt, dat er ergens uit een test een "foute" waarde zou komen en dat ik dan ofwel een pilletje/poedertje/drankje/prikje kon geven en het was binnen afzienbare tijd weer klaar, ofwel dat ik te horen zou krijgen dat het iets vreselijks was en dat het einde verhaal zou zijn. Het steeds maar niet weten waar je aan toe bent, vind ik echt slopend.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:32

waarom probeer je niet een kuurtje Haemolytan?

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:35

Als je hun de gegevens en resultaten overdraagt zullen ze hooguit een aantal dingen na checken. Daar is zoveel kennis dat er toch iets uit moet gaan komen.