rontgenfoto's kissing spines

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 23:45

fresco1234 schreef:
Daantjuh20 schreef:
Deze DA raad mij inderdaad aan haar voor de wagen te zetten om spiermassa te kweken, kilometers maken, maar het punt is dat voordat ik haar vorige maand stil zette zij eigenlijk in topconditie was en genoeg spiermassa had en desondanks heeft ze toch last van haar rug gekregen (ze houd het strak en ik krijg het niet ontspannen) dus vraag ik mijzelf af wat ik ermee bereik om dit weer op te bouwen terwijl ze zich niet kan ontspannen in de rug en dus het alleen maar erger maak
Verder adviseerde hij myoplast of anabolen corticosteroiden oftewel van die leuke mannelijke hormonen waarvan je zogenaamde opgeblazen spieren krijgt die vervolgens direct weer verdwijnen als je ermee stopt, nee spieren kweek ik liever door gewoon langzaam opbouwens te trainen

Ik ga het zeker zodra ze morgen weer op ijzers komt proberen en dan merk ik gauw genoeg hoe het gaat (voordeel is dat ze nu een tijdje op rust heeft gestaan op de wei) maar de DA denkt dat als ik die spieren kweek dat haar kan ondersteunen en ze vervolgens wel weer fijn kan gaan lopen ook is hij ervan overtuigd dat ze niet met pijn loopt, echter maakt mijn paard me iets anders duidelijk

Let wel ik zet me paardje graag aan het werk, het bevalt haar helemaal niet op de wei maar ik wil dit wel op de juiste manier doen ipv dat ik haar nog meer naar de klote help

dan zou ik haar absoluut niet op ijzers zetten, de hoeven hebben een pompende werking en geven elke keer een rotklap in die rug!

gaan rechtrichten, dat kan dus ook voor de kar, door teugels te geven en niet te nemen

Lobke heeft ontzettende gevoelige hoeven en heeft dus een paar weken zonder ijzers gelopen omdat ik hoopte haar een mooi pensioen te geven, nu dit er toch niet meer in zit was het een hele makkelijk keuze om haar weer op ijzers te zetten gezien ze anders het erf niet af kan (ivm hele lange grindweg) en dat moet ik wel wil ik wat kunnen doen (gebruik de bak van de buren) en ze is momenteel lichamelijk alleen maar aan het achteruit gaan en heeft dat beetje beweging echt nodig zowel lichamelijk als geestelijk
(je had de twinkeling in haar ogen moeten zien toen we voor het eerst na die weken weer het erf af liepen!!
Lobke is een werkpaard en absoluut niet gelukkig op de weide, dat heb ik die weken wel gemerkt

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 23:51

Succubi schreef:
Ah god, het is wel een schatje!

Als ik haar (rug) zo zie denk ik dat zij wel wat baat zou hebben met lang en laag longeren/lange lijnen. Maar voor hoe lang dat baat zou hebben?
Voor de wagen is gezien haar houding ook niet zo geweldig, als fries zijnde gaat toch dat hoofd omhoog, rug hol en trekken maar (even kort door de bocht in haar geval).
Evt een gogue om als ze voor de wagen staat maar de leidsels door de ringen maakt dat al teniet...

Hoefijzers is niet zo heel slecht voor de rug, je kan er evt zooltjes of vettec onder doen. Maar ik zou het niet aan gaan. Heeft totaal geen toegevoegde waarde gezien er niks met de hoeven is.

Ik heb haar vorige week weer voor het eerst voor de wagen gezet maar draven doet haar teveel zeer, dat kon ik wel zien aan haar houding
Zowieso zit trainen er gewoon niet meer in, er is zoveel meer aan de hand
Vocht bij beide spronggewrichten achter, regelmatig urineverlies bij mesten of wendingen, ze loopt ook vreemd met haar bekken, zet haar rechterachterhoef gedraaid teveel binnen de massa niet in het spoor van de voorhoef en ondanks onze wandelingen en het lopen in de bak gaat ze er steeds slechter uitzien
En tuurlijk kan ik met haar naar de kliniek en haar binnenste buiten keren maar ik zal alleen maar meer ellende tegenkomen
Ik kijk nu puur naar haar, hoe voelt ze zich, hoe gedraagt ze zich en dat verschilt per dag maar zoals op het filmpje te zien is is zij er nog niet klaar mee :D

Zal binnenkort wel even foto plaatsen van nu en vorig jaar

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:24

Een vriendin van mij heeft ook een paard met KS.

KS is niet meer dan het kraakbeen wat tussen de ruggenwerfels zit er niet is, de ruggengraat gaat dus over de andere werfel heen.
Door een spuit met vloeistof iedere 3 maanden erin te spuiten, vormt die vloeistof het kraakbeen :)
*dit heb ik ook maar gehoort ;) *

Amalarab

Re: rontgenfoto's kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 02:12

Hoeveel kost zo'n foto van de rug eigenlijk in Bears?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 15:17

@Bumper: Als het zo simpel zou liggen zou het niet zo'n groot probleem zijn ;).
Ik denk dat je je volgende keer iets beter mag informeren voordat je zoiets zegt ;)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:00

bumper schreef:
Een vriendin van mij heeft ook een paard met KS.

KS is niet meer dan het kraakbeen wat tussen de ruggenwerfels zit er niet is, de ruggengraat gaat dus over de andere werfel heen.
Door een spuit met vloeistof iedere 3 maanden erin te spuiten, vormt die vloeistof het kraakbeen :)
*dit heb ik ook maar gehoort ;) *

In je dromen zou dit misschien kunnen kloppen, maar in de praktijk is het helaas toch anders!

Paarden hebben geen kraakbeen tussen de wervels, in tegenstelling tot wij mensen. Bij Kissing Spines vernauwt de ruimte tussen de wervels, dit kan verschillende oorzaken hebben. Een wervel zal nooit 'over' een andere wervel gaan, maar de ruimte tussen de 2 vernauwt wel soms zo erg dat 2 wervels aan elkaar/ tegen elkaar komen. Helaas zitten er tussen de wervels verschillende zenuwen die door dit proces beklemmen en dát geeft de pijn.

@de TS: balen dat de andere dierenarts dit nu bevestigd heeft, maar de foto ziet er ook inderdaad heel slecht uit. Ik heb zelf ook een paard met Kissing Spines gehad, die wij getraind hebben middels de Aquatrainer, want dit zou helpen volgens de dierenarts die ook de diagnose gesteld heeft. Helaas heeft het bij mijn paard niet mogen baten, terwijl hij maar op 3 wervels Kissing Spines had, had hij toch zoveel pijn dat ik uiteindelijk in het ziekenhuis beland ben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:06

Hier nog iemand die haar paard met KS in heeft laten slapen, ondertussen al 3 jaar geleden. Uit mijn hoofd waren het 5 wervels die al zoveel botwoekering hadden dat ze de één na hoogste grade van KS kreeg. Heeft toch nog 7 jaar doorgelopen ermee, maar de laatste 2 jaren kreeg ze om de haverklap peesblessures, door de verkeerde belasting die ze zichzelf aangeleerd had.

Wij hebben de foto's niet meer, maar daar was weinig twijfel over mogelijk :=

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:30

Nou, ik ga dan maar eens een tegenbericht schrijven. Ik heb ruim vier jaar geleden een paard gekocht dat KS had op 5 wervels. Hij was afgekeurd voor de sport en wilde totaal niet meer lopen met een ruiter op zijn rug. Hij steigerde zodra je 'er aan' kwam. Nu vier jaar later is het een normaal paard in de training geworden en ik spring er zelfs mee.

We hebben hem opnieuw leren bewegen, en dan op de goede manier. En hij was krom, scheef, hij verdraaide alles, het was echt wel een projectje. :D Nu is hij bespierd op de goede plaatsen en wordt hij steeds sterker en beter. Tussen zijn oren denkt hij nog wel eens dat hij het niet kan, maar hij is altijd wel goed over te halen om het toch te gaan proberen. Maar we hebben in de loop van de jaren wel wat gestaak mee gemaakt.

Ik heb verder geen echte behandelingen laten doen, dus geen inspuitingen, geen aqua-training of wat dan ook. Gewoon goede training. Je kunt echt een hoop weer goed maken, maar dit is niet een eenvoudig klusje, wat je zo maar even kunt doen. Dat besef ik me ook wel. Ik heb gelukkig goede begeleiding. Zonder dat had ik het ook nooit gered met dit paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 10:40

Die van ons had het ook al toen ze bij ons kwam en heeft nog 5 jaar vrolijk bij ons gelopen, half jaartje peesblessure, half jaar opgebouwd en toen was ze op. 3 benen tegelijk een peesblessure en stilstaan kon ze niet voor der rug.

Voor die peesblessures sprong ik gewoon met der, ging ze mee op wedstrijd, mee op buitenrit. Konden er alles mee. Alleen idd opletten met hoe je rijdt en 's winters longeerde we haar ff voor het rijden om der alvast warm te krijgen.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:11

mijn paard heeft dus ook ks op 3 wervels. ik werd doorverwezen naar de fysio. hier had ik niet zoveel vertrouwen in en ben verder gaan zoeken. nu ben ik bij antoine de both terecht gekomen. hij is van mening dat het paard door zn scheefheid de spieren in zn rug verkeerd gebruikte waardoor ze die wervels naar elkaar toetrok. (zoiets had de da ook al gezegd) nu gaan we dus proberen om haar met juiste training recht te krijgen en soepel in haar spieren. dit zodat ze uiteindelijk haar rug dus op een goede manier gaat gebruiken. antoine zei ook dat als ze echt ks zou hebben en de wervels echt vergroeid zouden zijn, ze ook niemand meer op haar rug zou dulden. dit is dus ook totaal niet het geval. op rechte lijnen, dus bijv met een buitenrit, is ze helemaal in haar element. alleen in de bak waar ze dus in een gedwongen houding moest lopen op een volte ( dit in mn les want volgens mn instructrice was het staken en het slaan met haar hoofd gewoon klieren) deed ze moeilijk. ze is dus heel scheef, maar dat wist ik al en ik hoop dat we haar dmv recht te richten kunnen verbeteren en ze plezier krijgt in het werk. het belangrijkste vind ik dat ze door krijgt dat ze met haar hals lekker lang en laag moet lopen, en de achterhand actief onder moet treden. dit is alleen maar bevorderlijk voor de ks. kijk anders maar eens op www.hoefkatrol.com

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:37

Dat is best leuk dat AdB dat zegt, maar die van ons was echt aan elkaar vergroeid en die liet wél mensen op haar rug en bleef gewoon doorlopen ;)

En wat jij verteld over de lesmethode is ook voor gezond paard het belangrijkste imo.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:10

keat schreef:
antoine zei ook dat als ze echt ks zou hebben en de wervels echt vergroeid zouden zijn, ze ook niemand meer op haar rug zou dulden.

Hier ben ik het dus ook niet mee eens. Antoine doet goed werk (mensen bewust maken) maar wat hij hier zegt klopt echt niet. KS heeft fases. In de fase van ontstekingen en pijn is er nog geen schade gemaakt en is de KS volledig op te lossen. Mochten er al botwoekeringen zijn, een volgende fase, kun je de pijn wel wat verminderen door de houding van je paard te verbeteren. Het paard kan zo wel weer bruikbaar worden, maar de botwoekeringen gaan niet meer weg. En wanneer er sprake is van vergroeiingen, dan is de pijn weg, maar zijn de wervels vergroeid en is de rug niet meer bewegelijk. In deze laatste fase zou een paard pijnloos kunnen leven/

Paarden zijn in staat om door heeeeeeel veel pijn heen te lopen. En er zijn gevallen waarbij paarden dus nog braaf hun ding doen, terwijl ze stijf staan van de pijn (en de ruiters dus niets opmerken). De paarden die wel wat laten merken en die worden afgeschoven als gemeen, vervelend of soms zelfs staatsgevaarlijk. En wat gebeurt daarmee?

keat schreef:
alleen in de bak waar ze dus in een gedwongen houding moest lopen op een volte ( dit in mn les want volgens mn instructrice was het staken en het slaan met haar hoofd gewoon klieren) deed ze moeilijk.

Je moet je afvragen waarom je dressuurles bestaat uit het gedwongen in een houding op de volte lopen. Dressuur is bedoeld om er voor te zorgen dat je paard jou goed kan dragen (in balans) en zijn werk goed aan zonder geblesseerd te raken. Als gevolg daarvan zou je ook proefjes kunnen rijden, maar dit is toch geen doel op zich?

Een paard doet niet moeilijk. Het staken en het slaan met haar hoofd is een poging om jou duidelijk te maken dat er iets niet goed gaat. Om je te laten weten dat er lichamelijke ongemakken zijn? En dan is ze moeilijk volgens je instructrice? Hoe moet je paard dan laten merken dat iets niet goed voelt? Een instructrice die zoveel onzin verkoopt heeft het echt niet begrepen. En jij hebt de pech dat je daardoor een geblesseerd paard hebt. Gelukkig zie je nu in (door wat AdeB je laat zien en voelen) dat het dus niet zo werkt.

keat schreef:
ze is dus heel scheef, maar dat wist ik al en ik hoop dat we haar dmv recht te richten kunnen verbeteren en ze plezier krijgt in het werk. het belangrijkste vind ik dat ze door krijgt dat ze met haar hals lekker lang en laag moet lopen, en de achterhand actief onder moet treden. dit is alleen maar bevorderlijk voor de ks.

Rechtrichten is belangrijk en is de basis van de dressuur. En je paard moet altijd plezier hebben in het werk. Natuurlijk zullen er altijd lastige stukjes zijn en zal niet alles pijnloos en vlekkeloos gaan, maar als je gefrustreerd op een zuur paard zit, dan is je hobby toch niet leuk meer?Maar ik denk dat jij nog veel plezier gaat hebben van je paard. Succes!

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:49

ik snap heel goed wat jullie bedoelen met betrekking tot wat hij zei over het wel of geen pijn hebben. hij zei zelfs dat mn paard vanwege dit dus geen ks kon hebben. dat vond ik moeilijk te geloven... heb toch echt de rontgenfoto's gezien. hier zullen we het dus nooit over eens zijn. ik denk ook dat het erg moeilijk zal zijn om een paard met botwoekeringen etc op deze manier "beter"te maken. hier geef ik jullie dus helemaal gelijk in. mijn paard heeft echter geen botwoekeringen en geen artrose in de wervels zitten. wel waren er stukjes afgesleten aan de bovenkant van de wervels. dit kwam volgens de da door haar banden die erg strak zijn. die zouden deze beschadiging veroorzaakt hebben. ik moest haar van de fysio dus laag instellen met een pessoa en dan longeren. hier had ik dus erg mn twijfels bij. mn paard gaf duidelijk aan het niet te kunnen en als je haar "dwong" viel ze volledig uit elkaar en liep over de schouder weg. voordat ik me bewust was van de ks was ik al bezig met info in te winnen bij antoine de both omdat ik dus al wrange gevoelens had bij mn les en hoe mn paard liep. ik geloof (en stiekem hoop) dus wel dat als we haar zouden kunnen helpen, dit de manier is en niet die van de fysio. ik denk dat als ze recht gericht is, ze zich ook kan leren ontspannen. dan kan ik haar zo gaan trainen dat het voordelig uitpakt voor de ks.

over mn instructrise......... tja wat zal ik erover zeggen. het is niet iemand die ik zo van de straathoek heb. het is een wat oudere vrouw, rijdt zzlicht, is erkend jurielid en kan toch echt ook best lekker lesgeven. ik moet zeggen dat ik erg veel geleerd heb van haar en ben toen ook met mn paard erg vooruit gegaan. toch heeft ze een zeer grote stap in de training over geslagen en dat is het rechtrichten. mn paard was altijd tegen het been, trad niet voldoende onder met de achterhand en staakte. mn instructrise liet me dan op n volte rijden en ik moest erg terug denken. paard dus traag maken en weer vooruit rijden. veel schakelen dus. bij een rechtgericht paard had het misschien gelukt, maar die van mij werd alleen maar vervelender ervan. ze werd natuurlijk helemaal vast in haar spieren gereden. het resultaat was dat wij beiden geen plezier meer hadden in het trainen. het paard werd als moeilijk bestempeld en flegmatiek. heb zelfs bijna op het punt gestaan haar te verkopen. godzijdank niet gedaan en ik wist dat er iets was met haar en dat er een manier moest zijn om het op te lossen. het gekke was namelijk ook dat ze met buitenrijden en springen zeer actief was. nu zijn we dus bij antoine de both geweest en ik moest haar op een rechte lijn rechtrichten. hier had hij een bepaalde oefening voor. het mooie was dat ze zeer voorwaarts was en op een gegeven moment dus rechte lijnen ging lopen. nu zat ik natuurlijk ook niet aan de teugels. we zullen een lange weg te gaan hebben, maar ik denk dat ik haar met rust en veel geduld kan leren te ontspannen en we weer plezier in het werk kunnen krijgen. ik ga over een week nog wel naar de fysio, maar dan puur voor de massage en ik ben benieuwd hoe mn paard aanvoelt in haar rug nu ik haar zo rijd.

ik hoop dat we idd nog veel plezier kunnen beleven... en dan dus in de bak. buiten heeft ze het altijd reuze naar haar zin. toch blijf ik wel realistisch. ze loopt nu op de wei ook heel stijf. dat moet wel beter worden. als ze heel stijf blijft en ik het idee heb dat ze echt pijn heeft dan krijgt ze toch een welverdiend pensioen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:21

Ik denk dat met de juiste training je paard wel weer beter in haar vel komt te zitten. Al zal de weg er heen niet altijd makkelijk zijn. Hoeft ook niet, dat maakt het leerzaam!

Mijn paard kan nog steeds niet normaal gaan liggen. Hij kan zijn voorbenen niet invouwen. Hij probeert wat door te zakken, staat te trillen op zijn benen en met een luide kreun en een plof valt hij dan om. Mijn doel is dan ook dat hij ooit gewoon normaal kan gaan liggen. Ik weet zeker dat wanneer ik hem helemaal los en soepel heb dat dat gaat lukken. Hij heeft door zijn KS, of door zijn bouw of hoe hij gereden is voor mij (weet niet wat eerst was, maakt ook niet uit) zijn schouders ook helemaal vast gezet. En pijn, ja ik denk dat hij dat wel eens heeft gehad in de training en in de jaren dat ik hem heb. Ik kan hem niet beter maken zonder wel eens bepaalde spieren aan te spreken. Maar door goed te luisteren naar alle signalen hoop ik het voor hem toch zo dragelijk mogelijk te maken. Zodat hij straks weer als een elastiekje door het leven kan :D

En wat betreft je instructrice, ik ken haar natuurlijk niet, maar het feit dat een basis iets al RR even vergeten wordt is naar mijn idee wel tekenend. Kijk, een wedstrijdniveau zegt niet altijd iets over iemands kennis. Het wedstrijdniveau betekend niet altijd dat iemand een paard kan opleiden. Als zij bijvoorbeeld een paar hele goed paarden onder haar kont gehad heeft, dan heeft zij veel minder te maken gehad met deze problematiek. Maar een paard kan niet buigen als het niet recht is. Veel schakelen heeft ook pas nut wanneer je paard daar zijn balans niet meer van verliest. Anders levert het ook niets op. En dat geldt voor veel dingen. Je kunt pas voorwaarts rijden wanneer je paard op 2 teugels naar voren wil. Dit zou zo iemand wel moeten weten en moeten kunnen zien. Maar ik weet ook dat de goede kennis van het goed opleiden van een paard dun gezaait is. En niet per definitie voorbehouden is aan iemand die Z of ZZ rijdt. (of hoger) Mijn paard is verreden door iemand die Intermediaire rijdt. En weer goed gemaakt door iemand die alleen maar B reed. (ikke :D) Wel met hulp he, want alleen had ik het nooit gered met 'm.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:28

Esparanza dat liggen herken ik wel een beetje.
Shad had hier ook veel moeite mee maar door pijnstilling en t feit dat hij langdurig op rust moet vanwege knie banden letsel heeft er voor gezorgd dat dit steeds makelijker ging.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:05

tsja dat liggen, mijn andere paard gaat ook moeilijk liggen terwijl die geen KS heeft, dat hoeft niet perse gekoppeld te zijn aan KS.
Mijn paard met KS gaat moeiteloos liggen ,terwijl hij ook botwoekering (sclerosering) heeft.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:49

TS, ik geloof dat je ondertussen wel genoeg informatie heb opgedaan :)

Bij mijn paard zijn meer dan 10 jaar geleden kissing spines met een lichte vorm van botwoekering geconstateerd. Dankzij kundige DA en begeleiding van fysio heeft hij nog 10 jaar een hoop lol in zijn leven en werk gehad, daarna was hij dusdanig versleten, niet alleen in zijn rug dat ik dezelfde keuze als marlinde heb gemaakt, en inderdaad ook een aantal stalgenoten had die het niet terecht vonden dat ik hem geen pensioen 'gunde'.
Wat ik wel leuk vind om te zien is hoe de opvattingen hierover zijn veranderd, bij het gros van de reacties zie ik correcte informatie, terwijl ik mijn informatie van internet en dan met name amerika heb moeten halen omdat het hier niet bekend was :)

TS, enige advies wat ik je kan geven is om voor jezelf een grens te stellen; wat moet je paard nog kunnen doen en hoeveel goede dagen moet ze hebben in een week om nog te blijven. Het gaat allemaal heel geleidelijk achteruit waardoor ik in ieder geval geneigd was de grens van wat nog acceptabel was steeds verder op wou schuiven, 'gisteren had hij best wel een redelijke dag', maar ondertussen deed hij bijna niet meer gek, terwijl dat echt was waar hij altijd het meeste plezier aan beleefde :)
succes, vond het zelf heel moeilijk :(:)

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 16:15

Jade schreef:
TS, ik geloof dat je ondertussen wel genoeg informatie heb opgedaan :)

Bij mijn paard zijn meer dan 10 jaar geleden kissing spines met een lichte vorm van botwoekering geconstateerd. Dankzij kundige DA en begeleiding van fysio heeft hij nog 10 jaar een hoop lol in zijn leven en werk gehad, daarna was hij dusdanig versleten, niet alleen in zijn rug dat ik dezelfde keuze als marlinde heb gemaakt, en inderdaad ook een aantal stalgenoten had die het niet terecht vonden dat ik hem geen pensioen 'gunde'.
Wat ik wel leuk vind om te zien is hoe de opvattingen hierover zijn veranderd, bij het gros van de reacties zie ik correcte informatie, terwijl ik mijn informatie van internet en dan met name amerika heb moeten halen omdat het hier niet bekend was :)

TS, enige advies wat ik je kan geven is om voor jezelf een grens te stellen; wat moet je paard nog kunnen doen en hoeveel goede dagen moet ze hebben in een week om nog te blijven. Het gaat allemaal heel geleidelijk achteruit waardoor ik in ieder geval geneigd was de grens van wat nog acceptabel was steeds verder op wou schuiven, 'gisteren had hij best wel een redelijke dag', maar ondertussen deed hij bijna niet meer gek, terwijl dat echt was waar hij altijd het meeste plezier aan beleefde :)
succes, vond het zelf heel moeilijk :(:)

Dat is toch super dat jou paard nog 10 mooie jaren heeft mogen hebben!
Je hebt helemaal gelijk, voor dit gebeuren had ik in mn hoofd dat een paard zoals Lobke pijnvrij op de wei moet kunnen lopen en dus ook nog prima zo nu en dan een ritje voor de wagen kan maken
Die heb ik dus idd opgeschoven want voor de wagen lukt haar gewoon niet, ze is er niet lichamelijk sterk genoeg voor
En ik vind het zo verdomde moeilijk want aan de ene kant is ze sloom en relaxt en aan de andere kant Kan ze dus nog heel goed lekker idioot doen
Tis zo moeilijk om te beslissen over leven en dood over het paardje wat je al 3,5 jaar dag in dag uit in je handen hebt en zoveel mee beleefd hebt |(

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 19:58

Er komt een moment dat je het weet :(:)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:54

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 18:20

Lobke is op 8 december ingeslapen ;(

Misschien is het handig als dit topic voorlopig gewoon open blijft voor de mensen die verder vragen of informatie willen over kissing spines, de foto's zal ik dan ook nog even laten staan

Bedankt dat jullie zo met me mee hebben willen denken en voor alle foto's ook via pb!!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:22

ohhh. Heel veel sterkte met het verlies van lobke!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:10

:(:). Veel sterkte met je verlies!

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:48

Heel veel sterkte en heel knap dat je een beslissing hebt genomen in het belang van je geliefde paard.