Gigantisch scheef paard.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: Gigantisch scheef paard.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:56

ts ben je er al uit wat je aanpak gaat worden?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:05

Alabaster schreef:
Aerdenhout LEZEN graag want dat zeg ik ook niet ;) :Z

O nee.. wat zeg je dan?? Leg uit??
Ts vraagt wat te doen en verteld dat paard zijn bekken scheef is, ik zeg dat je dat ALLEEN met rechtrichten niet voor elkaar kan krijgen!

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:49

Refagreni Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:16

Je hebt scheef en scheef. Alle paarden zijn scheef, het is maar net hoe ernstig de klachten zijn.
Mijn ruin redde het echt niet met alleen maar rijden. Longeren is helemaal uit den boze. Pas sinds ik het rijden combineer met het werken aan de hand is hij met sprongen vooruit gegaan. Dit overigens iom de chiropractor.

Je bent een van de weinige die die de ontspanning zoekt paard in balans probeert tekrijgen,
ga je eigen weg, persoonlijk heb ik een klassieke opleiding gehad alles is mogelijk met grondwerk,
dat er tegenstanders van grondwerk zijn is voor mij niet nieuw.Ook jij hebt dit paardje in ballans
gebracht misschien ook nog met een betere bewegingsafloop? in de klassieke opleidingen is het vrij
normaal een paardje recht te richten aan de hand, Alleen je moet weten welk trainings program. en
zijn beslist niet de slechste. Een osteo zijn beslist kundige mensen alleen ik heb de ervaring dat je
snel weer te maken krijgt met het zelfde probleem.Rustige galop op lange afstand? vraag je eerst af
wat wil ik explosive kracht dressuur-springen of longdistance beiden hebben hun eigen trainings
methode en een verschillend spier opbouw.Geloof in wat je doet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:52

Sorry, maar nu nog een keer in Nederlands, dus voor ons te begrijpen taal.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 16:57

__Nathalie__ schreef:
ts ben je er al uit wat je aanpak gaat worden?

Ja, zo ongeveer wel :)

meneer krijgt iig deze of volgende week een nieuw zadel, hij heeft dus even vakantie zolang ik nog geen ander zadel heb.

Ik heb een pb vandaag gehad met de contactgegevens van een chiropractor, die mag zeer binnenkort langs komen.

Ik ga les krijgen van Margriet wanningen (http://www.rechrichten.nl) vanaf half oktober. Zij kan maar 1x in de 2 weken dus neem er nog een instructrice bij om de week die zelf dagelijks jonge paarden traint.

En hij gaat over 1,5 week naar een andere stal waar hij veel meer naar buiten komt overdag wat hem vast ook goed zal doen.

In training zetten ga ik niet doen, ik ga voor de moeilijkere weg omdat ik er zelf heel veel van zal leren hem onder begeleiding recht te krijgen :)

heel erg bedankt voor alle tips hier :) wel erg lastig, zo'n beetje iedereen adviseert weer wat anders. Maar dat is ook niet raar; er leiden meerdere wegen naar Rome :)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:01

Ik hoop voor je dat ze je op de goede manier kunnen helpen en dat je met de tijd je paard weer goed hebt! succes er mee!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 17:46

Dankje! Hopelijk zet ik over een tijd weer eens een topic op bokt met nieuwe rijfoto's waar een fijne linker galopsfoto bij zit ;) want die heb ik nog nooit fijn gereden haha..

Komt vast goed :)

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:25

sierdable55 Heel mooi verwoord.

Aerdenhout dat is vast abracadabra voor jou :o? Lees mijn eerdere post maar in het topic op pagina 1 bijv.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:49

Jeetje Alabaster, jij bent echt een koningin in neerbuigend doen.. :roll:
Beetje jammer ook, dat je helemaal niet gereageerd hebt op mijn vorige post.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:59

Nou nee hoor maar blijkbaar wordt er niet gelezen. Ik heb al meerdere keren aangegeven dat een osteo, chiro ,fysio en noem het maar op een hele mooie aanvulling is voor dit probleem, maar als je je rijden niet aanpast het probleem blijft terug komen. Het is nou eenmaal het makkelijkst om iemand te laten komen die het probleem van je paard even oplost maar het inzien dat de ruiter zelf de problemen veroorzaakt dat wil liever niemand horen.
Ik zeg ook nergens tjup dat je 0,0 weet of een penny bent :?

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:12

Alabaster schreef:
Nou nee hoor maar blijkbaar wordt er niet gelezen. Ik heb al meerdere keren aangegeven dat een osteo, chiro ,fysio en noem het maar op een hele mooie aanvulling is voor dit probleem, maar als je je rijden niet aanpast het probleem blijft terug komen. Het is nou eenmaal het makkelijkst om iemand te laten komen die het probleem van je paard even oplost maar het inzien dat de ruiter zelf de problemen veroorzaakt dat wil liever niemand horen.

Ik ben het volledig met je eens!
Die problemen blijf je erin rijden als je jezelf niet eens flink aanpakt!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 07:09

Maar wie zegt er hier dan dat de ruiter de rijstijl niet behoort te veranderen? Volgens mij was er niemand die zegt dat met enkel een behandeling van fysio, ostheo, chiro etc. het probleem in 1 keer is opgelost toch :)

Denk dat jullie hetzelfde bedoelen maar het anders verwoorden..

sierdable55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:23

Aerdenhout 1

Sorry maar nu nog een keer in het nederlands dus voor ons te begrijpen taal.

Lumbaal dit is de lende met 6 wervels. Sacraal deel of heiligbeen heeft 5 aanelkaar gegroeide wervels.
Coccygeaaldeel staart heeft 15 tot 21 wervels. Tussen deze wervels is onderderling weinig bewegings
vrijheid. De spieren die rond de wervelkolom liggen ondersteunen de wervelkolomen zorgen voor stabiliteit
samen met met de buikspieren en drie belangrijken banden [ligamenten}.
Daarbij ingesloten het bekken zowel de lenden als het heiligbeen.
Daarom is het belangrijk dat de symmetrie van de spieren plus spierontwikkeling van de wervelkom
en bekken er voor zorgen dat de bekkenhelften even hoog zijn of worden,
Dit is de reden waarom wij beginnen met versteviging van de achterhand een betere bewegings afloop en
meer evenwicht van het paard te krijgen. Daarna het gymnatiseren van het paard buikspieren enz.
wat ik reeds in dit forum omschreven heb. En vondt daarom ook de methode van Refagreni zeer correct.
Gelijk de stelling nemen dat dit onmogelijk is met grondwerk vind ik niet correct misschien een eenzijdige
opleiding.? Verder laat ik het hierbij omdat hier al veel geschreven over recht richten met zeer goede informatie.

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:21

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:31

Extreem scheve paarden kunnen een flink probleem in het bekken en de rug hebben
Dat kun je niet alleen met rechtrichten oplossen
Soms is het niet met de hand te manipuleren en moet er een manueel therapeut aan te pas komen om het echt los te krijgen
Ook kan het zijn dat er een onderliggend probleem is (bv een geirriteerde rugband of zelfs kissing spines))
Bij DAP Bodegraven zijn ze erg kundig op dit gebied
Extreem scheve paarden stuur ik daarom ook altijd door naar deze kliniek

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:40

Alabaster schreef:

Nou, volgens mij ben jij dan degene die niet goed leest. Want niemand zegt hier dat het rijden niet aangepast hoeft te worden.. Kwestie van lezen.

Juist Unamie, en dat proberen wij nu steeds duidelijk te maken.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:44

@Tjuppie
Dan zijn we het daarover eens :D

Natuurlijke scheefheid kun je met rechtrichten oplossen
Een scheefheid door een (flink) lichamelijk probleem niet/nauwelijks!
Ik vind dat trouwens ook erg oneerlijk to het paard

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:32

Elk dier/mens is scheef. Je bent namelijk links of recht handiger. Maar in het lichaam behoort het dier recht te zijn, in die verstande. Het dier mag geen last hebben van zijn lichaam.
Mijn paard vertoonde dezelfde klachten als dat jouw paard doet. Ook ik ben bij Ellen Kral geweest en het heeft mijn paard erg goed geholpen. Nadat je paard is behandeld zal je zelf weer spieren moeten opbouwen waardoor je paard sterker wordt.

Het lastige is dat een paard door een val, een flinke misstap of door vastliggen te scheef kan worden waardoor het paard last krijgt van het lichaam. De ene blessure veroorzaakt de volgende blessure….

Zelf laat ik nu mijn paard minimaal 1x per jaar nakijken. Ik voel zelf ontzettend goed het verschil of ze last heeft of niet. Zodra ik ‘iets’ voel ga ik langs.

Als ik jou was zou ik echt langsgaan. Laat je paard helpen, je krijgt er geen spijt van!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 07:44

Bedankt ! :) heb ook al aangegeven toch dat ik er nog een keer iemand bij laat komen nu? Alleen dan een chiropractor ipv een ostheo :)

Hij heeft verder trouwens geen blessures ofzo..

ulexsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 07:49

Chiropractor is altijd zinvol om even te laten kijken

Mocht je nog aanbeveling nodig hebben van goede, pb me maar even

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:04

deniece schreef:
Bedankt ! :) heb ook al aangegeven toch dat ik er nog een keer iemand bij laat komen nu? Alleen dan een chiropractor ipv een ostheo :)

Die blessure zie jij niet hoor. Die zit in je paard! Een scheefstaand paard is een blessure, veroorzaakt door ? (kan van alles zijn).

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:10

Heb niet het hele topic door gelezen, dus misschien dat het al genoemd is,
maar recht richten op de manier van Antoine de Bodt zou je al een stuk verder mee komen denk ik,
of rechtrichten naast je paard, Academische Rijkunst? Zit je hem ook niet in de weg?
:)
Google er eens wat op. :)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 09:20

Zitah schreef:
deniece schreef:

Die blessure zie jij niet hoor. Die zit in je paard! Een scheefstaand paard is een blessure, veroorzaakt door ? (kan van alles zijn).

Ik bedoel met blessures natuurlijk zoiets als onregelmatig, dik been etc... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 09:49

Blessures kunnen ook van binnen zitten, dik been is een gevolg van een blessure.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 11:45

Ja dat snap ik, maar dat mijn paard scheef was en zijn bekken scheef heeft staan (blessure) was toch al bekend? Bedoel dat hij er dus verder niet onregelmatig oid door loopt. Hij vind het allemaal heel moeilijk maar gelukkig is hij wel werkwillig en doet hij ondanks dat echt heel goed zijn best.
Ken wel een aantal paarden die imo gewoon onregelmatig lopen door scheefheid en het is zo jammer dat er bij díe paarden dus echt geen ostheo, fysio e.d. komt.. Maar gewoon stug doorgereden wordt...

Iedereen mag hier wel lekker verder discussieren, maar ik heb nu een goede oplossing en weet waar ik nu precies aan moet gaan werken dus heb reacties genoeg gehad nu in dit topic ;) heel erg bedankt voor alle tips, heb er echt wat aan gehad :)