Mijn pony is broodmager en komt niet aan. HELP

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:17

cream_1986 schreef:
Is er al gekeken of ze niet insuline-resistent is? Het fijne weet ik er niet van, naast dat er meestal niets mis is met het paard maar dat ze heel mager zijn en blijven! Kijk anders even hier: http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/insuline.htm

nee daar is niet naar gekeken... Ik zal je link even lezen en het aan de DA voorleggen dank je wel!

bijdehandje1 schreef:
Geerke dit dier staat niet goed op de benen. En dat is te wijten aan een beroerde start die je niet meer in haalt.
Zodra het dier dikker wordt krijgen koten en kogels alleen maar meer te verduren.
Enige advies wat ik heb is een jaartje weidegang en dan eens weer kijken.

Denk je dat ik er morgen in volle galop ga crossen op der? Voordat ze ingereden wordt wil ik dat ze minimaal 4 jaar dus dat is pas volgend jaar winter. Ik wil er hier geen discussie over weke koten van maken maar ik wil goede en bruikbare info om haar wat dikker te krijgen!

Isabellaaa schreef:
Hoi hoi

Volgens mij heb ik laatst ook zo' paard voorbij zien komen...
Die heef een bepaalde ziekte, verder is die ook helemaal gezond maar wat ie ook eet, hij blijft afvallen...
Misschien een bloedonderzoek laten doen?

Bloedonderzoek? heb je de OP wel gelezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:18

Ladyloe schreef:
Jaaa, maar je kan bv ook een kilo slobber met kilo biks erdoor geven.. Incl je olie e.d.

Ik ben al een jaar aan het aan rommelen en ook dit heb ik geprobeerd en dat staat ook in mijn OP!

zincy_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:19

ik vind het super van je dat je zo'n paard een kans geeft.
voer je haar op verschillende tijdstippen?
anders is het misschien een idee om haar 3 of 4 keer per dag krachtvoer/slobber te geven ik weet dat ze een groot portie niet kunnen verteren wij hadden een merrie op stal die er ook zo aan toe was die gaven we s'morgens 2 kilo biks s'middags 2 kilo slobber en sávonds 2 kilo biks die is mooi aangekomen.
succes ermee ik hoop dat er meer van zulke mensen als jij bestaan tegenwoordig hoor je zulke gekke verhalen

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:21

Nobel en lief van je, maar wat doet dat t.o.v slecht beenwerk?

Ladyloe schreef:
Jaaa, maar je kan bv ook een kilo slobber met kilo biks erdoor geven.. Incl je olie e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:22

zincy_f schreef:
ik vind het super van je dat je zo'n paard een kans geeft.
voer je haar op verschillende tijdstippen?
anders is het misschien een idee om haar 3 of 4 keer per dag krachtvoer/slobber te geven ik weet dat ze een groot portie niet kunnen verteren wij hadden een merrie op stal die er ook zo aan toe was die gaven we s'morgens 2 kilo biks s'middags 2 kilo slobber en sávonds 2 kilo biks die is mooi aangekomen.
succes ermee ik hoop dat er meer van zulke mensen als jij bestaan tegenwoordig hoor je zulke gekke verhalen

Dat heb ik eerst ook gedaan toen ze nog geen ruwvoer at. Nu heeft ze onbeperkt hooi ( behalve als ze op het land staat natuurlijk) en een kilo gaat er zonder problemen in. Dank je wel voor je leuke reactie!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:22

Ts,

Als ik het zo aan hoor doet het me denken aan een paardje van mij. ook koliek ed. en die van jou heeft een slechte start gehad. ik denk aan een (aangeboren) darm afwijking/beschadiging. kan in die slechte start ook gebeurd zijn. weet alleen niet of het vermageren erbij zat(paard was toen niet van mij en ik rij hem voor iemand) eventueel mee te nemen in het gesprek met Veearts. en je kan ook Paarden meel proberen?

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:23

bijdehandje1 schreef:

Ladyloe schreef:

Is de naam van dit topic: Mijn pony is weekgekoot wat moet ik doen help! Nee daar gaat het nu niet om. Ik heb een team van DA's en hoefsmeden achter mij staan vanwege haar koot en ik neem aan dat die er echt wel verstand van hebben en niet zomaar wat banketstaaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:24

kiwiwitje schreef:
Ts,

Als ik het zo aan hoor doet het me denken aan een paardje van mij. ook koliek ed. en die van jou heeft een slechte start gehad. ik denk aan een (aangeboren) darm afwijking/beschadiging. kan in die slechte start ook gebeurd zijn. weet alleen niet of het vermageren erbij zat(paard was toen niet van mij en ik rij hem voor iemand) eventueel mee te nemen in het gesprek met Veearts. en je kan ook Paarden meel proberen?

Succes

Daar zat ik zelf ookal aan te denken en idd dit neem ik morgen ook even mee. maak straks even een lijstje met vragen voor de DA.

swoeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:24

bijdehandje1 schreef:

Ladyloe schreef:

de ts vraagt hier niks om het beenwerk maar over het aankomen van haar paardje

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:28

bijdehandje1 schreef:
Geerke dit dier staat niet goed op de benen. En dat is te wijten aan een beroerde start die je niet meer in haalt.
Zodra het dier dikker wordt krijgen koten en kogels alleen maar meer te verduren.
Enige advies wat ik heb is een jaartje weidegang en dan eens weer kijken.

ik ken wel meer paarden die slechter op hun benen staan...wat ik mij meer bezorgt om maak is de binnenkant,en voornamelijk de darmen.
TS is niet achterlijk ze weet prima waar ze aan toe is...dit kan best een leuk recreatie paardje worden.

Inderdaad...TS vraagt om tips wat betreft het gewicht van haar paard....

Bijdehandje1...als je eens wist wat ik hier op heb staan ga je huilen...maar ik hou zielsveel van hem! <3 (al 18 jaar :o )

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:29

_Chanel_ schreef:
kiwiwitje schreef:
Ts,

Succes

Daar zat ik zelf ookal aan te denken en idd dit neem ik morgen ook even mee. maak straks even een lijstje met vragen voor de DA.

Hoe is haar poep eigelijk?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:29

_Chanel_ schreef:
kiwiwitje schreef:
Ts,

Succes

Oke ja, ik dacht er ineens aan. die van mij moet ik echt droog Hooi voeren en alleen als het voordroog echt droog is kan ik dat voeren. maar moet echt uitkijken met wat ik geef. hij reageert ook ook stro eten..dus ook kijken hoe veel ik kan opstrooien..

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:30

Hoi,

Ik heb nog een aanvulling voor je koliek probleem:
Wij hadden op mijn werk (met de oude paarden) veel last van koliek en toen heeft pavo voor ons een test gedaan. Nu voeren we al een aantal jaar pavo veulenbrok (en dan met water en grove zemelen voor het slechte gebit) en sindsdien hebben we nog maar een enkel koliekgeval. Echt een aanrader!
Ook zou je seniores priores van subli echt moeten proberen. Dit is ook voor oude paarden zonder tanden, sorry :D maar hiermee kun je ze goed dik krijgen. Minimaal 7 uur vantevoren laten weken aangezien er ook ruwvoer in brokken geperst in zit.
Ik heb gelezen dat je geen tips over voer wilde krijgen maar ik kon het niet laten om je dit te laten weten aangezien ik het op mijn werk met eigen ogen zie.
Succes ermee!

Anoniem

Re: Mijn pony is broodmager en komt niet aan. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:33

Student dank je wel voor je reacties maar het zijn idd dingen die ik al heb geprobeerd. Op dit moment ben ik echt radeloos.

Geerke: Haar mest is zoals het hoort te zijn. Niet te droog, niet te nat, niet te zacht en niet te hard.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:36

Chanel, kun je dit dier niet nog een jaartje in een kudde gooien?

kiwiwitje

Re: Mijn pony is broodmager en komt niet aan. HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:38

twijfel of het wel goed is voor de merrie om de kudde terug in te gaan.. eerst maar kijken wat de merrie wel of niet mankeert en laten aansterken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:39

bijdehandje1 schreef:
[***], kun je dit dier niet nog een jaartje in een kudde gooien?

Omdat ze dat niet aankan! Anders had ze nu nog met de anderen op het land gestaan maar ze heeft echt extra hooi nodig en op het land mag er geen hooi gevoert worden en omdat ze haar temperatuur niet echt goed kan regelen. Ze staat nu al dag en nacht met een deken op. Anders had ik haar wel in de öpfok"kudde gegooit. En overdag staat ze wel in de "opfokkudde" maar nu ff niet sinds ze gister en vandaag weer lichte koliek had.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:39

TS ik zou je best een kilo van de slobberbrokjes willen opsturen maar 1 kilo heb je nix aan,das te weinig.Ik kan wel vragen aan mijn leverancier of hij ook een groothandel weet bij jou in de buurt waar ze deze slobber verkopen?
Geef niet op hoor,ik heb ook een draver gehad die zowat uit gemergeld was,op leven na dood.Ook zij is er helemaal bovenop gekomen,dankzij deze slobber.Ook hier heb ik foto's van,voor en na de slobber.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:40

kiwiwitje schreef:
twijfel of het wel goed is voor de merrie om de kudde terug in te gaan.. eerst maar kijken wat de merrie wel of niet mankeert en laten aansterken

Ze staat sowieso elke dag bij de jonge paarden groep buiten maar snachts wil ik haar gewoon op stal hebben zodat ze hooi kan eten en zodat ik ook goed in de gaten kan houden hoeveel ze nu precies eet. want nu eet ze snachts een volle kruiwagen hooi en een vol 2paards hooinet. Sochtends krijgt ze weer een kruiwagen hooi erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:41

gohya schreef:
TS ik zou je best een kilo van de slobberbrokjes willen opsturen maar 1 kilo heb je nix aan,das te weinig.Ik kan wel vragen aan mijn leverancier of hij ook een groothandel weet bij jou in de buurt waar ze deze slobber verkopen?
Geef niet op hoor,ik heb ook een draver gehad die zowat uit gemergeld was,op leven na dood.Ook zij is er helemaal bovenop gekomen,dankzij deze slobber.Ook hier heb ik foto's van,voor en na de slobber.

ik weet dat het te weinig is maar het dan ook alleen om te proberen of ze het eet. Want wat de boer niet kent dat eet ze niet.. Ik zou het wel heel fijn vinden als je dat voor me zou navragen. Ben ook erg benieuwd naar die foto's!

gohya

Ow wacht eens even,ik zie dat je in Vlaardingen woont.Ik heb goede kennissen daar wonen,en haar familie woont hier in Ermelo en gaat binnenkort daar heen.Ze is zwanger van haar eerste,vandaar dat ze er toch heen gaan,en dan kan ik wel een zak mee geven aan hun?Zakken zijn 20kilo en kosten iets van 12,- euro.Laat maar weten TS.
Foto's komen er zo aan.
Laatst bijgewerkt door gohya op 27-09-10 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

YSR1971

Aan je foto's te zien heb je al heel wat bereikt met dit paardje. Petje af voor waar je mee bezig bent!
Wat ik nog niet voorbij heb zien komen (wil niet zeggen dat je dit niet gedaan hebt) is het onderzoeken van de mest op zand. Door veel zand in de darmen kan ernstige vermagering optreden, de opname van voedingsstoffen vermindert aanzienlijk. Onze A-Welsh had veel zand in de darmen en veranderde van een vrolijke dikkerd in een zielig hoopje botjes.
Een zandtestje is heel eenvoudig: neem een mestbal (of meer), doe dit in een boterhamzakje of plastic handschoen, water erbij en ergens ophangen. Liefst mest even fijn maken en tijdje laten hangen. Als er zand in de mest zit, is dit duidelijk te zien, zand is heel grijs. Zit er zand in de mest, dan kun je een kuurtje Sandclear/Zandweg geven en als het zand weg is, kan een aantal weken duren, dan kun je als preventie wekelijks gekookte lijnzaad geven (lijnzaadolie werkt niet goed genoeg, gekookte lijnzaad wel).
Succes met je paardje, het is een erg leuk dier om te zien!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:42

oke. ja maar in opfok staan ze dus niet apart. ik bedoel ben er echt voor dat een paard samen staat met vriendjes.
nu heeft ze nog kans om hooi ed. te eten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:44

Het is prima om haar s'nachts op stal te hebben.
Dan heb je er iets meer controle over.
Eet ze wel al haar hooi op?Zonder 'raar' eten?(proppen,kwijlen)
Misschien inderdaad eens die seniores priores proberen?
Kan ze last hebben van doppen die vast blijven zitten?(in haar mond)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:47

voor de slobber.
Afbeelding
na 3 maanden.
Afbeelding