Is zijn tijd gekomen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:05

Pieteritus, heel veel sterkte met je moeilijke beslissing!

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:41

indrasjacks schreef:
Heb nooit beweerd dat ze niet om haar paard geeft en weet ook dat t vreselijk zeer doet.
maar los daarvan wat ik dus wilde zeggen is dat ik het niet begrijp waarom iemand ( even los van TS) die keus kan maken al zou t niks opbrengen om het paard naar de slager te doen.

Het is niet altijd humaner om een paard in te laten slapen (hoewel jij wel die mening hebt). Een paard kan behoorlijk tegenstribbelen of het kan lang duren voordat de medicatie gaat werken. JIJ als baas denkt dan wel het goed te doen voor je paard maar is dat ook zo?
Nee ik ben ook niet zo voor slachten maar dood is dan al dood even kort door de bocht. Je vriendje of vriendinnetje is dan al niet meer bij je, alleen zijn lichaam. Je zou er ook voor kunnen kiezen (heeft een vriendin van mij gedaan) om het paard bij de slager "een schot te laten geven".. ze zijn dan in 1 keer weg, geen pijn, geen uitstel, geen wachten. Daarna heeft ze hem door de Rendac op laten halen (dus het paard is niet in de consumptie terecht gekomen). De slager ging erg goed met het dier en de eigenaren om en heeft veel respect getoont.

Ik heb het zelf nog niet meegemaakt maar iedere paardenbezitter heeft het recht een keuze te maken over het "hoe".. En ik vindt dat je altijd vanuit het paard moet kijken en niet vanuit de eigenaar. Het paard mag niet leiden, ook niet als het moment daar is. "een schot" is daarom voor sommige mensen een snelle en humane beslissing.

Mioux

Re: Is zijn tijd gekomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:56

Mooi gezegd tafje :)

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:24

@Tafje
Ja dat is waar maar goed ik was onder de veronderstelling dat slachten altijd ook consumeren wordt
Hetgene waar ik moeite mee heb is als je met het dier bij een slager naar binnen loopt het ruikt de dood dat is wat ik niet humaan vind.
Meestal als het een ziek of oud paard betreft wat zelf niet meer wil zal het niet tegensputteren.
een paard mag zeker nooit leiden maar ik heb niet het idee dat een paard bij het inslapen lijdt.

waarom vooraf aan het inslapen krijgt het een roesje net als voor een narcose haast geen enkel paard gaat dan direct liggen dor zijn vluchtinstinct.
Pas als het paard ligt en suf is dus niets meer meekrijgt en slapt krijgt het de dodelijke injectie en wordt het ingeslapen Althans als je een goede dierenarts hebt en niet voor de goedkoopste oplossing kiest.

Zelfde geld bij honden ect hier zit een waardeloze DA in de buurt die zet rectstreeks in t hart pijnlijke dood al duurt het maar kort.
daarintegen is het humaner het dier narcose toe te dienen zodat het net als bij een op niets voelt.
Welliswaar duurder maar diervriendelijker.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:48

Iedereen mag een mening hebben maar bij jou heb ik het gevoel dat het meer op propaganda lijkt terwijl je volgens mij niets feitelijk kunt onderbouwen.

indrasjacks schreef:
Hetgene waar ik moeite mee heb is als je met het dier bij een slager naar binnen loopt het ruikt de dood dat is wat ik niet humaan vind.

Heb je daar ervaring mee? Ben je er wel eens bij geweest? Heb je staan ruiken aan de deur van de slagerij? Heb je het eens aan een paard gevraagd?
Jij denkt zeker dat een slagerij van bloed en afval is vergeven. Ook daar wordt schoongemaakt. Het paard wacht buiten tot het naar binnen mag en als dat gebeurt dan heeft hij binnen no time een schot gekregen, dat duurt geen half uur.

Wat dacht je als je naar de dierenarts gaat? Paarden zijn gevoelig en hebben vaak al in de gaten als de eigenaar gespannen is (bv als je op wedstrijd gaat). Dus voordat hij bij de dierenarts komt hebben ook bij het paard de streshormonen al toegeslagen (cortisol). Deze hormonen kunnen ervoor zorgen dat medicijnen minder snel of zelfs niet aanslaan omdat het de bloeddruk verhoogt. Als je dan met je paard de kliniek in zou gaan zou hij ook niet blijer worden; de meesten kennen de dierenarts en worden daar niet blij van en ook daar ruikt het naar ontsmettingsmiddel, medicijnen en ja, misschien zelfs wel naar de dood..

indrasjacks schreef:
vooraf aan het inslapen krijgt het een roesje net als voor een narcose haast geen enkel paard gaat dan direct liggen dor zijn vluchtinstinct. Pas als het paard ligt en suf is dus niets meer meekrijgt en slapt krijgt het de dodelijke injectie en wordt het ingeslapen Althans als je een goede dierenarts hebt en niet voor de goedkoopste oplossing kiest.

"haast geen enkel paard gaat liggen".. spreek je hier uit ervaring? Ben je er zo vaak bij geweest?

Dus zoals hierboven; als je paard door jou gestrest wordt, en nog meer stress krijgt als hij bij de dierenarts binnenkomt.. wens ik je veel succes! Dan is het helemaal niet zeker of 1 spuitje met roesje werkt. Ik ken gevallen waarbij paarden zo veel werden gespoten maar dat ze door de stress door het middel heenbraken.

Misschien een goed advies; ga eens bij de dierenarts kijken als een paard wordt ingeslapen én bij de slager... en dan nog kun je geen mening vormen omdat je jezelf niet in een paard kunt verplaatsen. En een paard met een hond vergelijken is denk ik ook niet hetzelfde.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:07

Ik vind het heel vervelend voor TS dat er nog steeds een discussie in dit topic is over hoe je het best een paard kunt laten inslapen. Is het niet verstandiger om hierover evt. een eigen discussie topic te starten? TS heeft het naar mijn idee al zwaar genoeg onder deze omstandigheden, ik kan me voorstellen dat ze hierop niet zit te wachten.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:16

Hoi Laurabram, ik ook... sommige mensen kunnen zo'n rare opmerkingen maken.. ik zal er ook mee ophouden oké? Natuurlijk gaat het hier over TS en haar moeilijke tijd

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:19

[/quote]
"haast geen enkel paard gaat liggen".. spreek je hier uit ervaring? Ben je er zo vaak bij geweest?

Dus zoals hierboven; als je paard door jou gestrest wordt, en nog meer stress krijgt als hij bij de dierenarts binnenkomt.. wens ik je veel succes! Dan is het helemaal niet zeker of 1 spuitje met roesje werkt. Ik ken gevallen waarbij paarden zo veel werden gespoten maar dat ze door de stress door het middel heenbraken.

Misschien een goed advies; ga eens bij de dierenarts kijken als een paard wordt ingeslapen én bij de slager... en dan nog kun je geen mening vormen omdat je jezelf niet in een paard kunt verplaatsen. En een paard met een hond vergelijken is denk ik ook niet hetzelfde.[/quote]

Nee bij een slager slachten van een pard nog nooit bij geweest maar el de sterss vooraf is bekend.

Daarbij mijn 1e paardje is bijna 6 jr geleden ingeslapen dus spreek toch deels uit ervaring ook vaker bij geweest. Ben geen voorstander om naar een kliniek te gaan om in te slapen maar gewoon lekker in de wei. zodat ( indien er andere paarden bij stonden) deze ook afscheid kunnen nemen.
Waarschijnlijk staat het mij ook te wachten met ons ouwdje
weet dus wel waar ik over praat maar ben het met

Lauraaum eens denk dat dit niet het geschite toppic hiervoor is
Excuus TS ik zal er niet meer over spreken.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:22

Thanx meiden.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:54

:(:)

TS: heel veel sterkte maandag!
Een moeilijke beslissing maar een hele heldere beslissing!

Nogmaals sterkte!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 08:53

Dankje Laurabram voor het uitspereken van al onze gedachten, TS zit echt niet op een discussietopic te wachten. Ze heeft het al moeilijk genoeg zonder discussie.Pieteritus, denk aan jullie, sterkte :(:)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:06

rocymax schreef:
Dankje Laurabram voor het uitspereken van al onze gedachten, TS zit echt niet op een discussietopic te wachten. Ze heeft het al moeilijk genoeg zonder discussie.Pieteritus, denk aan jullie, sterkte :(:)

Hier ben ik het helemaal mee eens..

Je neemt een heel dapper maar eerlijk besluit waaruit alleen maar blijkt hoe veel je van je paard houdt.. Nogmaals heel veel sterkte :(:)

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 16:47

Dapper, hmm voor mij voelt het nog steeds een beetje als hoogverraad. Ik moet immers mijn vriend doden.....
Het blijft een verscheurend iets. Het ene moment kan ik het perfect relativeren en het andere moment ga ik door de grond van schuldgevoelens en verdriet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:05

pieteritus schreef:
Dapper, hmm voor mij voelt het nog steeds een beetje als hoogverraad. Ik moet immers mijn vriend doden.....
Het blijft een verscheurend iets. Het ene moment kan ik het perfect relativeren en het andere moment ga ik door de grond van schuldgevoelens en verdriet.

Ik ken dat gevoel en dat is zwaar vermoeiend, maar heel diep van binnen weet je toch wat goed is.

karin1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:52

heel veel sterkte!!!!!!!!! |(

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 10:05

Gisteravond met mijn man in bed nog gesproken over het verplaatsen van mijn paard als hij er niet meer is. Hij mag niet gaan zitten tobben met de shovel, als het niet lukt dan schakelen we gelijk de bevriende loonwerker in.

Ik heb het idee dat hij op de één of andere manier aanvoelt dat het nu anders is. Hij loopt de hele tijd als een hondje achter me aan.
Verder ben ik hem aan het verwennen. Hij heeft gister een schep muesli voor 't slapen gehad, vanavond ga ik hem lekker 2 scheppen geven :Y) :o . Very fout maar het kan nu toch geen kwaad meer.
Morgenvroeg ga ik even werken, na de middag ben ik thuis, ga ik hem lekker wassen en poetsen, staart invlechten enzo en dan wachten op het uur U. ;(

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:09

is het geen optie om je paard gelijk op de ophaal plaats in te laten slapen?
zo doen wij het wel maar hier is het ook een rustige plek.
het scheelt je een hoop stress en gesleep waar je hoofd dan echt niet naar staat,je moet alleen nog even afdekken....
op stal inslapen raad ik je zowiezo af.

heel erg veel sterkte,ik weet hoe het voelt. :(:)

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 10:13

We laten hem in de weide inslapen, maar daar kan/mag rendac niet komen. Hij moet dus 30 meter verplaatst worden naar vóór onze loods, zodat de vrachtwagen er goed bij kan.
Ik wil het hem niet aandoen om hem ergens anders (andere locatie) in te laten slapen. Het moet thuis gedaan worden.

Marnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:24

Heel veel kracht toegewenst voor de aankomende dagen.
Het doet vreselijk pijn om je geliefde dier te verliezen maar je paard zal je dankbaar zijn.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:29

dat is wat ik bedoel,gelijk voor de loods......
blijft eigen terein. ;)

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 10:35

Voor de loods is alles bestraat en met grind. Om hem daar te laten gaan liggen is geen optie. En op mijn gazonnetje vind ik een nog veel slechter idee.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:04

Mijn vorrige paardje is ook in de weinde ingeslapen in het midden omdat het op zaterdag was en rendac pas op dinsdag zou komen. Wel een gesleep geweest om haar maandag te verleggen maar aangezien er veel wandelaars lanngs de wij komen was het beter har iets verder weg te laten liggen.
Ben elke dag nog bij haar geweest moet zeggen zelfs het opzwellen van haar buik en de stank boeiden me niet het was mooi weer en wilde nog bij haar blijven.
De avond voor rendac heeft een kennis met de jeep haar uit de weide geslaapt samen met mijn man ( ik wilde er niet bij zijn) hij had een soort lier aan de auto dus kon buiten de wei waar ze toen stond bijven staan want de ingang was te smal voor eenauto.
De dinsdag was mijn man er bij toen rendac kwam de bestuurder zag dat het om een ouwdje ging en zag ook dat we veel van haar hielden. hij heeft haar voor zovel het respectvol met een grijper gaat echt heel voorzichtig opgeladen.
Moet zeggen dat is het enigste waar ik veel moeite mee had t is maar een omhulsel maar toch het was wel het omhulsel van mijn beste maatje. cremeren is gewoonweg te duur en gebeurd hier in de omgeving ook niet ( toen niet) dus geen optie vond het zonde ruim 1000e uit te geven hieraan.
Ik vind het een goed besluit om hem in zijn eingen vertrouwde weide te laten inslapen zo kan ook het andere paard afscheid van hem nemen en het makkelijker verwerken.
Heel veel sterkte morgen probeer nog zoveel mogelijk van he te genieten. Hij weet net als jij wat er gebeuren gaat vandaar dat hij achter je aan hobeld hij zal net zo goed die tijd nog willen benutten, want in tegenstelling tot jij weet hij niet wanneer hij er niet meer zal zijn. Hij voelt wel wat gaat gebeuren maar tijd kennen ze niet.

Heel heel veel sterkte morgen zal aan je denken.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:30

Heb je hele verhaal meegelezen en ook al zal het niet veel helpen....ik denk aan je en leef zo ontzettend met je mee. Paarden zijn zo mooi en fijn om te hebben....en ze zitten in je hart.
Ik weet dat je weloverwogen je beslissing hebt gemaakt met zoveel gevoel voor je paard... dan moet het toch "goed" zijn, wat je besloten hebt te doen en de manier waarop?
Wens je heel veel sterkte en hoop dat je vandaag nog heel veel van hem kunt genieten.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:06

Heel veel sterkte morgen. Ik heb mijn paard twee weken geleden naar de paardenhemel laten gaan. Bij mij was het wel alsof er een last van mijn schouders afviel. Je weet dat je paard niet meer goed is, maar toch blijf je hopen, terwijl je beter weet. Je hebt je best ervoor gedaan. Nogmaals heel veel sterkte morgen!

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:41

heel veel sterkte morgen, verwen hem nog maar even lekker
het is moeilijk om afscheid te nemen van je beste vriend, eentje die er altijd voor je geweest is
maar bedenk je goed dat hij geen last meer heeft, en geen pijn
dat heeft het voor mij een stuk makkelijker gemaakt, en natuurlijk mis ik haar, maar de mooie herrineringen blijven voor altijd bij je

nogmaals heel veel sterkte morgen :(:)