Mysterie: hoe krijgt mijn paard dit voor elkaar???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mysterie: hoe krijgt mijn paard dit voor elkaar???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:39

Maar zou het dat niet op meer plekken zitten?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:40

IMJ schreef:
Nemurin schreef:
Goed, we zijn nu zover als barstwond omdat er niks is waardoor er een scheurwond is ontstaan? (Ik probeer het even samen te vatten/bij te houden.)

Waardoor kan een wond barsten? Ik kan alleen dingen bedenken waardoor het er veel viezer uit zou zien.

Ja, ik zou ook bijna denken dat als het bacterieel zou zijn, het zou 'rijpen' en er vervolgens een soort pus-uitbarsting zou ontstaan.
Maar ik heb nog nooit zoiets gezien en kan er dus eigenlijk niet over oordelen.

Nu zie ik echt zo'n vulkaan voor me...
Maar goed, inderdaad, ik heb ook nog nooit zoiets gezien, en heel veel ervaring heb ik eigenlijk ook nog niet met de oorzaken van verwondingen. Alleen de heling... :+

Als het een barst-proces zou zijn, hoeft het niet op meerdere plekken te zitten Bizzy. Vaak begint iets redelijk afgebakend, zeker als het bv. een abces was geweest (maar dat is dit duidelijk niet).

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:41

Nemurin schreef:
Goed, we zijn nu zover als barstwond omdat er niks is waardoor er een scheurwond is ontstaan? (Ik probeer het even samen te vatten/bij te houden.)

Waardoor kan een wond barsten? Ik kan alleen dingen bedenken waardoor het er veel viezer uit zou zien.

Nou nee, ik kijk puur naar het uiterlijk van de wond. En zo'n grote blauwe zwelling past gewoonweg niet bij het scheurwond-scenario.

Een barstwond ontstaat als er teveel spanning op de huid komt.
Twee mogelijkheden;

1. Door dat rare opsta-verhaal van even hiervoor kan er zoveel spanning op de huid komen dat het paard het letterlijk kapot trekt. Gevolg: ook onderhuids bindweefsel scheurt en zorgt voor onderhuidse bloeding - zwelling.

2. het paard krijgt door botsing met stomp voorwerp een enorme zwelling, meer dan de huid aankan. Daardoor barst de huid. Een abces kan ook de oorzaak zijn.

Scenario 2 is (behalve igv een abces) eigenlijk alleen mogelijk op plekken waar weinig 'rek' is, bijv. waar de huid strak over bot ligt. Vergelijk bij een menselijke buil op het hoofd, daar wil het ook nog wel eens gebeuren. ook door de harde klap zelf kan dan de huid openbarsten. maar gezien de locatie kunnen we dat verhaal uitsluiten.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:44

Is scenario 1 ook niet heel vergezocht tenzij er een afwijking in het onderhuids bindweefsel zit waardoor de trekkracht van de huid verminderd is? Anders moet je wel heel veel kracht zetten alleen maar bij het opstaan volgens mij.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:45

Jeetje dit is echt een mysterie zeg.
Ik hoop dat je er snel achter bent hoe deze wonden kunnen ontstaan.
En wat je zegt ik zou ook telkens in de stress schieten als de staleigenaar belt.
Sterkte nog.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:45

beantsje schreef:
Je ziet een donkere plek om de wonden heen.

Ben het geheel met je hele verhaal eens! :j
Maar: waar zie je die donkere plek? Of kijk ik niet goed?
Ik zie wel wat bloed wat inmiddels al wat gestold is...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:46

IMJ schreef:
beantsje schreef:
Je ziet een donkere plek om de wonden heen.

Ben het geheel met je hele verhaal eens! :j
Maar: waar zie je die donkere plek? Of kijk ik niet goed?
Ik zie wel wat bloed wat inmiddels al wat gestold is...

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/201 ... 90-890.jpg

*edit; toch maar even dit plaatje in link gezet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:48

Beantsje: Ja, dit zie ik! Maar dit is een wond die schoongemaakt/ingesmeerd is met iets, wordt de vacht bij mijn paardje ook donkerder van!
Op de eerste foto's zie je dat toch niet?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:51

Ik zie het wel in de laatste foto van de openingspost; de eerste is kwalitatief te slecht.
Daarbij doet een zwelling er enkele uren over om zich te ontwikkelen.

Overigens heeft een normaal paard toch juist een huidplooi op deze plek? Dat ik die hier niet zie, wijst ook op een zwelling.

Dus vraagje aan TS: heeft het paard een zwelling?

kurida1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:53

pff wat een mysterie arm paard
ik dacht eerst door een mens maar daar zijn de
wond randen niet recht genoeg voor.
maar ik kan het me ook niet voorstellen dat je paard dit zelf veroorzaakt??
veel succes veder

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 20:58

Beantsje:
Kun je bij een paard door de vacht heen een blauwe plek op de huid zien dan? Want ik heb dat werkelijk nog nooit gezien! Wel op de hoef, maar goed, dat is een ander verhaal.
Dat het dik wordt na een verwonding is niet gek.

(waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je geen gelijk hebt hoor beans!)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:00

De kleur van de huid bij een paard wordt per definitie niet beoordeeld omdat er geen niet-gepigmenteerde stukken huid zijn. Of de huid lokaal een donker pigment heeft, is waarschijnlijk wel te beoordelen, dus ik zou haast zeggen dat als je weet hoe je moet kijken je een blauwe plek wel kunt zien.

Maar ik zag hem niet, want ik ben een anderhalfdejaars student. :+

Dat het dik wordt na verwonding is echter inderdaad niet gek. Het is juist normaal dat de wondranden tijdens een bepaald stadium van het genezingsproces wat rafelig worden en wat verder uit elkaar trekken. Dat gebeurt ergens vlak voor het naar elkaar toe gaat trekken, maar hiervoor dienen eerst bepaalde stoffen/vezels gevormd te worden die de randen naar elkaar toe trekken.

Ladyy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:12

hmm dat zijn nare wonden zeg.. en de dierenarts weet het ook niet??
Mij lijkt het idd geen schuurplek..want er is verder aan de vacht niets te zien.
Maar je weet maar nooit zoiets kunnen mensen ook 's nachts aanrichten.. Mij lijkt het ook het beste om een camera oid op te hangen zowel overdag als 's nachts..

Sterkte ermee!!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:28

IMJ schreef:
Beantsje:
Kun je bij een paard door de vacht heen een blauwe plek op de huid zien dan? Want ik heb dat werkelijk nog nooit gezien! Wel op de hoef, maar goed, dat is een ander verhaal.
Dat het dik wordt na een verwonding is niet gek.

(waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je geen gelijk hebt hoor beans!)

Zie hier een foto van een zadeldrukking bij mijn paard. Pas op de foto zag ik de verkleuring.
http://lh5.ggpht.com/_wQpuacbvhU0/SJX-l ... 030020.JPG

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:30

Hmmm dat lijkt ook haast een vochtig stuk vacht, maar ja in dit verband begrijp ik de verkleurig wel enigszins. Voor uitsluitsel zou ik toch echt datzelfde stuk hebben willen zien waarbij de haren met een kammetje of met de hand opzij getrokken zijn, dat ik het pigment van de huid kan zien.

Want door de vacht heen wil nog wel eens vertekenend werken. ;) Maar goed nogal offtopic hier.

Anja1966

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:32

Laatst bijgewerkt door Dyonne op 16-08-10 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:34

Laatst bijgewerkt door Dyonne op 16-08-10 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet, het is niet de bedoeling een foto te quoten.

Anja1966

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:37

had al eerder verhaaltje getikt. hiervan even een kopie.

mijn merrie heeft dezelfde wonden. een half jaar geleden opgelopen de ene en de andere gister. hoe en wat. ik weet het ook niet. ze staat nu in een andere stal en en paddock.
de eerste keer kwam het dacht ik door een afgeknipte tie-ripe.
iemand had een doek opgehangen tussen de paddocks en de ti-ripe niet kort genoeg afgeknipt. er lagen er ook diverse op de grond. ze viel dat andere paard af en toe aan met haar borst naar voren. een paar dagen ervoor had ik een scheur van die omvang in mijn rambo deken zitten door en door.
nu weet ik echt niet waar dit vandaan komt. de wond was goed geheeld. wel beetje dik gebleven en een litteken maar verder goed.
misschien toch door schuren weer open gegaan.
van kwade opzet door mensen geloof ik niet. ze staat alleen in de paddock dus ander paard is ook geen optie. op stal zegt men dat het kan gekomen zijn door de randen van de hoeven met opstaan. ik kan niks scherps vinden en dan nog de huid kan best wel wat hebben dacht ik zo.
wie weet komen we er nog achter. nog maar eens goed de paddock nalopen. denk toch dat het daar gebeurt is.
ik heb er ook foto's van maar ik weet niet hoe ik die moet plaatsen. kan iemand daarbij helpen?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:48

Dan even een andere quote en ik denk dat dit heel goed zou kunnen:
SparklingApp schreef:
Wij hadden ook een paard met soortgelijke verwondingen op stal.
Omdat sommigen ook bang waren dat iemand het paard had verwond is er een camera opgehangen, toen bleek dat het tijdens het opstaan gebeurde, alsof het paard iets minder controle had op dat moment en door de kracht van het opstaan en toch even op één hoef blijven liggen scheurde de huid kapot.

Bij dit paard heeft het geholpen de ijzers er af te halen (toen was het minder maar niet helemaal weg) en bij het leeghalen van de stal wat oud stro te laten liggen zodat het paard meer grip had.
Iemand die contact met paarden kan maken zei dat het paard vertelde dat ze wel eens een beetje in paniek raakte als ze op probeerde te staan en het been waar ze op had gelegen wat leek te slapen, dit kwam wel precies overeen met de beelden van de camera.
Later had het paard er geen last meer van.

Nou, misschien heb je wat aan mijn ervaring en succes met je paard verder!

Ik denk dat het afhangt van de zwelling.
Als het een barstwond is zoals in dit verhaal, is er een aanzienlijke zwelling.
Als het een scheurwond is van een scherpe punt, is de zwelling veel minder.

Anja1966

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:54

mijn paard heeft geen ijzers, ligt op zaagsel met een ruber mat eronder.
denk ook dat het niet op stal gebeurt is maar in de paddock. de vorige keer zeker. zat achteraf na veel nadenken een ochtend tussen buiten zetten en binnenhalen. deze keer had ik niet zelf buiten gezet en binnen gehaald.
ze is wel groot 174 en misschien daarom toch iets met opstaan in de paddock. wie zal het zeggen.

de vorige wond was eerst een smalle wat diepe kras. was schoongemaakt maar waarschijnlijk niet goed genoeg en is toen gaan zwellen. door de zwelling is het opengescheurd. kon er toen een halve vinger insteken.

Anja1966

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:06

Laatst bijgewerkt door Dyonne op 16-08-10 08:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:40

Geiten met horens ergens in de buurt van paddock of stal? Of koeien in de wei ernaast (wel met horens dan, hé).

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:51

Laatst bijgewerkt door Dyonne op 16-08-10 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet, het is niet de bedoeling een foto te quoten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:54

kunnen jullie die foto alsjeblieft in een LINK doen....??

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 01:32

Jeetje echt vreemd dit, ik hou het topic in de gaten, heb alleen berichten TS gelezen.
De wonden zien er ook vies diep uit zeg :(:) Hoopdat je snel meer weet