beeldmateriaal slokdarmverstopping?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:06

emma,daar dacht ik idd ook aan,maar weet niet of het wel bij paarden voorkomt?

emma7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:27

Ik heb een keer een paard gezien met een (vermoedelijke) jakobskruiskruidvergiftiging met ernstige leverschade en die had dit ook (alhoewel de symptomen wel iets anders waren dan die van het paard van TS).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:25

ik vond nog een filmpje van een paard met slokdarmverstopping.
het lijkt er toch wel veel op,al zie je bij dit filmpje geen paard wat in paniek raakt(heb het idee dat jouw paard dat wel doet)

http://www.youtube.com/watch?v=uNHK2xU8_Ac

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 12:47

marise83 schreef:
Antheman schreef:
arts belde op:

"Heftig"! zei ze.

Ze wil bloed hebben om zijn leverenzymen te testen. (Iemand enig idee waarvoor?)
En toch een MRI scan ;(

Ze denkt aan epilepsie, maar snapt niet waarom het voedsel relateerd is.
Het schokken en afwezig zijn is volgens haar geen pijn.

De kliniek komt naar de wei voor bloedafname.

Mss zijn het de prikkels met het eten. Als hij heel weinig krijgt gaat het goed, dan kan hij ook niet te snel willen eten. Krijgt hij meer en wil hij het snel opeten (andere dieren erom heen) dan krijgt hij veel prikkels. Mss zou dat een oorzaak kunnen zijn? (probeer alleen mee te denken ;)) Hoop dat er iets uitkomt en dat er wat aan gedaan kan worden, en dat het mee valt natuurlijk!! Sterkte!

Daar zit zeker wat in. ;)

Citaat:
Ik denk dat ze leverenzymen willen meten om te kijken of je paard leverschade heeft. Wanneer de lever niet goed werkt kunnen de afvalstoffen van bv eiwit niet meer goed omgezet en uitgescheiden worden. Deze afvalstoffen kunnen dan voor hersenverschijnselen zorgen. Dit wordt hepatische encephalopathie genoemd. Maar om het zeker te weten kun je dit het beste even aan de de dierenarts vragen.

Klopt, ik heb natuurlijk even gegoogled en kom leverenzymen tegen in combi met giftige stoffen.

Citaat:
ik vond nog een filmpje van een paard met slokdarmverstopping.
het lijkt er toch wel veel op,al zie je bij dit filmpje geen paard wat in paniek raakt(heb het idee dat jouw paard dat wel doet)

http://www.youtube.com/watch?v=uNHK2xU8_Ac

Dit is wel gedrag wat Andor ook heeft laten zien.

oh_ohJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:55

Mijn schimmel heeft ook eens slokdarmverstopping gehad. Maar dat leek in geen enkele zin op wat jouw paard aan het doen is.

Mijn merrie hield haar hals gestrekt naar beneden met haar hoofd schuin en maakte heel overdreven slik bewegingen met geluiden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:06

wacht es..andor is toch het paard met de pollenallergie??

doet hij het met alle soorten krachtvoer?
mag ik vragen wat voor merk je nu voert?

ik vraag me namelijk ineens af of hij misschien een kruisreactie krijgt van het voer.
oke is misschien vergezocht,maar bij allergie voor bepaalde pollen kan er ook een allergie zijn voor bepaalde fruitsoorten,waaronder appel en wortel die nogal es verwerkt zitten in paardenvoer..

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 13:10

ellepel schreef:
wacht es..andor is toch het paard met de pollenallergie??

Ja en ik heb destijds in het pollentopic gereageerd.
Andor is overigens 100% pollenvrij.

Ik heb div merken brok/muesli gevoerd.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:16

Ik ben natuurlijk geen DA, maar heb toch ook het idee dat dit geen slokdarmverstopping is. Toen mijn paard dat had was hij weliswaar angstig, maar wel nog beheerst. Ik ben zelfs nog een paar kilometer aan de hand naar het huis van de DA gestapt met hem toen. En er kwam voer en speeksel uit de neusgaten, dat heeft de jouwe ook niet.

Voor mij ziet het er ook uit als epilepsie. Bij mensen kunnen de gekste dingen triggers zijn voor een aanval, dus bij paarden zal dat misschien ook kunnen.

Het ziet er in ieder geval uit alsof hij zichzelf echt niet onder controle heeft tijdens de aanval. Ik zou hem in voorlopig niet meer berijden, of in besloten ruimtes gaan samen met hem. Stel je voor dat hij valt met jou erop, of je tegen een muur drukt.

Ik wens je veel sterkte met je paardje. Laat je ons weten hoe het afloopt?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 13:18

Rapperijder schreef:
Het ziet er in ieder geval uit alsof hij zichzelf echt niet onder controle heeft tijdens de aanval. Ik zou hem in ieder geval niet meer berijden, of in besloten ruimtes gaan samen met hem. Stel je voor dat hij valt met jou erop, of je tegen een muur drukt.
Beetje voorbarig :(
As je hebt gelezen, dan weet je dat hij het alleen met eten doet. En dan ook nog alleen met fastfood, geen slowfood.

Geen DA, maar als leek kun je zo iemand erg boos maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:19

ik dacht er ineens aan,maar als andor pollenvrij is dan zou het haast niet kunnen dat hij op voer reageerd.

je weet maar nooit wat voor zaken nog kunnen helpen voor een diagnose he?
ben heel benieuwd of ze een oorzaak kunnen vinden

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:33

Antheman schreef:
Beetje voorbarig :(
As je hebt gelezen, dan weet je dat hij het alleen met eten doet. En dan ook nog alleen met fastfood, geen slowfood.

Geen DA, maar als leek kun je zo iemand erg boos maken.

Je vraagt om advies en ervaringen en die heb ik je gegeven. Het was in ieder geval niet mijn bedoeling om je boos te maken, maar ik begrijp echt niet wat ik verkeerd gezegd heb.
Ik heb zowel slokdarmverstopping als epilepsie al wel eens gezien. Als dat echt epilepsie is en je paard zou eens onverwacht een aanval krijgen, dan krijg je een ongeluk als je op het verkeerde moment op de verkeerde plaats staat. Da's alles wat ik heb willen zeggen. Mijn enige bedoeling was je verder te helpen.

En nu ben ik weg uit dit topic. :evaw:

Pauline

Re: beeldmateriaal slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:46

Ja maar je kan uit angst voor een aanval van iets wat nog niet gediagnosticeerd is wel vanálles vermijden dan..Dat is zinloos want het heeft zich nog niet gemanifesteerd tijdens het rijden begrijp ik.
Fijn dat ze naar de wei komen, hoeft Andor niet weer op sjouw.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 13:48

Pauline schreef:
Ja maar je kan uit angst voor een aanval van iets wat nog niet gediagnosticeerd is wel vanálles vermijden dan..Dat is zinloos want het heeft zich nog niet gemanifesteerd tijdens het rijden begrijp ik.
Fijn dat ze naar de wei komen, hoeft Andor niet weer op sjouw.

Dank , jij snapt me tenminste :D

Ik ben weg, ze komen bloed afnemen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 19:07

Laatste update:

Morgen komt als t goed is de uitslag vd leverenzymen en verder stond Annika vd praktijk op mijn antwoordapparaat, zij heeft t filmpje nu ook gezien. Hopenlijk kan ik haar morgen spreken.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 20:05

hopelijk komt er snel een oplossing,
het niet weten wat er nu precies aan de hand is lijkt me erg vervelend
sterkte ;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 22:31

Fijn dat je de uitslag van de leverenzymen zo snel krijgt! Sterkte nog met alles, het niet weten wat het is lijkt mij ook het ergste :(:) !

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:00

nou hopelijk kunnen ze hier nu wat mee. hoop dat je paardje snel van dit probleem af geholpen word. jij en je paardje hebben hier veel stess van volgens mij :(:)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:22

Ik ben ook erg benieuwd naar de uitslag wat je paardje heeft.
Ik heb ook 1 x slokdarmverstopping gezien en die ging samen met een hoop slijm. Ik vraag me af wat jou paardje heeft.

Sterkte met het wachten, dat is altijd een ramp

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 07:11

carolalisa schreef:
nou hopelijk kunnen ze hier nu wat mee. hoop dat je paardje snel van dit probleem af geholpen word. jij en je paardje hebben hier veel stess van volgens mij :(:)

het baasje met name :D

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:39

Antheman schreef:
carolalisa schreef:

het baasje met name :D

ja dat snap ik. ik zou ook helemaal gestresst worden als dit met mijn pard gebeurde. maar op het filmpje zie ik dat je paard ook helemaal in de stress schiet, die weet ook niet wat er gebeurd :n ik hoop echt dat ze wat gaan vinden en dat dit probleem verholpen kan worden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 16:31

Zojuist ben ik door Annika ten Napel gebeld, die samen met Erik Laarakker het filmpje heeft bekeken.

Ze dachten aan pijn (wegrennen) maar het getik met zijn hoofd en zijn li voorbeen doet raar, dat wijst op neurologische dingetjes.
Ze kunnen zijn hersen aktiviteit doormeten, maar ook pijn en vooral zijn rechteroor bekijken, daar is hij 5 jaar geleden voor behandeld aan een middenoorontsteking. Ze zien een korrelatie tussen de rondjes draaien en zijn middenoor.

Advies is goed doorvragen wat de MRI kan betekenen voor ons.
Maar het aanbod om Andor bij hen te laten onderzoeken staat.

Ik zit op de lever uitslag te wachten en besluit dan wat ik doe.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:05

Dat klinkt trouwens ook niet gek, een middenoorontsteking. Maar het blijft wel apart dat hij het alleen met eten van krachtvoer gewoon laag uit een emmer heeft en verder niet. Ik ben erg benieuwd en ik hoop dat je er achter komt wat er met hem aan de hand is.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 17:24

Ik werd nog getipd om aan borreliose te denken, ik zit driftig te googlen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:30

Wat ik begrepen heb, kan je daarvoor het beste een test in Duitsland, Hochmoor, laten doen. Die gebruiken schijnbaar betere test dan in Nederland, maar misschien dat Utrecht die test inmiddels ook gebruikt. Utrecht is een of ander onderzoek naar lyme bij paarden begonnen laatst heb ik ergens hier op bokt gelezen en dat is toch ook een tekengebeuren...

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:38

Jet schreef:
Dat klinkt trouwens ook niet gek, een middenoorontsteking. Maar het blijft wel apart dat hij het alleen met eten van krachtvoer gewoon laag uit een emmer heeft en verder niet. Ik ben erg benieuwd en ik hoop dat je er achter komt wat er met hem aan de hand is.

Of misschien juist niet, als jij oorpijn hebt en bepaald voedsel moet kauwen en slikken doet dat ook meer zeer dan als je iets kleins of weinig eet.
Hoop dat ze kunnen achterhalen wat het is en je paardje kunnen helpen, het ziet er echt sneu uit!
Veelsucces! :(:)