Diagnose: vasculitis

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 21:53

Jannepauli schreef:
Equine Pastern Dermatitis -- door mij al op pagina 1 genoemd..

ik dacht dat het CPL heette....wat ik tenminste op de foto's zie.
Mijn fries heeft dat ook.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:41

Men heeft ooit gedacht dat CPL een resistente vorm van EPD was - dat is door onderzoek al langere tijd achterhaald; CPL is een progressieve aandoening van het lymfatisch systeem waarbij harde knopen en bindweefselvorming optreedt. Dat leidt uiteindelijk tot ontstekingen van de bloedvaten (vasculitis) en huiddelen.
Deze ziekte komt vooral voor bij trekpaarden, Clydesdales, Shires en paarden waar de genoemde rassen in de genetische stamboom te vinden zijn, zoals Tinkers. En helaas ook Friezen.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 16:14

Hallo

Even een stand van zaken over Oregon.
Hij is nu een goede week bezig met zijn medicijnen.
Eet terug goed en ziet er beter uit...(hij is wel erg mager geworden).
Gisteren is DA thuis geweest en ze ziet verbetering maar het zal nog een lange weg worden.

Heb hieronder de foto's zoals ik ze heb doorgestuurd naar DA.

http://www.scribd.com/doc/34929479

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 17:02

Tjoh, dat ziet er toch wel heftig uit. Fijn dat hij wel weer beter eet en dus weer wat kan aankomen, maar ik kan me goed voorstellen dat heteen hele aanslag op zijn vet is geweest.
Fijn dat je een update geeft, blijf maar fijn doen en sterkte verder maar weer!

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 22:04

Inderdaad, het is toch wel erg...vooral de twee achterste benen...
Ik kan mijn eigen wel voor de kop slaan dat ik niet eerder een andere DA erbij gehaald heb maar het klonk allemaal zo logisch wat de vorige DA zei...de warmte, zeer zware mok als gevolg van weerstandvermindering...had ik het maar geweten, MAAR goed gedane zaken nemen geen keer dus we gaan er gewoon voor...

DA zei gisteren dat t de goede kant uitging maar dat er drie zaken goed in het ook moeten gehouden worden:
- de ontsteking onder controle houden
- zien dat die grote wonde vanachter niet aan de hoefrand komt
- en de wildvleesgroei proberen te beperken.

Moet nu nog de cortisonespray op de wondes gaan opgebruiken en dan gaan we waarschijnlijk met Vetramil beginnen.

Ook moet ik de krabjes eraf laten weken in soda oplossing...
Ik hoop dat er geen emmers rond mijn hoofd gaan vliegen want dat hebben we nog nooit gedaan...en Oregon staat weigerachtig tov nieuwe dingen...

Iemand tips om zijn benen te laten weken???

Heb nog ook de uv beschermers...

geerke

Re: Diagnose: vasculitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:09

oei...dat ziet er niet mooi uit!
Kun je zijn benen niet nat maken met een spons?
En zo de korstjes eraf weken?
Moet dit niet onder verband genezen?

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 22:36

Ja dat ben ik er vergeten bij te vertellen...
De achterste benen zitten VOLLEDIG onder verband.
Dit was nu genomen tijdens de dagelijkse verzorging en dan is het verband er even af...maar wordt evenzeer met die blauwspray ingespoten...

Moet zeker nog enige tijd onder verband blijven...

Dat ga ik dan eens proberen met een spons...wat hij met zijn been in een emmer...ik zie het nog niet gebeuren...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:41

Het is een heel lastig probleem inderdaad, wel fijn dat je nu toch een DA hebt die je vooruit kan helpen. Het heeft geen zin om terug te kijken, nu moeten jullie weer vooruit denken en gelukkig doe je dat ook!

Ik zou ook proberen met een spons te deppen, zo'n been in een emmer zetten lijkt me echt geen pretje en als hij al wat moeilijk is met nieuwe dingen zou ik dat nu zeker niet proberen.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 11:43

Als jullie op de tweede foto van Oregon zijn been kijken zit daar een zowat geelachtige substantie in...
Zou dit nog etter zijn??
Want bij het ontsmetten gaat dit er niet af...terwijl toen we wonde 1.5 week geleden (zoals de eerste foto's in topic) serieus aan het etteren was er anders uitzag...
en er wel van afging en ook heel vies stonk...

Of is dit een deel van het genezeingsproces...??

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:50

de geel achtige substantie zou ook wat wondvocht kunnen zijn. Om te oefen met een ben in een emmer probeer eens te kijken hoe hij reageert op een lege emmer met een mooie rechte bodem.

Maar hopelijk komt het weer helemaal goed en wordt hij weer wat voller.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:53

wat heel goed werkt is een pak pampers kopen! :D
pampers nemen heel veel vocht op.
maak ze goed nat en wikkel die om de benen heen, zo blijft het vrij lang nat en weken de korsten mooi los.
je kunt ze vastzetten met een bandage.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 12:40

Het heeft ook een andere kleur dan etter dus het zou goed wondvocht kunnen zijn...

Maar dat zijn twee goede ideeën...
Dat van die pampers, daar was ik nooit zelf opgekomen, maar idd dat zou wel goed eens kunnen helpen...
We gaan het uittesten.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 14:04

UPDATE VAN OREGON ZIJN TOESTAND.

Even een update van Oregon zijn toestand na de vasculitis.
Al bij al heeft hij goed op de therapie gereageerd.
Na acht weken zijn we met de medicatie gestopt.
Alhoewel ik ben overgeschakeld naar enkele kruiden ter ondersteuning: nl goudsbloem voor de wondheling en meidoorn voor zijn bloeddoorstroming.

Echter, enkele dagen geleden dook een nieuw probleem op.
Tegen deze tijd gaan de paarden meestal 's nachts op stal.
Volgende morgen had Oregon een dik linkerachterbeen (waar alles dus begonnen is).
Tegen de middag was het helemaal geslonken.
Op advies van DA gaan we hem nu 24u/24u laten buiten staan.

Ook de wonde op zijn linkerachterbeen geneest niet zo super.
De wonde is nu nog +- 7cm op 5cm (voorheen 10 op 10)
Maar geneest traag omwille van wat wildvleesvorming en omwille van de omgeving (wat modder ed).
Wildvlees weg laten halen is geen optie omdat zijn been dan te zwaar onder druk komt door opzet van de lymfeklieren.

Kan het kwaad als een paard wildvlees overhoudt ( beweging is goed en estetisch is niet erg voor mij).

Anderzijds had ik aan de DA gevraagd of ik terug lichte arbeid met hem kon doen maar dat werd mij ten stelligste afgeraden omwille van belemmering van de wondheling...
Dit vond ik vreemd.

Toen ik vroeg wat als de wonde dicht is, kan ik dan terug licht gaan rijden, kreeg ik antwoord van dat zullen we dan nog verder zien.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Had het idee dat lichte arbeid toch goed is voor de bloeddoorstroming.
Of kan er na een vasculitis niet meer gereden worden.
Is beweging dan zo slacht voor de wondheling??

Oregon is 19 jaar...
Ik zou hem toch niet graag helemaal op rust zetten...
En rijden is voor mij enkele keren per week rustig rijden...

Zit er even erg mee in...

Wat denken jullie??

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:58

Als je heel voorzichtig wandelt, dan is dat toch hetzelfde als wat op de wei rondwandelen of zie ik dat verkeerd?
Bevordert beweging de wondheling niet juist? Meer bloedcirculatie?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 22:40

beweging is slecht voor wondheling omdat beweging de vorming van wildvlees bevordert

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 22:56

In onderstaande link staat een evaluatie van de wondes sinds ik met Mesitran begonnen ben.

https://docs.google.com/leaf?id=0B2FsGy ... MzU2&hl=en

Maar als de wondes geheeld zijn zou beweging en rijden geen probleem meer mogen zijn??
Of heb je bij vasculitis nog restverschijnselen??

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 01:05

Ik kan je foto's niet zien jammer genoeg, die eerste serie wel. Hoe lang ben je nu met de Mesistran bezig? Ik durf echt niet te zeggen of je weer echt wat kunt gaan doen met hem als alles dicht is, eerst maar afwachten tot het dicht is lijkt me. Aan de ene kant is rustig bewegen natuurlijk goed, maar als daardoor de wonden weer meer open gaan zou ik het niet doen. Hoe is hij trouwens als hij losloopt? Is hij dan rustig of druk? Loopt hij op een droog stuk of is het er nat? Beetje vragen weer voor je om mee te kunnen denken, sterkte weer :(:) .

PSchenau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:42

Hallo allemaal.

Mijn paard Marsja, een volbloed arabier van 18 jaar, kreeg in november de diagnose Idiopathische vasculitis/ immuungemedieerde vasculitis. na vijf maanden aan de Prednisilon te hebben gestaan was er geen vooruitgang, door een ontsteking in haar bloedvaten kreeg ze een grote kale plek op haar rechter achterbeen. Nu zijn wij drie weken geleden gestopt met de medicijnen, volgend mijn DA zou ze snel achteruit gaan. Maar ze gaat juist vooruit, waar wij natuurlijk heel blij mee zijn! toch roepen dit vraagtekens op. De grote kale plek op haar been groeit weer haar op, en juist de plekken waar wij geprikt hebben ( borst en kont ) wordt nu kaal. iemand hier ervaring mee? groetjes!