Citaat:
Doen jullie eigenlijk ook een regendeken over de eczeem deken als het regent
Ja dat deed ik wel de eerste tijd toen Wisse zijn eczeemdeken opkreeg, ergens in februari een week of 4 geleden.
Toen was het nog af en toe aan het sneeuwen/vriezen enz.
Vorig jaar in april heb ik mijn welshje ook een keer rillend in de wei aangetroffen onder zn eczeemdeken in de regen. Heb hem 7 jaar gehad en nog nooit zien trillen, heb zijn natte eczeemdeken toen afgedaan en een dikkere regendeken opgelegd. De volgende dag de droge eczeemdeken+ongevoerde regendeken opgelegd.
Sinds een weekje ongeveer heb ik de regendeken eraf bij Wisse en loopt hij in zn eczeempakkie.
Nu gaat de regendeken ook niet meer op, temperatuur is prima, hij krijgt onbeperkt ruwvoer en hij kan schuilen als hij wil dus no problemo 
Citaat:
stip>
hebben jullie ooit weleens gehoord om in te spuiten met vlooienspray voor kat en hond ?
Kreeg ik als Tip van een dierenwinkel.
Ik kreeg die tip ook, om hem met Defendog in te sprayen.
Heb het vorig jaar wel gedaan af en toe en laatst ook weer een keer.
Geen idee of het helpt eigenlijk, maar Sanapril hier op bokt heeft haar paard het jaar rond onder eczeemdeken en Defendog en is nu schuurvrij met lange manen.
Maar ja, kan aan zoveel dingen liggen he 
Binoche schreef:Mijn paard begint meestal pas te schuren in juni. k Denk dat bij haar het nieuwe gras dus zeker een rol speelt. Ben ondertussen lever compositum aan het geven en ga misschien toch een graasmasker proberen binnenkort
Een graasmasker, kun je niet je weidebeleid veranderen zodat ze niet op vet gras staat en evt. het fructaangehalte in de gaten houden?
ikdoemaarwat schreef:
ik ga dit topic ook volgen, heb nooit met ZE te maken gehad maar waarschijnlijk heeft mijn 2 jarige het dus wel....

ik ben dus een gigaleek op dit gebied en hoop hier een hoop te leren....
exceembalsem werkte bij hem goed, alle haren weer terug en de jeuk weg
maar voor de zomer, helpt het als ik nu al ga beginnen met knoflook geven (tegen muggen enz?)
Knoflook is volgens zeggen helemaal niet zo goed, zou er mee oppassen?
Dat nieuwe haar is denk ik gewoon zomervacht en dus andere kleur?
Mariska_28 schreef:Ik meld me hier ook maar eens bij aan, wie weet lees ik nog iets nuttigs

Ik heb een 6 jarige Tinkermerrie (zelf gefokt, hier geboren en opgegroeid) die op 2,5 jarige leeftijd is gaan schuren. Ze heeft 2 jaar in Lelystad gestaan, waarbij bij het 2e adres het super ging! Maarja, daar stond ze in een hele grote schuur en ging ze overdag naar buien en voor de schemer weer naar binnen.. Nu is ze weer thuis, en hier staat ze 24-7 op het land met een kleine schuilstal. Ze staat alweer wat te schuren, vooral op haar hoofd, dus over niet al te lange tijd zal de deken er hier ook weer op gaan. Opvallend bij haar is dat ze echt alleen rond de schemer 'gek' wordt, ook met deken op trouwens. Ik wil nu kijken of we een soort stal met ventilator kunnen maken, zodat ze daar kan staan vrij van muggen.. lastig..
Schuurt ze tegen de schuilstal? Zoja, zorg dan dat dit niet kan, anders krijg je de cirkel jeuk-schuren-nog meer jeuk- schuren enz enz.
Ik heb mijn paarden altijd 24/7 op de wei gehad, maar altijd alles met schrikdraad zodat er niets te schuren viel. Dat werkt echt beter!
Wisse had dat 'gek worden' savond's vorig jaar ook een periode, toen had hij ontzettend last van kriebelpootjes. Heb toen 3x per week ongeveer zijn benen ingespoten met antidaas en toen was het over 
Klasien schreef:Nog een vraag, wie gebruikt de Rambo Sweet Itch Hoody bij ZE? Blijft dat deel om de oren goed zitten? En droogt de deken goed? Bij mijn Haflinger is onder de voorpluk en 10cm achter de oren het probleemgebied. De dekens gaan met rollen allemaal opschuiven.
Misschien kun je een hoofdkap erbij gebruiken? Daardoor ligt niets meer bloot en ligt de deken ook nog net wat stabieler 
Zie mijn spook 

Britt_Pit schreef:Hier meld zich nog een "trotse"eigenaar van een ze-paard (met tot vanmorgen nog geen kriebels).
Hoe is jullie ervaring met exceem en van het gras afhouden? Of staan ze bij jullie gewoon 24/7 in het gras?
Welkom lotgenoot
Ik probeer ze van een vette wei af te houden, kort gras met wat hooi erbij doet het veel beter.
Die van mij heb ik vorig jaar gekocht dus weet ik qua eczeem niet zoveel af (maar hiervoor nog twee andere eczemers gehad, dus wel ervaring), hij komt dit jaar alleen op de paddock dus niet op gras. Ben benieuwd of ik verschil merk! Als hij gaat schuren tegen de schuilcontainers gaat hij wel het land op, want dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor zn jeuk...
Sanet schreef:Mijn merrie heeft bij de vorige eigenaren wel zomers 24/7 op het land gestaan (zonder deken). Daar werd ze helemaal gek. Tegen het schemer ging ze de buitenranden van het weiland helemaal langsdraven en maar rennen en maar rennen.
Ik wil haar nu dus absoluut niet meer 24/7 buiten hebben staan (ook omdat ik het heel belangrijk vindt dat ze tijdig haar bix krijgt, en niet de ene dat om 10 uur 's ochtends als ik kom en de andere dag om 10 uur 's avonds als ik kom...).
Er zijn mensen die hun ZE-paard helemaal niet meer laten grazen, maar mijn paard is een echte eter, dus dat zou ik haar niet aan willen doen. Dan zou ik haar beter kunnen laten inslapen als het zover moet komen.
Een goed weidebeleid EN voerbeleid werkt prima. Ook de benen inspuiten werkt vaak voldoende, dat is immers de enige plek waar ze niet ingepakt staan en ook een lastig te bereiken plek dus ze gaan vaak of rennen of stampen. Inspuiten van de benen werkt dan prima!
Elk paard houd van (gras) eten maar onbeperkt ruwvoer op een plek die groot genoeg is om lekker te rennen en gek te doen is bijna hetzelfde als grazen op de wei imo. Inslapen is wat overdreven 
Mindim schreef:Ik ben van plan een extra eczeemdeken aan te schaffen. Heeft iemand ervaringen met de eczeemdeken van Pfiff?
Welke deken bedoel je, ik lever Pfiff-producten dus misschien kan ik je helpen? 
_CS_ schreef:ghehe heb me net voorgenomen.
Ik ga proberen morgen foto's te maken, en die post ik dan hier.
En dan krijgen jullie eind van de zomer pas weer na foto's te zien, haha.
Flauw hoor

Zo, genoeg gequote voor vandaag, hier wordt weer net zo vlot gekletst als in ons oude topic merk ik al wel.
Wel veel nieuwelingen, dat vind ik wel 'leuk' (als in : leerzaam dan he
)