[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 17:46

ellepel schreef:
het enige smeersel wat ik vorig jaar heb gebruikt was wat zinkzalf voor de plekjes op ap zijn hoofd.
en een beetje huidolie van leovet,maar verder gebruik ik niks meer :D

en verder geef ik hem zomers dus als ik hem uit de wei haal ( zo 4-5x per week ongeveer)een halve schep muesli met daar doorheen vitaminepoeder.
heb nog steeds het idee dat dat voor hem wel heel goed is.
zijn fabriekje draait al op volle toeren dus mogen er ook wel extra vitamientjes in :j

Van marstall heb je nu speciale eczeemmuesli met daarbij een supplement. Ik zit te twijfelen of ik dat ga nemen, want die van mij reageert ook zeer op suiker in het voer.

Myour

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:20

Het supplement van Marstall werkt op eenzelfde manier als Drainage Compositum heb ik me laten vertellen door een vertegenwoordiger van Marstall op Horse Event, alleen dan alleen op darmniveau ipv door het lichaam.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:27

ik wilde dat toen graag voeren die eczem van marstall.
maar ik kreeg het niet voor elkaar met de leverancier,die liet het toen een beetje afweten..
maar er zit weer knoflook in en fruitazijn,dat vind ik dan weer jammer.
ik geef dat liever er zelf nog bij als ik vind dat dat nodig is.

ik voer nj de subli structuurmuesli met wat trias omgea olie en eens chepje vita,minepoeder en daar doet ie het hartstikke goded op :D

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 18:41

Balen wuswa. :\ Hopelijkt biedt Cavalesse wat verzachting.

Kan hier nog geen geschuur waarnemen, alles zit nog goed in model. Kom nu wel mooi de plukken zien die afgeschuurd zijn afgelopen zomer, bij d'r staart. Ziet er niet echt beeldig uit, maar haar is haar! :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:10

ghehe heb me net voorgenomen.
Ik ga proberen morgen foto's te maken, en die post ik dan hier.
En dan krijgen jullie eind van de zomer pas weer na foto's te zien, haha.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:20

Citaat:
Doen jullie eigenlijk ook een regendeken over de eczeem deken als het regent

Ja dat deed ik wel de eerste tijd toen Wisse zijn eczeemdeken opkreeg, ergens in februari een week of 4 geleden.
Toen was het nog af en toe aan het sneeuwen/vriezen enz.
Vorig jaar in april heb ik mijn welshje ook een keer rillend in de wei aangetroffen onder zn eczeemdeken in de regen. Heb hem 7 jaar gehad en nog nooit zien trillen, heb zijn natte eczeemdeken toen afgedaan en een dikkere regendeken opgelegd. De volgende dag de droge eczeemdeken+ongevoerde regendeken opgelegd.

Sinds een weekje ongeveer heb ik de regendeken eraf bij Wisse en loopt hij in zn eczeempakkie.
Nu gaat de regendeken ook niet meer op, temperatuur is prima, hij krijgt onbeperkt ruwvoer en hij kan schuilen als hij wil dus no problemo :)

Citaat:
stip>

hebben jullie ooit weleens gehoord om in te spuiten met vlooienspray voor kat en hond ?
Kreeg ik als Tip van een dierenwinkel.

Ik kreeg die tip ook, om hem met Defendog in te sprayen.
Heb het vorig jaar wel gedaan af en toe en laatst ook weer een keer.
Geen idee of het helpt eigenlijk, maar Sanapril hier op bokt heeft haar paard het jaar rond onder eczeemdeken en Defendog en is nu schuurvrij met lange manen.
Maar ja, kan aan zoveel dingen liggen he ;)

Binoche schreef:
Mijn paard begint meestal pas te schuren in juni. k Denk dat bij haar het nieuwe gras dus zeker een rol speelt. Ben ondertussen lever compositum aan het geven en ga misschien toch een graasmasker proberen binnenkort

Een graasmasker, kun je niet je weidebeleid veranderen zodat ze niet op vet gras staat en evt. het fructaangehalte in de gaten houden?

ikdoemaarwat schreef:
:wave:

ik ga dit topic ook volgen, heb nooit met ZE te maken gehad maar waarschijnlijk heeft mijn 2 jarige het dus wel.... ;(

ik ben dus een gigaleek op dit gebied en hoop hier een hoop te leren....
exceembalsem werkte bij hem goed, alle haren weer terug en de jeuk weg
maar voor de zomer, helpt het als ik nu al ga beginnen met knoflook geven (tegen muggen enz?)

Knoflook is volgens zeggen helemaal niet zo goed, zou er mee oppassen?
Dat nieuwe haar is denk ik gewoon zomervacht en dus andere kleur?

Mariska_28 schreef:
Ik meld me hier ook maar eens bij aan, wie weet lees ik nog iets nuttigs :P :D
Ik heb een 6 jarige Tinkermerrie (zelf gefokt, hier geboren en opgegroeid) die op 2,5 jarige leeftijd is gaan schuren. Ze heeft 2 jaar in Lelystad gestaan, waarbij bij het 2e adres het super ging! Maarja, daar stond ze in een hele grote schuur en ging ze overdag naar buien en voor de schemer weer naar binnen.. Nu is ze weer thuis, en hier staat ze 24-7 op het land met een kleine schuilstal. Ze staat alweer wat te schuren, vooral op haar hoofd, dus over niet al te lange tijd zal de deken er hier ook weer op gaan. Opvallend bij haar is dat ze echt alleen rond de schemer 'gek' wordt, ook met deken op trouwens. Ik wil nu kijken of we een soort stal met ventilator kunnen maken, zodat ze daar kan staan vrij van muggen.. lastig..

Schuurt ze tegen de schuilstal? Zoja, zorg dan dat dit niet kan, anders krijg je de cirkel jeuk-schuren-nog meer jeuk- schuren enz enz.
Ik heb mijn paarden altijd 24/7 op de wei gehad, maar altijd alles met schrikdraad zodat er niets te schuren viel. Dat werkt echt beter!
Wisse had dat 'gek worden' savond's vorig jaar ook een periode, toen had hij ontzettend last van kriebelpootjes. Heb toen 3x per week ongeveer zijn benen ingespoten met antidaas en toen was het over :)

Klasien schreef:
Nog een vraag, wie gebruikt de Rambo Sweet Itch Hoody bij ZE? Blijft dat deel om de oren goed zitten? En droogt de deken goed? Bij mijn Haflinger is onder de voorpluk en 10cm achter de oren het probleemgebied. De dekens gaan met rollen allemaal opschuiven.

Misschien kun je een hoofdkap erbij gebruiken? Daardoor ligt niets meer bloot en ligt de deken ook nog net wat stabieler :)
Zie mijn spook :D

Afbeelding

Britt_Pit schreef:
Hier meld zich nog een "trotse"eigenaar van een ze-paard (met tot vanmorgen nog geen kriebels).
Hoe is jullie ervaring met exceem en van het gras afhouden? Of staan ze bij jullie gewoon 24/7 in het gras?

Welkom lotgenoot :(:)

Ik probeer ze van een vette wei af te houden, kort gras met wat hooi erbij doet het veel beter.
Die van mij heb ik vorig jaar gekocht dus weet ik qua eczeem niet zoveel af (maar hiervoor nog twee andere eczemers gehad, dus wel ervaring), hij komt dit jaar alleen op de paddock dus niet op gras. Ben benieuwd of ik verschil merk! Als hij gaat schuren tegen de schuilcontainers gaat hij wel het land op, want dat is natuurlijk niet bevorderlijk voor zn jeuk...

Sanet schreef:
Mijn merrie heeft bij de vorige eigenaren wel zomers 24/7 op het land gestaan (zonder deken). Daar werd ze helemaal gek. Tegen het schemer ging ze de buitenranden van het weiland helemaal langsdraven en maar rennen en maar rennen.
Ik wil haar nu dus absoluut niet meer 24/7 buiten hebben staan (ook omdat ik het heel belangrijk vindt dat ze tijdig haar bix krijgt, en niet de ene dat om 10 uur 's ochtends als ik kom en de andere dag om 10 uur 's avonds als ik kom...).

Er zijn mensen die hun ZE-paard helemaal niet meer laten grazen, maar mijn paard is een echte eter, dus dat zou ik haar niet aan willen doen. Dan zou ik haar beter kunnen laten inslapen als het zover moet komen.

Een goed weidebeleid EN voerbeleid werkt prima. Ook de benen inspuiten werkt vaak voldoende, dat is immers de enige plek waar ze niet ingepakt staan en ook een lastig te bereiken plek dus ze gaan vaak of rennen of stampen. Inspuiten van de benen werkt dan prima!
Elk paard houd van (gras) eten maar onbeperkt ruwvoer op een plek die groot genoeg is om lekker te rennen en gek te doen is bijna hetzelfde als grazen op de wei imo. Inslapen is wat overdreven ;)

Mindim schreef:
Ik ben van plan een extra eczeemdeken aan te schaffen. Heeft iemand ervaringen met de eczeemdeken van Pfiff?

Welke deken bedoel je, ik lever Pfiff-producten dus misschien kan ik je helpen? :)

_CS_ schreef:
ghehe heb me net voorgenomen.
Ik ga proberen morgen foto's te maken, en die post ik dan hier.
En dan krijgen jullie eind van de zomer pas weer na foto's te zien, haha.

Flauw hoor -O- ;)

Zo, genoeg gequote voor vandaag, hier wordt weer net zo vlot gekletst als in ons oude topic merk ik al wel.
Wel veel nieuwelingen, dat vind ik wel 'leuk' (als in : leerzaam dan he ;) )

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:23

ikenindi schreef:
AngelsDitch schreef:
Trouwens die Furminator werkt top!
Ben ook zeer tevreden er over.
apart dat dat zo verschillend is zeg. bij mijn hond werkt hij idd prima, maar bij indi werkt rollen nog het beste...
Hier hetzelfde! Thuis bij de hond werkt het super goed. We hebben een gladharige hond die overal haar achterlaat, maar sinds de furmi 1x per week hoeven we niet meer twee keer per dag te zuigen. Er komt ook echt een berg vanaf.
Bij Vies kan ik over zijn vacht vegen en sneeuwt het haar, ook met de rosborstel komt er wel wat uit. De furmi heeft echter geen grip op zijn vacht :n
Bij de manegepony met mega dikke en lange haren komt er wel weer een hele partij haar vanaf. Ik denk dat je dus echt een beetje stugge haren moet hebben (heeft onze hond namelijk wel een beeeetje) wil de furmi ze te pakken zien te krijgen.

SC goed idee! Hoewel ik het niet zo leuk vind hoor. Ik ben meer voor elke twee weken een duidelijke foto en dan aan het eind van het seizoen een heel overzichtje :P

Vies gaat nog steeds heel erg goed. Zijn staart is gehavend, maar dat doen zijn vriendjes en dan vind ik het niet zo erg als wanneer hij het zou schuren. Van de week had hij op de staartwortel (echt het blote stuk) wel wat schilfers en daar heb ik toen wat helosan op gesmeerd om het lekker soepel te maken. Daarna geen schilfers meer gezien. :)
De schoft/hals ziet er ook nog steeds goed uit en de halsdeken blijft goed liggen.

Alleen een halsdeken heeft trouwens wel een groooot nadeel! Haha, ik krijg mijn paard niet meer schoon! Overal zit zand! Vanmiddag haalde ik hem zwart uit de wei ipv wit en ik kreeg dat zand er amper uitgepoetst.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:24

Ach ja, je moet altijd van alles voor die beesten over hebben he...zucht... ;)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:25

Vreemd dat zo'n kam dan geen vat heeft op bepaald soorten vacht.. Kaspar heeft ietwat fijne, dunne haren dus kon eigenlijk met gemak kammen en gewoon om de tien strijken de haren eruit halen. Moest wel af en toe afkloppen omdat er zand en prut tussen de 'haren' van de furminator bleef zitten en dat reduceerde idd wel de grip.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:39

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:05

Ik had ook een vraagje over Drainage compositum.
Moet je met deze direct beginnen met 2 maal daags 20 druppels. Of moet je dit opbouwen. Dacht ik ergens te hebben gelezen maar op de verpakking staat gewoon dagelijks doseren Dus direct als je begint. Klopt dit?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:17

opisop_shop schreef:
Zo, genoeg gequote voor vandaag, hier wordt weer net zo vlot gekletst als in ons oude topic merk ik al wel.
Wel veel nieuwelingen, dat vind ik wel 'leuk' (als in : leerzaam dan he ;) )

hhaha ja dat gaat hier wel weer snel he :D

ash,ik heb met ap eerst opgebouwd. 10 druppels per keer,toen 15,20 en zo tot 25.
als het flesje bijna leeg was idem dito..afbouwen

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:29

Deed jij dan per dag opbouwen?
Elke dag 5 meer?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:45

ja zo deed ik dat.
vond het een beetje eng om hem zo hup 25 druppels te geven.
hij is best gevoelig namelijk,maar dat laat hij dus niet zien he.
dus denk doe veilig en bouw gewoon op en af

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:49

OKe,
Ik denk indd dat ik dat ook maar ga doen. Deed jij het echt buiten het voeren om? Ik heb niet altijd die mogelijkhied helaas.
Zou dit erg zijn? Kan het wel bij zijn beetje musli doen. Daarna krijgt hij zijn hooi. Zou dit dan werken?
Deed jij het ook echt 2x daags?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:49

Klasien schreef:
Ook ik meld me hier even.
Mijn Haflinger jeukt nog totaal niet. Zal vast door de stevige winter komen, dan duurt het vast wat langer voordat de beestjes weer actief worden.
Van mij mogen de beestjes helemaal weg blijven.

Nog een vraag, wie gebruikt de Rambo Sweet Itch Hoody bij ZE? Blijft dat deel om de oren goed zitten? En droogt de deken goed? Bij mijn Haflinger is onder de voorpluk en 10cm achter de oren het probleemgebied. De dekens gaan met rollen allemaal opschuiven.

Bij mijn pony bleef het totaal niet zitten en bij stalgenootje ook niet.
Bij die van mij is het op het eind van het seizoen ook op nog onbekende reden gescheurd...
Met rollen blijft de deken wel heel goed zitten.
En kwa drogen is hij denk ik te vergelijken met andere ZE dekens.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:06

Ash_ schreef:
OKe,
Ik denk indd dat ik dat ook maar ga doen. Deed jij het echt buiten het voeren om? Ik heb niet altijd die mogelijkhied helaas.
Zou dit erg zijn? Kan het wel bij zijn beetje musli doen. Daarna krijgt hij zijn hooi. Zou dit dan werken?
Deed jij het ook echt 2x daags?

je moet het niet samen met krachtvoer geven.
hooi mag wel maar in krachtvoer zit iets wat de werking van de druppels tegengaat.
als het goed is kreeg ap het buiten de voerbeurten om...maar daar was ik nooit bij..dus tja ;)
meen dat er een half uur tussen zat met eten en druppels.
maar dat staat hier ook wel:
http://www.dursydog.nl/product/280/756/ ... um/210115/

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:29

Hij krijg niet echt krachtvoer maar musli.
Ga eens opzoeken of het dan wel tegelijk kan. Heb anders de mogelijkheid niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:35

he?
musli is krachtvoer hoor...wat dacht jij dan dat het was?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:36

Ja weet wel dat het krachtvoer is. Maar hij krijg dit heel beperkt. Half handje voor andere medicijnen.
Zou ik het anders op zijn hooi moeten doen? Of kan dit niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:46

@opisop_shop
De bruine of blauwe eczeemdeken van Pfiff uit de catalogus. Valt ie ruim of niet, dat soort dingen. Ik heb nu de Pagony 195 voor mijn tinker, maar die vind ik wat krap op de borst. We hebben geen slopers op de wei, de pagony is ook zonder kleerscheuren het seizoen door gekomen. Het gaat me puur om de pasvorm. Vandaar dat ik hier even vraag of iemand anders hem ook gebruikt. Een leverancier van Pfiff zit bij me om de hoek.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:48

hoi hoi...

meld me hier ook even weer, samen met "jeukertje" :D Shathu
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MHAUO6GC.jpg
Shathu is een bijna 5 jarige Tinkerruin. Heeft lichtelijk jeuk vanaf dat hij 2,5 was (na castratie).

Op dit moment valt het nog mee, al heb ik wel z'n deken omgedaan afgelopen week, vanwege de enorme hoeveelheid mugjes (geen knutjes, die hier nog niet gezien)
Vandaag deken even weer afgehad, geen vliegies. Zal zo eens kijken hoe het nu is en of dekentje even op moet nog.

Een tijdje geleden Shathu door laten meten, hij heeft behoorlijke Insuline Resistentie. Staat nu op de Gluco Balance. Ben benieuwd hoe dat gaat straks met de jeukerij enzo.
Vorig jaar heb ik hem 3x een kuur Drainage Comp. gegeven. Dat ging echt super!!!

Wat ik me wel afvraag...als dat niet over muesli ofzo mag...hoe geven jullie het dan?? Over hooi heeft niet echt zin voor mij...Shathu is niet zo'n mega eter, dus laat bij wijze van z'n hooi rustig liggen zonder het direct op te eten, knoeit ermee of wat dan ook. Ik deed het dus altijd wel over z'n muesli.
Iemand nog andere tips??? :D

Overigens staat Shathu verder normaal wel de hele zomer onder een eczeemdeken met kap.
Als het heel heet weer is doe ik hem een superfijn mazige vliegendeken om, met goede hals en dan los de Pagony kap er weer over.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:49

Ash_ schreef:
Ja weet wel dat het krachtvoer is. Maar hij krijg dit heel beperkt. Half handje voor andere medicijnen.
Zou ik het anders op zijn hooi moeten doen? Of kan dit niet?

geef je maar een handje?
ohw nou,daar zal hebt vast wel mee samen kunnen hoor,dat is zo weinig.

normaal druppel je op een stukje brood en dat geef je dan aan je paard.
ze eten het allemaal ondanks dat het echt vreemd ruikt :+
maar je zou het misschien ook best met een handje muesli kunnen doen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:50

ik doe over een stukje brood.
Moet ook zo weinig mogelijk volgens mij ivm schoon wangslijmvlies oid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:51

@IJ welke fijnmazige vliegendeken gebruik jij? Ik zat aan de bucas buzz off te denken, die heeft een buikflap. Volgens mij gebruikte tinkermuts die ok voor chakotay en paste die goed. Tja die tinkers passen niet alles, haha.