Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Haken zitten langs de zijkanten van de volledige rij kiezen. Bovenaan langs de wangkant, onderaan langs de tongkant.
J01andA schreef:Mijn paarden worden al vele jaren (circa 18 jaar) behandeld door een amerikaanse paardentandarts. Hij komt speciaal voor enkele maanden naar Europa voor zijn "klanten". Het begrip trauma kennen mijn paarden absoluut niet. Ze laten alles handmatig zonder verdoving en zonder protest toe. Ik ben dan ook enigzins verbaast over de reactie's op dit topic met betrekking tot trauma's en verdovingen. Ik heb het kennelijk erg getroffen met mijn paardentandarts.
Thioro schreef:Citaat:Haken zitten langs de zijkanten van de volledige rij kiezen. Bovenaan langs de wangkant, onderaan langs de tongkant.
Dat zijn scherpe punten. Haken zitten weldegelijk op de eerste en/of laatste kiezen aan de voor- of achterkant.
Over dat handmatig/electrisch: persoonlijk vind ik electrisch gemakkelijker maar ik ben dan ook nog niet ervaren en bij het handmatig werd arme proefpony mijn gesukkel na verloop van tijd toch wel beu .
Heb ook al mogen ervaren dat aan een gebit werken zonder sedatie geen sinecure is. Mag je nog de tamste knol hebben, om achteraan goed te kunnen zien en behandelen moeten ze toch losser in de kaak zijn dan ze willen en dan helpt sedatie echt wel.
Lovely schreef:JaBa, die opmerking van tot waar de kiezen reiken kwam van mij. Ik ben dus met je eens dat is het zonder verdoving heel erg moeilijk om de achterste, hoogste kiezen te bereiken. Wat betreft de plek van de haken haken, die kunnen bij paarden met over- of onderbeet ook op de voor en achterkanten van de kiezen ontstaan en dan moet je als veearts wel een beetje handig zijn met je electrische vijl om dat goed weg te krijgen. De laatste steek gaat wel horizontaal over het kauwvlak en desnoods kun je dan nog een groef vijlen in de het kauwvlak. Dit laatste uiteraard niet als gewoonte, maar bij speciale gevallen.
lailapri schreef:daarom is dus bijscholing noodzakelijk en een goede voorlichting naar de paardeneigenaren toe.