paardentandarts: handmatig vs elektrisch

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:24

zirano wat zegt jou dochter daar over, over haken, waar zitten die pecies?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:25

mijn voorkeur gaat uit naar handmatig, omdat het paard dan niet verdoofd hoeft te worden, maar in de praktijk grijpt men steeds sneller naar het electrische waar ik overigens ook geen slechte ervaring mee heb.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:29

Ik ga voor handmatig.
Een half jaar geleden is mijn paard (met een boel anderen) door de da behandeld, ook met verdoving.
2 weken geleden heb ik er iemand bijgehaald die alles handmatig zonder verdoving doet (ik had het vermoeden nl dat mijn paard last van haar mond had).
Mijn paard kon op stal blijven staan en vond alles prima. Ik mocht meevoelen en ik schrok van de haken die zij had! Haar hele wang was kapot. Na de behandeling mocht ik weer voelen en wat een verschil! Met het rijden zijn alle problemen opgelost en ze voelt heel zacht in de mond.
De da was dus absoluut geen goeie ervaring en goed werk is er ook niet geleverd. Ik kies dus voor handmatig zonder verdoving!

lailapri

Re: paardentandarts: handmatig vs elektrisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:30

dat ligt niet aan het handmatig of het electrisch, dat ligt aan degene die haar behandelt heeft.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:31

Citaat:
Haken zitten langs de zijkanten van de volledige rij kiezen. Bovenaan langs de wangkant, onderaan langs de tongkant.

Dat zijn scherpe punten. Haken zitten weldegelijk op de eerste en/of laatste kiezen aan de voor- of achterkant.

Over dat handmatig/electrisch: persoonlijk vind ik electrisch gemakkelijker maar ik ben dan ook nog niet ervaren en bij het handmatig werd arme proefpony mijn gesukkel na verloop van tijd toch wel beu .
Heb ook al mogen ervaren dat aan een gebit werken zonder sedatie geen sinecure is. Mag je nog de tamste knol hebben, om achteraan goed te kunnen zien en behandelen moeten ze toch losser in de kaak zijn dan ze willen en dan helpt sedatie echt wel.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:45

lailapri schreef:
dat ligt niet aan het handmatig of het electrisch, dat ligt aan degene die haar behandelt heeft.

Ik heb nu iig iemand die haar werk wel goed doet en dat het zonder verdoving is vind ik wel erg prettig.
Ik denk niet dat het nodig is om elk paard maar te verdoven.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:46

met de hand zeker niet nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:48

Lovely schreef:
De achterste kiezen zitten bijna ter hoogte van de ogen en ik vraag mij toch altijd af hoe gebitsverzorger die kiezen bereiken.

Gewoon op dezelfde manier als een da....:D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:51

hangt af van het paard. heb stage gelopen bij een da die ook paardentandarts is. die deed het ene keer met de hand en andere keer met de boor.
hoe ze achterin komen simpel hebben ze speciale vijl voor. wij hadden gemiddelt een 10 vijlen klaarstaan voor een gebitsbehandeling. zijn ook vele soorten en maten vijltjes. ene veilt als je trekt andere als je duwt enz.

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:03

Mijn paarden worden al vele jaren (circa 18 jaar) behandeld door een amerikaanse paardentandarts. Hij komt speciaal voor enkele maanden naar Europa voor zijn "klanten". Het begrip trauma kennen mijn paarden absoluut niet. Ze laten alles handmatig zonder verdoving en zonder protest toe. Ik ben dan ook enigzins verbaast over de reactie's op dit topic met betrekking tot trauma's en verdovingen. Ik heb het kennelijk erg getroffen met mijn paardentandarts. ;)

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:05

Geen id dochterlief is momenteel niet thuis maar ik zal het haar vragen zodra ze van de week thuis komt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:16

ik ben nu wel benieuwd omdat ik het altijd anders heb geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:45

JaBa, die opmerking van tot waar de kiezen reiken kwam van mij :). Ik ben dus met je eens dat is het zonder verdoving heel erg moeilijk om de achterste, hoogste kiezen te bereiken. Wat betreft de plek van de haken haken, die kunnen bij paarden met over- of onderbeet ook op de voor en achterkanten van de kiezen ontstaan en dan moet je als veearts wel een beetje handig zijn met je electrische vijl om dat goed weg te krijgen. De laatste steek gaat wel horizontaal over het kauwvlak en desnoods kun je dan nog een groef vijlen in de het kauwvlak. Dit laatste uiteraard niet als gewoonte, maar bij speciale gevallen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:18

J01andA schreef:
Mijn paarden worden al vele jaren (circa 18 jaar) behandeld door een amerikaanse paardentandarts. Hij komt speciaal voor enkele maanden naar Europa voor zijn "klanten". Het begrip trauma kennen mijn paarden absoluut niet. Ze laten alles handmatig zonder verdoving en zonder protest toe. Ik ben dan ook enigzins verbaast over de reactie's op dit topic met betrekking tot trauma's en verdovingen. Ik heb het kennelijk erg getroffen met mijn paardentandarts. ;)

Is dat toevallig die donkere man ?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:54

Thioro schreef:
Citaat:
Haken zitten langs de zijkanten van de volledige rij kiezen. Bovenaan langs de wangkant, onderaan langs de tongkant.

Dat zijn scherpe punten. Haken zitten weldegelijk op de eerste en/of laatste kiezen aan de voor- of achterkant.

Over dat handmatig/electrisch: persoonlijk vind ik electrisch gemakkelijker maar ik ben dan ook nog niet ervaren en bij het handmatig werd arme proefpony mijn gesukkel na verloop van tijd toch wel beu .
Heb ook al mogen ervaren dat aan een gebit werken zonder sedatie geen sinecure is. Mag je nog de tamste knol hebben, om achteraan goed te kunnen zien en behandelen moeten ze toch losser in de kaak zijn dan ze willen en dan helpt sedatie echt wel.

Scherpe punten of haken, dat is hetzelfde. Althans Wat ik bedoel dan. Haken/scherpe punten ontstaan doordat het paardengebit niet perfect op elkaar staat. De kiezen staan dus niet perfect in contact. Aan de bovenkant zit de buitenrand (wang) van de tanden een randje dat niet in contact komt, langs de onderkant langs de binnenzijde (tong). Als een paard voldoende ruwvoer krijgt, dan maakt hij zijdelingse bewegingen met zijn kaken, waardoor alles goed afslijt. Krijgt hij te weinig ruwvoer, of kauwt hij niet voldoende zijdelings, dan zijn dit de stukken van de tanden die doorgroeien en "haken" of "scherpe randen". Het komt dus op hetzelfde neer. Op de eerste en de laatste kies kunnen die inderdaad extreem groot worden, maar dan zijn het nog steeds haken of scherpe punten. Als ik het goed begrijp benoem jij dus gewoon de zeer grote punten op de eerste en de laatste kies "haken" en de rest "scherpe randen"? Ik maak gewoon geen onderscheid, omdat alles dezelfde oorzaak heeft. En als je paard jaarlijks goed wordt bijgehouden, dan heb je enkel maar jaarlijks de scherpe randen bij te vijlen. Die "haken" die jij bedoelt, komen er alleen maar als er niet ieder jaar goed wordt onderhouden. Zulke haken is het resultaat van jaren slecht onderhouden, die kunnen niet op een jaar teruggroeien, zoveel groeit een tand nu ook weer niet.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:59

Lovely schreef:
JaBa, die opmerking van tot waar de kiezen reiken kwam van mij :). Ik ben dus met je eens dat is het zonder verdoving heel erg moeilijk om de achterste, hoogste kiezen te bereiken. Wat betreft de plek van de haken haken, die kunnen bij paarden met over- of onderbeet ook op de voor en achterkanten van de kiezen ontstaan en dan moet je als veearts wel een beetje handig zijn met je electrische vijl om dat goed weg te krijgen. De laatste steek gaat wel horizontaal over het kauwvlak en desnoods kun je dan nog een groef vijlen in de het kauwvlak. Dit laatste uiteraard niet als gewoonte, maar bij speciale gevallen.

Waarom moet je met je electrische vijl dan handig zijn? Dat is toch exact hetzelfde als bij handmatig? De mondklem zit er in, de tanden zijn dus van elkaar, je moet gewoon je vijl er opzetten en afvijlen, geen centje probleem. Heeft niets te zien met handigheid. Ik zie eerder problemen als je dat handmatig moet gaan doen.

Mijn DA gaat nooit horziontaal over het kauwvlak. Dat heeft helemaal geen nut. En zelf een groeve vijlen vind ik zelfs helemaal absurd. Als je ziet hoe ingewikkeld de bovenkant van het kauwvlak is, dan kan ik mij heel goed inbeelden, als je zo stom bent om dat plat te vijlen en er dan zelf maar een groefje in te raspen, dat je paard dan grote problemen krijgt!

poema

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:41

Toen ik mijn pony nog had, heb ik de DA eens laten komen om zijn gebit een onderhoudsbeurt te geven. Dit gebeurde elektrisch en was een ramp. Hij reageerde eerst te weinig op het roesje, waarna hij nog een keer verdooft moest worden. Dit keer was het dus weer te veel, arm paard kon bijna niet meer op zijn benen staan. Voor hem dus ook geen leuke ervaring. De tweede keer een paardentandarts laten komen. Een hele vriendelijke man, die hem eerst even rustig benaderde. Daarna heeft hij alles zonder verdovingd kunnen veilen! Hij was heel ontspannen. Nooit last gehad van gebitsproblemen. Dus ik ben toch wel voorstander van handmatig veilen.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:33

MAg ik vragen waarom veel mensen iets tegen verdoven hebben?
Zelf heb ik dat namelijk helemaal niet..

Net als elektrisch veilen..het gaat erom wat de tandarts met een dergelijk aparaat doet. In mijn ogen kan een slechte tandarts net zoveel handmatig verprutsen als elektrisch.
Dus een goede tandarts zal elektrisch ook goed werk afleveren. Het is fijner voor het paard (duurt minder lang) en minder arbeidsintensief voor de TA.
Volgens mij is de combi van beide het beste..

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:52

Ibalia: Ik kan akkoord gaan met jou. Ik zie ook geen problemen met verdoven. En zoals je zegt, een slechte TA zal het zowel handmatig als electrisch volledig verprutsen. Ik ben alleen tegen de stelling dat handmatig zoveel beter is, omdat je dan niet moet verdoven. Als je het zelf eens gedaan/gezien hebt, op een volledig correcte manier, dan weet je dat je zonder verdoving bijlange na niet alles kan inspecteren en behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:02

JaBa schreef:
dan weet je dat je zonder verdoving bijlange na niet alles kan inspecteren en behandelen.

Dat weten heel veel mensen dus niet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:05

daarom is dus bijscholing noodzakelijk en een goede voorlichting naar de paardeneigenaren toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:47

lailapri schreef:
daarom is dus bijscholing noodzakelijk en een goede voorlichting naar de paardeneigenaren toe.

Het zou prettig zijn als lieden die op basis van een cursusje centjes willen verdienen, niet steeds onbetrouwbare informatie de wereld in zouden sturen. Verkeerde informatie als bijvoorbeeld stellen dat een paard zonder verdoving of zelfs zonder mondklem even grondig behandeld kan worden als met.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:49

Dat vind ik dus ook. De reden dat niet-DA's dus handmatig werken, is niet omdat het zoveel beter is, maar omdat ze niet MOGEN verdoven, dus kunnen ze in de meerderheid van de gevallen niet electrisch werken. En moesten ze dan inderdaad nog gewoon eerlijk zijn, maar dat is niet het geval. Ze sturen een hele hoop fabels en onwaarheden de wereld in, om te verdedigen dat handmatig zoveel beter zou zijn... Jammer dit.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:55

Wij hebben een tandarts die het handmatig doet. Toevallig heb ik het hem gevraagd waarom hij het niet elektrisch deed. Hij zei dat hij dat niet wilde, want hij kon aan het raspen horen of hij goed geraspt had. Dan voelde hij het na, en hij heeft niet bij hoeven te vijlen. Hij deed het dus puur omdat hij dan beter hoorde hoe hij zat, dan vijlde hij in ieder geval niet te ver door oid.

Ik ben in elk geval erg tevreden over onze tandarts :)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:04

Ken ook verhalen dat paarden blaren in de mond had toen de elektrische net op markt was.

Ik hou ook niet van verdoven helemaal als het niet nodig is. En trauma? Dat heeft die van mij van de dierenarts dus laat ik hem bewust niet door de dierenarts doen voor zijn gebit.

Moe zeggen dat het volgens mij altijd lastig blijt omt e wetn ofje écht' een goede tandarts hebt of niet tenminste dat vind ik. Ik heb nou een fijne net voor de 2e keer geweest, alle paarden die hij had gedaan waren zo klaar omdat ze nagenoeg niks hadden.

Las stukje over oudere paarden die los laten (de kiezen/ tanden) hoe de handmatige TA dat dan doet. Die van mijn vriendin is 21 (en de rest ;) ) en mist 1 kies die er paar jaar geleden is uitgetrokken. De kies ervoor gaat lichtelijk los zitten, onze TA heeft de kop van de vijl (dus veilgedeelte) zonder handvat oid dus kan dan preciezer te werk gaan en die kies licht behandelen.