Het (west-)Nijl-virus

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het (west-)Nijl-virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:34

De muggen worden in april weer actief, gedurende de zomer is het risico dat je paard gestoken wordt door een mug het grootste. Je hebt een maand nodig tussen de twee boosterprikken, dus reken maar uit :). Hoe snel het virus reist, weet ik niet, dat is iets wat we allemaal moeten afwachten en met het grootste geluk komt het hier nooit en krijgen onze Nederlandse paarden het niet en hoeft er geen een zo'n lijdensweg mee te maken.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 18:35

Dat laaste zou heel mooi zijn idd... *heel toepasselijk ook een muggenreclame onderaan de pagina...*
Ik ga volgende week mijn DA weer eens contacten voor info.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:49

Intussen mijn eigen dierenarts aan de lijn gehad: voorlopig ent zij enkel paarden die op internationale wedstrijden of keuringen komen. Ze raadt aan het even te aanzien.

Ook contact gehad met de kliniek hier in de buurt waar Willow geopereerd werd vorig jaar: zelfde verhaal. Voorlopig nog geen paniek...

Maar ik zit maar weer in mijn maag met die maand die tussen de basisenting en herhaling zit...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 20:01

ik neem aan dat als de Westnijl virus dichterbij is gekomen dat er wel gewaarschuwd word via forums en dergelijke!

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:47

Memuska schreef:
Intussen mijn eigen dierenarts aan de lijn gehad: voorlopig ent zij enkel paarden die op internationale wedstrijden of keuringen komen. Ze raadt aan het even te aanzien.

Ook contact gehad met de kliniek hier in de buurt waar Willow geopereerd werd vorig jaar: zelfde verhaal. Voorlopig nog geen paniek...

Maar ik zit maar weer in mijn maag met die maand die tussen de basisenting en herhaling zit...

paniek is ook niet nodig, je moet zelf je verantwoordelijkheid nemen.
wanneer iedereen wacht tot het virus straks ineens de grens heeft bereikt, is er dan zo'n grote vraag naar de entstof dat je weleens op de wachtlijst gezet kunt worden. dat blijf ik liever voor.
mijn paarden hebben hun eerste enting gehad, komende week de tweede.

rapido schreef:
ik neem aan dat als de Westnijl virus dichterbij is gekomen dat er wel gewaarschuwd word via forums en dergelijke!

en dat het virus aan deze zijde van de Alpen is heb ik uit eerste bron: mijn dochter is da.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:04

@ hinta: Ik zit idd ook een beetje in dubito. In die zin: je moet toch 2x enten met een maand er tussen. Dat is toch een hele periode, als je er op zit te wachten. Volgende week komt de dierenarts bloed nemen bij Willow (controle'tje), ik ga ze geloof ik gelijk alle drie de eerste maal laten enten. Want binnen een maand moeten ze de rhino-influenza-tetanus prik. Zou mooi zijn als ze dan die herhaling WNV tegelijk kunnen krijgen. Of kan dit niet? Weet iemand of je dat tegelijk mag geven?

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:19

ik weet dat niet met zekerheid te zeggen of dat allemaal tegelijk kan. dat kun je beste met je eigen da overleggen.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:26

http://www.pzc.nl

Het voor paarden besmettelijke rhinopneunomie-virus dat enkele weken geleden werd ontdekt in manege De Scheldestad in Vlissingen, heeft niet alleen tot de dood van twee paarden geleid maar eiste ook in het bestuur van de KNHS regio Zeeland zijn tol.

dit had mijn vriend dus vrijdag al gelezen.....maar is dit hetzelfde of wat ?

als zo ja ga ik maandag meteen bellen dat staat voorop....

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:30

nee, rhino en wnv zijn 2 heel vershillende virussen.
rhino is overdraagbaar van paard op paard(zelfs via de mens) en wnv niet.
rhino kan dodelijk zijn, wnv is bijna altijd met een dodelijke afloop.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:32

Ik heb niet het hele topic gelezen maar ben onlangs wél bij een voorlichting geweest die werd gegeven door de firma fort dodge, de enige fabrikant van het vaccin.
mocht er behoefte zijn aan een korte samenvatting stuur dan even een pbtje, dan zal ik dat hier neerzetten.
Ik ga iig nog niet enten.

koetje10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:12

CCindy schreef:
koetje10 schreef:
Rotzooi en vergif?? hoezo? als dat zo was, kwam het heus niet geregisteerd op de markt hoor.

In entingen zit altijd een soort ''vergif'', vaak worden niet alleen de slechte bacterien van het virus gedood. Denk ook aan bijwerkingen, ziekte e.d.

Bacterien en virussen zijn 2 verschillende dingen hoor. Ik deze enting zit naar maar kennis, volgens mij een dode variant van de verwekker. Daarom moet het twee keer worden gespoten. Een vaccin word niet zomaar geregistreerd, de bijwerking en kosten moeten opwegen tegen de nadelen; je mag er dus vanuit gaan dat dit veilig is. En vergif vind ik wel een beetje extreem...

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:30

Ja dat is inderdaad te extreem gezegd. Maar ik blijf erbij, alleen wat minder extreem dan.

@Wildgirl: ik zou de samenvatting graag lezen :)

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 00:00

Ik denk dat ik nog even wacht op de voorlichting hier in de buurt, er is zo veel waar je je paard voor zou kunnen laten enten, maar hier ga ik toch serieus over denken.. verder denk ik dat je tussen de vaccins door met muggenspul/spray prima af kunt, na de tweede nog een weekje dan kan de huid van je paard het niet meer aan geloof ik :P

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 10:52

annelinnie schreef:
na de tweede nog een weekje dan kan de huid van je paard het niet meer aan geloof ik :P

wat bedoel je hier mee?

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 22:18

Dat dat spul voor je paard niet al te best is wil je het werkend houden..
maar laten we het bij het virus-topic houden

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:31

Net met mevrouw SLoet gebeld en inderdaad een schone mug die een besmet paard prikt kan een ander paard niet besmetten... Heb haar aangeraden haar presentatie hierop aan te passen aangezien dat niet duidelijk naar voren kwam. Ze begreep de verwarring dus ik hoop dat bij een volgende lezing ze hier duidelijker in zal zijn....

Met andere woorden, jullie haddden gelijk. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:37

HummerTime, zo zie je maar weer. Ik vind het wel heel behulpzaam van je dat je mevrouw Sloet deze feedback geeft, je zult niet de enige zijn die het zo begrepen heeft.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:56

Heb het ook anderen gevraagd en die hadden het allemaal net zo begrepen. Over schone muggen is niet eens gesproken.... Zit dus duidelijk een gat in haar presentatie!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:07

Mooi dat ze die feedback zo mee neemt!

Wel belangrijk dat in ieder geval de dierenartsen geen verwarring gaan zaaien, gebeurt vaak al genoeg met dit soort onderwerpen

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:13

Ik hoop dat ze het meeneemt Jolo ;) Ik heb mijn best gedaan in ieder geval..

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:18

Ik heb vandaag mijn DA gebeld voor advies wat betreft het (west) nijl-virus..
Wilde is weten hoe hij erover dacht om in te enten ertegen..
Is hij er niet tot donderdag..
ZUCHT....

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:20

HummerTime schreef:
Ik hoop dat ze het meeneemt Jolo ;) Ik heb mijn best gedaan in ieder geval..

da's zeker waar! +:)+

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:27

CCindy schreef:
Ja dat is inderdaad te extreem gezegd. Maar ik blijf erbij, alleen wat minder extreem dan.

@Wildgirl: ik zou de samenvatting graag lezen :)

ik zal hem deze week hier in het topic zetten ;)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:39

Mijn ponys worden volgende week geent. Heb gewacht totdat mijn jaarling wat beterder in dr velletje ging zitten, en er een pony bij was (ben al sinds december opzoek :P )

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:55

@ DeSa: heb jij toevallig een idee wat je zal gaan betalen? Het is maar: mijn dierenarts sprak van een 100 euro per paard, die van mijn vriendin van een 150 euro per paard. Aangezien ik er drie heb lopen is dat een heel verschil, en ik vraag mij af of dat wel kan - ik dacht dat vaccins een vaste prijs hadden, en nu kan je dierenarts wel wat duurder of goedkoper zijn maar dat vind ik nu wel héél veel voor even een prikje?
Mag evt ook per pb hoor :-) Als je het wilt zeggen natuurlijk!