Paard houdt hoofd scheef - Ze is blind

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Re: Paard houdt hoofd scheef - Ze is blind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:05

O, wacht ik bedoel ook geen maanogen. Ik bedoel maanblindheid. Stom, ik dacht aan het maanoog van mijn eigen pony, maar bedoelde dus maanblindheid.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:29

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 23:36

Volgens de DA is ze dus wel degelijk helemaal blind aan een oog. Het vocht begint uit het oog te trekken, waardoor het nu begint in te vallen. Ze moet dus in deze afgelopen week een acute aanval hebben gehad.
Dat is dus wat wij opmerkten toen ze met haar hoofd begon te schudden.
Het andere oog zit nu dus een vlek in. Ze ziet daar nu nog maar, zeg maar, door een klein puntje.

Dit is dus een van de zeldzamere gevallen waarbij je zo op het blote oog niks ziet, maar waarbij het waarschijnlijk wel al langer heeft gesluimerd (in ieder geval aan het oog wat dus nu al aan het invallen is).
Alle vragen die de DA stelde, moesten wij namelijk negatief beantwoorden, zoals:
- Had ze veel last van tranende of ontstoken ogen : nee
- Deed ze veel knipperen met haar ogen: nee
- Deed ze regelmatig met haar hoofd/nek schudden: nee (alleen in de zomer als er vliegen opzaten, maar dat deed het andere paard ook, dus....)
De DA kon zich niet voorstellen dat er zich geen enkele symptoom had voorgedaan.
Tja, wij kunnen het ook niet helpen....als er iets mis is, dan zien we dat normaal heel vlug en laten dan iemand komen. Als mijn paard zich al raar draait, dan weet ik al hoe laat het is: koliek! Dat heeft ze in de 13,5 jaar dat ik haar nu heb nu 3 keer gehad. Niet echt vaak dus, maar ik zie het meteen. Daarom ben ik ook zo verbijsterd dat dit nu is gebeurd.

Maar goed: volgens de DA moet ze nu dus erge pijn hebben. Er moet zowieso heel veel anti-biotica tegenaan gegooid worden om het beetje zicht in het andere oog nog te kunnen behouden. Maar zodra ze een nieuwe aanval krijgt zal het zicht waarschijnlijk geheel weg zijn.
De DA vond het veiliger EN HUMANER om haar in te laten slapen.
Dus tja......

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 23:42

Mossel schreef:
lianne_ester schreef:
nou bij mensen doen ze er geen sla olie in hoor,
ik werk in de zorg en daar gebruiken we speciale vette olie. speciaal voor dat soort zaken, maar dat is eerst om de boel los te weken.(paar drupjes erin watje en weken)
En daarna worden de oren uitgespoten met water.

Maar zou toch eerst even telefonisch overleg plegen, met de DA, voordat je zomaar iets in zijn oren spuit.

ik heb toch echt als advies van mijn HA gekregen om er zonnebloem olie in te druppelen om alles los te krijgen

Om nog even terug te komen op het druppelen van sla-olie of wat dan ook in de oren van een paard: De DA zei dat het geen kwaad kon, maar dat het bij een paard niet hielp aangezien de gehoorgang van een paard haaks loopt (of zoiets). Bij een hond en kat kun je dat dus wel doen, maar bij een paard heeft dat geen zin. Niet dat het erg is, als je het al geprobeerd zou hebben. Sla/zonnebloem olie wordt vanzelf door het lichaam afgebroken.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 23:49

Aukelizzy schreef:
Ik wil TS toch even een hart onder de riem steken. Wat wordt er door sommige Bokkers weer lekker gereageerd :n. Het laten inslapen van een paard doe je niet zomaar en is een moeilijke,verdrietige beslissing. Helaas zijn er altijd mensen die ten koste van alles proberen een dier in leven te houden. TS; vertrouw op je verstand, gevoel en het advies van de DA...Ik weet er alles van. Toen ik een topic opende met de verdrietige mededeling dat ik mijn paard in had laten slapen (pijpbeen compleet gebroken) kreeg ik ook het verwijt van enkele Bokkers dat ik er niet voor gegaan was. Was een operatie niet een mogelijkheid geweest? Het paard van de zus, van de buurman, en daar een kennis van....had het overleefd.

Ik wil jullie heel veel sterkte wensen.... :(:)

Helemaal mee eens.

Ik wens je veel sterkte TS. Het lijkt erop dat je de voor je paard beste beslissing neemt en dat is het aller belangrijkst.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:00

Isabonny schreef:
Maar goed: volgens de DA moet ze nu dus erge pijn hebben.
Dus tja......

Krijgt ze nu dan pijnstillers?

nutteloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:01

Ik kan me niet voorstellen dat een blind paard een goed paardwaardig bestaan kan leiden. Inderdaad, het is zielig, en jammer als het moet, maar een paard is een vlucht dier, en een blind paard kan niet zo doen, als dat hij had kunnen doen als hij niet blind was geweest. Kijk als de maanblindheid bij 1 oog was geweest dan had je kunnen druppelen met atropine en dexamethason, maar aan 2 ogen zonder zicht.......
Ik vind het voor het paard ook niet eerlijk als je hem bij je houdt omdat JIJ (ik bedoel jou niet direct TS, meer mensen in het algemeen)het zielig vindt.
Denk ook vanuit het paard.

TS heel veel sterkte met je beslissing

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:09

Vjestagirl schreef:
Oh my, als ik het geld had dan was k vandaag nog in de auto gestapt om dat dier op te halen.

Je weet helemaal niet zeker of ze een tumor heeft, daar is een kans op. Als jij een dier koopt dan ga je daarmee de belofte aan er goed voor te zorgen en alles te doen wat in je macht ligt om te zorgen dat het een lang en plezierig leven heeft. Het is geen gebruiksvoorwerp.

Bah, ik ken iemand die in mijn foei lijst gaat, wat een verschrikkelijke instelling.

helemaal mee eens...erg jammer.. geen rijpaard meer. maar nog steeds een paard! Mijnes blijven.. zolang het paardwaardig is! financieel heb ik er maar gewoon voor te zorgen.. dan had ik er niet aan moeten beginnen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:11

Isabonny schreef:
Vjestagirl schreef:
Oh my, als ik het geld had dan was k vandaag nog in de auto gestapt om dat dier op te halen.

Je weet helemaal niet zeker of ze een tumor heeft, daar is een kans op. Als jij een dier koopt dan ga je daarmee de belofte aan er goed voor te zorgen en alles te doen wat in je macht ligt om te zorgen dat het een lang en plezierig leven heeft. Het is geen gebruiksvoorwerp.

Bah, ik ken iemand die in mijn foei lijst gaat, wat een verschrikkelijke instelling.

Weer iemand die oordeeld op het "weinige" wat ik tot nu toe geschreven heb.
WIE BEN JIJ OM ZO OVER MIJ TE OORDELEN!!

Als ik nu eens vertelde dat ik Paard in Nood vanmiddag al geraadpleegd heb? Ben ik dan opeens wel weer aardig? Menen jullie niet dat we alle opties bekijken?

Voor heel veel mensen is een paard trouwens WEL een gebruiksvoorwerp.
Ik ken er genoeg die hun paard op oudere leeftijd te koop zetten om een jonge te kopen, zodat ze later niet met een oud onbruikbaar paard blijven zitten.
Ik ken genoeg mensen die het een na het ander paard kopen omdat ze de "klik" niet kunnen vinden met hun paard. Alsof die zo goed zijn voor de dieren. Iemand die zich hier stiekem in herkent?

Ik zie meerdere mensen roepen dat als ze het geld hadden, meteen in de auto sprongen:
Loze beloften :r . Wie weet kreeg je haar wel gratis mee...waarschijnlijk niet. Omdat we geen proefkonijn van het dier willen maken, haar niet uit haar vertrouwde omgeving willen rukken en haar op een trailer duwen, omdat we haar zeer zeker niet aan iemand meegeven die dus eigenlijk geen geld heeft om dus de DA kosten te betalen. En nu een kleine sneer: Hoe betaal jij de onverwachte DA kosten van Vjesta als je niet eens een blinde pony kunt kopen (alsof je daar veel voor zou moeten betalen).

mmm oke dit kan ik me ook goed voorstellen.. jeetje meis.. wat een dillema.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:15

Isabonny schreef:
Volgens de DA is ze dus wel degelijk helemaal blind aan een oog. Het vocht begint uit het oog te trekken, waardoor het nu begint in te vallen. Ze moet dus in deze afgelopen week een acute aanval hebben gehad.
Dat is dus wat wij opmerkten toen ze met haar hoofd begon te schudden.
Het andere oog zit nu dus een vlek in. Ze ziet daar nu nog maar, zeg maar, door een klein puntje.

Dit is dus een van de zeldzamere gevallen waarbij je zo op het blote oog niks ziet, maar waarbij het waarschijnlijk wel al langer heeft gesluimerd (in ieder geval aan het oog wat dus nu al aan het invallen is).
Alle vragen die de DA stelde, moesten wij namelijk negatief beantwoorden, zoals:
- Had ze veel last van tranende of ontstoken ogen : nee
- Deed ze veel knipperen met haar ogen: nee
- Deed ze regelmatig met haar hoofd/nek schudden: nee (alleen in de zomer als er vliegen opzaten, maar dat deed het andere paard ook, dus....)
De DA kon zich niet voorstellen dat er zich geen enkele symptoom had voorgedaan.
Tja, wij kunnen het ook niet helpen....als er iets mis is, dan zien we dat normaal heel vlug en laten dan iemand komen. Als mijn paard zich al raar draait, dan weet ik al hoe laat het is: koliek! Dat heeft ze in de 13,5 jaar dat ik haar nu heb nu 3 keer gehad. Niet echt vaak dus, maar ik zie het meteen. Daarom ben ik ook zo verbijsterd dat dit nu is gebeurd.

Maar goed: volgens de DA moet ze nu dus erge pijn hebben. Er moet zowieso heel veel anti-biotica tegenaan gegooid worden om het beetje zicht in het andere oog nog te kunnen behouden. Maar zodra ze een nieuwe aanval krijgt zal het zicht waarschijnlijk geheel weg zijn.
Dus tja......

Dan is het idd beter als je haar laat gaan. En ik wens je heel veel sterkte met je besluit. :(:)

Fien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:19

Wat een verhaal, zo snel kan het dus gaan...

Moeilijk om zulke beslissingen te nemen, lijkt me.

Sterkte TS! :(:)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:21

Isabonny, heel veel sterkte met de beslissing die je moet maken.
Je maakt je beslissing gelukkig voor het paard, en niet voor de mensen hier op bokt. Jij bent degene die de situatie kan beoordelen, en voor zover ik iemand via internet in kan schatten zal je dat echt wel verantwoordelijk doen.

Sterkte :(:)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:21

Citaat:
helemaal mee eens...erg jammer.. geen rijpaard meer. maar nog steeds een paard! Mijnes blijven.. zolang het paardwaardig is! financieel heb ik er maar gewoon voor te zorgen.. dan had ik er niet aan moeten beginnen.

Paard heeft pijn
Paard is bijna geheel blind
Paard zal hoogstwaarschijnlijk geheel blind worden
DA zegt dat het veiliger én humaner is het dier te laten inslapen

Waarom wordt TS dan zo aangevallen door sommigen?
Houden van betekent niet alles eraan doen om je dier in leven te houden. Houden van betekent de beste beslissing voor je dier nemen, zonder je daarbij door je eigen wensen te laten beïnvloeden. Dat kan dus ook betekenen dat er soms gekozen moet worden om het dier te laten inslapen. Dat zegt niets over de liefde van TS voor haar dier, noch zegt het iets over financiële motieven.

nutteloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:26

Horseware schreef:
Citaat:

Paard heeft pijn
Paard is bijna geheel blind
Paard zal hoogstwaarschijnlijk geheel blind worden
DA zegt dat het veiliger én humaner is het dier te laten inslapen

Waarom wordt TS dan zo aangevallen door sommigen?
Houden van betekent niet alles eraan doen om je dier in leven te houden. Houden van betekent de beste beslissing voor je dier nemen, zonder je daarbij door je eigen wensen te laten beïnvloeden. Dat kan dus ook betekenen dat er soms gekozen moet worden om het dier te laten inslapen. Dat zegt niets over de liefde van TS voor haar dier, noch zegt het iets over financiële motieven.

+:)+ Helemaal mee eens

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 00:47

i .
.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 23-02-22 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

vdTippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 02:33

Dmv van je second opinion, kun je nu in ieder geval, een besluit maken waarvan je zeker weet. Dat het de juiste en de meest humane manier is voor je geliefde dier!

Genoeg is opgegeven moment ook genoeg, ik zou mijn paard ook niet op de wei willen hebben, wetende dat hij iedere dag ondraagelijke pijn moet hebben. En alleen dmv pijnstillers de dag doorkomen.

Ik wil je ook vanaf hier heel veel sterkte wensen, en ook alle andere betrokkenen om jullie dier heen.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:48

Ik had het niet helemaal begrepen dat het waarschijnlijk door een tumor komt, in dat geval zou ik denk ik dezelfde moeilijke beslissing nemen als TS.

TS veel sterkte en ik hoop voor je dat uit de second opinion een positievere uitslag komt.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:38

:oo ik zie het topic nu pas :oo

Wat erg..heel veel sterkte en geef cheyenna nog maar een dikke knuffel van Bonny.

Heel veel sterkte ;(

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 23:30

Dank je Femke, en de rest natuurlijk ook.

Waarschijnlijk gaat het woensdag gebeuren.
Het is zo verschrikkelijk cru dat we nu noodgedwongen snel snel naar een ander paard aan het zoeken zijn, omdat anders Isabel de boel afbreekt in haar eentje.
Ik kan haar nog niet eens in de stal opsluiten als de smid komt, omdat ze dan op haar achterbenen tegen de tralies aan staat te slaan als ze de ander ziet weglopen. Dus laten we haar dan maar los lopen, want ik ben veel te bang dat ze per ongeluk met haar smalle hoeven door de tralies heen schiet. Ze kan gewoonweg de ander niet uit het oog verliezen. Dat gaat wat worden zeg... |(

Heb een handelaar uit het dorp gevraagd of hij eventueel een paardje zolang bij haar wil zetten, zodat ze tenminste niet alleen is, maar ja, die zal dat ook geen maandenlang willen doen. En helaas had hij voor ons geen geschikt paardje staan. Wel een jonge donkergrijze andalusier van 4-5 jaar oud , maar die moest nog doorgereden worden en dat was toch niet onze bedoeling.
En dus moeten we nu noodgedwongen het internet afstruinen op zoek naar een lief, rustig paard, terwijl ons hoofd er eigenlijk nog niet naar staat. Ik had altijd zo'n lol er in om paardjes te bekijken, maar nu het MOET voel ik me zo bezwaard. Alsof we die arme Cheyenna verraden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:46

Als eerste: eerder heb ik allerlei mogelijkheden voor (half)blinde ponnies gesuggereerd, maar als het neerkomt op uitzichtloos lijden is dat inderdaad geen optie. Sterkte woensdag.
Helaas snap ik nu weer iets niet aan je post. Je bent, helaas, genoodzaakt door de omstandigheden, op zoek naar gezelschap voor je andere paard. Hoezo doet het er dan toe of die wel of niet is doorgereden? Of moet je 'm zelf gaan doorrijden?
Laatst bijgewerkt door Sientje op 28-02-10 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:46

Als het paard pijn heeft, wordt het natuurlijk een ander verhaal. Ik ging er vanuit dat het paardje geen pijn had.

@Isabonny, heel veel sterkte, met het afscheid nemen..

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:51

Sientje schreef:
Als eerste: eerder heb ik allerlei mogelijkheden voor (half)blinde ponnies gesuggereerd, maar als het neerkomt op uitzichtloos lijden is dat inderdaad geen optie. Sterkte woensdag.
Helaas snap ik nu weer iets niet aan je post. Je bent, helaas, genoodzaakt door de omstandigheden, op zoek naar gezelschap voor je andere paard. Hoezo doet het er dan toe of die wel of niet is doorgereden? Of moet je 'm zelf gaan doorrijden?

Ik denk dat ze bedoelt dat, wanneer Cheyenna ingeslapen wordt, Isabel dan alleen staat. En een paard alleen kan niet, helemaal niet als die dan de boel afbreekt. En dat IsaBonny er liever een doorgereden paard bij wil.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 23:56

Sientje schreef:

Dat paardje is van een handelaar. Die mag zolang bij ons komen staan, maar we kunnen hem ook eventueel kopen. En dat willen we dus niet, omdat we hem dan idd zelf nog moeten doorrijden.
Uiteraard doet het er niet toe dat het dier niet is doorgereden.
Als we nog geen ander paard gevonden hebben, dan kan hij er gewoon als gezelschapspaard zolang bij staan.

Maar wij willen het liefst meteen een paard waar we weer zo op kunnen wegrijden. We rijden nl. altijd met zijn tweeen, recreatief. We willen dus gewoon een paard die alle knopjes al heeft, zonder van links naar rechts door het veld te vliegen.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 28-02-10 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:58

Heel veel sterkte woensdag :(:)

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 00:05

Ik heb hier niet alles gelezen maar wel veel reacties van mensen die er schande van spreken dat TS het paard wil laten inslapen, die vinden dat ze het paard nog een kans moet gunnen en bla-bla en bla-bla. In mijn topic waar ik schrijf dat ik Sundancer nog een kans geef en hem met glucosamine ondersteun met zijn artrose ben ik voor het vuil van de straat uigemaakt omdat ik hem niet meteen liet inslapen.... begrijpt wie begrijpen kan.

Nu on-topic : Sundancer, ja hij, heeft 6 jaar geleden maanblindheid gekregen en dat zie je heus hoor, dan moet de DA onmiddelijk (dat is kwestie van enkele uren) bijgeroepen worden want de innerlijke strukturen van het oog kunnen zo verkleven met idd. blindheid als gevolg. Tussen twee aanvallen is het oog niet continu melkachtig wit, met druppels kan de pijn verzacht worden en kan het een tijdje zo voort maar de pijn komt steeds en sneller terug met uiteindelijk atrofie van het oog. Zo is het ook bij Sundancer gegaan en omdat ik hem die pijn dat steeds sneller na de vorige behandeling terugkwam wou besparen heb ik hem laten opereren en is zijn oog verwijderd. Dat hij blind is aan een kant merk je bijna niet aan zijn gedrag, ook niet in het rijden.
Als hij nu blind wordt aan zijn ander oog (maar het risico is vrij klein) zal ik verder moeten evalueren, ik heb al eens gelezen van iemand haar paard dat volledig blind was, wel die persoon had haar wei rondomrond gehangen met belletjes zo dat het paard de grenzen kon onderscheiden op het gehoor. Ik denk dat er ook nog te rijden valt met zo'n paard als er een goede vertrouwensband is. Ik zou het in ieder geval proberen. Maar als TS beslist dat haar paard moet ingeslapen worden is dat haar goed recht, het is niet evident om een goede en betrouwbare thuis te vinden voor een paard dat wat mankeert. En als het paard pijn heeft is er natuurlijk maar een uitweg. Bij deze wens ik TS de moed om de juiste beslissing te nemen en veel sterkte.