2e koliek operatie in nog geen jaar tijd... reflux!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:09

Heel veel sterkte en wat een super paard heb je :) Knuffel voor jullie beide

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 11:30

Bedankt iedereen!!

Ik probeer deze avond of morgenavond wat foto's van hem hier neer te zetten (even kijken hoe ik dat juist moet doen ;) ) Ik heb foto's vanaf de operatie tot nu, dan zien jullie het verschil.
Hij is wel heel mager geworden op zo korte tijd! Maar dat zijn zorgen voor later, eerst lekker laten genezen!

Het knuffelen doe ik hoor!! Heb gisteren zijn lievelingsborstel (zo een wolletje, niet echt een borstel, meer iets voor het stof mee af te wrijven :P ) meegenomen en hem dik uur staan borstelen/strelen. Hij stond na 10 min ofzo al te slapen ;)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:56

Heb hem vanacht ook gezien en hij zag er idd heel wat frisser uit.
Hopelijk komt hij er volledig door.

Breghje

Re: 2e koliek operatie in nog geen jaar tijd... reflux!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:20

*Juicht stiekem alvast heel zachtjes*

urbanus75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:17

Hoi Sharitje,

Ik vind het fijn om te lezen dat jou paardje weer een beetje aan het opkrabbelen is.

Ik heb helaas vanochtend de knoop doorgehakt. Mijn paard is aan het begin van de middag overleden in Utrecht. De prognose na opnieuw opereren was niet hoog en in overleg met Utrecht en de verzekering wilde ik het mijn paard niet meer aan doen. Het doet mij enorm veel pijn en verdriet maar ik weet dat ik de juiste keuze gemaakt hebt. Ik heb mijn paard iets langer dan een jaar gehad en na 2 maanden al een operatie en de rest van het jaar regelmatig koliek. Maar hoe kort of hoe lang je een paard ook hebt je wilt toch het beste voor je dier.

Heel veel succes en sterkte ermee.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:02

Och Urbanus, wat een verdrietig nieuws. Heel veel sterkte!

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:36

@Urbanus, ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt met Perquam, weet wat je meemaakt, sterkte.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:11

@Urbanus, wat een moeilijke beslissing heb je moeten nemen... Een paard wat lijdt is vreselijk, je wil wat doen maar je kan niets. Als het nou tot iets leidt, als je weet dat ze een goede kans hebben om beter te worden, dan kan je dat wel aan. Maar als de prognose minimaal is, help je je paard het beste door 'm te laten gaan. Ik kan mij voorstellen dat je je heel machteloos voelt.

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 23:49

Oh Urbanus!! :(:)

Ik vind dit zo erg voor jou! Ik heb Utrilio nu ook een jaar en een maand en ook al na de 1e maand moeten opereren en een jaar vol koliekaanvallen achter de rug. Ik leef zo met je mee!
Het leven is echt niet eerlijk!
Maar weet dat je er alles voor gedaan hebt en dat je paardje een goed leven bij je gehad heeft!
Ik wil je veel sterkte toewensen en veel dikke knuffels!
Zo zie ik maar weer hoeveel geluk ik heb dat hij hem hierdoor aan het spartelen is!

Heb net vernomen dat ze woensdagavond hem eigenlijk niet veel kans meer gaven, het is een wonder dat gisteren zijn darm terug beginnen werken is.
Nu heeft hij diarree... het tegenovergestelde weer! Hopelijk is dit morgen over.

Ze zeiden ook dat het niet veel voorkomt dat een paard een 2e operatie overleeft.

Veel sterkte!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 00:02

Gelukkig dat het nog steeds goed lijkt te gaan! Die diarree kan ook van de paraffine komen die ze erin gegoten hebben. Dat had mijn paard destijds ook.
Hoop dat het zo de goede kant op blijft gaan met je paard!!

__Melis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:13

jeetje wat een verhaal zeg! hoop echt voor je dat je paard er goed doorheenkomt!

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:38

wuswa schreef:
Ze zeiden ook dat het niet veel voorkomt dat een paard een 2e operatie overleeft.

@sharitje: ik ben blij voor je paard (wat een dappere) en voor je dat het de goede kant lijkt uit te gaan. Zoals ik al eerder heb geschreven, ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt vorige maand met Perquam, maar voor hem heeft de DA een tweede operatie afgeraden en dat brengt mij naar je opmerking die ik hierboven aangehaald heb en mijn bedenkingen hieromtrent, vat het A.U.B. niet op als aanvallend naar je toe. Dit zijn dus mijn bedenkingen: je hebt geschreven dat je verzekerd ben en dat het paard nog mocht geopereerd worden als de DA dacht dat het nog een kans maakte bij een tweede operatie (mijn heeft gezegd dat een tweede operatie niet eerlijk zou zijn t.o. het paard) nu vraag ik mij af in hoeverre de DA denkt "kassa, kassa, de verzekering betaalt toch" en in dat geval hélemaal niet aan het welzijn van het paard denkt? Ik hoop echt dat het goed komt met je paard maar vrees toch naar de toekomst toe dat je bijlange niet van de miserie af bent (wat ik niet hoop). Ik heb de beslissing genomen om Perquam te laten inslapen nèt omdat hij weinig kans maakte om die tweede operatie te overleven en omdat ALS hij die zou overleven, de risico's op complicaties in de weken/maanden die volgden erg groot waren èn omdat ik die tweede operatie eigenlijk niet kon betalen. Nu, waren de vooruitzichten 200% goed geweest, ik zou hem wss toch nog hebben laten opereren.
Ik hoop dat het de goede kant blijft uitgaan met je paard.

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:26

Kasztanka schreef:
wuswa schreef:

@sharitje: ik ben blij voor je paard (wat een dappere) en voor je dat het de goede kant lijkt uit te gaan. Zoals ik al eerder heb geschreven, ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt vorige maand met Perquam, maar voor hem heeft de DA een tweede operatie afgeraden en dat brengt mij naar je opmerking die ik hierboven aangehaald heb en mijn bedenkingen hieromtrent, vat het A.U.B. niet op als aanvallend naar je toe. Dit zijn dus mijn bedenkingen: je hebt geschreven dat je verzekerd ben en dat het paard nog mocht geopereerd worden als de DA dacht dat het nog een kans maakte bij een tweede operatie (mijn heeft gezegd dat een tweede operatie niet eerlijk zou zijn t.o. het paard) nu vraag ik mij af in hoeverre de DA denkt "kassa, kassa, de verzekering betaalt toch" en in dat geval hélemaal niet aan het welzijn van het paard denkt? Ik hoop echt dat het goed komt met je paard maar vrees toch naar de toekomst toe dat je bijlange niet van de miserie af bent (wat ik niet hoop). Ik heb de beslissing genomen om Perquam te laten inslapen nèt omdat hij weinig kans maakte om die tweede operatie te overleven en omdat ALS hij die zou overleven, de risico's op complicaties in de weken/maanden die volgden erg groot waren èn omdat ik die tweede operatie eigenlijk niet kon betalen. Nu, waren de vooruitzichten 200% goed geweest, ik zou hem wss toch nog hebben laten opereren.
Ik hoop dat het de goede kant blijft uitgaan met je paard.

Het komt regelmatig voor ja dat een paard een tweede operatie niet overleefd!
MAAR
om toch te bewijzen dat het kan en dat het goed kan aflopen en om degene die ermee zitten wat moed in te spreken zeg ik nogmaals:
onze pony heeft het overleefd (kijk maar in mijn profiel naar haar) en ik hoop dat dit een steun/lichtpuntje mag zijn om aan te denken als je het even niet meer ziet zitten!
Super dat de darmen terug werken!!!!

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 08:45

het ligt volledig aan de aandoening of het paard een tweede operatie kan overleven. het zit 'm namelijk niet zo zeer in het feit dat het een 2e operatie is, maar wel in de aandoening die het paard heeft. Dus een 2e operatie is zeer zeker niet gedoemd te mislukken

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 09:00

jeetje , ik heb net het hele topic doorgelezen .
wat een verhaal zeg . ik hoop echt voor je dat het allemaal weer goed komt .
heel veel sterkte ! al lijkt het wel de betere kant al op te gaan !

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 15:38

sharitje,hoe is het inmiddels met het paard?

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 21:38

Dag iedereen,

ondertussen is mijn lieve schat van de baxter af, hij krijgt nu om de 4u 4 handjes nat hooi (normaal luzerne maar dat lust meneer niet... }> )
en mag los in zijn stal staan. Wel met zo een "pot" op want hij mag niet van zijn stro eten, dit omdat dit te hard is en nog gevaarlijk is voor de wonde van zijn dunne darm. Hij is heel moe, stond daarnet als hij aan het eten was al bijna slapend te knabbelen.

Heeft wel 2 dagen diarree gehad, wss van de zware medicatie die hij gekregen heeft, vandaag was het wel al klein beetje beter maar toch nog steeds aan de slappe kant.

We zijn daarnet eens even de gang op geweest (hij mag nu ook om de 4u beetje stappen) en naar de weegschaal gegaan. 60 kilo is eraf op 6 dagen tijd!
van 617 kilo (ja, hij is groot - 1.74m - en was goed rond :o ) naar 557 kilo.
Hij kan wel nog niet zover stappen, hij is super blij om uit zijn stalletje te gaan maar geeft zelf aan dat het na 1 keer de gang op en af te stappen genoeg is en hij moe wordt. Ook is hij best stijf.

Morgen ga ik hem eens lekker borstelen en zijn staartje wassen, die hangt namelijk vol met mest. Beetje verwennen hé, hij heeft hard genoeg zijn best gedaan. Hij heeft er echt voor gevochten!! Aan wilskracht ontbreekt het hem zeker niet!
Hopelijk blijft nu alles de goede kant opgaan, en wordt hij elke dag terug een beetje sterker.

Ik blijf jullie op de hoogte houden!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:42

Ah fijn te horen dat het voorzichtig aan toch de goede kant op lijkt te gaan *D

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 21:43

Ik vraag me wel iets af, hij is nu in het totaal 9 meter dunne darm kwijt (1e operatie 6 meter, nu 3 meter).
Tijdens de operatie kwam de arts ons vertellen dat dit geen probleem is voor hem, dat hij darm genoeg heeft.

9 meter is wel super veel toch? Ik had gehoord dat 7 meter het maximum was dat ze konden wegnemen?
Hij zou wel darm "bijgemaakt?" hebben?

Hopelijk heeft hij hier later geen hinder van, voor we (ik durf dit bijna niet typen, fingers crossed) naar huis mogen ga ik me hier zeker goed op bevragen!

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 21:43

Horseware schreef:
Ah fijn te horen dat het voorzichtig aan toch de goede kant op lijkt te gaan *D

Thanks! Bedankt voor je steun!

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:50

Ik hoop echt voor je en je paard dat alles goed komt en dat hij nooit meer hervalt. Veel sterkte voor jou en je paard.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:57

jeetje wat een verhaal! ik hoop voor jullie beide dat het een happy end krijgt! so far so good!!!

Toen mijn pooownie van 28 jaar koliek kreeg, moest ze ook geopereerd worden. Dit was allemaal goed gegaan. Erg zwaar maar wel goed. Na 3 maanden volledig hersteld te zijn, kreeg ze weer koliek en toen moest ik stopppen op advies van de DA en haar laten gaan.............
Hoop dat het voor jullie er rooskleuriger uitziet! Ik wens jullie heel veel sterkte en kracht toe!!! :(:)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:51

Wat fijn dat het de goede kant nog steeds op gaat! Wat een vechtertje is je paard. Hij geeft het niet zo gauw op.
Sterkte nog met alles, hopelijk blijft het goed gaan en heb je hem straks weer gauw thuis!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 08:52

Super bericht! Let maar eens op hoe snel het nu beter kan gaan! Krijgt hij al wortels?

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 20:35

wuswa schreef:
Super bericht! Let maar eens op hoe snel het nu beter kan gaan! Krijgt hij al wortels?

Wortels nog niet nee, hij mag nu wel gewoon los in de stal, zonder "pot" en hij krijgt hooi op de grond en om de 4u 5 handjes nat hooi.

Hij is al iets sterker dan gisteren, loopt al iets normaler en heeft er beetje meer zin in, ik laat hem zelf stappen tot hoever hij wil aan een los touw.
Als hij stopt rusten we even, draaien we ons om en gaan we terug naar de stal :-)

Ook zijn staartje "ontmest", anti-klit er ingedaan en doorkamt.

@Aissi: inderdaad, echt een vechtertje, ik ben zo trots op hem! :j