Osteopaat dit, osteopaat dat...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

violente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:56

Voor sommige paarden is het een absolute uitkomst. Wij mensen (je hebt paardenmensen en mensen met paarden) vernachelen helaas (meestal totaal onbedoeld) nogal eens wat in het paardenlijf. En ik snap wat je moeder zegt, maar ik vind er wel een wezenlijk verschil zitten tussen een mens en een paard. Wij kunnen elkaar vertellen waar we last van hebben, een paard kan dat niet. Wij kunnen overleggen met een arts, een paard kan dat niet. En wij kunnen keuzes maken en beredeneren dat het wellicht een scheet is die dwarszit van een iets te zwaar etentje de vorige dag, maar een paard reageert heel primair op wat hij voelt. Het ene paard reageert snel op pijn en de ander laat zich niet kennen en werkt nog voor je door terwijl er echt een serieuze blessure zit. Ik heb paarden ontzettend op zien knappen na een behandeling door een osteopaat. Bovendien komen er dan vaak nog andere dingen aan het licht die kunnen bijdragen aan het welzijn van onze dieren... En dat vinden we toch allemaal belangrijk?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:48

rocksyboy schreef:
Mijn opa zegt nog steeds, vroeger moesten ze gewoon lopen en in de winter stonden ze 5/6 maand op stal. En dan deden ze het ook. Zonder osteopaat of iets dergelijks :n .

Tsja leuke dooddoener van je opa, maar vertelt hij er ook bij dat die paarden ook met mega dikke benen op stal stonden, of als paarden neurotisch werden en dwangmatig tegen de wanden of muren aan stonden te trappen dat ze er dan gewoon een kluister omgooide? Of dat ieder paard dat niet snel herstelde van kortademigheid dampig werd genoemd en een enkeltje naar de salami kregen? Idem als ze plotseling "dwars" werden? En maandagziekte heel erg veel voorkwam. Ben misschien nog niet zo oud als je opa maar heb die tijd nog wel meegemaakt. Was ook allemaal echt niet zo rooskleurig en ze deden het zeker niet allemaal.

We weten nu gewoon veel meer waardoor we veel paarden die vroeger gewoon afgevoerd naar de slacht werden nu nog jaren een gezond leven kunnen geven.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:57

Ooo ja dat is ook zeker zo, maar mijn opa was echt heel goed voor z'n paarden. Vind het wel vreemd dat jullie je gelijk ,o zo, aangevallen voelen. Hier wordt gevraagt om een mening, en ik haal er gewoon niet gelijk een osteopaat bij. Ik heb en rij zelf meerdere paarden, heb (bijna) nooit problemen. Zo wel dan los ik dat rijtechnisch (/longeerwerk) op. Behalve wanneer ik écht voel dat er iets mis is. Zoals ik al zei, ook ik haal er wel eens een osteopaat bij. Maar ik vind dat dat momenteel om elk klein dingetje wordt gedaan.

Is het paard niet voorwaarts?? > Osteopaat.
Wil hij niet buigen?? > osteopaat.
Bokt hij?? > osteopaat.
Onregelmatig?? > osteopaat.

Ik denk dat elk paard een eigen wil heeft, ook eens zich kan verstappen, wel eens een mindere dag heeft en een bekwame ruiter nodig heeft om bepaalde dingen te kunnen doen.

Geef ze eerst maar eens een week vakantie bij problemen. Veel paarden zijn daarna al stukken beter, omdat ze dan niet in onmogelijke bochten getrokken worden of er een ruiter op zijn rug zit te ploffen oid.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:59

ik heb er erg goede ervaringen mee! mijn 4jarige merrie liep niet helemaal lekker, nam niet echt druk achter terwijl ze normaal heel krachtig loopt vanachter, ze liep met momenten niet correct links voor. Ik laten echo's en foto's maken van de 4 benen, niks te vinden. DA en paardenkliniek vonden niets! dus heb ik een osteopaat laten komen, bleek dat ze 3 blokkades had in de lenden. Nadien een week op de wei en ik had mijn toppertje terug! Ik heb er overigens maar 50 euro voor betaalt, terwijl de dierenarts kosten opliepen naar de 1000 euro..
Ik weet dat ik in het vervolg elk jaar in de zomer de osteopaat laat komen, ze vindt het heerlijk (terwijl ze best moeilijk kan zijn) en het voorkomt een boel narigheden..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:00

Als je een andere mening hebt en die toelicht voel je je aangevallen? :?

Waar zie jij trouwens dat er bij 'ons' bij 'ieder wissewasje' maar 'meteen' een osteopaat bij wordt gehaald?

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:07

Karin schreef:
Als je een andere mening hebt en die toelicht voel je je aangevallen? :?

Waar zie jij trouwens dat er bij 'ons' bij 'ieder wissewasje' maar 'meteen' een osteopaat bij wordt gehaald?

Dat zeg ik helemaal niet.. Voel toch wel een lichte irritatie van de andere kant door zulke opmerkingen..

Maar IK zeg dat ik dat niet met elke wissewasje doe

Karin

Re: Osteopaat dit, osteopaat dat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:08

Ik voel bij jou ook irritatie en je aangevallen voelen, bij je eerste reactie hier al.

Als we allemaal eens proberen om het niet te zwart/wit te zien, dan komen we IMO al een stuk verder. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:18

Vakantie is inderdaad een goeie Rocksy, dat doe ik zelf ook :)
Toen mijn bonte problemen kreeg heeft hij twee weken vakantie gehad, gewoon net als anders 24/7 op het land.
Daarna weer rustig opgepakt en toen er geen verbetering was hebben we de ostheopaat erbij gehaald.
Na de behandeling weer een week op rust, toen een paar keer licht longewerk en vervolgens weer rustig oppakken onder het zadel.

Hij was toen pas twee maanden onder het zadel eigenlijk.
Veel mensen zijn dan huiverig om een paard stil te zetten in training. Ik vind het ongeacht of ze problemen hebben of niet, voor een paard fijn om regelmatig even een korte vakantie te krijgen.

Hij is nu bijna 4 maanden onder het zadel en ook nu zet ik hem gerust een week stil (loopt wel 24/7 buiten in kudde, dus beweging en plezier genoeg) en merk daarna niet dat hij verslechterd ofzo.

Mensen zouden eens wat vaker vakantie moeten geven of eens een weekje buitenrijden ipv alleen maar trainen in de bak, lichaam en geest staan namelijk wel met elkaar in verbinding :)

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:21

Helemaal mee eens. Doe ik ook. Of vakantie of zo nu en dan alleen longeren, ook als ze idd nog maar net onder het zadel zijn. Maakt een wereld van verschil soms!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:29

je kunt inderdaad overdrijven maar dat kun je met alles :). Wij hebben een fysio die ook top paarden behandeld. Bij hem zijn we gekomen omdat mijn vorige paard al een paar keer van boven tot onder gecheckt was in klinieken maar er niets te vinden was..

Ook mijn nieuwe paard, had "iets" die wilde gewoon niet links gallopperen. Uiteindelijk is hij nu 2 keer geweest. En nu moet ik het verder rijtechnisch kunnen oplossen :). Wij laten ze sowieso eens per jaar nakijken, want uit je paard kun je dan opmaken of je op een goede manier traint en aan welke dingen je meer of minder aandacht moet schenken :). Is meteen een evaluatie voorjezelf.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:31

Afwisseling is sowieso goed voor een paard. En de boog kan niet altijd gespannen zijn, elke dag keihard trainen is voor geen enkel paard (of mens) goed. In een goede training is ook plaats voor rust en afwisseling. Maar voor mij is dat misschien zo vanzelfsprekend dat ik er al niet eens meer over nadenk. :j

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:36

randie schreef:
je kunt inderdaad overdrijven maar dat kun je met alles :). Wij hebben een fysio die ook top paarden behandeld. Bij hem zijn we gekomen omdat mijn vorige paard al een paar keer van boven tot onder gecheckt was in klinieken maar er niets te vinden was..

Ook mijn nieuwe paard, had "iets" die wilde gewoon niet links gallopperen. Uiteindelijk is hij nu 2 keer geweest. En nu moet ik het verder rijtechnisch kunnen oplossen :). Wij laten ze sowieso eens per jaar nakijken, want uit je paard kun je dan opmaken of je op een goede manier traint en aan welke dingen je meer of minder aandacht moet schenken :). Is meteen een evaluatie voorjezelf.

Daar ben ik het wel mee eens hoor.
Als je dan (zoals je zelf al zegt) het dan verder rijtechnisch op kunt lossen.

Mensen denken soms dat ze zelf beter gaan rijden doordat er een osteopaat bij komt. En dat vind ik niet goed en eerlijk. De meeste klachten moet je eerst bij jezelf zoeken.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:37

klopt, de meeste klachten komen juist voort uit het rijtechnische gedeelte :). Mensen zoeken nogal makkelijk ( op welk vlak dan ook) de "schuld" bij het paard, terwijl we vaak zelf de oorzaak zijn.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:46

_/-\o_

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:50

@ rocksyboy, zo is het toch }:0 . Een fysio of osteopaat zou ter ondersteuning van het rijtechnische gedeelte moeten zijn
en vanuit die punten die aangegeven worden kun jij als ruiter weer verder werken om je paard beter te krijgen :). Ik krijg
ook altijd "huiswerk" van mijn fysio. Hij verteld waar ik goed mee bezig ben, en wat ik beter anders aan kan pakken. En als
je dan nog een instructeur hebt die hierop aan sluit dan is het cirkeltje rond. Niet dat ik zelf Anky ben, maar ik heb dus een
aantal kundige mensen om mij heen die me helpen. En hier word je zelf ook alleen maar beter van :)

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:52

Ja zo vind ik het ook. Een osteo/fysio is ter ondersteuning op het rijden. Het kán wat toevoegen, maar lost niet je rijtechnische problemen op. Tenminste niet, wat de ruiter betreft.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:53

Als je mijn posts goed leest, dan zie je dat ik er net zo over denk.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:54

dat ligt eraan hoe grote vak idioot je hebt :D. Bij mijn vorige paard heeft hij me wel een aantal rijlessen gegeven, die dingen die ik toen geleerd heb neem ik nu bij mijn nieuwe paard nog steeds mee :). Het ideale is een goede instructeur die veel weet over een paard en zijn lijf. Je hebt als ruiter je "plicht" om fatsoenlijk op je paard te zitten en les te nemen. Wanneer je als een krant op je paard zit zul je altijd problemen tegen komen.

@ karin. daar heb ik denk ik dan overheen gelezen, sorry ;)
Laatst bijgewerkt door vencedor op 16-01-10 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:56

Mijn allereerste bijdrage in dit topic begint zelfs zo:

Karin schreef:
Een goede osteopaat benadrukt dat een goede training veel leed kan voorkomen. Dat dus niet alleen de behandeling heilig is, maar dat je zélf ook veel aan onderhoud kunt doen. En daardoor een volgende keer minder snel een osteopaat nodig hebt of zelfs helemaal niet meer.

;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:57

daar zeg je inderdaad alles mee _/-\o_ .

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:58

Ik ben zelf zeker een voorstander van ostheopatie en fysiotherapeuten

ik zie namelijk teveel paarden die niet zuiver lopen, of strak zijn in hun rug, en dat hier niets aan gedaan wordt!

ik heb een merrie gehad die als anderhal jarige lag te eten te poepen en te slapen. gewoon omdat ze echt veel pijn had
mede dankzij een ostheopaat is dit verholpen

nog een merrie is finaal door het lint gegaan voor de kar. er zat gewoon een zwelling p haar rug. ook dit heeft de ostheopaat super opgelost. of had dit ook rijtechnisch opgelost kunnen worden?

nog een merrie is in paniek geraakt in de trailer, en behoorlijk gaan slaan. zij liep achter steeds minder. ook ostheopaat erbij gehaald. nu loopt ze weer als een treintje

we hebben een ruin gehad met scheve bekken. aantal keren de ostheopaat erbij gehaald en nu de fysiotherapeut. zij heeft het probleem in de koot ontdekt, dat hadden wij waarschijnlijk zelf nooit ontdekt

dus wat ik hier mee wil zeggen, in de andere 23 uur van de dag kan er een hoop gebeuren!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:59

Ik ben niet alleswetend, maar ik vind het wel jammer dat een hoop dingen in dit topic blijkbaar niet eens gelezen worden (en dan heb ik het echt niet alleen over mijn bijdragen). Mensen komen binnen en geven hun mening, terwijl een hoop dingen al gezegd zijn/anders gezegd zijn/genuanceerder liggen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:59

ik denk eerder dat dat mensen zijn die denken dat ze er verstand van hebben, oordelen is lekker makkelijk hoor :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:00

@ lott, Ook daar ben ik mee eens hoor. Dat is een kwestie van je paard kennen. Je moet dan kunnen zien dat hij slechter is gaan lopen, of omslaat in gedrag. En vaak zien deze mensen inderdaad meer dan een DA.
Citaat:
ik denk eerder dat dat mensen zijn die denken dat ze er verstand van hebben, oordelen is lekker makkelijk hoor

Wat dacht je van eigen ervaringen..? Ik heb mijn oude paard zoveel meegemaakt dat ik er echt een boek over
kan schrijven. Natuurlijk had ik het allemaal liever niet meegemaakt, maar je leert er uiteindelijk wel dingen van..

Citaat:
Ik ben niet alleswetend, maar ik vind het wel jammer dat een hoop dingen in dit topic blijkbaar niet eens gelezen worden (en dan heb ik het echt niet alleen over mijn bijdragen). Mensen komen binnen en geven hun mening, terwijl een hoop dingen al gezegd zijn/anders gezegd zijn/genuanceerder liggen.

Dat is, maar lees jij alle topics van boven tot onder door...? Vaak reageer je op de TS, en als opmerkingen jouw standpunten onderbouwen is dat toch alleen maar erkenning? Ik zie het probleem niet..
Laatst bijgewerkt door vencedor op 16-01-10 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:04

Van alle dingen leer je..

ruin van ons had scheve bekken, nou de dierenarts heeft er een hoop ingespoten hoor! allemaal onzin, ze wisten het gewoon niet. met kreupelheid haal ik er geen dierenarts bij. of ik haal de ostheopaat/fysiotherapeut erbij. of ik ga direct naar een goede kliniek zoals wolvega