Hoefkatrol medisch behandelen, of "eruit" trainen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 21:32

Citaat:
Als een mens last heeft van zijn achillespees, wordt hem geraden om schoenen met een hak te dragen. Dit om de spanning in de pees te ontlasten.

Maar hij zal dit doen als een tijdelijke oplossing en ter bevordering van de genezing.

Wij zetten onze paarden de rest van hun leven op dit beslag. Maar we verleggen er alleen het probleem mee.
De pees zal nu op een ander deel geirriteerd raken(er even vanuit gaande dat het paard scheef loopt zowel natuurlijk als onder het zadel)en op een gegeven moment toch weer kreupel gaan lopen.
Bij de een zal dat misschien sneller gaan als bij de ander.

Zo is het ook bij mijn paard gegaan, inmiddels is alles eronder uit en heb ik veel baat gehad bij de lessen van antoine de bodt.
Maar ik zal nooit zeggen dat mijn paard genezen is. Hij staat nu 2,5 maand weer stil(ikke Hernia patient geworden Boos! ) en pik hem af en toe onregelmatig van het land.
Zijn spieren zijn weer slap en hij valt weer terug in zijn oude gewoonte.

Het is dus wel een kwestie van bijhouden en blijven trainen.
Misschien dat je op den duur wel van het probleem af komt maar daar heb ik te weinig tijd voor gehad(4 maanden)

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 13:07

marlon7 schreef:
En ik zou ook weleens willen weten of de paarden die bij Antoine de Bodt zijn geweest of die paarden goed blijven lopen. Want als ik mijn pony goed los rij en voorwaarts neerwaarts laat lopen loopt hij na 10 minuten ook niet meer onregelmatig. Maar als ik hem dan de volgende dag in de wei zie lopen loopt hij weer onregelmatig en ik zou graag willen weten of dat ook zo is bij de paarden die les hebben bij Antoine de Bodt.
Of blijft een paard dan na 10 minuten in zijn les voor altijd goed lopen?

Nee, na 10 minuten les blijft hij niet voorgoed goed lopen, dat heeft meer tijd nodig. Veel paarden met hko zijn 'scheef' gebouwd (al dan niet aangeboren). Dit kun je zien door je paard vierkant te zetten en over zijn deriere naar voren te kijken. Dan kan bv. het bekken scheef staan. Dit is een veroorzaker van het overbelasten van de voorbenen. Door je paard recht te richten kun je dit verbeteren, maar dat heeft veel tijd nodig. Dit kan echter wel, ik zie het bij een paard bij mij op stal gebeuren. Die was ook enorm scheef, maar is nu bijna recht en loopt ook stukken beter. Maar waar het dus op neerkomt is dat je middels de training je paard een betere houding aan moet leren. En geloof me, dat kost meer dan 10 minuten!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 13:53

ter aanvulling van wat Jolande zegt: het paard is niet van het een op het andere moment slecht gaan lopen. Het begint bij een beetje en wordt steeds erger. Verwacht dan ook niet dat een paard binnen 10 minuten ook weer goed loopt. Dat zal volgens hetzelfde traject verlopen maar dan vice versa. En dan nog iets: het is een manier van rijden die je je ook nog eigen moet maken. Gaat ook niet van het een op het andere moment. maar als je het systeem begrijpt ben je al een heel eind.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 14:04

volgens mij zijn dit alleen de symptomen bestrijden. Als je op een andere manier gaat rijden, belast hij dat been met hko minder en ja hoor hij heeft er minder last van, maar dat zegt niet dat het probleem dan opgelost is. Net als met die wiggen, je ontlast het, daarom loopt hij beter. Maar er wordt niets gedaan aan het eigenlijke probleem; de kanteling van het hoefbeen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 14:15

sanne83 schreef:
volgens mij zijn dit alleen de symptomen bestrijden. Als je op een andere manier gaat rijden, belast hij dat been met hko minder en ja hoor hij heeft er minder last van, maar dat zegt niet dat het probleem dan opgelost is. Net als met die wiggen, je ontlast het, daarom loopt hij beter. Maar er wordt niets gedaan aan het eigenlijke probleem; de kanteling van het hoefbeen.

maar wanneer is er sprake van een kwaal? Heeft een paard met een 3 dat zuiver loopt een kwaal? Heeft een paard met enen op het rapport dat kreupel is, een kwaal? de laatste wel vind ik. De kwaal komt naar boven als je het been daar overbelast. Het is een uiting van overbelasting. Als het niet meer overbelast wordt, dan gaat het paard weer goed lopen. En dat is toch wat we willen? en een goed lopend paard heeft geen last. Een kreupel paard wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 14:17

sanne83 schreef:

Een kanteling van het hoefbeen heeft te maken met hoefbevangenheid, HKO kent andere verschijnselen.

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 15:59

sanne83 schreef:

maar als je je paard ontlast heeft hij er geen pijn meer aan, dan is dat toch juist goed.
En inderdaad de kanteling van het hoefbeen is bij hoefbevangenheid Verward
Hoe wil je het probleem oplossen dan? medcijnen geven, zenuwen doorsnijden, in laten slapen??
Als het paard toch geen pijn heeft door wiggen of anders rijden dan is dat toch juist heel fijn.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:14

Cassidy"]
[quote="marlon7 schreef:
Mijn pony is overigens vroeger bekapt door iemand die nu paarden beslaat die op hoog niveau lopen, dus ik neem aan dat hij goed is.

Even vreslijk off-topic: ik heb een hele goede jonge smid. Hij is nu bijna 10 jaar in het vak, en ik ben heel tevreden over hem. Maar ik durf niet te beweren dat hij 10 jaar geleden, toen hij net begon, dezelfde kennis en kwaliteiten had. En ja, hij bekapt en beslaat nu ook paarden voor de topsport. En hij is goed. Maar dat hoeft hij in het verleden nog niet te zijn geweest.
[/quote]

Okeeeejj, ik ga me er weer in mengen:

Mijn smid heeft voor Lorenzo advies gevraagd aan de smid van Anky van Grunsven, toch niet de eerste de beste denk ik....
Het was de laatste mogelijkheid voor hem, het zetten op ijzers met belgische balk , leren zooltjes en kit.

Et voila.... paard kan nog steeds de frikandellen in..... Lips are sealed

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 13:03

Kijk eens op de website van www.hoefkatrol.com. Ikzelf heb sinds februari/maart les van hem. Ben zeer tevreden over hem, dat komt omdat ik een hoefkatrolpaard heb. Mijn paard is op Z2 dressuur niveau uitgebracht maar door dit probleem heb ik moeten stoppen daarmee. Ik ben naar dierenkliniek in Bosch en Duin gegaan en daar is geconstateerd dat hij hoefkatrol in graad 4 heeft, met als gevolg 2 kuren van pijnstillers wat niet hielp. Ik had 2 opties, of een zenuw door laten snijden of nieuw medicijn Tildren laten toedienen. Ik heb voor laatste gekozen en heb dit toe laten dienen in oktober 2002. Net in die week verscheen De Hoefslag met artikel van Antoine daarin. Mijn ouders hebben mij daarop gewezen, maar ja mijn paard stond in Bosch en Duin en ik wil alles 1 voor 1 afwerken. Helaas heeft dat medicijn Tildren niet mogen baten. Vervolgens ben ik in contact gekomen met Antoine en wist dat hij in januari les ging geven in Nuenen. Ben daar langs de bakrand gaan kijken en heb 6 paarden (waarvan paar hoefkatrolpaarden waren en andere gewoon een rijprobleem hadden of scheve bekken) ik heb mijn ogen uitgekeken en ik wist niet wat ik zag. Bij alle 6 paarden zag ik binnen een uur vooruitgang. Zelfs paarden die kreupel liepen gingen beter lopen! Dus vervolgens heb ik me ingeschreven in Nuenen maar vanwege volle lesdagen kwam ik op wachtlijst. Ben vervolgens mij ook op gaan geven in Uden en Bemmel maar kwam ook op wachtlijsten. Toen heb ik me maar opgegeven voor een week stage in Belgie bij hem thuis te volgen. Daar kon ik pas in juni naar toe(ben onlangs daarvan terug gekomen) dus ik moest geduld hebben. Toen kreeg ik melding dat er iemand in Uden uitgevallen was en of ik nog wilde komen lessen. Nou met alle liefde natuurlijk en ben in maart voor het eerst daar naar les gegaan. Nu bleek dat ik mijn paard altijd veel te diep gereden heb, waardoor mijn paard zich op rechter voorbeen zichzelf heeft overbelast, is scheef gaan lopen (rugprobleem) met als gevolg hoefkatrol. Antoine heeft hem eerst omhoog laten komen en eerst van achteren naar voren gereden zodat mijn paard met zijn voorbenen niet te ver onder de massa(zijn buik) bleef en dus zichzelf naar voren moest strekken. De lessen daarna zijn we bezig geweest om het paard recht te richten. Elk paard heeft een holle kant en bolle kant. Die holle kant moet opgerekt worden anders komt een paard ooit in de knoei, hoe dan ook. Als het paard zichzelf goed oprekt gaat een paard zich rechtrichten met als gevolg dat paard kan gaan buigen in beide richtingen en zichzelf ook gaat verzamelen (paard LAAT zich verzamelen) Ik ben heilig van overtuigd dat deze methode in nederland bij alle paardenliefhebbers moeten toedienen want er zijn niet voor niets al paarden op 3 jarige leeftijd kreupel raken en zelfs al hoefkatrol hebben! Wij krijgen verkeerde instructies. Maar als je echt wilt weten wat zijn methode is (Ontspanning, rechtrichten, juiste aanleuning zoeken, verzamelen en oprichting) dan kun je het beste naar een lesdag ergens in nederland gaan kijken, het is echt de moeite waard. Ikzelf heb video opnames van mijn paard, als je dat wilt zien, wil ik je met alle liefde toesturen, zodat je de verbeteringen hiervan zelf kunt zien en waarnemen. Dit is de oplossing voor elk paard om zichzelf goed te kunnen ontplooien tot goed sportpaard. Deze rijmethode word ook toegediend bij grote springstallen en ook bij mensen die mennen! Ik ben alleen maar positief, maar je moet het met eigen ogen zien, zo ben ik ook begonnen. OH JA WAT OOK HEEL BELANGRIJK IS, ANTOINE WERKT ONDER DE VOLGENDE VOORWAARDE: PAARD NIET ZUIVER, NIET BETALEN!

PS: dit is een stuk uit brief die ik naar dierenarts in Belgie gestuurd heb!

Het is namelijk zo, ik zelf heb een 12 jarige ruin waar vorig jaar oktober hoefkatrol in graad 4 is gecontstateerd is bij dierenkliniek Bosch en Duin te Nederland. Vervolgens is mijn paard als optie behandeld door het nieuwe medicijn dat afkomstig is uit Frankrijk, namelijk Tildren. Mijn paard heeft 10 dagen bij Bosch en Duin gestaan en de heer Welling heeft hem 10 dagen met Tildren ingespoten. Dit is schijnbaar een ontstekingremmende medicijn. Vervolgens heb ik mijn paard terug naar huis gehaald en ben voorzichtig met hem aan de gang gegaan. Ik heb paar maanden gewacht, maar geen enkel verbetering. Tevens hadden mijn ouders een artikel in blad Hoefslag gelezen (dat begin oktober uitkwam) met een artikel daarin van Antoine de Bodt. Ik zei tegen mijn ouders dat we net besloten hadden om hem met nieuwe medicijn Tildren te laten behandelen en ik wilde niet aan 2 verschillende dingen beginnen. Eerst het ene afwerken. Dus na paar maanden was er geen verbetering en mijn ouders begonnen over artikel van Antoine de Bodt. Via zijn website ben ik geinteresseerd geraakt. Ik ben een lesdag gaan volgen langs de bakrand in Nuenen (januari 2003) omdat ik eerst wilde zien wat hij bij anderen klaar kon maken.

Ik ben zeer enthousiast thuis gekomen, ik wist niet wat ik zag daar in Nuenen. Ik heb paarden met scheve bekken gezien wat minstens 10 cm verschil was! Na een uur tijd stond het paard recht en dat alleen door zijn training. Tevens heb ik ook paarden met hoefkatrol gezien die in begin van zo’n les kreupel liepen en na een uur recht en regelmatig beweegden! Ik heb contact opgenomen en mij in laten schrijven voor een lesdag. Helaas was er geen plaats meer in Nuenen en ook niet in Bemmel en ook niet in Oploo. Overal kwam ik op wachtlijsten te staan. Vervolgens heb ik me opgegeven voor een week training in Belgie maar dat was niet eerder mogelijk dan in juni, maar ik moest iets, dus heb ik me opgegeven daarvoor (waar ik dus nog naar toe moet) maar na enkele weken kreeg ik bericht dat er iemand in Oploo/Uden uit was gevallen en dat ik daar kon lessen, dat was pas in maart dit jaar. Nou we hebben alles met videocamera opgenomen, we wisten niet wat er gebeurde, mijn paard liep weer recht na bijna half jaar! (nadat hoefkatrol geconstateerd was, voor heen heb ik ook al problemen gehad met peesblessure, in totaal ben ik al 2 jaar in blessure) Antoine heeft zelf er ook nog op mijn paard gereden, omdat ik niet helemaal begreep wat precies de bedoeling was. Inmiddels train ik nu 1x in de maand hier in Nederland bij hem en heb besloten om weer op wedstrijd te gaan. Vooral de manier van werken heeft mij overtuigd. Hij werkt onder de voorwaarde: niet zuiver, niet betalen. En dat terwijl ik zelfs niet durf neer te schrijven hoeveel veeartskosten en kliniekkosten ik voorheen heb gemaakt.

Ik heb mijn paard altijd te lang en te diep naar beneden gereden, zodat mijn paard zich liet vallen en overbelast werd op zijn voorbeen (rechts voor) waardoor hij dus die hoefkatrol heeft gekregen. Niemand heeft mij daar op gewezen! En bij Bosch en Duin is er gezegd, er zijn maar 2 opties: nieuwe medicijn Tildren of een zenuwsnede! Nou dat was het allerlaatste wat ik wilde uitvoeren. En vervolgens is het bewijs aanwezig, ik krijg mijn paard recht, loopt regelmatig en absoluut niet kreupel. Met behulp van speciale rijmethode van Antoine is er absoluut een uitweg voor paarden met hoefkatrol. Paarden die op 3 jarige leeftijd al afgewezen worden omdat ze hoefkatrol hebben, wil niet zeggen dat ze ook doorverwezen moeten worden naar slachthuis!

Ik ga van 2 juni t/m 8 juni naar Antoine toe voor training, u mag mijn paard komen onderzoeken (geheel op eigen kosten) en kijken hoe mijn paard loopt en hoe hij getraind word. Ik wil u ervan overtuigen dat er absoluut een weg is voor paarden met hoefkatrol en dat iedereen deze rijmethode ook kan leren.

De bewuste Belgische dierenarts heeft niet gereageerd op deze brief en heeft niets van zich laten horen!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:30

Met behulp van speciale rijmethode van Antoine is er absoluut een uitweg voor paarden met hoefkatrol

Die speciale rijmethodes zijn niets anders dan basisprincipes! die elke goede instrukteur behoort te kennen. Er zijn helaas heel veel paarden met "klinische" HKO wat nu exact de reden is waarom dat puntensysteem zo omstreden is, bovendien is het heel subjectief, vraag het aan 2 DA's en je krijgt 2 verschillende uitslagen.
Helaas kan zelfs AdB ruwe straalbeentjes niet meer gladmaken.
Vroeger zei AdB dat hij HKO kon genezen net zoals Jomanda zegt ook AIDS te kunnen genezen. Gelukkig lees ik hierboven dat hij tegenwoordig "niet goed-geld terug" garantie geeft, ik hoop dat hij op deze manier dan de rijkundige problemen rechtzet, maar ook eindelijk erkent dat HKO niet aan de ruiter ligt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 18:48

De meeste paarden die bij hem komen hebben de diagnose HKO gekregen omdat de DA het gewoon niet meer wisten. Eigenlijk vind ik het ook heel tegenstrijdig dat paarden met 'hko' speciale ijzers krijgen en daarnaast de mededeling veel beweging om de bloedtoevoer op gang te houden, we weten immers dat ijzers de bloedtoevoer belemmeren.(dit is mijn geheel eigen denken! na veel lezen)
De meeste paarden zijn gewoon verkeerd belast en verkeerd belasten is net als bij mensen vragen om moeilijkheden.
Ik was onlangs op een wedstrijd en kon op een rechte lijn zien dat 9 van de 10 paarden hartstikke scheef liepen.

Zelf geloof ik er zeker in dat HKO wel degelijk bestaat, een ontsteking kan zich immers in elk gebied van het lichaam uiten al dan niet door verkeerd rijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-04 12:13

mijn merrie had hoefkatrolonsteking fase 3/4 ben bij Antoine gaan rijden..ging goed ze was niet kreupel meer voor 1,5 jaar..dat ging echt super totdat ze in 1x wel weer kreupel ging lopen,naar de dierenarts..wat denk je..de hoefkatrolonsteking was bijna helemaal weg ze had nu een 2tje!..alleen ze had artrose gekregen..en dat komt denk ik..omdat het een behoorlijke wever is..en omdat ze te lang{ze was al 10 toen ik haar kocht} scheef en op de voorhand gereden is...want het is/was een heel spectaculair paard..super veel souplesse en moeilijk te sluiten..dus heel makkelijk op de voorhand te rijden..dit is superzonde maar ik denk dat als ze jonger zou zijn geweest..ze nooit meer kreupel was geworden door de methode van Antoine..en ik denk als ieder paard zo zijn opleiding zou beginnen en het natuurlijk ook doorgezet wordt,dat hoefkatrolonsteking en problemen met de voorbenen een heel stuk minder zullen worden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:15

Mist schreef:
Met behulp van speciale rijmethode van Antoine is er absoluut een uitweg voor paarden met hoefkatrol

Die speciale rijmethodes zijn niets anders dan basisprincipes! die elke goede instrukteur behoort te kennen. .

Ik denk alleen dat er te weinig instructeurs zijn die hier op letten!
Met alle problemen van dien, er zullen best genoeg paarden zijn die op een foto niet super zijn, maar mits korrekt gereden geen of nauwelijks problemen ondervinden, net als andersom ook denk ik.
Dan is het voor mijn gevoel een kwestie van gezond verstand, hangt van het paard en de fotos af, kan natuurlijk per situatie verschillen,ik ben bijv.zeer voor homeopathie, maar toen bij mijn merrie met OCD de homeopaath beweerde dat dit op te lossen was zonder een operatie heb ik hem gevraagd of hij dacht dat ik in sprookjes geloofde, sorry als dat nogal cru overkomt, ik heb toen toch direkt voor een operatie gekozen,ik vind ook dat iedereen met zijn of haar paard dat moet doen wat je zelf het beste lijkt, ongeacht wat alle andere mensen ervan vinden, jij moet het naar je dier verantwoorden,niemand kent tenslotte zijn paard zo goed als jij zelf.

En als dat betekent er mee te stoppen, (als alle behandelingen geen verbetering brengen) het zij zo, voor mij gaat het welzijn en belang van het paard altijd voor, als een paard nog pijnvrij in de wei kan lopen, prima, dan blijven ze, maar ik ga niet egoistisch zijn omdat ik hem/haar niet missen kan, zoveel respect heeft dat dier bij mij ook verdiend!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:18

die van mij heeft ook hoefkatrol: waarschijnlijk aangeboren.
links voor fase 4 rechtsvoor fase 3.
ik kwam er van de zomer achter toen hij elke x kreupel werd.
we zijn naar de DA geweest voor een kreupelheids onderzoek.
na foto's bleek dat hij hoefkatrol heeft.
ik moest m 5 weken op rust zetten en kon dan weer met m gaan stappen, maar de arts heeft mij erop gewezen dat hij nooit meer in de sport kon.
dus ik had zoiets dan ga ik r helemaal niet meer op!

nu staat hij in wei als gezelschaps maatje en inmiddels loopt hij niet kreupel. terwijl t eerdt leek als of t erger werd toen ik m niet meer trainde!

ik heb ook na zitten denken over die training, maar ik denk ook die groeven zitten er en die krijg je niet weg met een training.

ik denk ook dat je t probleem niet verhelpt hoogstens uitsteld.

zenuw snede kon ook, maar dat vond ik nogal egoistisch.

en t gewricht met een nieuw medicijn inspuiten kon ook, maar de DA zei dat ze er toen 5 paarden mee had ingespoten en dat er maar een baad bij had en die had hoefkatrol in fase 2 aan een been.

de andere 4 paarden hebben r geen baad bij gehad! en ze rade het mij ook af daarom.

ik wil volgend jaar januarie bellen of er nu meer info over dat medicijn is, en als er nu meer paarden mee zijn geholpen wil ik t alsnog een kns geven al zou t alleen maar zijn dat t iets verlicht.

zolang Andoy nog goed eet en nog met plezier met zn maatjes speeld laat ik m niet inslapen, als hij geen plezier meer in t leven heeft dan laat ik zeker zijn leven beeindigen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 12:27

Vaak komt HKO door scheef zijn van paarden niet niet rechtgericht worden door ruiter. Dus dat betekent dat paard meer gewicht of op linkerkant of op rechterkant legt. Dat betekent om makkelijker te begrijpen, dat als je bij jezelf bijv 50 kg op linkerschouder en 100 kg op rechterschouder, als je hier hele tijd mee blijft lopen, krijg je gegarandeerd rugproblemen dat misschien uitstraalt naar je benen of wat dan ook. Dat is dus bij paard ook vaak het geval. Door rechtrichten leer je paard in balans te lopen en voorkom je vaak de blessures. Gewicht op achterhand te brengen. Maar goed. Je moet hiervoor wel juiste instructie hebben.
DA en klinieken kijken vaak naar gevolg van blessure, dus waar de pijn zit maar niet naar de oorzaak, dus waar het vandaan komt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:15

en er zijn een hoop scheve paarden..ik werk op een handel/exportstal en bij ons komen er alleen braaf gereden paarden..waarvan de meeste tussen de 4 en de 10...8 van de 10 paarden is scheef gereden..het gemiddelde niveau in de wedstrijdsport van de paarden die bij ons komen is M-Dressuur en L-springen...vaak gaan ze weg omdat de ruiter er niet verder meer mee komt...9 van de 10 keer komt dat uit de scheefheid voort want wij kunnen bijna altijd met ieder paard verder...zodra we hem rechtgericht hebben..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 17:07

sanne83 schreef:

grappig dat dit topic weer boven komt. Ik quote mezelf maar even. Met een kanteling van het hoefbeen bedoel ik dat de hielen zo hoog zijn dat het hoefbeen niet meer parallel loopt met de ondergrond. Een echte kanteling (als in: het hoefbeen laat los van de wand) is idd hoefbevangenheid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:43

Toen ik mijn paard met hoefkatrolonsteking ging trainen,toen pakte ik wel degelijk het probleem aan..na 3 kwart jaar was de onsteking weg en had het paard op de foto..een 2-tje terwijl ze 3kwart jaar daarvoor een 3/4 had...

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 01:02

Stel nou dat ik een paard met hoefkatrol ontsteking naar Antoine de Both breng. En stel dat zijn training werkt? Dan krijg ik een "genezen" paard terug, maar ja, en dan? Mijn rijstijl is daarmee nog niet veranderd, en als het door overbelasting komt en er meer gewicht op de achterhand moet komen en rechtrichten, maar dan moet ik dat toch eerst zelf kunnen doen. Anders komt het natuurlijk zo weer terug. En hoe zit het dan bij een kennis van mij? Zij heeft een fries van twee en een half, en 1 van 3. Allebei hoefkatrolontsteking. Maar hoe kunnen die nou overbelast zijn? De ene is nog niets mee gedaan, en de andere is een paar keer ingespannen. Dat lijkt mij toch niet overbelasten.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 01:15

Ik heb met trimmer uit Belgie gesproken (Raf) die krijgt weer paarden van A dB bij wie deze methode niet op lange termijn geholpen heeft. Rechtrichten is belanrijk en zou eigenlijk iedere ruiter moeten leren.

Maar als de hoefkatrol door de ingegroeide steunsels veroorzaakt wordt zou de rechtrichten alleen niet op lange termijn de aandoening wegnemen.
Een steile hoef en de hoge hielen is hier vaak de veroorzaker. Steunsels worden naar binnen gedrukt en kunnen onder de straal ingroeien. Deze uit te trimmen is een heel delicate zaak.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 10:05

Rowy schreef:
Stel nou dat ik een paard met hoefkatrol ontsteking naar Antoine de Both breng. En stel dat zijn training werkt? Dan krijg ik een "genezen" paard terug, maar ja, en dan? Mijn rijstijl is daarmee nog niet veranderd, en als het door overbelasting komt en er meer gewicht op de achterhand moet komen en rechtrichten, maar dan moet ik dat toch eerst zelf kunnen doen. Anders komt het natuurlijk zo weer terug. En hoe zit het dan bij een kennis van mij? Zij heeft een fries van twee en een half, en 1 van 3. Allebei hoefkatrolontsteking. Maar hoe kunnen die nou overbelast zijn? De ene is nog niets mee gedaan, en de andere is een paar keer ingespannen. Dat lijkt mij toch niet overbelasten.

Er word ook advies gegeven als paard goed is dat je zelf lessen kunt nemen. Staat genoeg gegevens op de site www.hoefkatrol.com

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:00

neem ook eens contact op met Maya de Hoog.
training en correctie van hoefkatrol paarden, en paarden met rugproblemen.
www.mayadehoog.nl voor meer info ! Lachen

enn verder ben ik het er mee eens dat de AdeB methode een basis is en nee jammer genoeg weten de meeste instructeurs / instructrices hier nog niet vanaf.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:08

Bets schreef:
Er word ook advies gegeven als paard goed is dat je zelf lessen kunt nemen. Staat genoeg gegevens op de site www.hoefkatrol.com

Ook zijn er nog andere adressen waar je terecht kunt. Lachen
Caroline de Lannoy heeft jaren met Antoine samen gewerkt en kent methode ontzettend goed, haar website is www.carolinedelannoy.com en ook Marijke de Jong is tijdje leerling van Antoine geweest zie ook haar website www.paardenbegrijpen.nl
Ik heb nog paar mensen voor je, die geen website hebben, stuur me dan maar pb dan geef ik wel telefoonnummers door.
Zij zijn echt de beste leerlingen van Antoine OK dan!
Laatst bijgewerkt door Bets op 16-12-04 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantharei7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:10

Elisa2 schreef:
Toen ik mijn paard met hoefkatrolonsteking ging trainen,toen pakte ik wel degelijk het probleem aan..na 3 kwart jaar was de onsteking weg en had het paard op de foto..een 2-tje terwijl ze 3kwart jaar daarvoor een 3/4 had...

Ik begrijp dit niet, bij mijn paard zijn echt duidelijk die onstekingen op de foto's te zien. Hoe gaan die dan weg, lijkt mij onmogelijk,want wat er zit zit er nou eenmaal.
Ik zou heel graag die foto's willen zien, want als dit waar is is er voor mijn paard blijkbaar ook nog hoop...

Corine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 19:27

mandy_b_s schreef:
neem ook eens contact op met Maya de Hoog.
training en correctie van hoefkatrol paarden, en paarden met rugproblemen.
www.mayadehoog.nl voor meer info ! Lachen

enn verder ben ik het er mee eens dat de AdeB methode een basis is en nee jammer genoeg weten de meeste instructeurs / instructrices hier nog niet vanaf.

Helaas is Maya de Hoog iemand, die de basis volgens Antoine NIET goed beheerst.
Iedereen die dit wil zien: pb me, en ik stuur je een kopie van een trainingsdvd van mijn paard, welke Maya niet goed gekregen heeft, en Antoine WEL!
Nogmaals, thank you Antoine