Het leed dat ruien heet...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 16:14

@SpecialLove: kan je nagaan hoe :o? ik me nu voel, ik moest ook n paar keer kijken voordat ik kon lezen wat er stond hoor. Kopie is nu niet bepaald duidelijk....

SpecialLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:16

hahaha ik ben dus gelukkig niet de enige die zich :? en :o? voelt

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 16:20

nee hoor, hier nog zo 1 :D O:)

SpecialLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:21

hahahaha gelukkig maar

Paint_Lover

Re: Het leed dat ruien heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 16:23

ik en medische termen... dat gaat gewoon niet hoor :P

Ach ja, we zullen het ermee moeten doen en er maar het beste van maken he....

SpecialLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:28

ja inderdaad, meer kunnen we ook niet doen hahahahaahha

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 18:50

zal ik het proberen uit te leggen voor de blondjes? (ben zlef ook blond hoor ;) )

het eerste rijtje getalletjes (dus het getalletje dat achter de naam staat wat getest is) is de waarde die het paard heeft. Dat wat er achter staat is de waarde die het zou moeten zijn.

Nou, de tekentjes zijn niet zo moeilijk. de < betekend dat het getal dat er voor staat kleiner moet zijn dan het getal wat er achter staat.
en als er 1 getallen staan met een streepje er tussen moet de waarde dus tussen die 2 getalletjes in liggen.

Ik hoop dat jullie dit bedoelde met wat jullie niet snapte, en jullie het nu wel snappen ;) Ben ik toch weer even nuttig geweest ;)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 09:35

@zij: Thanks voor de uitleg, zover was ik inmiddels ook gekomen (met behulp van de VA)

Wil wel nog even melden dat ik gisteravond blij verrast werd toen ik op stal kwam en haar deken afdeed... er zitten HAREN op haar lijfje, ze zijn nog klein en erg dun (kijkt dus nog steeds op de huid) maar heb nu goede hoop dat ze weer wat meer haar gaat krijgen (al zal t geen echte wintervacht gaan worden).

Dit is een link die ik in n ander topic kreeg, en over het onderstaande stukje tekst maakte ik me wel wat zorgen....

http://bouncesjourneyahorsealopecia.blogspot.com/

his blood work does however reveal a significant bacterial infection. The bacterial infection is displayed by his high percentage (72%) of segmented neutrophils and low percentage (23%) of lymphocytes.

For an autoimmune disease to present there must be, at the minimum, low percentage of segmented neutrophils and high percentage of lymphocytes;

Bij Chennai is het zo:

CubaLibre schreef:
Hier dan de bloeduitslag...

Albumine: 33 (30-41 g/L)
Alk. fosfatase: 203 (140-400 u/L)
Bilirubine: 21.0 (16.2-47.0 umol/L)
Ck (CPK): 282 (75-160 u/L)
ASAT (COT): 324 (< 240 u/L)
Gamma GT: 14 (8-23 u/L)
Kreatinine: 122 (106-168 umol/L)
LDH: 578 (<420 u/L)
Totaal eiwit: 65 (55-83 g/L)
Ureum: 5.2 (4.2-6.5 mmol/L)

Eiwit electrforeuse:
Albumine: 45 (49.5-61.1% )
Alfa 1: 3 (8.7-14.0% )
Alfa 2: 14
Beta: 22 (<22% )
Gamma: 16 (13.7-27.5% )

Haemaglobine: 6.9 (6.2-9.2 mmol/L)
Haematocriet: 0.33 (0.30-0.45 l/L)
Erythocriet: 8.3 (6.0-9.0 per pL)
Leucocyten: 7.2 (5.0-10.0 per pL)

Differentiatie:

Metamyclocyt: 0 (0-0% )
Staaf: 0 (0-5% )
Segment: 31 (45-70% )
Lymfocyten: 67 (20-45% )
Monocyten: 1 (2-4% )
Eosinofiele gr.: 1 (2-4% )
Basofiele gr.: 1 (0-1% )
overige cellen: 0 (< 2% )
Erythroblasten: 3 (0-0% )

Dus volgens mij is het bij Chennai net andersom en zou dus kunnen betekenen dat ze een auto imuum ziekte heeft??? Of snap ik iets verkeerd????

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 09:55

ik snap dat jij het inmiddels snapte, maar aangezien er een paar reacties waren van mensen die het niet snapte... mijn reactie was voor hun ;)

wat betreft autoimuuunziekte... je kan het je da vragen, maar ik dnek dat dat niet na 1 keer bloed prikken te zeggen is. het is maar een momentopname. Verder is dokter google gevaarlijk ;) Niet jezelf bang maken met alles wat je leest... Gewoon als je iets wilt weten de da bellen. Daar zijn die mensen voor. Ik heb bij mijn paard ook heel vaak vragen. En het kan me niet schelen of ze bij de da gek worden van mijn telefoontjes steeds, als ik een vraag heb bel ik gewoon en verwacht ik een antwoord :D Vaak kunnen ze het mij niet in 1 keer uitleggen en bellen z eme terug als ze overlegd hebben of iets nagezocht hebben. Zo weet ik wel steeds waar ik aan toe ben, en daar ben ik heel blij om.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 10:01

@zij: ik heb dus net (alweer, is al de 3e keer vanmorgen) contact opgenomen met mijn VA en die zij ook al dat dokter google gevaarlijk kan zijn omdat er erg vaak dingen neer worden gezet maar alleen hetgeen ze kwijt willen en aangezien er voor alopecia areata geen oorzaak-behandeling bekend is moet ik mn spreekwoordelijke boek gewoon sluiten en afwachten wat ze gaat doen. Vond ik n hele goede van mijn VA....

Hij vertelde ook dat t bij mensen terug te lijden is op stress maar ja, wij mensen kunnen praten en dat is iets dat dieren niet kunnen en dus kunnen ze niet hardmaken dat t bij dieren ook stress gerelateerd is...

Pfft, het is allemaal wat maar we wachten het gewoon af en over n weekje ofzo moet ik weer contact opnemen en dan komt hij langs om evt nog wat bloed af te tappen voor onderzoek en n huidbiopte.
Laatst bijgewerkt door Paint_Lover op 20-10-09 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:08

Idd gewoon goed naar je paard kijken, en als je iets ziet wat je niet vertrouwd gewoon da bellen. voor de rest afwachten... en geloof me: wachten kan lang duren als je iets verwacht ;)

succes, en houd je ons wel op de hoogte?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 10:42

@zij: ik houd jullie zeker op de hoogte... ga me nu maar eens omkleden en richting stal, kijken hoe het met mijn meisje is en een van mn 2 "probeer" paardjes rijden....

robert4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 01:43

robert4 schreef:
eventueel eens wassen met halamid-d als het schimmel is ben je er gelijk vanaf!

als een pony slecht uit zijn vacht komt dan eens flink ontwormen!
Maar neem aan dat je DA dit ook zal zeggen

ik bedoelde imaverol

gelukkig pb iemand mij!

dit dus niet gebruiken!(halamid-d)

was in de war met ontsmetten van dingen

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 02:17

het komt vaker voo rbij lichte paarden.. gewoon goed borstelen verder is het niks ernstigs:d.. volgende maand heeft ze gewoon weer haar.. wat je ook kunt doen is gewoon scheren.. bespaard veel jeuk en raar gezicht:D...

nou suc6 er mee:D

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 12:36

Even n update...

Met de haren gaat t rustigaan weer de goede kant op, in haar hals begint ze nu ook weer wat haren te krijgen en over dr hele lijf zitten nu ook gewoon weer haren. Je kan het vergelijken met een zomervacht want zo dun (mischien nog wel dunner zelfs) zijn ze wel. Ze heeft dus nu ook geen last meer van jeuk en toont happy...

Morgen moet ik de VA weer bellen en dan komt hij nog n keer langs om te kijken en dan gaan we dus verder zien wat er gaat gebeuren.

Enige dat me wel heel erg opvalt is dat de haren die ze terug heeft gekregen wel een heel stuk donkerder zijn (ze is dus vos maar nu lijkt ze meer op n koffievos).

Ik hou jullie op de hoogte!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:22

gelukkig dat het goed gaat !
en bedankt voor je up-date!
altijd fijn om te horen dat het goed gaat met een 'patient'!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 14:18

@Geerke: ik had beloofd om jullie op de hoogte te houden dus dan doe ik dat ook (ondanks dat ik t ondertussen lekker druk heb), maar met de 'patient' gaat t goed dus daar ben ik erg blij mee

@xvivianlover: Ze staat onder 2 dekens (1 dikke en 1 regendeken) dus maak me niet druk over de regen.
Wat ik me wel afvraag is waarom je over scheren begint... mijn merrie heeft haar volledige vacht afgeworpen en staat nu dus op stal met alleen een zomervacht, scheren is in mijn ogen dan ook geen optie want er valt niets te scheren....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:20

xvivianlover...scheren? word het arme dier nog kaler?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:30

[quote="CubaLibre"]
@xvivianlover: Ze staat onder 2 dekens (1 dikke en 1 regendeken) dus maak me niet druk over de regen.
quote]

Hou je zo niet juist de aanmaak van een goede vacht tegen?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 14:42

Nope, ze moet onder die dekens staan omdat ze anders kans heeft op n longontsteking.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 14:56

Mooi dat ze weer haar krijgt!! toppie.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:39

Hoe is het er nu mee?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 11:10

@Yvonnedv: Best goed, ze heeft nu een erg dun zomervachtje op haar gehele lijf staan, haar vacht is wel enorm donker van kleur maar goed, er staat in elk geval weer wat op.
Ze staat nu onder ruim 200 gram en ze doet het er goed mee...
We (ik en de staleigenaresse) houden haar goed in de gaten en met dit koude weer komt ze ook niet te lang buiten omdat ik niet wil dat ze ziek wordt. Zolang het zo gaat is het goed maar ik merkte afgelopen weekend wel dat ze weer aan het verharen is op haar lijf... even afwachten wat ze gaat doen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:03

en hoe gaat het nu?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 10:27

Eigenlijk gaat t uitstekend met haar, ze is wat aan het ruien geweest maar heeft geen haaruitval meer gehad.

Iets dat normaal is volgens de VA want als het goed is gaat ze hoogstwaarschijnlijk ook pas weer kaal worden bij de volgende rui periode (in het voorjaar dus). We gaan er nu maar op hopen dat ze over deze ziekte heen groeit en anders tja, dan word ze gewoon 2 per jaar kaal om vervolgens na n maand of 2 weer een volledig haardek op haar lijf te hebben staan.....