laten inslapen nu ze nog goed is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:14

Ik heb ook zo'n oudje gehad, rijden deed ik niet meer maar ik was er iedere dag in weer en wind.
Heb wel een gebaald dat ik niet meer zo veel kon rijden op mijn schatje, maar heb dat altijd opzij gezet. En ik ben blij dat ik dat heb gedaan.

Als je twijfelt zou ik het niet doen. Misschien leeft ze nog wel een paar jaar gelukkig en waarom zou je haar dat afnemen? Ik krijg ook het idee dat je het proces een beetje wilt versnellen omdat je een ander (jong) dier op het oog hebt. Niet gemeen bedoeld maar wel iets dat je voor jezelf helder moet hebben.

Nu mijn pony er niet meer is (hij was ziek) mis ik hem onzettend en wou ik nog iedere dag dat ik hem nog terug kon halen. Nu hij er niet meer is besef ik pas wat voor grote rol hij in mijn leven heeft gespeeld, ook al kon ik er ook niet meer mee rijden.

Achteraf op een weitje zou ik niet doen, dat voelt voor die pony als afdanken (en dat is het ook) en dan is ze dood nog beter af.

Zahlina

Voor Luckystory.

Zal mijn verhaal dan maar erger maken zodat je lekker over mij heen kan vallen en TS met rust kan laten.
Bij mij vertrekken paarden die niet meer geschikt zijn voor de sport alleen nog maar met de rendac.
Oudjes mogen bij mij oud worden tot op zekere hoogte, ze moeten gezond en met redelijk weinig inspanning het jaar rond kunnen leven.
Ik doe wel aanpassingen om het leven zo aangenaam mogelijk te maken voor ze.
Mijn jonge paarden die door een blessure niet meer de sport in kunnen laat ik op jonge leeftijd inslapen daar we niet de behoefte hebben om 30 jaar voor een "nutteloos" paard te zorgen en wil niet het risico lopen dat ze op de een of andere manier in de handel terecht komen.
De oudjes hebben hun leven al bij ons gedient en die gunnen we dan ook een goede oude dag tot op zekere hoogte.

siskeh

heel goed dat je hier zo over nadenkt TS!

als ik in jouw schoenen zou staan zou ik haar niet in laten slapen.
maar dat is omdat ik zelf niet wil dat een dier wordt ingeslapen als hij er nog niet echt aan toe is.
(en voor mijn gevoel is ze dat nog niet)
mocht er nu echt iets bij komen waarvan je zegt dat is de druppel, dan vind ik het wat anders..
maar ik zou mijn dieren niet in laten slapen om hun een "lijdensweg" te besparen..
ik vind pijn ook een hele moeilijke factor... pijn is niet iets wat meetbaar is.
het ene dier/mens zal met veel pijn nog vrolijk rondlopen, terwijl het andere het echt uit zou gillen van de pijn.

we hebben hier op de boerderij heel wat dieren in laten slapen(gelukkig nog geen paarden)
maar dit is meestal in acute gevallen(koliek, niet meer op kunnen staan e.d.), en daar vind ik het eigenlijk ook voor.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:19

Ik heb diep respect voor je TS! Ik reageer niet vaak in dit soort topics, maar ik vind dat er schandalig word gereageerd op jou vraag!

Jij gaat door het vuur voor je pony, je pony heeft iedere dag pijn (want ja bokkers: artrose betekend PIJN!!!), de pony zal ongetwijfeld gelukkig zijn dat jij zo goed voor hem zorgt, maar dit betekend niet dat hij een paardwaardig bestaan heeft. Ik heb een gedicht voor je, ik heb hem ooit ergens op internet gelezen en ik vind het erg toepasselijk. IK denk dat je je pony moet laten gaan. Heel veel sterkte in je besluit :(:)

Als ik straks oud ben, ziek en zwak ,
en pijn verjaagt de slaap .
als onrust neemt van mijn bezit .
Doe dan wat onvermijdelijk is
en laat me gaan .
De laatste goede daad.

Beslis voor mij en wees niet laf .
Past eigenliefde bij de vriendschap die ik gaf.
of uitstel tot het beter past bij een verloren strijd ?
ik ben niet bang tijdens die laatste gang,
jij loopt niet weg , jij kijkt me aan.
jij houd mij stevig vast en noemt me bij mijn naam.

vandaag voor het laatst groet ik je met mijn paardenstaart
wat jij liet doen deed jij voor mij ,
je hebt mij nog meer pijn bespaard ,
voor zinloos lijden mij bewaard .

een zwaar besluit , nee huil nu niet.
een wijs besluit dat werd geaard .
op een oud en uniek verbond.
jij bent mijn baas en ik jouw paard
Laatst bijgewerkt door Iorrr op 18-08-09 16:21, in het totaal 2 keer bewerkt

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 16:20

Wat Arnyek zegt klopt:ik heb, sinds ik haar heb, nooit op haar kunnen rijden. Om rijden gaat het ook niet.

Pepper heeft meerdere malen koliek gehad, nu al een goed jaar niet(godzijdank), maar ook toen vroeg de DA al wat ik wilde. Zonder te aarzelen wilde ik haar behandelen omdat ik wist dat het leven voor haar nog meer te bieden had. Maar nu..

Ik hoop ook ergens dat ze op een dag niet meer bij het hek staat als ik het erf opkom, dat ze in de wei ligt en ze niet meer bij ons is. Stom om daar op te hopen en ook gemakzuchtig, omdat ik de keuze dan niet hoef te maken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:20

Niemand kan de TS iets verwijten, lijkt mij. Ze is een hele verstandige eigenaar die alle opties overweegt, nog voor nood aan de man is. Iedere pony zou zich zo'n eigenaar wensen. En insinueren dat de TS haar pony wil laten afmaken om een jonger paard te kunnen kopen moeten zich helemaal schamen. Deze pony is 36! Dat is echt heel oud voor een paard. Als de TS niet om haar pony zou geven, had ze 'm toch al jaren geleden een spuitje gegeven.

Ik snap dus ook helemaal niets van mensen die hier zeggen dat je moet wachten tot je pony wel pijn heeft, om 'm dan pas af te maken. Waarom zou je een pony eerst pijn moeten laten lijden voor je 'm afmaakt. Als je van 'm houdt, wil je 'm dat toch besparen!

TS: Jij hebt deze pony al jaren, je weet echt zelf wel wanneer het genoeg is geweest. Als je iedere dag bij je paard gaat kijken, dan zie en voel je dat de tijd is gekomen. Ik vind het bewonderenswaardig dat je je pony pijn en ander lijden wil besparen.

Caira

Re: laten inslapen nu ze nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:24

Oh iorrr, dat gedicht geeft gewoon de essentie van dit verhaal weer, prachtig en o zo waar.

Germatje

Ik heb de helft van dit topic gelezen, de andere helft wil ik mij zelf besparen, wat zijn sommige mensen ontzettend gevoelloos en hard zeg!

@ Ts; ik vind het heel wijs dat je hier over nadenkt. ik vind het tegenover een paard altijd erg unfair dat ze maar in leven worden gehouden, elk kwaaltje wordt maar voor lief genomen en opgelapt want hij 'kijkt nog zo tierig'.
Meer mensen zouden hier eens goed over na moeten denken!

Ik denk dat je zelf het beste ziet hoe het gaat met je pony, ook al zegt de dierenarts dat het nog prima gaat, je ziet toch dat hij aftakeld en vooral de winter (en waarschijnlijk deze warmte) is het lastigste. Succes met je beslissing.

xJolijn

Iorrr schreef:
Ik heb diep respect voor je TS! Ik reageer niet vaak in dit soort topics, maar ik vind dat er schandalig word gereageerd op jou vraag!

Jij gaat door het vuur voor je pony, je pony heeft iedere dag pijn (want ja bokkers: artrose betekend PIJN!!!), de pony zal ongetwijfeld gelukkig zijn dat jij zo goed voor hem zorgt, maar dit betekend niet dat hij een paardwaardig bestaan heeft. Ik heb een gedicht voor je, ik heb hem ooit ergens op internet gelezen en ik vind het erg toepasselijk. IK denk dat je je pony moet laten gaan. Heel veel sterkte in je besluit :(:)

Als ik straks oud ben, ziek en zwak ,
en pijn verjaagt de slaap .
als onrust neemt van mijn bezit .
Doe dan wat onvermijdelijk is
en laat me gaan .
De laatste goede daad.

Beslis voor mij en wees niet laf .
Past eigenliefde bij de vriendschap die ik gaf.
of uitstel tot het beter past bij een verloren strijd ?
ik ben niet bang tijdens die laatste gang,
jij loopt niet weg , jij kijkt me aan.
jij houd mij stevig vast en noemt me bij mijn naam.

vandaag voor het laatst groet ik je met mijn paardenstaart
wat jij liet doen deed jij voor mij ,
je hebt mij nog meer pijn bespaard ,
voor zinloos lijden mij bewaard .

een zwaar besluit , nee huil nu niet.
een wijs besluit dat werd geaard .
op een oud en uniek verbond.
jij bent mijn baas en ik jouw paard

ik heb gejank net bij dat gedicht! vriend kwam even kijken of het wel goed ging...

mooi zeg! precies zoals ik denk dat een paard denkt!
(beetje rare zin maar oke)

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:26

Iorrr schreef:

Nou mij stuit het ook een beetje tegen de borst dat de pony nu misschien plaats moet gaan maken voor een jong rijpaard. :o
Zo lees ik iig de tekst.
36 is inderdaad oud, maar misschien gaat ze nog wel een paar jaar mee!
Omdat TS aangeeft dat de pony nog vrij goed is, en ik het idee heb dat ze twijfelt, zou ik haar adviseren om er nog even mee te wachten. Misschien gaat die pony nog een mooie nazomer tegemoet en in de winter kun je dan altijd nog opnieuw beslissen. :)

Iorrr

Ja het gedicht is IMO hoe een paard denkt... Als je dit leest is de beslissing niet zo moelijk meer denk ik.

xJolijn

muiszje schreef:
Wat Arnyek zegt klopt:ik heb, sinds ik haar heb, nooit op haar kunnen rijden. Om rijden gaat het ook niet.

Pepper heeft meerdere malen koliek gehad, nu al een goed jaar niet(godzijdank), maar ook toen vroeg de DA al wat ik wilde. Zonder te aarzelen wilde ik haar behandelen omdat ik wist dat het leven voor haar nog meer te bieden had. Maar nu..

Ik hoop ook ergens dat ze op een dag niet meer bij het hek staat als ik het erf opkom, dat ze in de wei ligt en ze niet meer bij ons is. Stom om daar op te hopen en ook gemakzuchtig, omdat ik de keuze dan niet hoef te maken.

dit hoop ik ook voor je! dan is ze in haar slaap overleden, lijkt mij de mooiste dood die een paard zich
kan wensen!lekker rustig, hij ging rustig slapen en wist nog van niets, in zn eigen, vertrouwde omgeving :(:)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:27

Zahlina schreef:
Voor Luckystory.

Zal mijn verhaal dan maar erger maken zodat je lekker over mij heen kan vallen en TS met rust kan laten.
Bij mij vertrekken paarden die niet meer geschikt zijn voor de sport alleen nog maar met de rendac.
Oudjes mogen bij mij oud worden tot op zekere hoogte, ze moeten gezond en met redelijk weinig inspanning het jaar rond kunnen leven.
Mijn jonge paarden die door een blessure niet meer de sport in kunnen laat ik op jonge leeftijd inslapen daar we niet de behoefte hebben om 30 jaar voor een "nutteloos" paard te zorgen en wil niet het risico lopen dat ze op de een of andere manier in de handel terecht komen.
De oudjes hebben hun leven al bij ons gedient en die gunnen we dan ook een goede oude dag tot op zekere hoogte.

Sorry dan, maar voor jouw verhaal heb ik dan meer respect dan dat van de TS. Om de simpele reden dat jij zegt waar het op staat.
Jij hebt geen zin in een nutteloos paard en de extra zorg wil je maar dragen tot op een bepaalde hoogte.

Maar de openingspost van de TS, hypocriet vind ik het.
Ze schrijft letterlijk dat haar pony nog topfit is en in haar vraag zegt ze expliciet dat de pony 'nog goed' is. Verder is het blijkbaar allemaal heel emotioneel maar moet de pony wel plaats ruimen voor een ander jong paard?
3 pagina's later als er commentaar op komt is de pony plots niet zo 'topfit' meer.
Tja, wie loop je dan wat wijs te maken?
Inslapen als preventie, het is maar wat je jezelf wijsmaakt zeker?

Caira

willen jullie nou potverdikkeme eens lezen voordat je post?

Iorrr

Iessie schreef:
Iorrr schreef:

Nou mij stuit het ook een beetje tegen de borst dat de pony nu misschien plaats moet gaan maken voor een jong rijpaard. :o
Zo lees ik iig de tekst.
Omdat TS aangeeft dat de pony nog vrij goed is, en ik het idee heb dat ze twijfelt, zou ik haar adviseren om er nog even mee te wachten. Misschien gaat die pony nog een mooie nazomer tegemoet en in de winter kun je dan altijd nog opnieuw beslissen. :)

Het heeft niets te maken met het andere paard. Ts had dit misschien helemaal niet moeten noemen, want jullie lezen alleen wat jullie willen lezen! Dit paard heeft geen waardig bestaan meer!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:28

Iessie schreef:
Iorrr schreef:

Zo lees ik iig de tekst.

Niet speciaal naar jou Iessie, want ik lees het hier meer, maar waarom wachten tot je zeker weet dat je pony pijn heeft. Je ziet het nu al aankomen dat 'ie (meer) pijn gaat krijgen, artrose, ouderdom. Waarom zou je dan wachten tot 'ie echt pijn heeft ipv hem dat te besparen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:28

Luckystory schreef:
Zahlina schreef:
Voor Luckystory.

Sorry dan, maar voor jouw verhaal heb ik dan meer respect dan dat van de TS. Om de simpele reden dat jij zegt waar het op staat.
Jij hebt geen zin in een nutteloos paard en de extra zorg wil je maar dragen tot op een bepaalde hoogte.

Maar de openingspost van de TS, hypocriet vind ik het.
Ze schrijft letterlijk dat haar pony nog topfit is en in haar vraag zegt ze expliciet dat de pony 'nog goed' is. Verder is het blijkbaar allemaal heel emotioneel maar moet de pony wel plaats ruimen voor een ander jong paard?
3 pagina's later als er commentaar op komt is de pony plots niet zo 'topfit' meer.
Tja, wie loop je dan wat wijs te maken?
Inslapen als preventie, het is maar wat je jezelf wijsmaakt zeker?

Heb je mijn woorden gelezen? Nee zeker? Want iemand de grond intrappen is gemakkelijker dan voor jezelf erkennen dat je een fout hebt gemaakt....

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:30

Caira schreef:
willen jullie nou potverdikkeme eens lezen voordat je post?

Misschien moet jij dan eens lezen?
Ik schrijf niks wat de TS niet LETTERLIJK zelf heeft geschreven.

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:31

Ook mijn oude merrie had forse artrose (23 jaar) en als anderen haar zagen zeiden ze altijd, ook de DA, jee wat ziet zij er prachtig uit, ze lijkt hooguit 10, lekker rond gevuld etc. Maar als ik aan kwam rijden met de auto en haar in de wei zag staan kreeg ik tranen in mijn ogen; 1 voorbeentje altijd ver naar voren en een neusgat lichtjes omhoog getrokken van de pijn. Anderen zagen dat niet, die zagen alleen maar een rond gevuld glanzend paard. Als ik dan in de wei kwam kreunde ze heel zachtjes, ondanks dat haar ogen bleven fonkelen en haar oortjes alert de omgeving af bleven afstruinen. Dat zachtjes kreunen ging voor mij door merg en been, zo wilde ik haar niet in leven laten. Voor het oog een gezond paard, maar als eigenaar (en gelukkig de stalhouder ook) zagen wij dat zij alleen bij mensen die zij vertrouwde aangaf dat het eigenlijk wel genoeg was, ze had pijn en gaf dit heel subtiel aan. Het viel ons beiden ook op dat zij in de wei, ook 's nachts niet, nooit meer ging liggen en de weide maatjes een beetje uit de weg ging. Drie maanden ben ik bezig geweest om de laatste beslissing te nemen, veel overleg met DA, bespreken hoe het gedaan zou worden en wat voor haar, de merrie, het beste was. Deze maanden vergde veel energie maar ik heb er nooit spijt van gehad. Mijn DA zei ook telkens "voor het oog een glanzend gezond paard, maar ik kan niet in het koppie van het dier kijken, jij kent haar dus jouw beslissing is de juiste". Deze DA heeft mij heel erg gesteund in het nemen van de beslissing en reken maar dat deze niet lichtzinnig genomen is. De uiteindelijke beslissing heb ik genomen omdat ik het onverantwoord vond om haar in de winter, als ze weer 's nachts op stal moest, een keer niet meer overeind zou komen. Dit wilde ik haar besparen. Daarbij gaf ze zelf aan met minimale signalen dat ze pijn had en omdat wij mensen deze beslissing kunnen nemen wilde ik haar verder lijden besparen. Ik zou er niet voor kiezen om mijn merrie 's morgens in de stal te vinden terwijl ze niet meer omhoog kan komen vanwege haar artrose en dan alsnog een DA erbij moet halen voor het afscheid.

Ik heb niet alle reacties in het topic gelezen omdat ik me erger aan sommige uitspraken.

TS laat je leiden door je eigen gevoel. Als jij het niet meer verantwoord vind en ondanks gezond uiterlijk vind dat je merrie een waardig afscheid moet krijgen neem dan je eigen beslissing. Jij kent haar het beste en hebt, ondanks de beslissing tot afscheid en de overstap naar een nieuw paard, het beste met haar voor. Neem de tijd voor deze beslissing, zoek uit op welke manier het het beste kan gebeuren en welke manier voor jou goed voelt. Als jij haar in haar laatste moment volledig kan begeleiden kun je haar een waardig afscheid geven, en dat kan alleen maar als je volledig achter de beslissing staat en niet twijfelt of je wel de goede keuze hebt gemaakt!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 16:32

Het heeft inderdaad in zekere zin niets te maken met het andere paard. Het andere paard heeft me WEL aan het denken gezet.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:33

Ik moet zeggen respect voor TS. Ik weet ook niet wat ik zou vooral niet omdat ik net als jij zou hopen dat ik op een dag de wei in zou lopen en mn paard er gewoon niet meer is. Dat ik dan niet de beslissing zou hoeven nemen. Maar 'helaas' is dat 9 van 10x niet het geval en moeten wij beslissen voor het dier.

36 is gewoon echt oud. En niemand kan die beslissing voor je nemen. Maar het feit dat je er zo bewust mee bezig bent is uit liefde voor je paard. Dat lijkt me duidelijk. Dus trek je niet teveel aan van onredelijk/onbeschofte reacties. Veel mensen mogen hopen dat hun paard zo oud wordt.

Ik heb het gezien bij een ander oud paardje, 35. Op het laatst was het elk jaar wonder dat ze de winter weer uit kwam. En ook die eigenaar stond elk najaar in dilemma. Uiteindelijk in laten slapen omdat het paard de winter echt niet meer trok. De eigenaar had spijt dat hij niet eerder die beslissing genomen had. Want dan was ook paardenleed bespaard gebleven. Maar die beslissing is zo ontzettend moeilijk.

Sterkte!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:33

Het is totaal off-topic, maar Luckystory, wordt je niet naar van jezelf als je je eigen posts leest? Ik heb vorig jaar een aantal maanden aan het sterfbed van een familielid gezeten. Ik vond het geen pretje om te moeten toekijken hoe iemand zo moest lijden, weken achter elkaar. Ik kan me niet voorstellen dat je iemand zelfs maar een halve dag in die toestand wilt zien louter "omdat het bij het leven hoort" :? Het duurde bij ons wat langer dan een week, maar ik kan er nog steeds slecht van slapen, heb jij daar nooit last van?

On-topic: TS geeft in de openingspost al aan dat ze al een aantal jaren elk jaar weer over een grens heen gaat, dat vind ik al behoorlijk veelzeggend. Maar misschien kan ik me er makkelijker in verplaatsen omdat ik al eens een oude paarden waar ik gek mee was heb zien aftakelen, en de beslissing heb moeten nemen.
Als bij mij een jong sportpaard weggaat omdat ze op 2,5 jarige leeftijd al vol zit met artrose en andere ellende, dan maakt die ook plaats voor een ander rijpaard. Ik zie geen verschil met de situatie van TS. Paarden zijn nou eenmaal geen cavia's in het onderhoud...

muiszje schreef:
Het heeft inderdaad in zekere zin niets te maken met het andere paard. Het andere paard heeft me WEL aan het denken gezet.

Ik kan me goed voorstellen dat zo'n beslissing je ook aan het denken zet over een andere beslissing. Wat ze hier ook mogen vinden, is niks raars aan dat je zo denkt. Het is te prijzen dat je er tenminste over nadenkt.
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 18-08-09 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:34

willen jullie nou ophouden met die onzindingen!
hier heb de TS niets aan, dus reageer dan ook niet! ze vraagt om jullie mening, iemands mening moet worden gerespecteerd, als dat niet is wat jij denkt, dat het niet jouw mening is, kraak het dan niet af, want de TS vraagt om meningen, of het in onze ogen nog een paardwaardig bestaan is!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:37

Tsjah moeilijk...
Toch zou ik als ik de TS was wachten en de winter ingaan en kijken wat de tijd zal brengen...

En wel hierom:
Citaat:
Nu is het zo dat ik heel erg aan het strijden ben met het gevoel: je laat je oude pony toch niet gaan omdat je zó graag een rijpaard wilt hebben.. Maar aan de andere kant denk ik: mijn pony is nu nog goed, waarom wachten totdat het echt een slepende oude dag wordt en waarom nu niet stoppen?

Ik heb er álles maar álles voor over om mijn paard terug te krijgen die er echt slecht aan toe was en ik in 2 dagen moést beslissen hem te laten gaan.

Daarom zei ik; vergeet dat andere paard even, kijk vandaag naar je pony en vraag jezelf af of ze echt zo slecht is dat ze moét gaan.....
Ik denk dat als je wacht er straks vanzelf een moment komt dat je naar je pony kijkt en denkt heej de twinkel in der ogen is weg.. het is tijd...

Ik heb mijn eigen paard in 2006 bij de dood weggehaald omdat ik nog wilskracht zag en wilde hem een kans geven..
Uiteindelijk kwam ie er bovenop en moest ik hem in 2008 alsnog laten gaan om een andere reden (zie profiel evt.)

Bedoel niks aanvallends, wil je alleen het advies geven der nog een mooie nazomer te geven en het aan te kijken.
Het moment komt vanzelf en is erg genoeg...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:38

zie mijn onderschrift............. en als ik geen zin meer heb om te betalen voor hem, dan gaat hij mooi dood.............