Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Iorrr schreef:Ik heb diep respect voor je TS! Ik reageer niet vaak in dit soort topics, maar ik vind dat er schandalig word gereageerd op jou vraag!
Jij gaat door het vuur voor je pony, je pony heeft iedere dag pijn (want ja bokkers: artrose betekend PIJN!!!), de pony zal ongetwijfeld gelukkig zijn dat jij zo goed voor hem zorgt, maar dit betekend niet dat hij een paardwaardig bestaan heeft. Ik heb een gedicht voor je, ik heb hem ooit ergens op internet gelezen en ik vind het erg toepasselijk. IK denk dat je je pony moet laten gaan. Heel veel sterkte in je besluit![]()
Als ik straks oud ben, ziek en zwak ,
en pijn verjaagt de slaap .
als onrust neemt van mijn bezit .
Doe dan wat onvermijdelijk is
en laat me gaan .
De laatste goede daad.
Beslis voor mij en wees niet laf .
Past eigenliefde bij de vriendschap die ik gaf.
of uitstel tot het beter past bij een verloren strijd ?
ik ben niet bang tijdens die laatste gang,
jij loopt niet weg , jij kijkt me aan.
jij houd mij stevig vast en noemt me bij mijn naam.
vandaag voor het laatst groet ik je met mijn paardenstaart
wat jij liet doen deed jij voor mij ,
je hebt mij nog meer pijn bespaard ,
voor zinloos lijden mij bewaard .
een zwaar besluit , nee huil nu niet.
een wijs besluit dat werd geaard .
op een oud en uniek verbond.
jij bent mijn baas en ik jouw paard
Iorrr schreef:Ik heb diep respect voor je TS! Ik reageer niet vaak in dit soort topics, maar ik vind dat er schandalig word gereageerd op jou vraag!
muiszje schreef:Wat Arnyek zegt klopt:ik heb, sinds ik haar heb, nooit op haar kunnen rijden. Om rijden gaat het ook niet.
Pepper heeft meerdere malen koliek gehad, nu al een goed jaar niet(godzijdank), maar ook toen vroeg de DA al wat ik wilde. Zonder te aarzelen wilde ik haar behandelen omdat ik wist dat het leven voor haar nog meer te bieden had. Maar nu..
Ik hoop ook ergens dat ze op een dag niet meer bij het hek staat als ik het erf opkom, dat ze in de wei ligt en ze niet meer bij ons is. Stom om daar op te hopen en ook gemakzuchtig, omdat ik de keuze dan niet hoef te maken.
Zahlina schreef:Voor Luckystory.
Zal mijn verhaal dan maar erger maken zodat je lekker over mij heen kan vallen en TS met rust kan laten.
Bij mij vertrekken paarden die niet meer geschikt zijn voor de sport alleen nog maar met de rendac.
Oudjes mogen bij mij oud worden tot op zekere hoogte, ze moeten gezond en met redelijk weinig inspanning het jaar rond kunnen leven.
Ik doe wel aanpassingen om het leven zo aangenaam mogelijk te maken voor ze.
Mijn jonge paarden die door een blessure niet meer de sport in kunnen laat ik op jonge leeftijd inslapen daar we niet de behoefte hebben om 30 jaar voor een "nutteloos" paard te zorgen en wil niet het risico lopen dat ze op de een of andere manier in de handel terecht komen.
De oudjes hebben hun leven al bij ons gedient en die gunnen we dan ook een goede oude dag tot op zekere hoogte.
Iessie schreef:Iorrr schreef:Ik heb diep respect voor je TS! Ik reageer niet vaak in dit soort topics, maar ik vind dat er schandalig word gereageerd op jou vraag!
Nou mij stuit het ook een beetje tegen de borst dat de pony nu misschien plaats moet gaan maken voor een jong rijpaard.
Zo lees ik iig de tekst.
36 is inderdaad oud, maar misschien gaat ze nog wel een paar jaar mee!
Omdat TS aangeeft dat de pony nog vrij goed is, en ik het idee heb dat ze twijfelt, zou ik haar adviseren om er nog even mee te wachten. Misschien gaat die pony nog een mooie nazomer tegemoet en in de winter kun je dan altijd nog opnieuw beslissen.
Iessie schreef:Iorrr schreef:Ik heb diep respect voor je TS! Ik reageer niet vaak in dit soort topics, maar ik vind dat er schandalig word gereageerd op jou vraag!
Nou mij stuit het ook een beetje tegen de borst dat de pony nu misschien plaats moet gaan maken voor een jong rijpaard.
Zo lees ik iig de tekst.
36 is inderdaad oud, maar misschien gaat ze nog wel een paar jaar mee!
Omdat TS aangeeft dat de pony nog vrij goed is, en ik het idee heb dat ze twijfelt, zou ik haar adviseren om er nog even mee te wachten. Misschien gaat die pony nog een mooie nazomer tegemoet en in de winter kun je dan altijd nog opnieuw beslissen.
Luckystory schreef:Zahlina schreef:Voor Luckystory.
Zal mijn verhaal dan maar erger maken zodat je lekker over mij heen kan vallen en TS met rust kan laten.
Bij mij vertrekken paarden die niet meer geschikt zijn voor de sport alleen nog maar met de rendac.
Oudjes mogen bij mij oud worden tot op zekere hoogte, ze moeten gezond en met redelijk weinig inspanning het jaar rond kunnen leven.
Ik doe wel aanpassingen om het leven zo aangenaam mogelijk te maken voor ze.
Mijn jonge paarden die door een blessure niet meer de sport in kunnen laat ik op jonge leeftijd inslapen daar we niet de behoefte hebben om 30 jaar voor een "nutteloos" paard te zorgen en wil niet het risico lopen dat ze op de een of andere manier in de handel terecht komen.
De oudjes hebben hun leven al bij ons gedient en die gunnen we dan ook een goede oude dag tot op zekere hoogte.
Sorry dan, maar voor jouw verhaal heb ik dan meer respect dan dat van de TS. Om de simpele reden dat jij zegt waar het op staat.
Jij hebt geen zin in een nutteloos paard en de extra zorg wil je maar dragen tot op een bepaalde hoogte.
Maar de openingspost van de TS, hypocriet vind ik het.
Ze schrijft letterlijk dat haar pony nog topfit is en in haar vraag zegt ze expliciet dat de pony 'nog goed' is. Verder is het blijkbaar allemaal heel emotioneel maar moet de pony wel plaats ruimen voor een ander jong paard?
3 pagina's later als er commentaar op komt is de pony plots niet zo 'topfit' meer.
Tja, wie loop je dan wat wijs te maken?
Inslapen als preventie, het is maar wat je jezelf wijsmaakt zeker?
muiszje schreef:Het heeft inderdaad in zekere zin niets te maken met het andere paard. Het andere paard heeft me WEL aan het denken gezet.
Citaat:Nu is het zo dat ik heel erg aan het strijden ben met het gevoel: je laat je oude pony toch niet gaan omdat je zó graag een rijpaard wilt hebben.. Maar aan de andere kant denk ik: mijn pony is nu nog goed, waarom wachten totdat het echt een slepende oude dag wordt en waarom nu niet stoppen?