Dramatische buitenrit: paard en schoonzus gehecht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

waterlelie48

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:13

Ik wilde ook nog even reageren...wat ik heb bereikt met het zilverwater is echt verbluffend!! De wond die op het been zat is bijna geheel weg nu GEEN wildvlees...Ik ben nu bezig met de Mesitran...wat dus ook echt super werkt.
Je hebt weinig nodig want door de warmte van het lijf smeert het bijna vanzelf uit.
Ik spoel nu nog maar 1 x per dag want hoe meer je spoelt hoe meer je bezig bent met het beginnende granulatieweefsel weg te spoelen.
Ik heb ook op mijn topic weer nieuwe fotos geplaatst...het gaat echt supersnel allemaal...en gelukkig heel voorspoedig.
Heel veel sterkte!!!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 07:52

Gisteren om 18 uur met het schoonspoelen van de wond, zag ik dat de onderste hechting los was (uitgescheurd).
Ik heb gezien dat na de vorige spoelbeurt Cheyen zich heeft willen rollen, maar weer omhoog sprong toen ze door haar knieeen ging. Waarschijnlijk is het toen gebeurd.
Ik heb Chey na de spoelbeurt van 18 uur weer losgelaten de wei op. Om ca. 19 uur begon het opeens te onweren en regenen. We zaten buiten op ons overdekt terras naar de paarden te kijken, toen ik zag dat Chey van een donderslag schrok en omsprong. Toen ben ik de paarden maar weer vlug van de wei gaan halen.....helaas te laat: 2e hechting van onderen was ook uitgescheurd.
Ze staan dus nu nog op stal. De DA praktijk is nog niet open, dus zit ik 9 uur af te wachten. Ik hoop dat ze vlug kunnen komen. Op zich ziet de wond er nog goed uit, er komt steeds minder pus uit de wond. Alleen het onderste stuk staat nu (uiteraard) weer wat meer open. Hierdoor staat er waarschijnlijk ook meer druk op de 3e hechting van onderen. Ik wil niet dat die ook nog uitscheurt.

Mijn schoonzus heeft nog veel pijn aan haar arm. Haar onderarm is helemaal opgezwollen, het vel staat er strak omheen. Met kussen onder haar arm moet ze proberen te slapen. De arm moet nl. hoog worden gehouden. Ze kan niet zonder pijnstillers. Wat een ellende allemaal ;(

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 08:41

Isabonny schreef:
.
risky schreef:
ik las dat je de wond met een spons schoonmaakte,

je kunt beter iedere keer met een schoon washandje de wond reinigen want een spons is verre van hygienisch schoon, het duurt lang voordat de spons geheel opgedroogd is en in zo'n lekkere vochtige ruimte doen bacterien het heel goed.

verder heel veel sterkte met het paard en je schoonzus

Het was een nieuw sponsje ;) . Ik heb ook alleen onder de wond geveegd en niet erop.
Normaal gesproken gooi ik vieze sponsjes ook altijd in de wasmachine of vaatwasser en dan zijn ze weer schoon. Doe ik ook met de afwaskwast trouwens...in de vaatwasser dan wel, niet in de wasmachine :P

Als je ze niet op 90 graden wast dan blijven de bacterieen overleven, zou daar echt mee oppassen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 08:42

jodi schreef:
Ik smeer altijd overal groene klei op.Werkt erg genezend en beschermd goed tegen vliegen.

Op een wond is dat niet aan te raden. Je beschadigd de nieuwe nog niet zichtbare wondrandjes bij het schoonmaken van de wond aangezien de klei hard opdroogt. Klei is goed voor zwellingen enz. maar werken de wondheling tegen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 10:46

Hier nieuwe foto's van vandaag.

De 2 hechtingen beneden zijn dus los/ uitgescheurd. Ik vond ook dat het vel steeds meer op spanning leek te staan. Toen het net gehecht was, toen lagen de lappen nog netjes tegen alkaar aan. Maar de openingen tussen de hechtingen werden steeds groter. Eigenlijk alsof de huid van binnenuit aan het herstellen was en de 2 lappen daardoor uit elkaar was aan het trekken.

Afbeelding

De knieen zien er al wat beter uit.
Zit al wat zwarte korst op.

Afbeelding

Rechterknie
Afbeelding

Linkerknie, die is ook zo dik niet meer.
Afbeelding

Isabonny

Re: Dramatische buitenrit: paard en schoonzus gehecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 12:03

Dierenarts is net geweest. Hij heeft er niks aan gedaan.
Hij had het wel verwacht dat dit zou gebeuren. Er staat nl. veel spanning op deze plek.
Maar het was geen probleem. De wond was al meer als de helft kleiner dan toen hij hem gehecht heeft. Vanaf nu moet het vanzelf dicht gaan groeien.
Hechtingen moesten nu nog minimaal 2 weken erin blijven zitten. Maar als er nog meer hechtingen uit zouden scheuren was dit geen probleem. Een heel deel van het onderliggende vel heeft toch al samengehecht met de huid.

Ik heb hem gevraagd naar het vormen van wild vlees door Acederm en hij zei dat hij het middel al 20 jaar gebruikte en het nog niet gezien had. Hij gebruikte het zelfs voor eigen gebruik en als zijn kinderen eens met een schaafwond aankwamen.
Er leiden volgens hem vele wegen naar Rome. Andere mensen zweren bij andere middelen. Maar volgens hem was Acederm gewoon een goed product. Aangezien ik nog 1,5 bus heb staan, maken we die dan ook maar op. En daarna zien we wel weer. Schoonzus zou nog bij de apotheek gaan vragen naar Zilverwaterspray. Was volgens de DA ook een goed antibioticum.
Maar aangezien dat de wond in droge warme tijden uitdroogt, houden we de Acederm achter de hand, omdat die wat vettiger is.

De knieen zagen er ook volgens hem een stuk beter uit. Ik moest gaan minderen met spoelen. De knieen alleen als ik zag dat ze vies waren en de wond nog maar een paar minuten om de pus weg te spoelen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:50

Zijn ook alleen ervaringen die we hier melden. Heb helaas wel vele malen de gevolgen van acederm ervaren. Reden genoeg om het niet te gebruiken. Wildvlees vorming wil je absoluut niet, dat laat de wond onnodig lang los.

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:04

Mijn oude pony had vroeger een mega grote en diepe wond opgelopen. Had toen van iemand ouderwetse bruine trekzalf gekregen, zou niet weten of ze dat nu nog verkopen?!?!? Ontsmet en helpt de wond beter en mooier te genezen. Dat hielp echt super goed! Heb je inmiddels al wat gevonden tegen de vliegen? Heel veel succes verder en beterschap.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:08

Oh, die bruin/zwarte trekzalf, die kan ik me nog herinneren ja. Maar die heb ik nooit meer ergens gezien. De tegenwoordige trekzalf mag je niet op een beschadigde huid aanbrengen. En dit is een behoorlijk beschadigde huid. Vroeger werd het veel gebruikt op steenpuisten, omdat het idd de rotzooi eruit trekt.

Ik gebruik gewoon Veerust tegen de vliegen. Ik dek de wonden even af en spray er (met voldoende afstand) even langs.
Mijn schoonzus gebruikt de proefflesjes Zimpply, die we allebei hadden aangevraagd. Aangezien de flesjes niet goed sprayen schud ze er wat van op haar hand en smeert het rond de wonden uit.
Ik moet zeggen dat ik weinig vliegen op de paarden heb gezien, maar ja, na elke spoelbeurt werden ze ook weer met Veerust ingespoten, en dat was om de 2-3 uur.

De derde hechting van onderen is er nu trouwens ook uit. Ik had het al verwacht. Het zag er ook uit alsof er veel spanning op stond.

De man van de hond wilde langs zijn DA gaan en Groene Leem voor ons gaan halen (wat is hij toch lief he!) Ze hadden zelf hele goede resultaten ermee gezien bij hun hond.
Ik heb het vroeger bij mijn Ijslander gebruikt op de plekken waar hij zich openschurrde van de eczeem.
Ik weet niet meer of het echt zo snel genas, maar het sloot de wondjes wel goed af.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:32

Wilawander schreef:
jodi schreef:
Ik smeer altijd overal groene klei op.Werkt erg genezend en beschermd goed tegen vliegen.

Op een wond is dat niet aan te raden. Je beschadigd de nieuwe nog niet zichtbare wondrandjes bij het schoonmaken van de wond aangezien de klei hard opdroogt. Klei is goed voor zwellingen enz. maar werken de wondheling tegen.

Je moet wel even de tijd nemen als je het eraf wilt hebben.Gewoon laten weken en niet de borstel erbij pakken.Wat er niet af wil,gewoon laten zitten.
Wat ik ook wel doe is afwisselen met vette uierzalf.Overdag klei,s'nachts zalf tegen uitdrogen.Goede uierzalf is ook desinfecterend en vliegwerend.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 07:51

Isabonny schreef:
Dierenarts is net geweest. Hij heeft er niks aan gedaan.
Hij had het wel verwacht dat dit zou gebeuren. Er staat nl. veel spanning op deze plek.
Maar het was geen probleem. De wond was al meer als de helft kleiner dan toen hij hem gehecht heeft. Vanaf nu moet het vanzelf dicht gaan groeien.
Hechtingen moesten nu nog minimaal 2 weken erin blijven zitten. Maar als er nog meer hechtingen uit zouden scheuren was dit geen probleem. Een heel deel van het onderliggende vel heeft toch al samengehecht met de huid.

Ik heb hem gevraagd naar het vormen van wild vlees door Acederm en hij zei dat hij het middel al 20 jaar gebruikte en het nog niet gezien had. Hij gebruikte het zelfs voor eigen gebruik en als zijn kinderen eens met een schaafwond aankwamen.
Er leiden volgens hem vele wegen naar Rome. Andere mensen zweren bij andere middelen. Maar volgens hem was Acederm gewoon een goed product. Aangezien ik nog 1,5 bus heb staan, maken we die dan ook maar op. En daarna zien we wel weer. Schoonzus zou nog bij de apotheek gaan vragen naar Zilverwaterspray. Was volgens de DA ook een goed antibioticum.
Maar aangezien dat de wond in droge warme tijden uitdroogt, houden we de Acederm achter de hand, omdat die wat vettiger is.

De knieen zagen er ook volgens hem een stuk beter uit. Ik moest gaan minderen met spoelen. De knieen alleen als ik zag dat ze vies waren en de wond nog maar een paar minuten om de pus weg te spoelen.

Ik heb me gisteren even geabonneerd op je topic omdat ik de foto´s niet kon zien op mijn werk. Ziet er pijnlijk uit voor dit paard. Ik heb niet alle berichten van iedereen doorgelezen maar maak uit bovenstaand berichtje op dat je eigenlijk nog op zoek bent naar een juiste zalf. Ik heb goede ervaringen met Vulcetan gel. Het is een middel wat je alleen bij je dierenarts kan krijgen. Ik heb het moeten gebruiken bij een paard wat 3 keer geopereerd is na een ongeluk. Zijn been was doorboord en heeft na de noodzakelijke operatie nog 2 cosmetische operaties gehad om de huid eroverheen te laten groeien. De Vulcetan gel werd gebruikt om de wondranden soepel te houden en de wond groeit sneller dicht. Ook geeft het absoluut geen wildvleesvorming. Moet eerlijk zeggen dat ik zelf bij Acederm ook altijd bang ben voor wildvleesvorming net zoals jij aangeeft.

Ik hoop dat je wat kan met deze tip. Voor de rest wens ik je veel succes want het is een hoop werk om het allemaal netjes schoon te houden met dit weer :)

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 08:10

De wonden op de knieen zie je op de foto's al verbeteren. De andere wond vind ik er nog niet zo goed uitzien.

Hoe gaat het met je schoonzus?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:31

Jodi@
Ook die stukjes klei die er niet afwillen, beschadigen en remmen de nieuwe wondrandjes, deze zie je met het blote oog niet eens en beschadigen zeer snel waardoor de wondheling vertraagd.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:35

Wilawander schreef:
Jodi@
Ook die stukjes klei die er niet afwillen, beschadigen en remmen de nieuwe wondrandjes, deze zie je met het blote oog niet eens en beschadigen zeer snel waardoor de wondheling vertraagd.

Ach,ieder zo zijn eigen ervaringen.
Met 100 geiten,8 paarden,15 katten,een hond en mijzelf kan ik garanderen dat ik al heel wat gaten 'gestopt' heb met klei en dat ik er blij mee ben! ;)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 18:17

Cassagrande schreef:
De wonden op de knieen zie je op de foto's al verbeteren. De andere wond vind ik er nog niet zo goed uitzien.

Hoe gaat het met je schoonzus?

Schoonzus heeft nog steeds pijn aan haar elleboog. Dan zwelt onderarm op, dan pols, dan hand. Komt waarschijnlijk doordat de doorbloeding in de elleboog niet meer zo goed is. Bloed gaat er wel in, maar komt maar moeilijk terug. Daarom moet ze hem ook zoveel mogeljik hoog houden en koelen.

De wond die gehecht is...en waarvan de onderste 3 hechtingen nu los zijn, ziet er idd niet zo mooi uit (volgens de DA viel het trouwens reuze mee, vergeleken met het gat wat ze voor het hechten had). Nu is het beeld misschien een beetje vertekend, omdat de Acederm er al op zit en die is bruin van kleur. Misschien dat nu ook, net als bij de knieen, er een beetje korst op begint te komen. Vandaar dat het wat donkerder wordt.

Vanmorgen zag ik dat ze in haar stal had gelegen...en ik had extra geen stro erin gedaan zodat ze niet zou gaan liggen }:0 . Dus heeft ze op een kale bodem gelegen. Er staken wat sprietjes hooi in de wond. Die heb ik er dus met pus en al uitgetrokken. Bah, dat zijn echt van die lekkere werkjes. De korst was uiteraard van een knie af. Dus maar weer alles goed schoongespoeld.

Ik hoop dat de regen van vandaag haar goed heeft gedaan. Dat houdt de wond ook enigzins soepel en schoon.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 08:19

Gisterenavond heb ik eens voorzichtig de harde stukjes die langs de rand zitten en redelijk loszaten, verder losgeweekt en eraf gepulkt. Ook heb ik eens met mijn hand over de schaafwond erboven gewreven, zodat de losse velletjes er eens af zouden vallen. Die zijn nu echt helemaal zwart. Ik zag er al weer nieuwe korst onderin zitten. Ik ben toch bang dat we littekens of wild vlees gaan overhouden aan de randen van de wond; de randen zijn zo grof ;( .

Vanmorgen was ik echt aangenaam verrast. De wond zag er heel rustig uit. Er zat geen pus meer onder de wond. Het zag er niet meer zo vies uit. Het vlees had een mooie donkerrode kleur. Ik heb dan ook maar heel even gespoeld. Het was ook te koud om lang te spoelen.
Wat dat aangaat hebben we geluk gehad met het goede weer toen we zoveel moesten spoelen. Hoefde we tenminste geen speciale maatregelen te nemen om het paard na de spoelbeurt te drogen. Was zelfs soortement van lekker om met die hitte wat afgekoeld te worden.
Maar vanmorgen was het toch fris, en dan met koud water spoelen is geen pretje. Dus ik was blij dat de wond er zo goed uitzag.

Mijn schoonzus was nog bij de apotheek geweest en drogist voor Zilverwater, maar dat is echt nergens te krijgen! Enige optie is dus bestellen via internet.

Maar voordat ik dat doe, wil ik toch eerst vragen of ALOE VERA FIRST niet ook geschikt zou zijn voor het herstel van dit soort wonden. Daar heb ik nl. nog een hele spuitbus van staan.
Ik gebruik het zelf maar bij kleine wondjes, schaafwondjes, maar ik weet niet of het ook geschikt is voor dit soort wonden.
Is het ontsmettend? Of alleen verzachtend en herstellend? Ik kan het nergens terugvinden.
Mij lijkt het toch verstandiger om toch ook nog even een ontsmettend spul te gebruiken, totdat we zeker weten dat de wond schoon is en er geen rotzooi meer uitkomt.

Mijn schoonzus kan er niet zo goed tegen om aan de wond te zitten, dus hebben we besloten dat we iets moeten hebben wat we erop kunnen spuiten. Niet smeren dus. De Acederm voldoet daarom voor haar heel goed want dan hoeft ze niet aan de wond te zitten. Zilverwaterspray zou dus ook kunnen voldoen. En de Aloe Vera First zit ook in een spuitbus, dus dat zou ook kunnen ..als ik tenminste zeker wist dat dat daar geschikt voor is.

Dus...iemand ervaring met Aloe Vera First?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:52

Heb geen ervaring met Aloe Vera First.

Wel fijn dat het al beter gaat en de wond er mooier uitziet!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-09 10:47

Hier de foto's van zonet.
Ik heb gisteren maar 1 keer gspoeld. Vanmorgen viel er dan ook een dikke losse korst vanaf en eronder zag het er weer mooi roze uit.

Het gat is ook niet meer zo diep. Het is alsof het van onderop omhoog komt. Maar mij lijkt wel dat die randen wild vlees zullen blijven.

Afbeelding
Afbeelding

linkerknie

Afbeelding

rechterknie

Afbeelding

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 10:12

NIEUWE FOTO"S.
We zijn weer 2 weken verder en het gaat goed met Cheyenna!

Vanwege een invasie van vliegen die opeens op de hechte wond zaten, heb ik toch maar groene leem gekocht en dat in de scheur gesmeerd. Zo konden de vliegen er tenminste niet meer aan. Dit heb ik nu ca. 1 week gedaan. Nadeel van de Groene Leem vond ik dat die snel opdroogde en dan heel brokkelig uitzag. Aangezien ik hem eens in de 2 dagen wilde afwassen, moest ik dan de scheur opnieuw "opvullen" tussen de gebrokkelde leem in om de wond weer af te sluiten voor vliegen.
Dat brokkelen komt natuurlijk ook omdat de scheur net op een schouder zit, die vrijwel continu in beweging is. Dat duwt en trekt dus de hele tijd en tegen de tijd dat de GL dan droog is, ziet hij er helemaal gebrokkeld uit.

Maar desondanks is de genezing van de wond heel vlug verlopen. We zitten nu 3,5 week na het ongeluk en ik had niet verwacht dat het zo vlug dicht zo groeien.
4 van de 5 hechtingen zijn vanzelf uitgescheurd en die waren dus ook helemaal weg.
De laatste hechting hebben we zelf mogen wegknippen van de DA.

De knieen gaan nog het langste duren, aangezien ze daar continu de korsten vanaf schuurt als ze in de wei gaat liggen rollen. Maar ook die zijn nu vrijel geheel dicht. Ik heb er op een eggeven ogenblik eens goed aan zitten wassen, kneden en wrijven en opeens viel van de rechterknie een heel plakkaat korst af. Daaronder zat mooie roze huid. Nu nog haren erop en alles is weer in orde. De linkerknie had de hardste klap gekregen en die is dan ook wat achter met herstel. Daar zaten ook diepere groeven in het vlees. Maar ook die knie ziet er steeds beter uit. Ik doe nog maar weinig aan de knieen. In het begin deed ik nog elke keer Acederm erop als ze weer open geschuurd waren, maar nu heb ik ook hierop een dun laagje Groene Leem gesmeerd. Mij leek het beter om er een droge korst op te kweken als om het continu nat en vettig te houden. Op die manier komt er nooit een goeie harde korst op. Ik heb wel het idee dat dat beter helpt.

De gehechte wond. Hechtingen zijn er nu dus allemaal uit. Onderste stuk was gehecht. Er zit nu nog een beetje Groene Leem in. Ik moest het eigenlijk nog schoon spoelen, maar kwam tot de conclusie dat ik het misschien maar beter zo kon laten. Nu kan er eens een fatsoendeljike korst op komen. Anders was ik elke keer de korst weg en moet het weer opnieuw een korst vormen.
Afbeelding

Linkerknie, die er het ergst aan toe was.
Afbeelding

Rechterknie.
Afbeelding

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:24

Goed gedaan!! Het is een héél mooi resultaat!
veel succes nog!!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:38

Wat een akelig einde van een buitenrit, gelukkig was de eigenaar wel zo meelevend en heeft hij jullie geholpen. Hij voelt zich ook enorm schuldig, het had ook anders kunnen zijn, dat de eigenaar van de hond zou doorlopen.
De wond op de schouder zier er al mooi uit.
Voor flinke schaafwonden gebruik ik Calendula, de wonden genezen snel en mooi. Voor de wonden, zoals ze nu zijn, zou je het kunnen gebruiken.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:46

Ziet er goed uit!

Dok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:03

Wauw :) de wonden zijn echt al goed hersteld. Sta er serieus van te kijken!
Ben blij dat het zo goed is afgelopen, het zal beslist niet makkelijk zijn geweest..

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 09:47

Ikima schreef:
Wat een akelig einde van een buitenrit, gelukkig was de eigenaar wel zo meelevend en heeft hij jullie geholpen. Hij voelt zich ook enorm schuldig, het had ook anders kunnen zijn, dat de eigenaar van de hond zou doorlopen.
De wond op de schouder zier er al mooi uit.
Voor flinke schaafwonden gebruik ik Calendula, de wonden genezen snel en mooi. Voor de wonden, zoals ze nu zijn, zou je het kunnen gebruiken.

Ik denk niet dat je als dierenliefhebber vlug doorloopt als je ziet dat door jouw hond een ander dier zo toegetakeld erbij staat. Het bloed stroomde uit Cheys schouder, over haar been en hoef. Het bloed druppelde van haar lippen af; ze had op een gegeven ogenblik hele rode lippen van het bloed. Ze bleef ook zo mooi staan...er lag een hele plas bloed voor haar hoeven...nee, ik kan me niet voorstellen dat je dan zo maar zou doorlopen, iemand achterlaten met je alleen je adres voor de verzekering. Ook omdat mijn schoonzus ook tot 2-3 keer toe op het bankje (wat er stond) is gaan liggen omdat ze zowat van haar stokje ging.

Aangezien deze mensen de enigen waren die er liepen, waren ze ook de enigen die ons konden helpen. En dat hebben ze ook gedaan. Tja, er zijn misschien hele erge aso's die dan doorlopen, maar ik kan me daar geen voorstelling van maken in dit geval. De man was echt toppie +:)+ dat hij ons zelfs met paarden en al thuis heeft afgeleverd.

Hij blijkt zelfs nog eens langs te zijn gereden om op ziekenbezoek te komen bij het paard. Ik was er echter niet en dan is onze poort ook dicht. Maar we hebben een open poort, dus vanaf een afstandje van zo'n 25 meter had hij toch Chey op de paddock zien staan. Dan toon je ook echt interesse....geweldig toch!
Als je sommige verhalen leest over bijvoorbeeld auto-ongelukken met dodelijke afloop, en hoe weinig medeleven de veroorzaker soms toont, dan zakt je de broek af. En dan gaat het hier "maar" om een paard en dan komen ze nog eens kijken hoe het met haar gaat. Ik vind het echt super.

Voor wat betreft de Calendula zalf: ik heb nu zo veel dingen op voorraad staan (voldoende voor de komende 10 jaar :+ , aangezien we normaal gesproken zelden iets nodig hebben voor onze beessies), dat ik het hier maar mee doe. Ik heb nog Aloe Vera First wat ik op de wonden kan spuiten. Dit bevorderd ook de haargroei (als het goed is). Het houdt de wonden soepel. Ik smeer Groene Leem IN de snijwond(gehechte wond) en aan de knieen doe ik nu weinig. Ik probeer ze droog te houden om er korst op te kweken. En als de korst er af is doordat mevrouw weer zo nodig moest rolen, dan smeren we een dun laagje Groene Leem erop om het weer op te laten drogen.

Ja wat dat betreft...ik vond nog Blauw tinctuur die ik 13 jaar geleden heb gekocht toen ik mijn Isabel kocht. Dat flesje is nog zo goed als vol. Ik denk dat ik hem maar weggooi. De werkzame stof erin zal inmiddels wel ver weg zijn. Zo heb ik ook nog Betadine zalf liggen van onze vorige hond, toen die gesteriliseerd werd. Die is ook al 3 jaar verlopen :+ . Ik heb dat soort dingen in huis voor het geval dat en vervolgens ligt het jaaaaren ongebruikt in de kast en is het verlopen voordat ik er aan toe kom om het te gebruiken. Gelukkig ook maar eigenlijk.

ColourFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 09:40

de special hongig of zalf met honing kan erg goed werkenen helpt de genezing