Peesblessure in de rug, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 01:31

Tsja, opvallend is het wel dat deze blessure alleen voorkomt bij paarden in de omgeving van Bodegraven. Misschien ligt het aan de grondsoort ;)
Maar serieus, is het behalve Nikka verder niemand opgevallen dat jullie állemaal bij Bodegraven lopen? En dat de 'diagnose' daar pas is gesteld? Lijkt me op z'n minst een statistisch zéér interessante toevalligheid....

MyWishMax

Re: Peesblessure in de rug, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 07:28

Aan een scan kan je niet twijfelen, die is bij iedere kliniek hetzelfde. Bodegraven kijkt eerder naar de rug, want die hebben ontdekt dat beenkreupelheden vaak samengaan met problemen in de rug.

En ja ik heb wel eens van paarden gehoord die dit hadden die nniet bij Bodegraven zijn geweest ;)

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 07:39

Bodegraven was ook de eerste van de zoveel die kapotte schoftwervels wist te constateren.
Nadat 3 klinieken ons weggestuurd hadden met de boodschap maar eens te leren rijden :+ Ik heb de foto's gezien, die schoft was écht kapot, B'graven nam als enige de moeite daar naar te kijken....
Zo ook met dit wss, maar hoor t idd van meer klinieken, met bijv thermografie is zoiets er ook al eens uitgekomen omdat ze dan t totaalplaatje eens meepakken.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:18

Ik ben ook eerst naar mijn eigen DA geweest (zal de naam niet noemen), maar hij, de andere DA op de kliniek en de stalruiter vonden dat het een rijtechnisch probleem was (niet vlug genoeg in de achterhand). Nu kwam ik daar ook wel met vage klachten (het voelt niet goed, hij wil zijn bekken niet kantelen en soms laat hij een pas hangen).

Ik ben toen weer gaan rijden en het voelde eigelijk steeds slechter. Na een week heb ik met de verzekering besloten naar DAP Bodegraven te gaan. En zij zagen wel wat: eigelijk meteen bij het stappen en draven op het harde... Ze hadden alleen niet verwacht dat het een peesblessure was, want toen ik bij de tweede afspraak (manuele therapie) vertelde dat ik er niet meer opdurfde vanwege het steigeren en dat hij tijdens een buitenrit zijn achterhand had meegesleept (groene benen) hebben ze meteen een echo gemaakt!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:40

@ Knavia; Ik zou willen dat Bodegraven een "mode"diagnose gesteld had.
Maar helaas was op de echo heel duidelijk te zien dat de rugpees aardig beschadigd is. Ik denk idd. dat er in Bodegraven sneller naar zo'n pees gekeken wordt dan in sommige andere klinieken. Dat betekend aan de andere kant dat er dus veel paarden rondlopen met dezelfde blessure waar niet naar gekeken wordt en waar ruiter en paard maar mee door blijven modderen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:53

En nog gewoon een normale update :D

Gisteren kwam ik op stal. 'Mijn paard was ontvoerd'. Ze hadden hem van de wei afgehaald en stond even in de paddock om daarna naar een ander land te verhuizen (waar nog lekker veel gras staat). Mijn paard had jeuk aan zijn oor. Normaal gesproken is dit geen probleem en krabbelt hij er rustig op los met zijn achterhoef. Ik zag gisteren dat mijn paard zijn achterbeen amper kon optillen. Hij had hem zeker nog 70 cm meer naar voren en 30cm hoger moeten optillen om bij zijn oor te komen.... Ik werd niet heel blij toen ik dat zag!

Volgende week zaterdag gaan zijn weidemaatjes van het land af. De staleigenaar wil hem nog een paar weekjes op het land houden tussen de schapen en de koeien. Hopen dat dat gaat, anders gaat hij naar stal en komt de dag des oordeels door DAP wel erg snel in de buurt!

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:04

hoi mo daar word je zeker niet blij van.als hij zo,n moeite heeft om zijn been te tillen.ik hoop voor jou dat hij heel gauw opknapt.ik keek net in je profiel,en ik ben helemaal weg van je paard,wat een kanjer is het.ik hoop als je weer naar de kliniek moet,dat het goed met hem uitpakt.veel sterkte

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:10

Dank je wel :o

Basic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:51

Bij mij kwam de Fysio erachter. Maar moest voor de zekerheid wel een scan maken bij Bodegraven. Denk gewoon dat echt de helft hier wel naar Bodegraven gaat en vind hun toch beter met ruggen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:59

En misschien omdat Bodegraven toch redelijk centraal ligt. Het is goed aan te rijden vanuit NH, ZH en Utrecht!

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:26

Kom uit noord holland en ga ook naar Bodegraven. Heb geen ervaring met rugpeesblessures maar des te meer met peesblessures in de benen. Wat misschien ook nog meespeeld, als ik het goed heb heeft Bodegraven een van de beste echo-apparaten die er zijn. Misschien zie je hier nog meer op op als op andere apparaten. En de arts die de echo's maakt, over het algemeen Sander de Blaauw, is ook echt gespecialiceert op echografie.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:59

Ik heb een paard met een bekken probleem daardoor is de hele achterhand niet beweegbaar. ( nog niet onderzocht op een pees)
Mijn paard heb ik vorig jaar beleerd en dat ging lekker rustig naar 2 maanden te hebben gereden kwam ze in protest. Ze riepen dat ik haar moest aanpakken was uitproberen. Dat heb ik in het begin ook gedaan. Ben ermee naar een ander geweest en die heeft haar 1 keer doorgereden en ben zelf weer verder gegaan. Fysio erbij gehaald en behandeld. Na de behandeling stilgzet in sep aangezien ik geen bak had en ze drachtig was. Heb ongveer 20 a 30 x gereden vorig jaar.
Juli dit jaar weer begonnen met longeren en toen veel me al op dat ze re om moeilijk liep. Het leek net of ze haar achterbenen niet mee nam en sleepte er soms mee (ook los in de wei).
Heb er in die maand 3 x gereden en dan vernam ik dat ze sloom liep, tegen de hand en re om niet goed kon aangaloperen en zuur werd .En de andere hand ging stukken beter voor ons doen. Opnieuw fysio erbij gehad en die verwees me door naar de http://www.paardenkliniekvinkega.nl
Daar werd geconstanteerd dat de bekkens van mijn paard niet goed zatten. Ze is nu net eergisteren behandeld en moet nu 2 weken longeren en als gallop op beide handen goed gaat mag ik rijden eerst alleen stap en langzaam opbouwen en we moeten over 6 weken terug komen en het zadel meenemen voor controle. Had net vorig jaar een nieuw zadel aangeschaft voor haar een kn tango hopen dat ie goed is.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:15

Hoe staat met het de paarden?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 11:25

Ik mag donderdag weer terug, dus na 2 weken weer. Hij moet dan ruim verbeterd zijn op de buigproef en anders worden we doorgestuurd naar de Lingehoeve voor scintigrafie

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:38

Mijn paard staat sinds gisteren binnen. Al zijn vriendjes waren van het land gehaald en hierdoor sprong hij telkens over de sloten. Hij is erg verwilderd!

Ik heb net Bodegraven gebeld en ga volgende week dinsdag terug. Ikzelf vind hem erg beroerd lopen. Even afwachten wat de echo en de DA zegt!

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:57

Hmm, weten ze bij Bodegraven niet waar het zit dan MWM? Want met een Scinti krijg je alleen hotspots te zien waar mogelijk iets kan zitten, nog niet wát er zit.

@ Mo: Verwilderd := Hoe lang heeft ie buiten gestaan dan? Hopelijk goed nieuws voor je volgende week!

Ik moet in week 40 terug, ga zo even bellen voor een afspraak :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 12:12

Ze kunnen niet vinden waar het zit nee. Die peesblessure in zijn rug is naar alle waarschijnlijkheid niet het enige wat hij mankeert.

Liep laatst met buigproef namelijk ineens rampzalig, daarvoor nooit? Maar alle foto's en alles zijn goed

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:15

Jeetje, dat is mooi kl*te zeg!

Hoop voor je dat er wat gevonden wordt, zodat je meer zekerheid krijgt over hoe of wat!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:44

@ MWM, dat is balen!! Is de Lingehoeve misschien een optie?

Hij is verwilderd in de zin van dat hij eruit ziet als een driejarige die net uit de opfok komt (en hij is 16), is heel schichtig, breekt zijn stal af, is zijn volledige opvoeding 'vergeten' en hinnikt ineens naar alles en iedereen (daarvoor deed hij dat echt nooit).

Hij heeft sinds 4 juli op het land gestaan. Dus in totaal 10 weken. Ik ben 1x per week wezen kijken om te checken voor wondjes en hij is 1x naar de hoefsmid geweest!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 14:11

Worden we naartoe doorverwezen als er donderdag niks verbetert is ;)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:24

merel dat hij in de buigproef slecht is hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het ook in zijn been zit, wat dat betreft is het eigenlijk een slecht betrouwbare proef, kwam toch ook niks uit verdoven van de benen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 14:30

Nee, maar ze gokken op de schouder. Met lopen lijkt het daar namelijk uit te komen, maar dat krijgen ze niet goed op de foto en scan... Daar is hij ook erg gevoelig...

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:32

ja maar daar ligt natuurlijk ook de wervelkolom tussen, en de ribben welke weer in contact staan met schouderbladen en wervelkolom.. lastig hoor..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:14

Balen zeg MWM, ik zal voor je duimen donderdag.

Met die van mij gaat het met ups en downs eigenlijk. Ze verbeterde 1 1/2 week geleden ineens heel snel, maar nu heeft ze sinds een paar dagen weer een terugslag. Ze is weer gevoeliger op haar rug en draaft weer wat korter en dan vooral met rechtsvoor. Ik heb ook wel veel moeite om haar rustig te houden want ze gaat het liefst even lekker rennen en bokken. Ik moet volgende week donderdag terug voor de tweede echo, en dan weet ik of het verbeterd en in hoeverre.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:22

Ik moet op 30 sept, terug. *spannend*