Paard krijgt aanvallen, artsen weten het niet meer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:02

kan het geen beslag in de hersenen zijn? Dit kan gebeuren zonder uiterlijke gevolgen, maar wel een trigger zijn voor zulke aanvallen.
Ik weet niet hoe ver ze staan ivm het onderzoeken van paardenhersenen, maar normaal (als ze het bij honden kunnen zien) kunnen ze bij paarden vast ook zien of ze ergens weefsel beschadiging hebben in de hersenen. Als dit het geval is , is het beter voor mens en vooral dier om je paard te euthaniseren.

Ik vind het verschrikkelijk voor je dat je dit moet meemaken, en ik hoop alsnog dat alles in orde komt!
sterkte

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:13

Allemachtig wat een geschiedenis! Wat een ramp zoiets mee te moeten maken. Ik wens je heel veel succes!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:14

Het lijkt mij dat als er zoiets geconstateerd wordt middels een echo of scan, een andere arts niet zomaar zou moeten kunnen roepen dat dat allemaal niet kan. Als je een second opinion zou willen, zou je eigenlijk naar een onafhankelijke kliniek moeten gaan en daar hetzelfde onderzoek laten doen als waarbij het werd geconstateerd. Utrecht is heel kundig en ik heb ook goede verhalen over dierenkliniek Hochmoor in Duitsland gehoord.

Kan me je twijfel nu heel goed voorstellen. Sterkte met je paard! Y;(

Babeth

Re: Paard krijgt aanvallen, artsen weten het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:19

Jemig, ik zou echt gek worden. Ik hoop echt dat ze kunnen achterhalen wat het is!
Heel veel sterkte!

outbackrider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 16:22

Hallo,
Dames en heren!
Ga ten alle tijden voor een second en zelfs een third opinion!
Ben 1,5 week geleden in Someren geweest, in het veterinair centrum, we gingen met kanu, voor eigenlijk een dubbele bevestiging van dat wat al was vastgesteld. Ze hebben weer een echo/ scan van het achterste gedeelte van de rug gemaakt, die dus van achteren ingebracht wordt. In someren zeggen ze, dat er helemaal niks te zien is, nog geen haartje verkalking, nada noppes niks!
Zij gooiden het erop dat hij een hele lichte vorm had van bekkeninstabiliteit, hij moest juist weer langzaam gaan rijden, niet meer springen dan, maar wel weer rijden. Als ik dus naar DA 1 en 2 had geluisterd had ik nu een paard gehad wat was ingeslapen of op de wei, wat helemaal geen verkalking heeft in zijn botten!!!
DA blijven rare mensen, haha!

Ik vind dit iniedergeval positiever dan dat wat er eerst uit was gekomen!

Groetjes

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:26

Outbackrider: Fijn dat dit eruit gekomen is, en dat hij nog bij je is.

En wat moet je nu gaan doen, langzaam opbouwen?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:27

Ik ben heel benieuwd hoe het in de toekomst zal gaan. Hopelijk goed natuurlijk! :D Maar meer met het oog op het feit dat je zoveel verschillende dingen te horen hebt gekregen. En dat deze laatste DA het dan wel bij het rechte eind heeft. Heel veel sterkte nogmaals!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:40

He wat een narigheid.. Wel goed om te lezen dat er nu weer wat anders uit is gekomen, positiever nieuws dan wat je eerst had!

Sterkte ermee!! :(:)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:21

Ik vind het toch altijd een beetje lastig wanneer een second (of third) opinion veel positiever uitvalt dan de eerste. We zijn allemaal al snel geneigd om de meest positieve diagnose te geloven, en de andere af te doen als 'rare mensen'. Maar hoe kan je zeker zijn dat de laatste diagnose klopt?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 00:25

Someren is wel een hele goede kliniek, met name in het beoordelen van rontgen en scans e.d. wordt er door DA's van andere praktijken vaak met Someren overlegd en bekeken. :j

Ik ben benieuwd te horen hoe jij je paard moet gaan trainen. Ik heb ook een paard met een vorm van bekkeninstabiliteit en die heb ik na 2 jaar nog steeds niet onder het zadel dus ik ben wel heel nieuwsgierig naar hoe jij dit moet gaan oplossen :j

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:11

jeeeeeej

gelukkig maar ik maakte me al zorgen ik ben super blij en kom je nou nog een keer naar kariq kijken?

XXXX

ps geef hm een dikke kus van mij!!!

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:47

jeetje, zo vreemd dat er zoveel andere meningen uitkomen.
ik heb hetzelfde gevoel als anoeska..

Buunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:23

Mijn paard heeft volgens mij hetzelfde. Zou graag info met je uit willen wisselen....

Buunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:30

Zal even toelichten:

Twee maanden geleden haalde ik hem uit de wei en zette 'm op stal. Niets aan de hand. Haalde mijn andere paard van het land en toen ik terug in de stal kwam, stond 'ie ineens heel heftig te bokken en te slaan en brak echt zowat de stal af.
Gelijk DA gebeld, die was er binnen 15 min. maar toen was het eigenlijk over. Dachten aan heftige reactie op een koliek, dus wat darmontspanner gegeven.
Verder nooit meer aan gedacht, totdat hij na 6 weken ineens weer heel heftig stond te slaan. Weer DA bijgehaald en weer gedacht aan heftige reactie. Paard leek verder in orde na de aanval. Lekker eten en mest ook goed.
Dat weekend volgde er alleen meer 'aanvallen' en na 6x bezoek van de DA besloten hem naar de praktijk te brengen, zodat hij op de recovery kon staan en verder onderzoek kon worden gedaan.
Echo gemaakt van de organen en de rug, urine en bloed onderzocht en alles lijkt gewoon goed....
Overleg met Utrecht, Kessel maar niemand schijnt te weten wat het is. DA hebben hier nog nooit zoiets gezien...
Hij gilt er niet bij, maar hij breekt echt de hut af. Hij is echter niet 'blind' voor mij.
Zijn bang voor iets neurologisch, maar ja: da's nog heel breed.
Vind zelf dat hij bij zijn lendenen wel wat boller is geworden, maar hij lijkt op de echo wel goed....

Wat kan het toch zijn? Word lichtelijk wanhopig!!!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 03:16

Ik vind het erg lastig al die verschillende meningen. Ik zou nou niet meteen te positief gaan worden. Ik bedoel als de 1 zegt nooit meer rijden en de ander zegt rijden....... Erg lastig, volg je gevoel, ,maar vergeet niet dat tegen de tijd dat een paard pijn gaat vertonen ze echt heel veel pijn hebben. En een paard wat de trailer zo kapot beukt van de pijn dat de politie de snelweg moet afzetten. Dan is het echt heel erg. Doe in godsnaam voorzichtig!!!!!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 15:05

Heb een geval gekend van een paard die ook zulke vage klachten had.

Plotseling uitbreken en alles slopen om vervolgens op zijn dooie gemakkie te staan grazen.

Dit is in een jaar tij 3 x gebeurd. Tien doorverwezen om een MRI scan te laten maken in Utrecht. Bleek idd een tumor in de Hersenen te zijn. Hij is daar gelijk ingeslapen.

Anders raad ik ook nog de Holistische da aan(even googlen) www.holistischedierenarts.nl
Op zich geloof ik er niet zo in, maar bij ons paard heeft het gewerkt!! We waren uitgedokterd zonder dat de klachten weg waren. Bleek het gewoon een Melasse allergie te zin!!

Succes!!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 18:20

Net zoals chocobroodje zou ik toch niet te positief gaan worden. Wie zegt dat de 3e wél gelijk heeft?
Wat ik me ook afvraag: in Someren zeggen ze dat hij een hele lichte vorm heeft van bekkeninstabiliteit, hoe doet een paard dan met een hele zware vorm? Moeten ze dan beginnen met waarschuwingen via radio/tv over het hele land? (als ze bij de hele lichte vorm een snelweg moeten afzetten)

Buunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:07

Vraagje/opmerking voor Utrolig,

Dat paard waar jij het over hebt werd dus echt 'blind' zeg maar?
Mijne is op zich wel gewoon helemaal bij en gaat niet door het draad ofzo en let nog wel op ons. Hij begint gewoon heel heftig met zijn achterbenen van zich af te slaan. In de stal tegen de wanden en als hij in de wei staat dan zet 'ie het op een lopen. Zo lang 'ie loopt slaat 'ie nauwelijks nog, dus hij lijkt wel zelf te bepalen of 'ie slaat of niet. Het lijkt ergens een reactie op.
Zijn tuurlijk ook heel bang voor een tumor, maar ons is gezegd dat een MRI niet altijd een tumor in beeld kan brengen. Dus als je niets ziet, wil het niet zeggen dat er ook niks zit...
Echt om wanhopig van te worden!!!
Maandag nog de hals op de foto, dan hebben we alles gehad....

Iemand een idee???

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 22:56

Jeetje wat een problemen sommige mensen hebben met hun paarden :(:)
Ik vind het echt super dat jullie zo blijven doorbijten!
Niet alleen voor de ts, maar voor iedereen die zulke dingen meemaken veel sterkte toegewenst. Ik wil me niet voorstellen hoeveel stress en verdriet dit met zich meebrengt.

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 23:13

ben benieuwd hoe het afloopt.
en ik snap goed hoe je je voelt.
je zult vast niet meer weten wat je moet geloven.
de ene dierenarts zegt wat anders dan de andere. het moet niet gekker worden. als je je paard ingeslapen had op die verkalking. terwijl het paard het nog niet eens heeft.

Succes met alles.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:44

mag ik eerlijk zeggen dat ik het wel normaal vind dat een dierenarts zou zeggen dat het beter is het dier in te laten slapen!? Het is in principe levens gevaarlijk als een paard deze reactie geeft. Zowel voor de mensen er omheen als voor het dier zelf hoe rot dat ook mag zijn. Voor het dier is het ook geen kwaliteit van leven.
Laatst bijgewerkt door Popstra op 22-08-09 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 12:47

Hmm... komt wel enigszins bekend voor.

Alleen lag het paard 4 weken later dood in de wei. Bleek een bloedprop in de hersenen te hebben.
Ik zou het toch maar laten nakijken of het niet in zijn hersenen zit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:38

Moeilijk dit soort dingen he,ik heb het ook eens met een paard gehad waarvan 4 dierenartsen iets anders zeiden.Het is ook heel moeilijk.Ik zou zelf niet te licht denken over de rug en de wervels.Heel veel paarden hebben rug problemen en wervel beschadigingen.En ik denk dat het ook verstandig is om zijn hersens nog naar te laten kijken voor zover dat gaat.En het allerbelangrijkste is dat jij op je gevoel af moet gaan.

Buunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:19

Ik heb zelf ook nog steeds het gevoel dat er iets in zijn rug niet goed zit, waardoor hij die 'aanvallen' krijgt. Vrijdag wilden we 'm ophalen van de kliniek, omdat hij al twee weken geen aanval heeft gehad. Net toen we er naartoe liepen, zagen we dat 'ie er één had. Was echter wel minder heftig en duurde nog geen 10 minuten. Daarna staat 'ie gewoon weer alsof er niets aan de hand is. Ik heb zelf het gevoel dat er dan een zenuw klem zit ofzo of pijnprikkels geeft. Zoals ik al zei vond ik dat hij in één maand tijd best veel boller was geworden bij de lendenen (bijna 'karperrug-achtig'). Twee weken geleden is zijn rug behandeld en daarna heeft 'ie dus (na twee weken)nog één lichte aanval gehad. Zijn rug is in die twee weken ook al wel weer minder bol geworden. Maar ja, je gaat op een gegeven moment ook dingen zien die je graag wilt zien misschien.... Zijn wervels in zijn rug leken op de echo wel goed... zucht.
Hij is volgens mij ook in een korte tijd best veel gegroeid, dus wellicht heeft dat verband... Vanmiddag dus nog z'n hals op de echo en ook maar eens meten hoeveel cm erbij is gekomen....
Kan dat eigenlijk bij paarden ook: groeipijnen?
Ik zet 'm anders op het land en laat 'm verder met rust. Wellicht is het iets wat tijd nodig heeft. Mocht ik zien dat het slechter wordt, dan kies ik ook echt wat beter is voor het paard, al probeer ik daar niet te veel aan te denken |(

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:46

@Buunty: een ingeklemde zenuw kan he, dat die tijdelijk vast zit en dan weer vrij komt door botverplaatsing zonder dat daar iets van te vinden is. Ik heb dat bij mezelf, dat een zenuw klemt in mijn heup en dan moet ik proberen bewegen om het los te krijgen.
Maar ik ben geen dokter of DA dus kan er niet echt veel over zeggen.
Veel succes, ook voor TS!