Spierbevangenheid, oorzaak foliehooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:54

Jammer, je DA zegt dat ze bevangen zijn, je smid niet. Ik zou daar van in verwarring komen. Wees voorzichtig.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 23:49

Klopt Russel, maar ik had gisteren bij Da het gevoel dat het een zoethoudertje was. Echt zo van: Ik weet het niet meer... Hij vond het nodig om met een hamertje te slaan op de hoeven en de reactie is inderdaad bij beide paarden optillen en weglopen van hem geweest. Het knijpen reageert Zam helemaal niet op en Tor iets, maar dit heeft zij altijd al gehad. Pulsatie is ook iets wat ik altijd bij haar kan voelen. Ik denk dat er inderdaad wel pijn in de hoeven, maar meer in de benen zit. Ik blijf wel behandelen alsof het bevangen is, dus geen voer alleen het oude hooi. En pijnbestrijding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:01

Is er via bloedmonster geen vergiftiging aan te tonen, dus bv gif van giftige onkruiden?

Ik persoonlijk, maar zo zit ik in elkaar, zou de slechtste naar een goede kliniek brengen om te beoordelen, dan komen er misschien wel andere dingen aan het licht. Nu is het nog steeds gissen en een hoefsmid is geen arts.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:38

Jeetje Zammie lees het nu pas...kan je helaas geen raad geven. Heb het hier in mijn omgeving de laatste tijd wel erg vaak gehoord moet ik zeggen en nog steeds zonder aantoonbare oorzaak. Je zoekt je rot, het voer het gras etc etc. Iemand hier heeft het voer laten onderzoeken, ook de hooi en er kwam niets uit....
Zo zorgvuldig als jij met hooi bent, pluist alles na, denk ik toch eerder aan gras.....idd teveel fructaan of de meststoffen misschien ? Is er akkerland naast en is daar wat op gespoten misschien ? Buurman iets gedaan of geplant of gestrooid/gespoten ?

Ik wens je heel veel sterkte iig en hoop dat deze nachtmerrie heel snel ophoudt... :(:)

Edit: hoe gaat het met Strea dan die krijgt toch het zelfde voer en alles hetzelfde ?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 18:28

russel schreef:
Is er via bloedmonster geen vergiftiging aan te tonen, dus bv gif van giftige onkruiden?

Ik persoonlijk, maar zo zit ik in elkaar, zou de slechtste naar een goede kliniek brengen om te beoordelen, dan komen er misschien wel andere dingen aan het licht. Nu is het nog steeds gissen en een hoefsmid is geen arts.

Ik heb dit natuurlijk overlegd met Da. Vergiftiging geeft andere symptomen. Dinsdag, toen Tor er zo slecht aan toe was, hebben we inderdaad op het punt gestaan om ze naar een kliniek te brengen, maar Emmeloord wilde ze niet (bang voor Rhino) en dan kom je op utrecht uit en die zeiden dat het transport (DA heeft gebeld met ons erbij) dat dit te zwaar voor haar zou zijn. Dit was absoluut te zwaar voor haar en ik wilde het risico van omvallen in de trailer (ze kon amper nog op haar benen staan) liever niet. Een infuus kan ook hier op stal en in een geraamte ophangen was ook geregeld indien dit nodig was geweest.

Nu het goede nieuws: Zam is echt al heel erg opgeknapt. Heeft weer genoeg babbels en daagt Strae alweer uit om te spelen. Kortom: hij heeft het ergste gehad.
Tor is heel langzaam aan het herstellen. Stukje bij beetje komt haar lichaam weer op gang. Ze loopt af en toe een beetje en begint ook weer wat meer eetlust te krijgen. Haar voorbenen staan weer normaal onder haar lichaam, ze ontlast ze nog wel af en toe door er 1-tje op te trekken maar verder staan ze nu weer normaal onder het lichaam.
Ik ben inderdaad nog steeds bezig met het hoe wat en waarom, maar ik heb al heel veel tips en dingen met o.a. Mika7, tug en mensen in mijn omgeving aan het uitdokteren. We proberen inderdaad van alles om te kijken wat het nu precies is.

Hi Perro, ja is inderdaad dikke sh*t.... Strae heeft inderdaad helemaal niets. Die is de vrolijkheid zelve, zoals als altijd... Dat maakt het allemaal dus nog onduidelijker. had hij ook ineens zo erbij gestaan, dan weet je het nog niet, maar is het wel iets wat dus via voeding, of een virus binnen is gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:29

Het heeft een paar nachten nachtvorst gegeven, dan is dat misschien de mogelijkheid op een hoog fructanengehalte in het gras en dat juist die 2 paarden er gevoelig voor waren. Moeilijk om toch nog in het duister te tasten.

Fijn dat ze al weer zo ver zijn opgeknapt. :Y)

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:14

Fijn om te horen dan Zam weer aan de beterende hand is en iig een stuk opgeknapt is. En dat Tor dus ook ietsje beter gaat. Dat is iig al meer hoopgevend. Wat is er nu anders ? Je geeft ander hooi nu ? Is dat de enige verandering ?

Ik weet wel, iemand hier had een paard met toch ook zulk soort verschijnselen, veranderde van het 1 in het andere kon ook amper staan en lopen.Heeft ook ander hooi gegeven, ouder hooi, paard leek even op te knappen maar viel toen terug. Bleek wel een vergiftiging te zijn met landbouwgif en dus niet de klassieke symptomen van giftige plantjes. Dat lijkt me namelijk ook erg sterk bij jou....daar ben je veel te zorgvuldig voor.
Ik weet niet of landbouwgif zich ook in hooi kan bevinden ?

En ik ken geen foliehooi, alles wat hier in folie zit is kuil, die wel heel droog kan zijn zodat iemand als ik het verschil moeilijk ziet. Maar dat kan mijn gebrek aan ervaring zijn dat ik dat niet ken.

Botulisme is een gevaar in kuil....maar ik weet de symptomen niet. Misschien het hooi laten nakijken om het zeker te weten en even naar de omliggende landerijen kijken wat ze daar gedaan hebben. Loopt er een slootje langs je wei vanaf de andere stukken land ?

En dan idd nog de fructaan...kan ook. Ik wist niet dat er nachtvorst is geweest, hier niet dacht ik.

Het is zo moeilijk, je hoort zoveel verschillende dingen en ook dat er helemaal geen oorzaak gevonden word... En dat Strea het niet heeft, god zij dank, maar dat maakt het vraagstuk nog moeilijker...

Ik blijf duimen iig....dat het de goed kant uit blijft gaan. En fijn dat er mensen je direct bij staan die wel veel ervaring hebben ! +:)+

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 23:44

Sloot(water) kunnen ze absoluut niet bij komen. Er ligt weide rondom om mijn weide en dat wordt wel bemest, maar heb ze er niet gezien voor onkruidbestrijding. Dit land wordt meestal eens gehooid en dan komen er koeien op te lopen. Denk zelf niet dat er gespoten is voor onkruid, want er staat volop paardenbloem in, dan was dit nu allang kapot gewwest bij bestrijding.

Ze krijgen nu alleen nog dat hooi van verleden jaar. Dus geen weidegang of krachtvoer.

En het fructaan verhaal... Ik deed de paarden er altijd rond het middaguur naar buiten. Omdat ik altijd dacht dat dan het fructaangehalte al gedaald zou zijn. Weet iemand daar meer van?

Ben met tug echt aan het brainstormen over echt van alles en nog wat. Zij komt op dingen waar ik de DA op attent heb moeten maken.

Misschien komen we er wel nooit achter wat het nu precies is. Ik hoop nu alleen maar, dat ze er beiden goed doorkomen en dat er geen nare dingen overblijven.... Nu op dit moment lopen ze in de paddock en Tor is ook weer iets beweeglijker. Kan natuurlijk ook komen van de pijnstiller, maar ze heeft in ieder geval weer een goede blik in haar ogen. Dat is voor mij erg belangrijk, want als die er dof uitziet, dan wordt het voor mij ook erg moeilijk om hoop te hebben op een goede afloop.

Ik houd jullie natuurlijk van alles op de hoogte!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:52

Zammie schreef:
En het fructaan verhaal... Ik deed de paarden er altijd rond het middaguur naar buiten. Omdat ik altijd dacht dat dan het fructaangehalte al gedaald zou zijn. Weet iemand daar meer van?

Bij mijn weten is 's nachts en in de ochtend het veiligst mits er geen nachtvorst was. Heb je bomen in je wei? Ik doe dan maar weer een gooi met misschien dat er twee wel aan een bepaalde boom knagen en nummer 3 niet.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 23:57

Nee, geen bomen of struiken. Rondom het hele land liggen sloten en ze kunnen nergens bij.

Dan zou je dus het veiligste de paarden dus wel in de ochtend al op het gras kunnen doen. Ik weet niet of het die dagen 's nachts heeft gevroren hier. Er was wel een omslag die dagen in het weer, Van erg warm naar ineens veel koeler weer.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 00:01

Zammie schreef:
Dan zou je dus het veiligste de paarden dus wel in de ochtend al op het gras kunnen doen. Ik weet niet of het die dagen 's nachts heeft gevroren hier. Er was wel een omslag die dagen in het weer, Van erg warm naar ineens veel koeler weer.

Lieverd, dat uurtje dat ze konden wennen aan dat kleine stukkie afgezette weide doet 't 'm echt niet hoor.
Maak jezelf niet gek. Jij / jullie hebben het goed gedaan +:)+

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 00:05

Zammie schreef:

Voor zover ik het "weet" blijft het fructaangehalte hoog zolang de temperaturen 's nachts onder een bepaald aantal graden blijft hangen. Het gras zal dan het aanwezige fructaangehalte niet omzetten in groei, daardoor hoge fructaanwaardes.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 00:05

In de paardenkrant stond laatst een artikeltje van de Gezondheidsdienst voor Dieren dat je met oog op fructaan het beste s'nachts en s'morgens kon laten grazen afhankelijk natuurlijk van de temperatuur.
Over je wei zou je misschien eens iemand kunnen benaderen via KNVV of een oproepje kunnen plaatsen op waarneming en vragen of er iemand bij jou in de buurt zit die je ter plaatse wil helpen de planten in de wei te inventariseren. Mocht je daar hulp bij nodig hebben dan roep je maar en help ik je er even mee.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:15

Fijn om te lezen dat het in ieder geval de goede kant op gaat! Ik had het bij mijn buren nog eens nagevraagd, maar die kwamen niet echt verder dan wat hier allemaal al gezegd is. Zij vonden het ook vreemd.... tja, net als iedereen eigenlijk.

Nou, hopen dat de echte 'oorzaak' nog wel aan het licht komt, dan weet je waar het door komt en zou je het misschien kunnen voorkomen in de toekomst (misschien is het wel niet te voorkomen, kan ook nog). En misschien is het wel een heel ongelukkig toeval dat ze het tegelijk gekregen hebben, erg lastig zeg.

Zet um op! Ze komen er vast weer helemaal bovenop hoor! :(:)
Doe ze maar de groetjes van mij en Sally ;)

kazary

Re: Spierbevangenheid, oorzaak foliehooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 12:34

Wat fijn om te lezen dat het nu wel langzaam de betere kant op gaat. Wel vervelend om de oorzaak niet te weten. Het fructaan verhaal, ik geloof het niet zo, dan stond half nederland nu toch wel stijf? Inclusief je tinker.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:12

Vooral die Tinker lijkt mij ook Kazary..

Misschien gewoon een akelig virus?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:51

Nou, daarom zei ik ook, misschien is het wel een heel ongelukkig toeval dat beide paarden dit tegelijk gekregen hebben.... en zit het wel helemaal niet in het voer of wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:53

Zammie, mijn paarden gaan ook pas na 13.00 op het gras, ik denk gewoon dikke pech. Maar of het een virus is geweest, kan in het bloed gezien worden, ahv bloedbezinksel. Je paard heeft dan antistoffen in zijn bloed.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 19:13

We laten sowieso een bodemonderzoek doen. Ik heb vanmorgen met een boer gesproken over o.a. kunstmest en wist niet dat met name stikstof een erg nare bijwerking bij o.a. koeien kan hebben. Dit komt vrij na regen en wordt dan meteen opgenomen door het gras.

Zam is nu echt al een heel eind opgeknapt. Heeft weer volop babbels (en hoe :D ) en loopt echt weer normaal. Hij heeft gisteren zijn laatste Metacam gehad. Ga hem nu niets meer geven en kijken of hij zonder kan. Tot nu toe lijkt dat uitstekend te gaan. Tor begint ook weer een paar van haar "dingetjes" terug te krijgen. Lopen blijft moeizaam, maar eten gaan weer beter en ze kijkt nu weer goed uit de ogen. Staat wel goed onder de metacam, dus is daardoor wel iets versuft.

We blijven brainstormen (Mika7, tug and me) over wat het kan zijn. Komen nu toch op wat dingen waarvan we zeggen, dat kan er mee te maken hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:16

Varkensgriep? :+

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 19:30

russel schreef:
Varkensgriep? :+

Wie?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:10

Zammie schreef:
We laten sowieso een bodemonderzoek doen. Ik heb vanmorgen met een boer gesproken over o.a. kunstmest en wist niet dat met name stikstof een erg nare bijwerking bij o.a. koeien kan hebben. Dit komt vrij na regen en wordt dan meteen opgenomen door het gras.

Zam is nu echt al een heel eind opgeknapt. Heeft weer volop babbels (en hoe :D ) en loopt echt weer normaal. Hij heeft gisteren zijn laatste Metacam gehad. Ga hem nu niets meer geven en kijken of hij zonder kan. Tot nu toe lijkt dat uitstekend te gaan. Tor begint ook weer een paar van haar "dingetjes" terug te krijgen. Lopen blijft moeizaam, maar eten gaan weer beter en ze kijkt nu weer goed uit de ogen. Staat wel goed onder de metacam, dus is daardoor wel iets versuft.

We blijven brainstormen (Mika7, tug and me) over wat het kan zijn. Komen nu toch op wat dingen waarvan we zeggen, dat kan er mee te maken hebben...

beetje rare vraag....hoe zag en ziet hun poep eruit?
hebben ze diaree gehad?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:35

fijn dat ze beiden wel weer opknappen. dat is toch een goed teken. al kan ik me goed voorstellen dat je wel wilt weten wat het nou was...

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:41

koeien krijgen door versnelde omzetting van stikstof soms nitraat of nitrietvergiftiging, daar horen meer en ook nog andere extra symptomen bij.

russel, tijdens het zoeken kwam ik als nieuwtje tegen dat varkensgriep waarschijnlijk niet van betekenis gaat worden bij paarden, maar alle suggestie's blijven zeer welkom!

gelukkig lijken de meest ernstige aandoeningen en ziektes steeds verder uit beeld te verdwijnen, info of dingen die bij andere diersoorten wel eens problemen gegeven hebben
kunnen ook nuttig zijn, veel is nog niet uit te sluiten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 22:27

@geerke, Tor heeft bij het minste of geringste al diarree, daar kun je dus weinig van op aan. Uurtje gras is bij haar al genoeg om diarree te krijgen, vandaar dat ik bij haar extra voorzichtig ben met veranderingen in het voer. Zelfs het verschil in hooi maakt bij haar al verschil. Nu op dit moment heeft ze goede mest, was deze week echt weer dunner met nattigheid nadat de mest eruit was. Bij Zam was de mest normaal. Heeft eigenlijk nooit last van diarree.