Dwerggroei of zwak gestel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 23:24

goh wat een heerlijk verhaal om te lezen , ik geloof dat ik er ook geen weerstand aan had kunnen bieden, fijn ook dat het nu weer wat beter met hem gaat, ik hoop nog veel foto's van deze uk te zien :D

Marigold

Re: Dwerggroei of zwak gestel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 00:30

shetjes verharen nu nog niet zo erg, bij de welshjes hier pak je de vacht er in plukken van af, bij de shetlanders zit het veel minder los.
dus ik denk dat zijn vacht nog wel los gaat laten.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:05

Tea trea, is vooral goed voor de huid, de schilfers gaan en van weg en de jeuk ook.
Ik haal het gewoon bij "de Tuinen".
Mijn shetje had ook enorm veel schilfertjes en jeuk, bij hem heeft het heel goed geholpen.
De maantjes gewoon met veel antiklit insmeren en rustig uitkammen.

Succes ermee!!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:32

ik moet idd zeggen dat bij mijn mini het ruien nu pas een beetje op gang gaat komen.
ik zat van de week ook al te denken of ze geschoren moet gaan worden en kreeg de tip dat shets een maand later zijn.
[ook mij eerste shet. :o ]

tea trea werkt goed!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 10:46

Mijn shettie verhaard toch al een hele poos hoor!
Vandaag wordt het 24 graden dus wassen maar....
Ik zal schampoo met cremespoeling mengen, of een tweede keer inzepen met cremespoeling, dan krijgt ie lekker zachte haartjes van en gaat alles goed uit de klit.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 22:20

Kleine update:

Wat plaatjes.

Het geeft een indruk he het met Tibor gaat en hoe klein hij eigenlijk is.
Geloof me, Granito is echt geen grote jongen en Genoves is ook maar 1,60m.

Afbeelding
Met zijn drietjes onde de wilgen voor het eerst gezamelijk grazen. Granito kijkt alvast naar 'zijn' net ingezaaide land aan de andere kant van de sloot wat er nog maar kaaltjes bij ligt. Nog even geduld.

Afbeelding
Tibor blijft een beetje in de buurt van de merrie, die is rustig tegen hem.

Afbeelding
Er kan er maar een de hengst hier zijn, en dat laat je weten door 'aanwezig te zijn'.

Afbeelding
Aan de borstel komen langzaam maar zeker wat haartjes, zou het verharen gaan beginnen? Dat lijkt wel een aalstreepje ?

Het was hier nog geen weer om te wassen, te veel wind.
Rennen kan hij goed, met als bokken, springen op de plek en als hij zich verveelt een uitdagend hapje in je been doen. Het rotzakje.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:36

We zijn inmiddels alweer een maandje verder en ik ben eigenlijk best benieuwd hoe je kleine ukkie het nu maakt :j . (Heb al gekeken of er alweer een nieuw topic was; als dat er is heb ik niet goed gekeken). Is hij aan het ruien geslagen?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 08:01

He, leuk dat je er naar vraagt ! En ja, dat wil zeggen er komt langzaamaan een bruin hoofdje te voorschijn. Dus wat voor kleur hij eigenlijk is zal nog wel eens een verrassing kunnen worden.
De rest van de haartjes komen ook wat los, en ik wacht nog steeds op een echte warme dag. Maar zijn haartjes zijn wel zachter en meer op zijn plaats.

Het gaat lekker met hem, hij crost heen en weer over het terrein hier en heeft een bijzondere band met de hond. Ik kijk het wel een beetje sceptisch aan en zo lang de staart van de herder beweegt zal het wel ok zijn.

Als er klanten komen wil iedereen, tot nu toe, hem wel kopen. Maar daar is even geen sprake van, eerst mag hij zichzelf worden en lekker in zijn vel komen. letterlijk ook.
Het verharen is in ieder geval begonnen, en wat ik merk is dat het een vrolijk ventje wordt.
Als je bedenkt hoe hij kwam. kopje omlaag en alleen waggelend het hoognodige bewegen dan zie je nu een ander paard(je).

De Welsh vimdt hij niet zo aardig, die heeft hem nu al een paar keer op de grond gegooid. In de wei gaat dat wel, Tibor kan onder een paar pkaatsen gemakkelijk door, maar als hem dat niet op tijd lukt gaat Tibor al uit zichzelf door de knietjes. De wijze merrie (die we de Koningin noemen) is wel zijn grote vriendin. Hij mag zelfs van haar mee uit de voerbak happen. Als we hier les geven komt Tibor ook mee doen. Subtiel longeren neemt hij dan ook hoogst serieus.
Afbeelding
Inge aan het werk met Genovesa & Tibor

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 08:56

die laatste foto :+:
Ik ben echt benieuwd wat er onder het vachtje uit gaat komen :D Hij is al zo opgeknapt :j Echt een goede daad verricht :D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 09:38

Dank je voor je lieve woorden, alleen kun je het paard naar het water leiden, maar niet dwingen om te drinken.
Tibor heeft het toch zelf gedaan, met zijn eigen wilskracht en nu jeugdige levenslust.
Het enige wat ik doe is om het hem mogelijk te maken om dat te kunnen.

Gek he, in januari dacht ik ook dat hij zwart was, maar als ik zijn wollepluisjes van zijn hoofd aftrek (die nu los zitten !) komt daar een bruin glansvachtje onder vandaan. Ben ook reuze benieuwd naar de rest.

En ja, ik moet toegeven hij 'raakt' iets in ons allemaal.
Afgezien van een raar voetje, wat met zorg bekapt wordt ziet het er naar uat hij het leuk heeft nu. Zoals hij 's morgens rent naar 'zijn vrienden' als hij uit zijn hokje mag. Steeds denk ik bij mezelf, malle keuze van mij, maar wat fijn om hem zo vrolijk te zien.

Suz24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:35

Ik heb het hele topic door zitten lezen en ik vind het echt fantastisch wat je voor hem hebt gedaan.

Hij ziet er al stukken beter uit. Misschien een idee om op den duur (als hij blijft) nog een shet te kopen als gezelschap? Dan krijgt de hond wat rust en dan kan je hem misschien in een apart weitje zetten met een andere kleine pony. Dan hoeft Tibor ook niet steeds weg te rennen voor die welsh.

Nog een klein vraagje over die welsh hengst en die PRE merrie: probeert hij haar niet te dekken? Of laat ze dat niet toe?

Succes met die kleine vent!
Laatst bijgewerkt door Suz24 op 17-05-09 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:35

Wat een lekker beestje is het toch! Hier ga je nog heel veel plezier van hebben hoor, dus wees maar blij dat je hem gekocht hebt.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:06

Updaaaaaaaaaaaaaateeeeeeeeeeee :D !

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:34

nieuwe foto's graag. mag ik ook een van zijn voetje?
ik had hem toch geschoren denk ik zelf.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:42

vrienden van mij hebben 2 jaar geleden ook zo'n zielig uitziend shetje gekocht.
Ook met vreemde verhoudingen, klein lichaam en groot hoofd.
Als je het meisje nu weer ziet (ze is inmiddels 4) is alles goedgekomen en ze ziet er super uit.
Heb je inmiddels al nieuwe foto's hoe hij er nu uit ziet.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 23:18

Jeetje, ik dacht eigenlijk toen ik dit topic startte 'ik moet mijn verhaal even kwijt'. Vond het later een beetje te veel 'vissen naar complimentjes' of zo, en dat is niet de bedoeling. Maar jullie leuke reacties en gemeende vragen vind ik ook wel leuk om te beantwoorden. Het was niet de bedoeling zo veel aandacht te trekken, maar ik heb het idee dat Tibor op meer mensen indruk heeft gemaakt dan alleen op mij.
Nou daar gaat ie dan :list:

Helaas heb ik niet echt update foto's van Tibor waar hij al veel op is veranderd. Het enige wat nu echt wel een gezicht heeft is zijn hoofd. De haartjes kun je er voorzichtig met plukjes uit trekken. Daaronder zit een mooi glad huidje met korte haartjes.
Nou ben ik natuurlijk wat gekleurd, maar ik trof een mooi bruin hoofdje aan. Nog niet alles laat los dus het blijft allemaal wat half. Maar hij heeft een vaste 'vriendin'. De merrie.
Hij vindt haar erg groot, en kan niet bij haar neus komen als hij dat wil. Hun vriendschap is echter aandoenlijk om te zien.
Hij vertrouwt haar, en dat kan hij ook, ze is beschaafd tegen andere paarden. Tegen hem is ze vriendelijk en voorzichtig. na de komst van de jongens is er een extraatje bij gekomen.... genovesa is hengstig :?
Dus nu is iedereen apart 's nachts.

Tibor gaat als laatste naar binnen, eerst eet hij met haar samen wat kuil en hooi, rommelt in het zadn, gaat kijken bij de grote jongens en gaat uiteindelijk zelf naar zijn stalletje. Daar krijgt hij een extra portie haver en wat muesli.
De volgende ochtend ontbijt en even later los, met Genovesa de wei in.

En, 'mijn werk' neemt hij èrg serieus.
Als ik iemand aan het leren ben hoe je ook kan longeren komt Tibor ook mee 'lessen' :=

Hij neemt dat vervolgens allemaal hoogst serieus.
Afbeelding

(Inmiddels, twee weken later nu, zitten er wel wat grassprietjes op de droge grond van toen)

O, ja waar ik ook een foto van ga maken is van zijn voetje en de binnenkant van zijn beentje. Hij heeft een hele kale ligplek aan de binnenkant van zijn been. Die was onthaard, zo'n kale schuurplek weet je wel. Zag vanmiddag dat er zwarte haartjes op zijn gaan groeien, dat maakte me blij !
Zou hij nu anders liggen? Zou hij minder pijn hebben misschien. In elk geval is hij denk ik wel tevreden zo.

Wij ook

O, ja en als het te spannend wordt met de andere hengsten rent ie ... aah.... naar mij om een aanval te vermijden. Slim kereltje.

Afbeelding
Eerst roept hij naar haar als per ongeluk Juicioso los is, en zich, uiteraard met haar bemoeit. Rennen en Tibor komt bij mij staan. Ik moet even wachten tot het weer rustig is. Dan merkt de jonge Juicioso(nèt 3)hem op en wil hem graag onderzoeken.

mwoaaaahhh, hij komt op me af !

Afbeelding

Tibor rent achter mij, uit beeld.

(Het is wat rommelig, want de verbouwing is nog altijd niet helemaal klaar, excuus)

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:57

Wat een lieverd! Meid ik had precies hetzelfde gedaan!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:32

Heel leuk om dit allemaal zo te lezen! *D
Ben echt benieuwd hoe hij onder die vacht uit komt :j

Bij ons op de wei staat ook een shethengstje,
en die had van de winter een heel licht vossig vachtje,
nu na het verharen (nja, bijna dan :=) is ie helemaal donkerbruin geworden,
en mooi! *D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 10:02

Ja ik moet bekennen dat ik er tot nu toe geen spijt van heb. Ik ben zelf helemaal geen voorstander van opknappertjes of verwaarloosde paardjes naar hier halen. Maar die twee ontstoken oogjes en dat kleine stemmetje in de grote schuur waar hij stond. Had het nu vast niet anders gedaan.

Overigens is hij geen mini Shetlander, maar een Falabella. Althans dat staat in zijn paspoortje, dus ik ben benieuwd of dat weer anders is?
Hij is door mij expres niet geschoren omdat ik het gevoel heb dat zijn vachtje zelf moet loskomen en het dan een teken is van ' gezondheid' . Het gras helpt hoop ik ook vor een grot gedeelte. Ik hoop dat hij deze winter dan een eigen vachtje aanmaakt. De bedoeling is dat hij een soort eigen hokje krijgt met een klein (omheind)uitloopje. Achterin, en daar kan het flink koud zijn.

Nu rent hij overal waar hij kan maar onderdoor, en heeft al één keer kennis gemaakt met draad onder spanning. Zo zielig, maar ja moet een keer gebeuren.
In de wei heeft hij een paard ontsnappingsclausues die hij ook weet te vinden. Niet voor haar, maar wel voor de heren. Ach en laat hem maar scharrelen ook denk ik dan, hij loopt ook in het tuingedeelte. Heel grappig als er klanten komen, ' Heej, een paard los?" Och, een paard... Tot zij de wei in mag en Tibor eerst in de zandbak uitgebreid gaat rollen en dan achter haar aan rent. (Hij kan best hard voor zo'n kleintje). Bokkend, springend en ogenschijnlijk blij.

Het doet me ook erg goed als ik hem plat zie liggen in de wei en zij ook even gaat liggen en rollen.
Hi, hi dan gaat hij ook rollen, alleen veel sneller en heel soepel heen en weer.
Vandaag maar eens wat foto's, al is het voetje nog steeds ' hetzelfde' er kon niet meer af.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:04

Het is zo leuk om te lezen hoe goed hij het doet, zo te horen is het echt een karaktertje :)) .

En een Falabella is inderdaad echt anders dan een Shetlander :j . Voor zover ik weet hebben ze éen paar ribben minder (dat lieten ze tenminste ooit eens zien in een Amerikaanse documentaire op tv) en zijn het echte showpaardjes met de bouw van grote paarden. Als je Falabella intikt op Google krijg je flink wat hits en er zijn op Bokt ook mensen die er meer van weten. MarijeR fokt minipaardjes, al heb ik er niet genoeg verstand van in hoeverre haar paardjes in ras verschillen van Tíbor, maar zijn en andere mensen kunnen je vast meer vertellen :j .

Het is wel mooi om te lezen hoe hjij zich uit de voeten maakt voor de grotere drukkere hengsten en hoe hij de merrie bewerkt :)) . En de mensen om hem heen natuurlijk, zoals met dat longeren :D .

Nicam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:44

Allereerst....wat een kanjertje om te zien. Ik heb het hele verhaal gelezen en vind het heel goed van je dat je hem niet hebt geschoren. Het feit dat je hem de tijd hebt gegeven en geeft dat hij het zelf gaat doen is super. Je kan hem misschien een beetje helpen met gedroogde brandnetels. Ze vinden het lekker en ze hebben een reinigende werking. Leuk ook om te zien dat hij het "werk"zo serieus neemt. Dan ben je toch onmiddelijk verliefd?!? :-)
Blijf lekker genieten van hem

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:26

OOh wat een scheetje zeg, ik ben blij dat je hem hebt, dat het weer goed komt met hem, ik blijf deze topic volgen, van hoe het met hem gaat.

Je doet het toppie.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 18:38

wat fijn dat het zo goed met hem gaat zeg, ik geef mijn paarden altijd lijnzaadolie door het voer als de verhaartijd er weer aankomt. mn shet komt een stuk beter door haar vacht heen. en het is erg gezond. misschien helpt het he ook!

lollypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 11:49

Ik hoop dat het goed met hem komt Y;(

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 13:14

Wat een goede tips staan hier !
Dank jullie daarvoor, en dank voor de betrokkenheid bij dit kleine kereltje.

Het gaat denk ik wel goed op dit moment, Genovesa is hengstig met de komst van twee hengsten en ontfermt zich nu als een ware moeder over Tibor. Ze verdedigt hem en hij loopt continu aan haar zijde.
Ze lopen met zijn tweetje is de wei waar Tibor onder alle draad door kan en zich tegoed doet aan het verse ingezaaide gras.
In elk geval wordt hij ook een beetje opgevoed door haar.
Afbeelding
Wat is hij klein he vergeleken met de merrie, die ook niet eens zo groot is en ongeveer 1.60 hoog is.

Zijn vachtje gaat langzaam, hij rolt veel in het zand en op de warme dagen is hij ook erg warm. Toch heb ik het gevoel dat hij zelf miet gaan verharen en niet dat ik hem moet scheren.
Afbeelding

Hij blijft er wat vefromfraaid uitzien.

Afbeelding
Hoofdje begint in beeld te komen.

Afbeelding
De oude kale ligplek waar haartjes op komem.