Hoeven zijn in vreselijke staat *foto's*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:55

guanacotje schreef:
Even een paar dingen rechtzetten:

De smid is wel degelijk 4 weken geleden geweest, en ja ik was er ook bij. Dit was haar eerste keer bij de smid, en ze heeft er een heel drama rond gemaakt, en ik vermoed dat hij daardoor een pak minder nauwkeurig te werk is gegaan.

Hier ligt duidelijk de taak van de eigenaar om voetjes geven regelmatig te oefenen en ook met een hoevenkrabber op de hoef te tikken zodat ze wennen aan bekapachtige geluiden.

Ik kan me voorstellen dat een smid ook niet goed kan bekappen als het paard niks gewend is. Als het paard dan telkens in de rondte springt kom je er ook niet fatsoenlijk bij.

jesito

Re: Hoeven zijn in vreselijke staat *foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:00

Zoals ik al eerder zei in dit topic vraag ik me soms af wat het hebben van een eigen paard nou voor lol is als je er bijna niet naar toe kunt.
Als je paard gevoerd wordt en alle voorzieningen zoals water worden nagekeken dan kun je best een dag weg blijven, maar ik sta in volpension en ga evengoed dagelijks.
Het is duidelijk dat je niet veel tijd hebt gehad, een pony met kapotte hoeven, een halster dat te strak heeft gezeten enz.
Ik hoop dat je nu wat beter op gaat letten.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 11:05

Vertel dat mijn jonkies even Arabesk dat ze niet moeten vergeten wat ik ze heb geleerd als de smid komt :D

Dat stelletje clowns... Prima opgevoed, maar gisteren waren ze ook niet zo braaf bij de smid, echt ze zijn nog nooit zo stout geweest in hun hele leven := Mijn smid heeft er wel een stuk langer over gedaan als anders, maar ze raffelt haar werk daardoor niet af.. En als ze zodanig onhandelbaar waren geweest dat ze haar werk niet goed kan doen, dan had ik dat ook wel van haar gehoord en had ik waarschijnlijk de oren van mijn kop geschaamd voor ze (wat ik toch al wel deed gister). Een smid is ook gewoon een mens waarmee je kan overleggen :o

Edit: dat halster kan altijd wel een keer gebeuren dat de vacht een rare bocht maakt, hebben die stinkers van mij met een te groot halster ook last van.. Al staan ze niet eens een hele dag met het halster aan.. Komt met name als ze ook grazen met het halster aan, dan schuift het vaak heen en weer over een dikke wintervacht, hoe ruim het ook zit..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 02:55

Maar hier zit duidelijk een deuk in het neusbeen.

En idd, oefening scheelt een hoop maar sommige paarden proberen graag uit bij vreemden, plus dat ze bij een smid meestal veel langer op 3 benen moeten staan dan normaal bij voetjes uitkrabben. Maar daarnaast is het wel slim om het goed te oefenen op dat soort dingen, scheelt een hoop ergernis.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 08:08

Ik persoonlijk vind het niet shocking :) :) het is vrij normaal dat jonge paardenvoeten met de bodemgesteldheid van de afgelopen weken wat schade oplopen......... even je smid erbij halen, die maakt er weer een net voetje van, probleem opgelost :) :)

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:37

Arabesk schreef:
guanacotje schreef:
Even een paar dingen rechtzetten:

De smid is wel degelijk 4 weken geleden geweest, en ja ik was er ook bij. Dit was haar eerste keer bij de smid, en ze heeft er een heel drama rond gemaakt, en ik vermoed dat hij daardoor een pak minder nauwkeurig te werk is gegaan.

Hier ligt duidelijk de taak van de eigenaar om voetjes geven regelmatig te oefenen en ook met een hoevenkrabber op de hoef te tikken zodat ze wennen aan bekapachtige geluiden.

Ik kan me voorstellen dat een smid ook niet goed kan bekappen als het paard niks gewend is. Als het paard dan telkens in de rondte springt kom je er ook niet fatsoenlijk bij.

Mijn vroegere merrie was heel makkelijk met hoeven uitkrabben en al meerdere keren bij de smid geweest bij de fokker.
Maar dat ik haar bij mijn eigen hoefsmid had voor de eerste keer na de koop was het ook een drama.
Ik vind het niet vreemd dat een jong paard bij een vreemde hoefsmid de eerste keer erg vervelend kan zijn, zeker niet zo'n jong paardje.
Haar veulen was ook heel makkelijk, maar de eerste keer bij de hoefsmid ook zeker zijn mening laten weten.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:33

Bewondering voor de waaghals-hoefsmeden die een moeilijk paard bekappen!
Gaat de eigenaar van betreffend paard alle misgelopen inkomsten van deze hoefsmid vergoeden indien deze hoefsmid (ernstig) letsel oploopt?

Paard dient opgevoed te worden. Zo niet, dan zou ik als hoefsmid betreffend paard weigeren: "Bel me maar weer als je paard zich weet te gedragen".

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 08:37

[quote="scoxxx"]Bewondering voor de waaghals-hoefsmeden die een moeilijk paard bekappen!
Gaat de eigenaar van betreffend paard alle misgelopen inkomsten van deze hoefsmid vergoeden indien deze hoefsmid (ernstig) letsel oploopt?

Paard dient opgevoed te worden. Zo niet, dan zou ik als hoefsmid betreffend paard weigeren: "Bel me maar weer als je paard zich weet te gedragen".[/quote]

Ben blij dat mijn smid toen niet zo reageerde als jij nu stelt!
Mijn paard kwam bij ons toen hij ruim 4 was en onbeleerd. Hoefsmid kende hij amper wat helaas ook te zien was aan zijn voeten. Gelukkig had ik toen een smid welke veel geduld en ervaring had. Door zijn geduld hebben we er ruim 2 uur over gedaan maar toen was het wel gedaan. De keer erna ging het al beter.
Je moet natuurlijk wel je paard opvoeden, als ze bang zijn vind ik het een ander verhaal dan dat ze boel lopen te foppen. Dan mogen ze best aangepakt worden!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 08:53

Gelukkig zag het erger uit dan het was!! Het paard van mijn vriendin kan er ook zo belabberd op staan, terwijl hij perfect gekapt wordt en braaf is bij de smid, dus dat heeft er niet altijd mee te maken. TS geeft aan dat de eerste smid een prutser was, en de 2e goed werk leverde, en die mag blijven komen!
Ik heb een 7 mnd oud veulen dat heel goed voetjes kan geven, en prima vast kan staan aan de muur en niet loopt te klooien (uiteraard blijft hij een veulen, met bijbehorend geduld en concentratie) en de eerste keer bij de smid wist hij van gekkigheid ook niet meer, hoe hij een voet moest geven zonder om te vallen of zichzelf op te hangen aan de muur!! Nadat de smid even gekroeld had met hem ging het een stuk beter en was de smid heel tevreden over hem en zo zou hij er wel elke dag 10 willen kappen :o Wat ik dus wil zeggen: het komt goed hoor!!! Tis een jonkie en geef 'em de tijd.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:27

AngeliqueB schreef:
Gelukkig zag het erger uit dan het was!! Het paard van mijn vriendin kan er ook zo belabberd op staan, terwijl hij perfect gekapt wordt en braaf is bij de smid, dus dat heeft er niet altijd mee te maken. TS geeft aan dat de eerste smid een prutser was, en de 2e goed werk leverde, en die mag blijven komen!
Ik heb een 7 mnd oud veulen dat heel goed voetjes kan geven, en prima vast kan staan aan de muur en niet loopt te klooien (uiteraard blijft hij een veulen, met bijbehorend geduld en concentratie) en de eerste keer bij de smid wist hij van gekkigheid ook niet meer, hoe hij een voet moest geven zonder om te vallen of zichzelf op te hangen aan de muur!! Nadat de smid even gekroeld had met hem ging het een stuk beter en was de smid heel tevreden over hem en zo zou hij er wel elke dag 10 willen kappen :o Wat ik dus wil zeggen: het komt goed hoor!!! Tis een jonkie en geef 'em de tijd.

Hier sluit ik mij bij aan.
mijn veulen kon ook heel goed voetjes geven (je kon zijn benen naar achteren strekken naar voren etc etc, bleef gewoon stil en gedwee staan) en vast staan en was echt super mak, maar de eerste keer bij de hoefsmid stond ie meer op 2 benen dan op 3. Het blijven jonge paarden die nog weleens even hun mening willen geven de eerste keer. Zou het raar vinden als ze dat niet doen bij een vreemde hoefsmid die zomaar aan je voeten gaat zitten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:46

Deels ligt het ook wel aan een smid, als je bij een jong paard meteen naar de hoeven grijpt sta ik niet raar te kijken dat een paard *gnork* opzij springt. Je moet het wel tactisch aanpakken :+

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:49

ik kan de fotos niet zo goed zien maar het ziet er idd uit of de wanden loslaten/hol zijn, maar nogmaals ik zie het niet goed. ik zal de hoefsmid bellen, mijn paard had ooit holle wanden en dit is opgelost met speciaal beslag.ze had een bacterie ingekregen en toen ging het van kwaad na erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:43

scoxxx schreef:
Bewondering voor de waaghals-hoefsmeden die een moeilijk paard bekappen!

Paard dient opgevoed te worden. Zo niet, dan zou ik als hoefsmid betreffend paard weigeren: "Bel me maar weer als je paard zich weet te gedragen".

Tot op zekere hoogte. Bij een jong paard zal de smid ook zijn steentje bij moeten dragen om te zorgen dat het dier leert dat het geen stampij hoeft te maken. Bij jonge paarden heb je meer tijd en geduld nodig, met haast en gekat kom je er zeker niet. Eisen dat een paard maar moet gedragen ondanks dat hij geen ervaring heeft of bang is, is prima, maar accepteer dan ook dat de klantenkring steeds kleiner wordt.

TS, laat de smid met een paar weekjes nog eens komen om de hoefjes goed bij te werken, dan komt het wel weer goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:44

Arabesk schreef:

Dat heb ik bij mijn jongste toch echt gedaan, en nog stond ze bij de smid te springen. Ik kreeg zelfs de opmerking dat ik wat meer met haar moest oefenen, maar meer kon toch echt niet.

En tussen oefenen en echt bekappen ligt het kleine verschil dat de smid misschien wat hoger optilt en wat langer vasthoudt dan je zelf zou doen, en dat ook een paard eenkennig en sceptisch kan zijn als een ander aan zijn benen zit.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:48

jesito schreef:
Zoals ik al eerder zei in dit topic vraag ik me soms af wat het hebben van een eigen paard nou voor lol is als je er bijna niet naar toe kunt.
Als je paard gevoerd wordt en alle voorzieningen zoals water worden nagekeken dan kun je best een dag weg blijven, maar ik sta in volpension en ga evengoed dagelijks.
Het is duidelijk dat je niet veel tijd hebt gehad, een pony met kapotte hoeven, een halster dat te strak heeft gezeten enz.
Ik hoop dat je nu wat beter op gaat letten.

ik zit nu ook in de examens en kan maar max 1x in de week bij de paarden gaan. Daarom staan ze ook tijdens die periode in vollpension ipv thuis. Ik voel er me niet goed bij maar ze staan op een pension waar ze dagelijks binnen- en buitengezet worden en ze worden vast goed verzorgd. De examens in belgie zijn niet zoals in nederland met de tentamens op ieder einde van de maand maar duren vaak 2 maand, een maand blok en een maand examens en dan is het die laatste maand echt vaak zo goed als onmogelijk om buiten te komen als je een iets zwaardere studie volgt. Ik ben er van overtuigd dat de TS het beste voor heeft met haar paard.
Vind de hoefjes er ook niet al te best uitzien maar met een goede hoefsimd komt dat wel in orde

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 22:16

pfoeh ik schrok ook van je foto's.... had zelf ook meteen mijn twijfels, zo zien ze er van mijn zwaarlijfigen ook niet uit na een winterperiode en 4 weken na bekappen... ik ben dan ook erg benieuwd hoe je 2e bekapper de hoefjes heeft opgelapt. :j