Waarom proppen mensen toch vanalles in hun paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jennifer_

Re: Waarom proppen mensen toch vanalles in hun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:45

Wordt dat sierues allemaal aan paarden gevoerd?
Tja, ik ben er niet voor .. het geraffineerde suiker wat ze in al dat spul gooien is toch echt anders dan natuurlijk suiker. Tuurlijk, het komt beide van een plantje ofzo, maar het is wel heel anders bewerkt. En ze stoppen en 10 keer meer in.
En voor mensen is het ook niet goed, waarom dan aan je paard geven?

Dus die van mij krijgt alleen in zn voerbak af en toe oudbrood, een appel of wat wortels na het rijden. (als aanvulling op hooi en biks)
en groente en fruit is naar mijn idee geen probleem
Maar dingen als snoep enzo, dat vind ik een beetje overdreven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 18:49

Chocotof schreef:
Vjestagirl schreef:
Maar waarom? Waarom geef je je pony cola? Omdat je denkt dat het goed voor hem is? Of omdat hij zo leuk kijkt als hij het krijgt? Of nog iets anders? Waarom geef je je pony dingen die niet bedoeld zijn voor een pony?

Mcdonalds, chips en andere vettigheid is ook helemaal niet goed
voor mensen maar daar hoor je niemand over.

Bovendien geloof ik niet dat die 5 druppeltjes cola mijn pony
kwaad zullen doen.

Kom op, je hoort al jaren iedereen over de gevolgen van fastfood op je lichaam, over obesitas en dat mensen te vet en te ongezond eten. Daar hoor je iedereen over...

Maar dat is nogsteeds geen antwoord waarom je het aan je pony geeft...

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:53

Laat ik het zo zeggen dan
gaan er minder mensen naar de Mac terwijl ze weten dat het slecht is voor je? Nee.

Mijn pony vind het lekker en staat al afwachtend klaar voor een beetje cola. Is ooit perongeluk begonnen. Ik zie het probleem er echt niet van in aangezien ik in Spanje ook Cola-lick-its kon kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:55

Tja, ik zou alleen de wat gezondere dingen geven. Paardensnoepjes vinden paarden ook prima. Ik snap niet dat mensen per se ongezonde dingen willen geven.

Mensen kunnen bepalen wat goed of slecht is, paarden niet.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:56

die van mij krijgt zelfs nooit een paardensnoepje Haha! krijg je alleen maar schooiers van en daar hou ik absoluut niet van.

ze krijgt goed hooi, goede brok, muesli met haver en af en toe een emmer slobber, wortels of appels.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 18:59

Ik vind het wel gezellig af en toe. Ik neem ze vaak mee naar huis. Daar houden we even een stop en dan neem ik thee met een koekje ofzo. Dan krijgt hij toch ook gewoon een koekje, daar heb ik echt geen moeite mee. Als ik een perenijsje eet mogen ze gerust het laatste beetje van het stokje af eten, geen probleem. Ik vind het wel knus.

Snoep gaat me te ver (drop e.d.) want dat plakt ook nog eens enorm. Verder krijgen ze ook gewoon een lekkere appel hoor Haha!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:01

Och, ik kom regelmatig op stal met een croissantje/kaasstengel en als ik dan bij pony sta wil ze het ook wel even proeven. Dan krijgt ze ook een stukje hoor Lachen

Chocola krijgt ze dan weer net niet (heb ik ook nooit bij), maar als ik pepermuntjes heb/stophoestjes en ik er een opeet en ze erbij staat te koekeloeren of ze er ook één mag dan krijgt ze dat wel hoor.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 21:20

Chocotof schreef:
Laat ik het zo zeggen dan
gaan er minder mensen naar de Mac terwijl ze weten dat het slecht is voor je? Nee.

Mijn pony vind het lekker en staat al afwachtend klaar voor een beetje cola. Is ooit perongeluk begonnen. Ik zie het probleem er echt niet van in aangezien ik in Spanje ook Cola-lick-its kon kopen.

Dat is je eigen keuze. Je beslist zelf of je wel of niet bij de mac wilt eten, zeker als je al weet dat het slecht voor je is.

Jouw pony zal even enthousiast reageren als jij een snoepje neemt, of een beetje brok of een appel.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:30

Ik ken een oude pony die een keer per jaar en frikandel mag, tjah ik vind het niet erg zolang hij het maar niet elke week krijgt. Verder krijgt pepermuntje slobber hooi appels en wortels en hij heeft weleens bramen gegeten en watermeloen, maar toe nliep hij los in de tuin en de schaal stond op tafel... je draait je een keer om he Tong uitsteken Bramen vond hij trouwens niet lekker. Dat besefte hij toen hij zn mond vol had, watermeloen wel Lachen

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:40

Tsja... Omdat ze me zo lief aan kan kijken Tong uitsteken Nee gekheid. Ik ben wel benieuwd wat ze van dingen vindt. Heb wel eens 'goedemorgen'-drinkontbijt op d'r lip gesmeerd, stond ze heerlijk op te flieberen Lachen vamorgen voor het eerst een paar stukjes mandarijn. lachte me kapot, ze stond erop te kauwen alsof ik d'r een biet had gevoerd Koe ... maar snoep (zelfs pepermuntjes vindt ik niks) doe ik nooit. Verder vind ik het uitermate onnatuurlijk om een herbivoor vlees te voeren Gestoord...

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:53

ik voer per definitie gekkigheid. Dus geen snoepjes, frisdrank en andere zooi. Na het werk krijgt ze eten en evt een paar boterhammen of een wortel er bij. Ik voer ook per definitie niks uit de hand. Als iemand dan echt perse iets wil geven, dan mag dat in een emmer, en dan pas als je zelf weg bent gelopen. Niks vervelender dan bedelende paarden die je vervolgens omver lopen om bij hun bak te komen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:08

ik doe het ook wel eens..

Vindt het prachtig om die koppie's te zien. laatst hadden we de paarden een dropje gegeven, dat blijft kleven geweldig die reactie en die bekkies.

We hadden vorig jaar een BBQ en we hadden augurken, er stonden 20 paarden allemaal een augurk gegeven en ze stonden met zn alle te flemen! haha ik vindt het leuk en de paarden leiden er niet aan!
Zo heeeel af en toe!..moet dat best kunnen!
Voor de rest staan ze op hooi/kuil en brok, en gras!

Jij eet toch ook wel eens iets nieuws? of iets aparts Haha!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 22:10

Ja, maar ik eet geen dingen die niet bedoeld zijn voor menselijke consumptie...

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:15

er staat nooit op een verpakking of het verkeerd is voor een dier? haha
Ze leven allemaalnog en zijn nog nooit ziek geworden dus ik denk dat je er iets te zwaar naar kijkt!

lees: het is niet dagelijks dat ik het doe 1 of 2 x per jaar.
En soms doe je dingen die je leuk vindt en hij lekker!. tjha waarom dan ook niet.
Als ze het niet willen lusten of gevaarlijk vinden spugen ze het weer uit of eten ze het niet op dat is natuurinstinkt!

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:19

op mijn oude manege stond een paard die at niet graag,, Tong uitsteken
en om hem dan iets te geven kreeg hij chips, Koe het liefst wel ham-kaas natuurlijk Clown

maaarr...
het is natuurlijk allemaal niet gezond, energiedrank al helemaal niet, dat is voor mensen ook niet goed heb ik gehoord, af en toe kun je je paardje verwennen maar een gewoonte moet je er niet van maken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:20

je zegt wel natuurlijk instinCt maar daar geloof ik echt niet zo in hoor! paarden eten toch ook giftige planten? waar ze toch echt ziek van worden en wat denk je van honden? die van mij heeft wel eens een heel doosje van de pil op en kauwgum en labello ( had me tas te pakken gekregen) en wat denk je bijvoorbeeld van jezelf? mensen eten ( ok slikken) ook xtc terwij ze weten dat het slecht is! je leest hier net zelf dat sommige paarden gewoon van de mac eten, dat spugen ze dan toch ook niet uit?

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:31

die van mij krijgt dagelijks zn biks+kuil en muesli met wortel lijnzaadolie en een schepje equin.
verder krijt ie 1x in de 2 weken een rauwe rode biet.
En ja mijn paard krijgt ook wel eens een manderijntje.
Hij heeft ook een lik-it in zn stal hangen waar hij graag mee speelt ben ik nu slecht omdat mn paard plezier heeft?
En in de zomer krijgt ie af en toe een half perenijsje.
Als ik op wedstrijd ben heb ik altijd een flesje water mee. omdat hij niet uit een emmer wil drinken. (heb al van alles geprobeert appelsap erin enz.)
maar uit een flesje drinken vind ie geweldig.
Is mn paard nu verwend misschien wel. maar ach hij wordt er echt niet slechter van.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:36

Omdat ik er bij toeval ben achter gekomen dat mijn pony meer lust dan wortels.. en dat tevens ook nog goed voor haar is..
in de zomer en halve winter periode krijgt zij een heel stuk brocolie verdeelt over de week..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:39

Dat paarden dat allemaal lusten. Nou die van mij dus banaan, maar dat is iets wat hij steelt, ik moet dat ding zo ver mogelijk van hem weg leggen als ik ga zadelen. Ik eet vaak een banaantje tussendoor omdat het mij veel energie geeft. Maar hij gapt hem, kneust hem en als hij geplet is eet hij gewoon de banaan er tussen uit en spuugt de schil uit. Haha!

Maar verder krijgt hij niets van al die troep, mensen dat is toch gruwelijk ongezond voor je paard..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:41

Mijn pony geef ik nooit hele rare dingen als drop en chocola en energydrank ofzo Clown

Ze krijgt slobber, hooi, paardensnoepjes, appels, mandarijnen, soms wortels.
En de 'slechte' dingen die ze krijgt is heeel af en toe het laaste hapje van een waterijsje.
En ze leeft nog steeds Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 23:02

Dat ze er niet dood aan gaan is in mijn ogen niet echt een criterium of het goed voor ze is. Zo is het bij honden zo dat chocolade de lever vergiftigd. Wie weet gebeurd dat bij paarden wel door cola, weet jij veel.

En nee, er is niets mis met dat je paard lol heeft, hoewel ik vermoed dat hij buiten op het land meer lol zou hebben, kunnen ze ook in hun stal gezonde lol hebben.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:16

Tja... mijn pony vind het interessant als ik iets in mijn handen heb als ik iets aan het eten ben. Ze staat dan heel geïnteresseerd te koekeloeren en te snuffelen en dan komt het lipje erbij. Nou dan geef ik haar een stukje, kan ze meeproeven Haha!. Staan ze gezellig samen te keuvelen Lachen. Ponybeest is nou eenmaal nieuwsgierig en we vinden het allebei wel gezellig.

Als dat een keertje gebeurt is echt niet erg hoor, dagelijks is een ander verhaal uiteraard Lachen

Overigens hoor ik vaak zat mensen die kattenvoer proberen of gras ofzo Tong uitsteken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:46

zap schreef:
Tja... mijn pony vind het interessant als ik iets in mijn handen heb als ik iets aan het eten ben. Ze staat dan heel geïnteresseerd te koekeloeren en te snuffelen en dan komt het lipje erbij. Nou dan geef ik haar een stukje, kan ze meeproeven Haha!. Staan ze gezellig samen te keuvelen Lachen. Ponybeest is nou eenmaal nieuwsgierig en we vinden het allebei wel gezellig.

Als dat een keertje gebeurt is echt niet erg hoor, dagelijks is een ander verhaal uiteraard Lachen

Overigens hoor ik vaak zat mensen die kattenvoer proberen of gras ofzo Tong uitsteken.

Tja maar mensen kunnen braken als ze iets niet verdragen en hebben enzymen voor zowat elke soort stof in voedsel. Paarden hebben dit niet, ze kunnen ze niet goed verteren en kunnen niet braken als ze iets niet verdragen de kans op koliek is erg groot. Heeeeeel soms of per ongeluk iets vreemds voeren daar is natuurlijk niks mis mee, daar gaat een paard écht niet dood van. Maar ik lees dat hier sommige mensen zelfs gewoontes ervan gemaakt hebben hun paard cola te voeren???? Die moeten imo druk opzoek naar hun verstand!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 00:08

Nou Lara_Silver, als mijn pony iets niet lekker vind dan spuugt ze het gewoon uit hoor Lachen.

Daarbij geloof ik er absoluut niet in dan een paard iets ongewoons niet kan hebben (en er zijn heus uitzonderingen allebei de kanten op). Het is een dier hoor, geen één of ander fragiel tutje dat niks kan hebben. Een stukje kaasstengel of een stukje croissant, daar gaat een paard echt niet dood aan.

Ik lees nu je berichtje beter en zie dat je de af en toe keertjes hier niet aan toe schrijft. Ik ben het met je eens dat je er geen normaal iets van moet maken.

Aan de andere kant is natuurlijk wel de vraag in hoeverre je van voeren kan spreken als een paard 5 druppeltjes cola opdrinkt.

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 00:16

als ik niet op mn chips let eet hij hem gewoon op.
maar ik zou het niet bewust voeren 'snoep' voor mensen.
hij krijgt van mij wel geregeld een stukje fruit of wat brood.
voor de rest alleen maar hooi muesli(,bietenpulp,melasse).