Chronische (huid) onstekingen witte benen: wie helpt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amalarab

Re: Chronische (huid) onstekingen witte benen: wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 18:28

Ik ken iemand met een paard met insuline resistentie die last heeft (gehad) van hoefbevangenheid. Zij geeft het paard magnesium. Ik weet niet of het met elkaar te maken heeft maar bij haar werkt het. Of het paard wel/niet mok had/heeft en er nu minder last van heeft, dat weet ik niet.
Het viel me alleen even op.

Ik wilde bijna een zuurkoolpakking gaan doen..bij mijn pony. Maar het dikke kwam van de stalbenen en die zijn afgezakt. En de mok smeer ik in met zinkzalf. Ik weet dat jullie dit stadium al lang voorbij zijn hoor!

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 21:41

Vanmiddag is onze eigen DA bij ons langsgeweest.
Hij heeft 2 uur bij ons gezeten. Hij heeft meer tijd, eigenlijk is hij uit de running vanwege hernia. Maar voor ons is hij speciaal gekomen.

Hij heeft eerst naar de hoefzweer gekeken. Het is geen zoolzweer, zoals da dat plegen te noemen, maar een wandzweer. En die duren langer. Er is een stukje waar er sprake is van losse wand.
Hij heeft een deel weggesneden. Er zit losse hoorn, die moet weg, zodat het beter schoongehouden kan worden.
Zaterdag komt de hoefsmid, die kan nog beter bepalen wat hij kan weghalen.
Hij ging ervan uit dat dit probleem wel zal genezen.
Kwestie van goed blootleggen en schoonhouden.

Dan het hoofdprobleem. Hij heeft het 2e paard ook bekeken en kwam ook tot de conclusie dat die hetzelfde heeft. Hij weet echt niet meer wat eraan te doen valt.
Al pratend aan de koffie hebben we alles op een rijtje gezet. Hij heeft de telefoon gepakt en nog gebeld met Wolvega, om uit te vissen hoe het nu precies zat met de uitslagen van de biopten, en wat nu het verdere behandelplan zou moeten zijn.
Hij heeft echt een half uur zitten bellen.
Kort samengevat: de biopt laat een dermatitis zien. Sarcoidose is dus uitgesloten.
Ze houden het op een allergie.
Er is geen kans op blijvend herstel. Er kan geen behandelplan worden gemaakt omdat er simpelweg geen duidelijke oorzaak is.
Hij erkende ook ruiterlijk dat we alleen bezig zijn (geweest) met symptoombestrijding.

Hij adviseerde het volgende: ten eerste strooisel veranderen.
Eventueel uitzoeken hoe het gaat met ander voer. (zoals ik al eerder schreef, is er geen gemeenschappelijke factor in de tijd en tussen beide paarden, dus ik verwacht daar weinig van)
Verder als het weer teveel opspeelt, een week aan de prednisolon.
Meer hebben ze niet meer te bieden.

Ik ga nu hard nadenken. Tijd voor andere maatregelen.

Hij opperde nog wel om misschien (als laatste strohalm) eens een bezoekje te brengen aan Albert van Es.
En hij wil ook wel graag mee om dat ook eens mee te maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 10:51

Citaat:
Kort samengevat: de biopt laat een dermatitis zien.Sarcoidose is dus uitgesloten.
Ze houden het op een allergie.

nou,dat word nog heel wat werk om uit te zoeken waar het vandaan komt.
succes ermee,maar je weet nu in elk geval wel wat het is

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 11:03

Ja dat wordt een heel werk.
Dat was het al het afgelopen half jaar.

Ik weet wat het niét is, nl. sarcoidose.

Dermatitis is gewoon huidontsteking. En zonder cynisch te willen zijn, dat was al wel duidelijk....
De reactie van onze eigen DA gisteren: 'daar hoef je geen DA opleiding voor te hebben gehad om dat te zien'.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:54

Jeetje Franka, ik heb met verbazing alles (OKE bijna alles Bloos ) gelezen.

Het lijkt exact op wat mijn merrie heeft. Ook vos, 4 witte benen.
Wij zijn ook in Wolvega geweest. Mok en schimmel uitgesloten, volgens hem UV straling of allergie.

De pleken zitten bij mijn merrie boven de kootholt, vooral rond de kogel en op het pijpbeen. Vaak linksvoor en rechtsachter, maar verschilt.

Bij mijn merrie is er ook compleet bloedonderzoek geweest, maar omdat ze helemaal niet lekker in haar vel zat ook een echo, endoscopie, mestonderzoek, urine, en alle andere apparatuur die er beschikbaar was volgens mij. Clown

Nu heb ik corticosteroidspray mee gekregen om daarmee de korsten te verminderen. Ben nu een paar dagen bezig, dus kan niet veel zeggen. Verder kwam er uit het bloed niet veel afwijkends, maar de 2e keer waren de eiwitten hoger en was ze beter. Dit zou toch op een leverprobleem kunnen duiden volgens hem. Nu hebben ze bij mij ook een leverbiopt voorgesteld.

Ik heb ook al met die sokken van de paardendrogist in mijn handen gestaan, maar vind het een beetje rare tijd van het jaar. Ze heeft er in de winter meer last van als in de zomer. Verder kan ik van alles proberen. Tegen dikke benen reageerd ze heel goed op drainage compositum van de paardendrogist en de benen lijken op te knappen van Bach druppels (rescue).

Ik zal dit topic ook bij gaan houden, hopelijk kunnen we iets vinden wat het kan zijn. Wel grappig dat het verhaal, mede door de zelfde kliniek, zo parralel loopt Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 12:20

hebben jullie er wel es over nagedacht om het dan ergens anders te gaan zoeken?
via iemand als laarakker ofzo?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 12:51

Trisca: wel veel parallellen idd. Vandaar zijn bewering dat het 'altijd' vossen zijn. Daar werk jij dus ook aan mee. Haha!
Bij jou zijn er dus nog veel meer onderzoeken gedaan. Tjonge jonge. En dan nog niks kunnen vinden.
Moet ik uit jouw verhaal opmaken dat het al meerdere jaren speelt? Omdat het in de winter erger is dan in de zomer?

Wat mij erg teleurstelt is dat het in mijn geval om twee paarden gaat. Nummer 2 (is er een beetje achteraan gehobbeld) heeft het gelukkig niet zo erg. Die kan nog gewoon rijden en heeft geen dikke benen. Maar wel diezelfde korsten op rare plaatsen.
Dan zou je toch denken dat iets in de omgeving, huisvesting of voer een rol moet spelen.
En dat ze er dan nóg niet uitkomen, terwijl je er nota bene twee hebt met hetzelfde.
Ik vind het ontluisterend.

Ik hoop echt dat we met de mensen die hier ook paarden hebben met hetzelfde, iets kunnen bereiken. Want 1 ding is mij duidelijk: de reguliere DA kunnen hier gewoon niets mee.
Ze blijven zoeken tot het gaatje, en vinden niets.

Ik ga eerst het strooisel veranderen. 1 ding tegelijk.
Want dat is een van de weinige dingen die beide paarden gemeen hebben.
Ze staan alleen ongeveer 15 minuten per dag in hun stal, maar goed.

Die drainage en bach en ook mokcare (volgens hen een wondermiddel) ga ik ook allemaal proberen.
Albert van Es is een optie.
Dan weet je gelijk waar je aan toe bent.

Heb jij ook die cortavance (voor honden) gekregen?
Laatst bijgewerkt door Ammy01 op 13-11-08 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 13:00

ellepel schreef:
hebben jullie er wel es over nagedacht om het dan ergens anders te gaan zoeken?
via iemand als laarakker ofzo?

Ja, dat is ook geopperd door Alice. Ik sta daar wel voor open.
Ik heb toch een reden waarom ik daar niet om sta te springen. Ik zal het proberen uit te leggen.

Ik kan me echt voorstellen (hoewel ik nogal sceptisch ben hierover, maar dat zijn heel veel mensen) dat het in sommige gevallen echt kan baten.
Het zijn daar erkende paardendierenartsen, geen jomanda's, maar ze kijken gewoon verder. Toch blijft het natuurlijk een zekere 'zweverigheid' in zich hebben.
Pendelen, dat soort dingen, het blijft vaag.

Maar nogmaals, bij een paard, die een 'slechte jeugd' heeft gehad, niet goed in zijn vel zit, een ongeluk heeft gehad, een traumatische ervaring, afvalstoffen ophoopt (hoewel ik dat altijd een beetje humbug vind), een binnenvetter is, en noem alles dat je kan bedenken op energetisch en spiritueel gebied maar op, dan lukt het misschien om zo'n paard weer beter te krijgen.

Ik zit met 2 paarden, die geen familie van elkaar zijn, totaal verschillende karakters hebben, geen enkel trauma hebben (of het moet zijn als ze mij elke ochtend zien verschijnen Gestoord ) zich compleet anders gedragen en reageren op allerlei zaken.
En ze hebben hetzelfde.
Dan heb ik toch heel erg sterk de neiging om het rationeel te zoeken. Er is 'iets' in hun omgeving dat dit veroorzaakt. Dat moet gewoon.

Er zal vast een moment komen dat ik toch overstag ga. Want als dit zo blijft dat gaat ook niet.

Dankjewel voor je suggestie.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:25

Franka_Vosje schreef:
Heb jij ook die cortavance (voor honden) gekregen?

Yep! Hielp die bij jou?

De merrie is nu 5 jaar en heeft dit vanaf haar 3e denk ik (als ik zo terugkijk).
Is op en af, maar met name in de winterperiode.

De is inderdaad al binnenste buiten gekeerd, maar volgens mij heeft de VA geen flauw idee Bloos

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 13:46

Nee, maar het werd ook niet erger (is al heel wat).
Het zorgt er iig voor dat het wat tot rust komt. Maar ook dat is weer symptoom bestrijding.
Je mag het niet langer dan 14 dagen gebruiken.

Wel handig spul omdat je kan sprayen. Beter dan vetaderm (zelfde bestanddelen) want dat is melkachtig en dat smeert voor geen meter. Het druipt voor de helft op de grond voordat je het erop hebt.

In jouw geval lijkt me de UV diagnose helemaal onwaarschijnlijk. Dan zou het in de zomer toch erger moeten zijn?
Wat heb jij voor strooisel?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 13:50

houtsnippers Lachen

Ik smeerde eerst hydrocortiderm, maar daar werd het echt niet beter van.
Inderdaad, ik vond dat ook niet rijmen. Het zit ook voornamelijk aan de binnenkant van de benen. Wel heb ik haar geschoren 3 weken terug en daar is het niet beter van geworden Bloos

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 16:04

@Angellelie
@Hannelore
@luckystory
@alice
@trisca
@iedereen die via pm heeft gereageerd met een paard die hetzelfde heeft:

Staan jullie paard(en) als het probleem zich voordoet in het gras?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 16:51

ik had per PM gereageerd.
je mag mij toevoegen aan je lijstje hoor.
onze paarden staan 24/7 buiten.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:00

mijn paard staat als het kan overdag in het gras, maar heeft laatst 2 weken binnen gestaan en daar werd het niet beter van.

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:34

Hoi,
Nee mijn paard stond op het moment dat het probleem op begon te spelen NIET op gras.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 01:19

even een stipje zodat ik alles nog even rustig door kan lezen Knipoog [heb nu een paar stukjes gehad]

mijn merrie had het ook en een paar kilometer verderop staan er 3 op de zelfde stal met dit probleem.
de meeste werden er ook kreupel van,de mijne liep op eieren soms.
voordat dit zichtbaar werd liep ze gevoelig [ineens] en ik dacht dat het van de smid kwam die net de dag ervoor was geweest.
er kwam vocht in haar benen en een paar dagen later zaten er een soort mokplekken,de behandeling hielp niet.
de DA er bij gehaald en die wist gelijk waar het om ging.
ik moest 2 x per dag cubarmix geven [zeker 3 maanden aaneen] en 2 x daags inzalven [moet even kijken hoe dat heet].
korsten steeds zoveel mogelijk weghalen.
zelf deed ik het om de dag wassen en goed droogmaken! met betadine scrup.
op deze manier werd het controleerbaar,de plekken werden wel kaal en roze van kleur maar alles was dicht,geen vocht of gevoeligheid meer.

op de andere stal werd er juist weer beweerd dat het met verandering van de uv stralling te maken heeft.
daar moesten de paarden overdag naar binnen en snachts buiten,de mijne mocht wel buiten blijven.
het maakte geen verschil tussen wel en niet.
valt me wel op dat je het sinds dit jaar vaker hoort,net als overmatig kwijlen sinds dit jaar.
dat komt van een nieuw soort schimmel in het gras,en word ook verwerkt in voer. wie weet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 06:49

wat voeren jullie allemaal voor krachtvoer eigenlijk?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:19

er is mij ook al eens gesuggereerd dat het te maken zou kunnen hebben met een allergie voor kunstmest of (paarden)kuilvoer.
wij strooien naast verteerde paardenmest, 1 keer per jaar nl. een kleine hoeveelheid kunstmest.
helaas heb ikzelf geen verband kunnen vaststellen.
(paard was schoon, terwijl ze op bemest land liep).
ook met de kuil heb ik geëxperimenteerd, maar dat leek ook geen verschil te maken.
brokken voeren we maar heel sporadisch, en zeker niet in de zomer als er gras genoeg is.

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:34

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:38

Naar probleem.

Vreemd genoeg lijkt het op iets wat onze paarden afgelopen zomer gehad hebben: eerst dacht ik mok, maar het zat juist niet in de kootholte maar rondom rond de koot en kogel. Wondjes en dikke korsten.

Ook alleen op de witte delen, maar dat is met mok natuurlijk ook vaak zo.

Ik heb dat opgelost met mokcreme van Grand National heel dik opbrengen.

Ons viel op dat er erg veel insecten op de weide zaten, die ook rond buik en benen staken. Wij zijn ze dus ook goed in de insectenspray gaan zetten en het probleem is eigenlijk vrij snel opgelost.

Vreemd genoeg reageerde onze pony met manenexceem ook perfect op een behandeling met dik mokcrem in de manen smeren - de manen zijn zelfs gedurende de zomer aangegroeid.

Misschien dat het insectenverhaal voor sommigen van jullie aanknoping biedt?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:39

Ik voerde PAVO maar daar deed mijn merrie het erg slecht op. Ook wilde ze het slecht eten. Sinds ik HAVENS voer zijn de plekken op de benen wel rustiger geworden nu je het zo zegt, maar het gaat zoiezo op en neer dus zegt niet al te veel....

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:52

Voor ik helemaal vergeet een kleine update!

Jolene is vorige week dus naar Den Hoek geweest.
De benen zijn allang niet meer zo dik.
Sinds gisteren beginnen de korsten ook los te laten op haar benen.
Na het rijden zijn haar benen weer normaal van dikte Ja .
Ze is weer vrolijk en heeft weer werk lust.
Ook is ze erg aan het verharen, de vacht wordt weer dunner en begint weer te glimmen.
Haar hals is niet meer zo hard en de bulten (vet) bij haar schouders beginnen ook geleidelijk minder te worden.

het zal nog wel weken duren voordat al de korsten op haar benen en het vocht uit haar benen zijn verdwenen maar het gaat zeker de goede kant op!

groetjes Alice

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 10:55

Fijn Alice, dankjewel voor je update!
Ik ben erg blij dat het de goede kant opgaat.
Smeer je nog iets op de korsten? Of gaat het vanzelf?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 10:58

mariska32 schreef:
even een stipje zodat ik alles nog even rustig door kan lezen Knipoog [heb nu een paar stukjes gehad]

valt me wel op dat je het sinds dit jaar vaker hoort,net als overmatig kwijlen sinds dit jaar.
dat komt van een nieuw soort schimmel in het gras,en word ook verwerkt in voer. wie weet?

Dat zeggen ook de DA sen als de hoefsmid. Dat het steeds vaker voorkomt.
Misschien is dit wel een nieuwe variant van een soort van (zomer)eczeem.
Ook zo'n lekker onoplosbaar probleem, waarbij alle paarden die het hebben anders reageren op verschillende behandelingen.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 11:01

Alice01 schreef:
ik ben op advies van de dierenarts over gegaan op EQuiral Qi.
is prima kracht voer zonder suiker en met weinig eiwit.
http://www.equiral.nl/to/index.asp

Dat was de DA bij Den Hoek neem ik aan?