Enten voor de ziekte Rhino?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magic_lover

Re: Enten voor de ziekte Rhino?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:34

bij ons hadden ze ook de duvaxyn EHV1,4 gehad.

sommige gaven er geen reactie op, 2 hebben wel wat last gehad (beetje down zijn, niet zoveel eetlust, en wat zweten) maar dat was de volgende dag al over.

ze konden ook wel eens een wat stijve nek krijgen, vaak als ze wat gespannen zijn met het enten, maar ook dat was niet het geval.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:28

@ Colienda: Wat raad jij op dit moment aan aan mensen omtrent het enten van rhino nu het in oudorp heerst. En hoe vaak moet er dan per jaar geent worden en hoe zit het met de eerste (basis) enting? Heeft ie al gelijk effect of is dat pas na meerdere entingen.
Heeft de leeftijd van een paard nog iets te maken met de kans dat hij het krijgt?

Kunnen paarden die de neurologische vorm krijgen nog beter worden?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:21

cynthiar schreef:
@ Colienda: Wat raad jij op dit moment aan aan mensen omtrent het enten van rhino nu het in oudorp heerst. En hoe vaak moet er dan per jaar geent worden en hoe zit het met de eerste (basis) enting? Heeft ie al gelijk effect of is dat pas na meerdere entingen.
Heeft de leeftijd van een paard nog iets te maken met de kans dat hij het krijgt?

Kunnen paarden die de neurologische vorm krijgen nog beter worden?

Ik raad de mensen aan om te vaccineren. Jonge dieren moeten hun basisvaccinatie krijgen, dwz eerste enting, vier weken later herhaling en dan na 6 maanden nog eens. Oudere dieren hebben slechts één enting nodig, omdat de meeste dieren vanaf 2 jaar al een rhino infectie gehad hebben. Verder zou ik de vaccinatie jaarlijks herhalen bij dieren die geen grote risico's lopen. Dat wil zeggen in een vaste groep staan, niet veel in contact komen met andere paarden en slechts af en toe op wedstrijd gaan. Dieren die geregeld reizen of op vreemde plaatsen komen waar ze contact kunnen hebben met andere paarden, kan je twee maal per jaar vaccineren. Na vaccinatie duurt het ongeveer een week vooraleer antistoffen worden gevormd.
Leeftijd is niet zo belangrijk bij paarden voor het al dan niet krijgen van symptomen. Het lijkt wel zo te zijn dat vooral oudere dieren last krijgen van zenuwstoornissen. Jonge dieren zijn een enorme bron van infectie, omdat zij het virus zeer lang uitscheiden. Zeer ernstige symptomen lijken daarentegen niet veel voor te komen bij hen.
Paarden met de neurologische vorm herstellen inderdaad. Er is maar één geval dat niet herstelt, en dat is wanneer het paard volledig verlamd geraakt en langer dan 24u verlamd blijft. Die dieren herstellen niet. Zij worden het best geëuthanaseerd. Vormen van ataxie genezen doorgaans volledig, maar het vraagt tijd.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 07:15

mijn veulen moet precies nu geent worden (eerste enting influenza+tetanus)
mijn eigen DA (oude tonge) zegt ook gewoon nu enten, ook tegen Rhino.
De 5jarige die hier bij staat word ook gelijk geent, ook tegen Rhino als ik het goed begreep.
Iedereen roept dat ik het nu NIET moet doen omdat ik ze dan verzwak.
maar mijn veulen is HET zwakke punt toch omdat zij nog helemaal nergens tegen beschermt is?
En ik lees dat Coliena ook zegt enten (ik neem aan dat je ook tegen Rhino bedoeld?)

Daarnaast ben ik ook bang dat de DA de ziekt ergens vandaan zal meenemen maarja, ze zeggen ' wij weten hoe we hier mee om moeten gaan dus daar moet je van uit gaan. als we van zieke of verdachte paarden komen gaan we naar huis en douchen we ons' .

Stefanie824

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 07:17

Vind het ook lastig te beslissen om te enten of niet. er zijn zoveel voor en tegenverhalen, maar aan de andere kant: baadt het niet, het schaadt ook niet.....

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 07:21

tsja heb ik DA gevraagd, gister
en die zei gelijk zal ik vandaag(maandag) komen???
maar toen kon ik niet dus daarom kwam ze dag later (vandaag dinsdag)
Ze leek vooral bezorgt omdat het nog een veul is die onbeschermt is. Influenza kan zelfs dodelijk zijn voor veulens las ik:S maar dan moeten ze het wel flink te pakken hebben denk ik?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:13

De jonge paarden zijn over het algemeen de gevaarlijkste in het verspreiden van de ziekte. Dit omdat het hun eerste infectie is en omdat ze dan maar liefst 14 dagen het virus kunnen verspreiden naar andere paarden! Over het algemeen moet je je niet te veel zorgen maken. Ze hebben op die leeftijd een week koorts, maar meestal treden er geen ernstige symptomen op. Oudere paarden gaan meestal maar een dag of twee besmettelijk zijn, maar lijken sneller zenuwstoornissen te krijgen.
Verder is het heel eenvoudig, als jij niet in contact komt met andere paarden en je paarden blijven thuis (geen contact met vreemde paarden), dan zullen ze niet besmet raken. Vaccineren is een heel goed idee, omdat ze dan antistoffen krijgen en omdat je dan helpt om de uitbraak onder controle te krijgen, doordat je de besmettelijkheid naar omlaag helpt. Temperaturen voor je vaccineert. Niet omdat dit gevaarlijk is bij paarden die koorts hebben, maar omdat het vaccin niet optimaal werkt als de dieren koorts hebben. Dan is het weggesmeten geld. Dus heeft je paard geen koorts, vaccineer dan met een gerust hart.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:16

Onze hele stal wordt allemaal geeent tegen rhino.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:20

ok wel enten dus, ik zit alleen nog met de naweeen. Mn Da heeft wel eens gezegd dat ze reageert op het kippeeiwit waar de stof op gekweekt wordt (zoiets dacht ik)en dat er wel een speciale enting is waarbij dat minder is. Uiteraard is die duurder en moet echt besteld worden, maar ik vraag me af of die dan ook bestaat? Coliena heeft het over 2 soorten, en Tal heeft ze allebei gehad en verschil was hierin miniem...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:31

Onze paarden zijn allemaal gevaccineerd met Duvaxyn, daar hebben we geen reactie op.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:32

De vaccins tegen griep worden bijna allemaal gekweekt op eieren. Tegen rhino zijn er twee vaccins, equilis resequin (griep + rhino) en duvaxyn EHV1,4. BIj de eerste is de griep dus opgekweekt op eieren, waaraan sommige paarden allergisch kunnen zijn. Ik zou dus gaan voor de Duvaxyn. Snap niet goed waarom die besteld moet worden? Waarschijnlijk heeft je dierenarts die gewoon niet. Hier in België geven we bijna altijd Duvaxyn. Vergeet ook niet dat een reactie op een vaccin ook normaal is. Moet wel binnen de perken blijven natuurlijk.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:39

Dan zal ze inderdaad de Duvaxyn wel bedoeld hebben, maar die hebben ze toch echt ook al wel eens gegeven. Maar die ga ik dan gewoon vragen.
Ik vind een zwelling van bijna 1,5 week eigenlijk wel een beetje veel, op stal heeft er verder niet 1 paard zo last van. Dagje rustig aan en 2 dagen daarna is iedereen weer vrolijk aan het rijden, behalve wij Clown