Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
inepeet schreef:Is de medicatie tegen cushing eigenlijk zwaar voor andere organen?
cynthiar schreef:Volgens mijn hoefsmid kunnen ze er inderdaad gewrichtsprolemen van krijgen.
liljebo schreef:Gaat cushing trouwens ook gepaard met gewrichtsproblemen? Ze lijkt erg artrose te hebben, maar ik weet niet of dat gewoon pech is of dat er een samenhang bestaat?
Jannepauli schreef:liljebo schreef:Gaat cushing trouwens ook gepaard met gewrichtsproblemen? Ze lijkt erg artrose te hebben, maar ik weet niet of dat gewoon pech is of dat er een samenhang bestaat?
Als je vraag is of PPID artrose veroorzaakt bij paarden, dan is het antwoord 'nee' . Althans niet vlgs de huidige stand van wetenschappelijk onderzoek.
Het komt wel vaak gelijktijdig voor maar dat heeft meer te maken met het feit dat paarden die aan PPID lijden, meestal ook ouder zijn.
De link die hierboven geplaatst werd is niet erg handig - dat is een site voor mensen. Er worden o.a. NSAIDS genoemd, en deze worden voor PPID-paarden afgeraden.
De pijn veroorzaakt door artrose volgt meestal uit ontsteking en irritatie van het omliggende weefsel. Het is aan te bevelen om in dat geval het paard van extra Omega 3 ( NB: dus niet 3-6-9) te geven omdat dit ontstekingsremmend werkt.
Citaat:Question: Can Cushing's cause arthritis?
Answer: There is no increased risk of arthritis with Cushing's syndrome. In fact, due to the anti-inflammatory effect of cortisone, many patients with arthritis have substantial improvement when they develop spontaneous Cushing's syndrome. Conversely, patients with arthritis may have exacerbation of the problem when the Cushing's syndrome is treated and cortisol levels are decreased into the normal or subnormal range. Another condition, osteonecrosis, is due to bone deterioration resulting from lack of blood supply to the bone. This condition often mimics arthritis in terms of joint pain and can be differentiated on the basis of bone scans or x-rays.
Jannepauli schreef:Ik heb het wel goed gelezen hoor - het enige wat in de quote juist is, is het feit dat Cushing geen toegenomen risico op artrose geeft. Dan vervolgt men dat als humane patienten met NSAIDS behandeld worden ( ontstekingsremmende pijnstillers zoals corticosteroïden) de patient logischerwijs minder last heeft van artrose, maar dat als er medicatie voor Cushing ( geen pergolide!!) gegeven wordt dit een cortisolverlagend effect kan hebben, de pijn van artrose weer meer gevoeld kan worden ( dus 'verergerd' = exacerbation of the problem).
Feit blijft dat paarden niet met NSAIDS behandeld zouden moeten worden ( althans niet langdurig) en dat als paarden met pergolide behandeld worden, er geen onderzoeksresultaat bekend is dat pijn van artrose daardoor verergerd.
Wat mij betreft blijft het dus niet 'handig' om een link te plaatsen van een site die niks met paarden te maken heeft - onderzoeksresultaten, behandeling en medicatie zijn te verschilend.
Jannepauli schreef:• NSAIDs like Phenylbutazone (Bute) and Banamine® (flunixin) given long-term and/or in high doses increase the risks of ulceration of the stomach and GI tract and can cause kidney damage. They also have negative effects on circulation and healing.
Focussed schreef:Jannepauli schreef:• NSAIDs like Phenylbutazone (Bute) and Banamine® (flunixin) given long-term and/or in high doses increase the risks of ulceration of the stomach and GI tract and can cause kidney damage. They also have negative effects on circulation and healing.
Maar dat is toch algemene bijwerkingen en niet per de Cushing gerelateerd? (Omdat cortico's min of meer uit den boze zijn bij Cushing paarden).
Door het te hoge niveau van ACTH worden de bijnieren toch aangezet om Cortisol te maken die een corticosteroide is, wat dan weer met bij ontstekingen en allergieen gebruikt word om pijn tegen te gaan.
dookia schreef:[
Het ging hem over of cushing gepaard ging met gewrichtsproblemen
rechtsstreeks dus niet maar als je die link lees dat postte (was wel over humane cushing) zou het wel een logisch gevolg kunnen zijn dat als een paard cushing heeft en al arthrose dat hij er meer last van krijgt als hij behandeld word voor de cushing
- Code
Door het te hoge niveau van ACTH worden de bijnieren toch aangezet om Cortisol te maken die een corticosteroide is, wat dan weer met bij ontstekingen en allergieen gebruikt word om pijn tegen te gaan.
Das eigenlijk wat uitgelegd word in die link en dan lijkt het mij idd logisch dat een paard die reeds arthrose heeft en behandeld word voor cushing plots weer meer last heeft van zijn arthrose (ik bedoel niet arthrose krijg maar wel meer pijn van de bestaande arthrose)
Maar nergens in die tekst word gesproken van een paard of zelfs mens te behandelen met NSAIDS of met corticoiden