Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:02

Iedereen alvast een gelukkig en gezond 2013, en laten we hopen dat onze paarden 2013 ook weer goed doorkomen! Zonder enge Cushing kwalen.

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:13

cynthiar schreef:
Iedereen alvast een gelukkig en gezond 2013, en laten we hopen dat onze paarden 2013 ook weer goed doorkomen! Zonder enge Cushing kwalen.

Ben het er helemaal mee eens :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 21:35

Ook vanaf deze kant alvast een goed uiteinde en een nog beter begin!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 21:38

inepeet schreef:
Is de medicatie tegen cushing eigenlijk zwaar voor andere organen?

Pergolide heeft bij mensen inwerking op de hartklep, daarom gaat het bij mensen ook langzaam maar zeker uit de roulatie - in VS is dat aantal jaren terug al gebeurd. In verhouding krijgen paarden gelukkig maar weinig pergolide. Daarom is het ook wel belangrijk om je optimale hoeveelheid te bepalen en niet standaard te hoog maar natuurlijk ook niet te laag te zitten.

Voor jullie allemaal de allerbeste wensen voor 2013, dat het maar een gezond en zo zorgeloos mogelijk jaar mag zijn!

Volgend jaar is ons eerste jaar zonder Willy, dit jaar was het laatste jaar dat wij 4 paarden hadden.
Dag lieve lieve Willemans, dank je wel voor alles, je wijsheid, je leiderschap en je lieve gezelschap. (Wilde nog een foto plaatsen, maar mijn site is van locatie veranderd en daar kan ik niet zomaar linkje maken zo lijkt het, balen!)

Kijken of dit toch lukt! http://smile.webshots.com/images/9dba65 ... pg/800x600

Kan ik dit nog wijzigen, hoe zit dat ook al weer??

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 21:50

Mooi fargo....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 22:58

Mooi gezegd fargo, sterkte met een nieuw jaar zonder Willy.... :(:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:18

Mooi Fargo. Sterkte in het nieuwe jaar zonder Willy.

Iedereen natuurlijk de beste wensen voor 2013

Hier zijn we oudjaarsavond goed doorgekomen. Gelukkig nooit veel geknal hier op het land en gisteren door het slechte weer nog minder. Kwartiertje onrust en kwartiertje rondrennen toen het even dichterbij kwam. Ze hebben het goed doorstaan. Opvallend genoeg was Hälga dit keer de aanstoker van de onrust. Niets voor haar eigenlijk

Heb haar vanmorgen goed bekeken. Ze was vannacht erg nat geregend (ze hebben een stal ter beschikking, maar ik denk dat de stress door het knallen ervoor zorgde dat ze er geen gebruik van maakten), maar ze leek vanmorgen wel een curlypaard. Tjee... wat zag ze eruit. Een en al weerborstels en krullen. Heb ook een shet met dikke vacht die iets slag heeft met nat weer, maar Hälga heeft altijd al veel krullen maar nu leek het wel een cushingpaard van die plaatjes, die ze als voorbeeld gebruiken.
Ze is getest op cushing en die test was negatief, maar ik vreet mijn hoed op als ze het niet toch heeft.

Gaat cushing trouwens ook gepaard met gewrichtsproblemen? Ze lijkt erg artrose te hebben, maar ik weet niet of dat gewoon pech is of dat er een samenhang bestaat?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:38

Heel veel Sterkte Fargo

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:45

Volgens mijn hoefsmid kunnen ze er inderdaad gewrichtsprolemen van krijgen.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:36

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:01

liljebo schreef:
Gaat cushing trouwens ook gepaard met gewrichtsproblemen? Ze lijkt erg artrose te hebben, maar ik weet niet of dat gewoon pech is of dat er een samenhang bestaat?

Als je vraag is of PPID artrose veroorzaakt bij paarden, dan is het antwoord 'nee' . Althans niet vlgs de huidige stand van wetenschappelijk onderzoek.
Het komt wel vaak gelijktijdig voor maar dat heeft meer te maken met het feit dat paarden die aan PPID lijden, meestal ook ouder zijn.
De link die hierboven geplaatst werd is niet erg handig - dat is een site voor mensen. Er worden o.a. NSAIDS genoemd, en deze worden voor PPID-paarden afgeraden.

De pijn veroorzaakt door artrose volgt meestal uit ontsteking en irritatie van het omliggende weefsel. Het is aan te bevelen om in dat geval het paard van extra Omega 3 ( NB: dus niet 3-6-9) te geven omdat dit ontstekingsremmend werkt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:05

En MSM (evt met chondroitine en glucosamine (als je dat aandurft - wij hebben het altijd gegeven)) werkt ook heel erg goed ter ondersteuning bij slijtage problemen. MSM is sterk ontstekingsremmend.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:13

Jannepauli schreef:
liljebo schreef:

Als je vraag is of PPID artrose veroorzaakt bij paarden, dan is het antwoord 'nee' . Althans niet vlgs de huidige stand van wetenschappelijk onderzoek.
Het komt wel vaak gelijktijdig voor maar dat heeft meer te maken met het feit dat paarden die aan PPID lijden, meestal ook ouder zijn.
De link die hierboven geplaatst werd is niet erg handig - dat is een site voor mensen. Er worden o.a. NSAIDS genoemd, en deze worden voor PPID-paarden afgeraden.

De pijn veroorzaakt door artrose volgt meestal uit ontsteking en irritatie van het omliggende weefsel. Het is aan te bevelen om in dat geval het paard van extra Omega 3 ( NB: dus niet 3-6-9) te geven omdat dit ontstekingsremmend werkt.

ik denk dat je die ene link dan niet goed hebt gelezen, nl

Citaat:
Question: Can Cushing's cause arthritis?

Answer: There is no increased risk of arthritis with Cushing's syndrome. In fact, due to the anti-inflammatory effect of cortisone, many patients with arthritis have substantial improvement when they develop spontaneous Cushing's syndrome. Conversely, patients with arthritis may have exacerbation of the problem when the Cushing's syndrome is treated and cortisol levels are decreased into the normal or subnormal range. Another condition, osteonecrosis, is due to bone deterioration resulting from lack of blood supply to the bone. This condition often mimics arthritis in terms of joint pain and can be differentiated on the basis of bone scans or x-rays.

Dus maw woorden ( en het is logisch wat ze zeggen) tijdens de cushing hebben paarden minder last van arthrose, maar dat bij het behandelen van cushing de pijnen van arthrose weer kunnen erger worden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:53

Ik heb het wel goed gelezen hoor - het enige wat in de quote juist is, is het feit dat Cushing geen toegenomen risico op artrose geeft. Dan vervolgt men dat als humane patienten met NSAIDS behandeld worden ( ontstekingsremmende pijnstillers zoals corticosteroïden) de patient logischerwijs minder last heeft van artrose, maar dat als er medicatie voor Cushing ( geen pergolide!!) gegeven wordt dit een cortisolverlagend effect kan hebben, de pijn van artrose weer meer gevoeld kan worden ( dus 'verergerd' = exacerbation of the problem).

Feit blijft dat paarden niet met NSAIDS behandeld zouden moeten worden ( althans niet langdurig) en dat als paarden met pergolide behandeld worden, er geen onderzoeksresultaat bekend is dat pijn van artrose daardoor verergerd.
Wat mij betreft blijft het dus niet 'handig' om een link te plaatsen van een site die niks met paarden te maken heeft - onderzoeksresultaten, behandeling en medicatie zijn te verschilend.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:02

Even een vraagje... NSAIDS zijn toch juist niet cortisonen ( non steroid anti inflammatory drug) ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:06

Helemaal gelijk - mijn hoofd zit nog vol van oliebollen :))
Maar desondanks: NSAIDS zijn net als corticosteroïden afgeraden voor Cushing-paarden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:33

Haha :D
Ok dat wist ik niet! Ik dacht dat die gewoon veilig waren voor Cushing paarden (zonder onderbouwing, ik dacht gewoon steroïden zijn niet wenselijk, dus non steroïde producten mogen gewoon. Wellicht beetje te simpel gedacht van mezelf haha). Weet jij de reden daarvan?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 15:29

Ik heb dus idd voor hälga nsaid aangeraden gekregen. (maar ben daar nog niet mee begonnen, omdat ik nog twijfel) Ben ook wel geinteresseert in de onderbouwing waarom je dit beter niet kunt gebruiken.

Ik weet dus niet 100% zekerheid of Hälga artrose heeft, maar eigenlijk wijst een klinisch onderzoek wel richting artrose in 4 benen. Zijn na de buigproef met 1 been al gestopt, omdat zelfs voorzichtig uitvoeren voor haar teveel was (ze wordt uiteraard niet meer gereden)

Maar het is dus niet waarschijnlijk dat het zal beteren als idd cushing zou worden geconstateerd en behandeld.... hmmm.... dat maakt haar toekomst natuurlijk niet zo rooskleurig.
Ik weet dat er een heel scala een supplementen zijn en heb ook al zo'n beetje met alles gewerkt in het verleden (bij mens, paarden en honden), maar ben nooit erg tevreden geweest met resultaten na langdurig gebruik. Helaas.
Ben daardoor sceptisch geworden t.o.v. suppl. wiens werking niet is bewezen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 15:45

• NSAIDs like Phenylbutazone (Bute) and Banamine® (flunixin) given long-term and/or in high doses increase the risks of ulceration of the stomach and GI tract and can cause kidney damage. They also have negative effects on circulation and healing.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 16:05

NSAID's moet je sowieso kortdurig gebruiken. Als je het langer gebruikt is maagbescherming wenselijk. Zowel bij mensen als dieren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 17:17

Ja ok, dat is idd een bekende werking, maar dat staat los van de cushing, toch? Hetzelfde effect is ook bij mensen bekend. Idd is het beter ze kortdurend te gebruiken, maar bij zowel mensen en dieren wordt het vaak voor de lange duur voorgeschreven, als er sprake is van chronische pijn.
Bij Hälga is het ook voorgeschreven, maar ik probeer een afweging te maken.
Ik wil het eigenlijk kortdurend geven om een inschatting te kunnen maken over haar toestand mbt pijn.
Hälga is net als silja een paard wat niets laat zien. Dat wil echter bij lange na niet zeggen dat het er goed mee gaat. Silja liet zelfs bij een ernstige uierontsteking met twee enorme abcessen niets zien, terwijl ze enorm pijn moet hebben gehad.

Er is een onderzoek geweest met ratten, die een middel ingespoten kregen, dat artrose symptomen gaf (ik weet het... lab onderzoeken zijn niet erg aangenaam, maar goed... het is niet mijn keuze en de kennis kun je dan net zo goed gebruiken) De betreffende ratten kregen twee vloeistoffen aangeboden; een bitter smakend met pijnstiller (nsaid) en een zoet smakend middel. De ratten kozen bewust voor de pijnstilling, zolang het middel werkte. Toen de werking van het ingespoten middel afnam, kozen ze voor het zoete spul. (ik ga ervan uit dat eerst de link bitter vloeistof/pijnstilling is gelegd. Heb het rapport van het volledig onderzoek opgevraagd via de bibliotheek van de universiteit waar ik sta ingeschreven en hoop dat dus nog te krijgen)
Hoe dan ook, zou je een dergelijk experiment theoretisch ook met het paard moeten kunnen doen, om een inschatting te kunnen maken van de pijnbeleving.

Het is alleen altijd de vraag of je blij gaat worden van het antwoord...

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 20:15

Jannepauli schreef:
Ik heb het wel goed gelezen hoor - het enige wat in de quote juist is, is het feit dat Cushing geen toegenomen risico op artrose geeft. Dan vervolgt men dat als humane patienten met NSAIDS behandeld worden ( ontstekingsremmende pijnstillers zoals corticosteroïden) de patient logischerwijs minder last heeft van artrose, maar dat als er medicatie voor Cushing ( geen pergolide!!) gegeven wordt dit een cortisolverlagend effect kan hebben, de pijn van artrose weer meer gevoeld kan worden ( dus 'verergerd' = exacerbation of the problem).

Feit blijft dat paarden niet met NSAIDS behandeld zouden moeten worden ( althans niet langdurig) en dat als paarden met pergolide behandeld worden, er geen onderzoeksresultaat bekend is dat pijn van artrose daardoor verergerd.
Wat mij betreft blijft het dus niet 'handig' om een link te plaatsen van een site die niks met paarden te maken heeft - onderzoeksresultaten, behandeling en medicatie zijn te verschilend.

Ik snap jou opmerking eigenlijk echt niet

Door het te hoge niveau van ACTH worden de bijnieren toch aangezet om Cortisol te maken die een corticosteroide is, wat dan weer met bij ontstekingen en allergieen gebruikt word om pijn tegen te gaan.

Er word toch nergens in de tekst gesproken van NSAIDS of van het geven corticoiden

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:11

Jannepauli schreef:
• NSAIDs like Phenylbutazone (Bute) and Banamine® (flunixin) given long-term and/or in high doses increase the risks of ulceration of the stomach and GI tract and can cause kidney damage. They also have negative effects on circulation and healing.

Maar dat is toch algemene bijwerkingen en niet per de Cushing gerelateerd? (Omdat cortico's min of meer uit den boze zijn bij Cushing paarden).

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:22

Focussed schreef:
Jannepauli schreef:

Maar dat is toch algemene bijwerkingen en niet per de Cushing gerelateerd? (Omdat cortico's min of meer uit den boze zijn bij Cushing paarden).

Het ging hem over of cushing gepaard ging met gewrichtsproblemen

rechtsstreeks dus niet maar als je die link lees dat postte (was wel over humane cushing) zou het wel een logisch gevolg kunnen zijn dat als een paard cushing heeft en al arthrose dat hij er meer last van krijgt als hij behandeld word voor de cushing

Code
Door het te hoge niveau van ACTH worden de bijnieren toch aangezet om Cortisol te maken die een corticosteroide is, wat dan weer met bij ontstekingen en allergieen gebruikt word om pijn tegen te gaan.

Das eigenlijk wat uitgelegd word in die link en dan lijkt het mij idd logisch dat een paard die reeds arthrose heeft en behandeld word voor cushing plots weer meer last heeft van zijn arthrose (ik bedoel niet arthrose krijg maar wel meer pijn van de bestaande arthrose)

Maar nergens in die tekst word gesproken van een paard of zelfs mens te behandelen met NSAIDS of met corticoiden

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 21:54

dookia schreef:
[

Het ging hem over of cushing gepaard ging met gewrichtsproblemen

rechtsstreeks dus niet maar als je die link lees dat postte (was wel over humane cushing) zou het wel een logisch gevolg kunnen zijn dat als een paard cushing heeft en al arthrose dat hij er meer last van krijgt als hij behandeld word voor de cushing

Code

Das eigenlijk wat uitgelegd word in die link en dan lijkt het mij idd logisch dat een paard die reeds arthrose heeft en behandeld word voor cushing plots weer meer last heeft van zijn arthrose (ik bedoel niet arthrose krijg maar wel meer pijn van de bestaande arthrose)

Maar nergens in die tekst word gesproken van een paard of zelfs mens te behandelen met NSAIDS of met corticoiden

Klinkt opzich niet onlogisch. Dan moet ik dus de conclusie trekken dat Hälga misschien toch cushing heeft, maar tevens (behoorlijk) artrose. Ze wordt uiteraard nog niet behandeld voor cushing omdat de test negatief was, maar als het inderdaad zo is dat de klachten van artrose bij behandeling kunnen verergeren (wat dus idd logisch klinkt), is het dus de vraag wat wijsheid is (vooropgesteld dat ik al zou behandelen...gezien de negatieve uitkomst van de test)

De pijnstiller die voor hälga werd geadviseerd is overigens ook een nsaid, zonder cortisonen. De bijwerkingen zijn algemeen en bekend, zoals ik eerder noemde. Vlgs mij is daarin geen verband met cushing, maar gaat het om gewone, bekende, bijverschijnselen.

Kortom... zoals ik al eerder noemde, ziet het er niet zo goed uit. Ik denk dat ik haar, zoals ik ook eerder noemde, een tijd op pijnstiller zet (aantal dagen) om een inschatting van de ernst van de situatie te maken. Evt filmen met pijnstiller en zonder.