[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:19

Ik vond Cherise vandaag meer zweten dan bij eerdere warme periodes maar ze is nu al wel een wintervacht aan het maken.
Ik heb de deken toch weer opgedaan, ivm met een paar plekjes onder haar buik na zaterdag en gisteren bloot te hebben gelopen.

Zaterdag ging goed, gisteren met vochtig weer toch minder. Ik was naar Horse Event en heb de hele dag met de zenuwen gelopen....

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 21:24

Die van mij zweet heel erg onder de deken.
Maar af doen is geen optie en wisselen red ik gewoon weg niet 2x op een dag.
Dus het is niet anders. Ze heeft genoeg water en staat eerder binnen met dit weer.. en ik geef wat elektrolyten extra als ik er ben. Dat doe ik vaker gezien ze echt snel en veel zweet..

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:05

Stal_Fiore schreef:
Wat doen jullie met de eczemers in deze hitte?
Mijn merrie is zeik nat onder de deken van het zweet

Ik heb hetzelfde probleem. Mijn merrie wordt ook echt zeiknat en gloeiend heet. En ik zie aan haar dat ze zich echt TOTAAL niet prettig voelt, heel sneu. Ze heeft dan ook echt een "koorts temperatuur", niet overdreven echt boven de 39 graden.
Dus die van mij staat deze dagen zonder deken. En blijven duimen dat het eczeemseizoen bijna over is!

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 08:17

bij ons ook onder de vliegendeken met heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel derven hahaha andere paarden zijn ook gelijk beschermd

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:00

Gewoon onder de RSIH hier, zweten doen ze toch, of je ze onder een eczeem deken zet of zonder.

Die van mij kan in de schaduw gaan staan maar staat vrolijk de hele dag in de brandende zon.
Die gaat vanavond even lekker onder de pomp en dan op stal. Haal absoluut de deken er overdag niet af, dan is het schuren en liever warm dan kapot.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 10:44

Die van mij zweet zonder eczeemdeken toch echt een stuk minder dan met deken.
En gelukkig schuurt ze zich niet kapot, dus paar daagjes zonder is voor haar fijner. Ze is dan echt een stuk vrolijker merk ik, loopt al weg met oren naar achter als ik met de deken aan kom zetten.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:44

Hier gaat het zo goed dat hij zonder deken mag staan, heerlijk *\o/*

Hij heeft een paar kale plekjes op zijn hals, maar als ik die bijhoud met fibra net als zijn hoofd is er echt niks aan de hand. Die paar plekjes wegen niet op tegen nu lekker in de blote kont staan!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 20:29

Ik heb net nog gekeken, appie geen druppel zweet,de tinker die zonder deken loopt omdat ze geen eczeem heeft was zeiknat van het zweet.
Heb het idee dat er ook wat minder vliegen waren, misschien door de warmte??
Zag de eerste ganzen alweer over vliegen,dus nog even en het eczeemseizoen is weer voorbij :j

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:24

Hallo,zouden jullie met mij mee willen denken want het is al heel lang geleden dat ik een paard met ZE heb gehad.

Situatie; 16 Jarige merrie met lange manen,mooie staart etc etc
Schuurt nu sinds een maand of 2.
Eerst alleen de staart maar inmiddels is het begin van de manenkam al kaal en zag ik haar vandaag ook achter haar oren schuren |(

Bovenop haar kont heeft ze sinds 3 dagen kale plekje's.
Da zegt dat het ZE is..

Paard krijgt dagelijks
200 gram vitalbix
200 gram sportbrok van Subli
Handje muesli

En sinds deze week geef ik haar (in de hoop dat het helpt) dagelijks anderhalf schep zeewier en 30 ml lijnzaadolie bij.

Paard is drachtig.... Kan dat de ZE aangewakkerd heeft??

Hebben jullie een idee waar het aan kan liggen dat ze nu zomaar ZE heeft?
Bij haar vorige eigenaars had ze geen last,woonden niet bij de zee ;)
En vorig jaar had ik ook geen last.

Inmiddels loopt ze 24/7 met exceemdeken op en was ik haar regelmatig en smeer ik haar nu in met Leffon olie (?)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 20:25

Hormonen kunnen wel wat doen hoor met jeuk :j
Heb ook eens gezien dat een drachtige merrie erg jeuk had,maar ook eentje die nooit jeuk had en het pas kreeg toen het veulen er van af ging.

Hoe lang is het paard drachtig?
Wat heb je anders aan voeding dan de vorige eigenaren?
Je geeft best verschillende dingen zie ik, waarom niet gewoon 1 soort voer en het daar bij laten.
Kreeg ze bij de vorige eigenaar ook iets van krachtvoer?
Als dat zo was dan denk ik toch dat het misschien beter is als je dan overstapt op dat voer.
Weet je als een paard het ergens goed op doet moet je dat niet willen veranderen.

En dan, op wat voor gras staat ze, ik verzorg een tinker die absoluut geen zomereczeem heeft,maar momenteel in erg rijk gras staat.
die heeft momenteel ook erg jeuk.
Ook plekjes boven op de kont,maar die worden veroorzaakt door een ander paard wat bij baar loopt,ze kriebelen elkaar en dat paard bijt op haar kont.

Achter de oren schuren kan ook van luis zijn,kijk dus toch of je die kunt vinden

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 21:21

joh dus hormonen kunnen wat met jeuk te maken hebben?? dat wist ik niet. Bij mijn ruin is het geleidelijk op komen zetten nadat hij bij mij kwam en nadat hij geruind is. zou er dan nog een mogelijkheid in zitten dat hij volgend jaar er minder last van heeft? heb hem vannacht 1 nacht zonder deken gehad vanwege de warmte helaas meteen weer jeuk...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 22:22

Waren destijd ook hele theoriën waarom het bij hengsten bijna niet voor komt, en voor een bepaalde leeftijd niet.
dat zou dan ook weer door hormonen zijn :j
We hebben het er wel eems over gehad hier op bokt
misschien kun je nog wat info vinden met de zoekfunctie :j

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 06:32

Herkenbaar hoor: mijn paard heeft geen ZE maar tijdens haar zwangerschap barstte ze van de jeuk
...m.n haar buik,manenkam, en staart..veulen is nu 5 mnd oud en de Ze weg..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 07:51

Volgens mij is het niet 1 ding die maakt dat een paard ZE maar een optelsom van factoren. Wel is 1 factor erbij de druppels die de emmer doet overlopen.

Mijn oude merrie kreeg op 7-jarige leeftijd ZE twee dagen na een bevalling.
3 van haar 4 nakomelingen hebben ook ZE gekregen, deze 3 zijn allemaal op dezelfde stal opgegroeid(dus alle factoren gelijk) de laatste is verkocht naar België en die heeft nergens last van.
De merrie is overleden aan een chronische darmontsteking, vermoedelijk ontstaan in haar vroege jeugd door verwaarlozing. De moeder van deze merrie heeft jaren op dezelfde stal gestaan en heeft geen ZE, andere nakomelingen ook geen ZE en vader heeft het ook niet.

Factoren die m.i. een rol gespeeld hebben:

Hormonen
Blootstelling aan een overmaat van knutten aan de bosrand
Voeding, voordroog/brokken
Bemesting weilanden waarop gegraasd wordt met varkensmest
Darmen/inwendig systeem
Aanleg

Op deze locatie ontwikkelen relatief veel paarden/pony's ZE, opvallend is wel dat er een groep IJslanders loopt waarvan er geen een ZE heeft.

Nummer 4 in Belgie:

Openlandschap, ik verwacht minder knutten
Voeding hooi, krachtvoer weet ik niet
Bemesting weilanden, vermoedelijk geen varkensmest, kleinschalig weiland in eigen beheer.

Verder ken ik toevallig wel twee hengsten met ZE, die staan op andere locaties.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:02

Valt me op dat jij er dus ook een had met darmproblemen,daar komt veel vandaan hoor wat eczeemklachten aan gaat
Maar het is gewoon moeilijk om slecht werkende darmen weer goed werkend te krijgen....tenminste dat denk ik.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:17

De laatste dagen heb ik meerdere pb's gehad over Magnesium en bedacht me dat er nog niet zo lang terug zelfs een officieel onderzoek geweest is.

In deze link staat e.e.a. over dat onderzoek van Kees Kalis van de Geneeskundige Dienst.
http://www.dehoefslag.nl/tag/magnesium

Wat ik opvallend vind in zijn onderzoek is dat zelfs een flink percentage gezonde paarden een magnesiumtekort bleek te hebben.
Het is al langer bekend dat de mineralenvoorziening in de land en tuinbouw achteruit holt.
Vooral Magnesium en Selenium worden dramatisch minder in de bodem maar ook andere mineralen.

Wat de knutten betreft. In 2008 ben ik begin september met 2 paarden naar Terschelling op vakantie geweest. Er liepen daar meerdere paarden die een eczeemdeken op hadden.
Dat verbaasde me toen nogal omdat je toch heel dicht bij zee zit.

Het gemis aan strenge winters zal absoluut een toename van die mugjes geven maar onlangs las ik dat iemand ook aanhaalde dat er eerder zoveel DDT gebruikt werd in de land en tuinbouw zelfs binnenshuis. DDT is een insekticide en mag al jaren niet meer maar ook dat zal mogelijk meewerken aan veel meer mugjesellende. Niet dat DDT nou zo fijn is :(

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:39

tiwi1969 schreef:
Factoren die m.i. een rol gespeeld hebben:

Hormonen
Blootstelling aan een overmaat van knutten aan de bosrand
Voeding, voordroog/brokken
Bemesting weilanden waarop gegraasd wordt met varkensmest
Darmen/inwendig systeem
Aanleg

Op deze locatie ontwikkelen relatief veel paarden/pony's ZE, opvallend is wel dat er een groep IJslanders loopt waarvan er geen een ZE heeft.

Hormonen kunnen zeker weten jeuk veroorzaken.
Door de gifproblematiek is onze toen 1-jarig hengst acuut gestopt met zijn hoogtegroei.
Van die giftroep stond in de bijsluiter dat het hormonen en bij jonge dieren groeihormonen kon beschadigen.
Hij is hier nog het probleempaard met jeuk maar ... hij is 10 cm. kleiner gebleven dan verwacht en wel in eerste instantie mega dik geworden. Het werd een soort van blonde d'aquitaine koe model :) of een sporter die anabole steroiden slikt.
Nu pas komt er weer een wat normaler model aan.
Zijn zus die ten tijde van het gifspuiten precies even hoog was maar geen gif heeft binnen gekregen is wel doorgegroeid en is nu ruim 10 cm. hoger.

Wat injecteren van weides betreft hieronder nog een interessant stuk waar goed beschreven staat wat het met de bodem doet.
http://www.natuurlijkvoedsel.nl/Artikel ... delijk.php
Zie ook wat het doet met de zuurstof in de bodem !

Maar ook de tabel tussen mest injecteren of mest bovengronds opbrengen.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:46

Zijn er mensen die van het merk equi protect de algae vitalis gebruikt dat is een aanvullend paardenvoer en optimaliseert de darmflora
ik lees dat er wat paarden zijn met darm problemen.
Ik gebruik het nog geen week kan er dus nog niets over zeggen

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 14:51

jessie84 schreef:
Zijn er mensen die van het merk equi protect de algae vitalis gebruikt dat is een aanvullend paardenvoer en optimaliseert de darmflora
ik lees dat er wat paarden zijn met darm problemen.
Ik gebruik het nog geen week kan er dus nog niets over zeggen

Ik heb dat een tijdje gebruikt Hierdoor zou de zomer eczeem ook beter onder controle komen.
Helaas reageerde mijn pony er niet goed op en ben ik er mee gestopt.
Maar heb van anderen opzich wel veel positiefs gehoord dat zeker de mest ook beter werd.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:50

Alle links eens doorgenomen en ik ben inmiddels nog meer overtuigd van het nut van magnesium, was ik al want ik gebruik het sinds een paar maanden zelf ook en het is echt opvallend wat dat spul doet :D ! aan den lijve ondervonden hoor!

En, om bij het /3 paard te blijven wat in dit topic hoort :+ , sinds ik haar dat geef is ze soepeler en rustiger, is haar vacht verbeterd en haar mest zoals het hoort.
Ik zit alleen altijd te worstelen met welke soort, merk en hoeveelheid, ik gaf eerst citraat, vond ik erg duur, toen oxyde, moeilijk voeren, stuift nogal, toen tabletten van 't kruidvat, bevalt op zich prima, voert makkelijk, niet duur, maar denk dat ik er te weinig van geef.
En nu nu las ik hier dat chloride beter zou zijn?.
Schijnt niet duur te zijn, wel bitter en eigenlijk niet bestemd voor oraal gebruik, dus wat is wijsheid?
ik wil het wel proberen maar waar kan ik dat het beste kopen?
Een voordeel is dat je het altijd nog als badzout kan gebruiken als het niet bevalt, maar wel een raar idee, beetje eng eigenlijk, om je paard badzout te voeren :+
Dus wie geeft mij raad om het goede merk aan te schaffen?

DeBuurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:24

ellepel schreef:
Hoe lang is het paard drachtig? 3 Maand en 2 dagen

Wat heb je anders aan voeding dan de vorige eigenaren? Poeh,lastig. Hooi is bij mij armer en ik voer minder krachtvoer. Bij vorige eigenaar stond ze snachts op stal bij mij 24/7 buiten met schuilmogelijkheden.
Vorig zomer had ik haar al maar toen had ze geen ZE

Je geeft best verschillende dingen zie ik, waarom niet gewoon 1 soort voer en het daar bij laten. Ik ben een muts,probeer haar en het ongeboren veulen zo goed mogelijk te voeren.
Het is een merrie die vrij snel af kan vallen. Omdat ze lange ritten loopt krijgt ze wat sportbrok.
Vitalbix etc omdat het zo goed is

Kreeg ze bij de vorige eigenaar ook iets van krachtvoer? Ja daar kreeg ze ook wat krachtvoer,geen idee hoeveel maar ik vind persoonlijk niet dat ik haar heel veel krachtvoer geef.

Als dat zo was dan denk ik toch dat het misschien beter is als je dan overstapt op dat voer.
Weet je als een paard het ergens goed op doet moet je dat niet willen veranderen. Klopt,maar nu ze drachtig is wil ik haar wel zo goed mogelijk blijven voeren. Vanaf Januari/Februari ga ik al beginnen met merriebrok.

En dan, op wat voor gras staat ze, ik verzorg een tinker die absoluut geen zomereczeem heeft,maar momenteel in erg rijk gras staat.
die heeft momenteel ook erg jeuk. Het weiland is dit jaar niet bemest.
Het stuk waar ze op lopen is regelmatig geblotteerd en ong 5 x per week krijgen ze s'avonds een halve meter gras bij. Ligt er ook aan hoe vet of slank ze is,ze kan erg makkelijk schommelen met haar gewicht dus ik voer gras op het oog.

Ook plekjes boven op de kont,maar die worden veroorzaakt door een ander paard wat bij baar loopt,ze kriebelen elkaar en dat paard bijt op haar kont. Ze loopt met deken op en als die 2 kriebelen dan is het meer in de manenkam dan op de kont.
Bovendien vlucht de drachtige merrie weg zodra de andere een stap verzet... iets met rangorde en bitcherigheid :+

Achter de oren schuren kan ook van luis zijn,kijk dus toch of je die kunt vinden
Gekeken ook in de liezen,want daar verwacht ik ze iets eerder en niks kunnen vinden.

Assebassie,beetje zemelen nat maken en daar dan de poeder doorheen mengen,beetje brok erbij en ze eten het zo op.

De mest van de merrie is prima,verder geen dingen waar je vraagtekens bij moet zetten.
Enigste wat veranderd is,sinds ze drachtig is is dat ze qua tempo een stuk naar beneden is gegaan.
Voorheen veel draf (uit haar eigen) en moest je iedere week wel een flink stuk galopperen want dat had ze echt nodig om lekker relaxed te gaan lopen maar sinds ze een 2maand drachtig is is ze veel rustiger en vind ze stapritten met kortere stukken draf veel fijner.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:33

Ik vind luis altijd in de maantop en de manen,maar daar is het seizoen eigenlijk niet voor.
Vaak wel in de winter als er een dikke vacht is.
Het is een beetje uitvinden wat kan werken bij jouw dier, ander ,misschien is er een granen allergie,daarom vroeg ik ook naar het voer bij de vorige eigenaar.
Maar je hebt haar dus al vanaf orig zomer he,
. Geen idee,kan van alles zijn wat jeuk kan geven :j

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 23:14

henny_w schreef:
Wat de knutten betreft. In 2008 ben ik begin september met 2 paarden naar Terschelling op vakantie geweest. Er liepen daar meerdere paarden die een eczeemdeken op hadden.
Dat verbaasde me toen nogal omdat je toch heel dicht bij zee zit.

Klopt inderdaad! Dat verbaasde mij ook, er werd mij verteld dat dat kwam omdat ze nog zo gewend waren om te schuren nadat ze naar het eiland waren verhuisd. Maar dat lijkt me echt onzin, 's winters schuren ze ook niet.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 02:35

Ik heb in 2008 een jaarling met heftige ZE naar Ameland gebracht, in 3 weken tijd was ze vrij van wonden en had ze overal weer haar. Helaas is xe daar als 2 jarige ingeslapen wegens ernstige koliek, maar ik ben ervan overtuigd dat er nu nog geen problemen mee zou hebben.
Ze stond daar in vrij droge weilanden bij het vliegveld, Noordzee kant van het eiland dus. Aan de wadden kant zijn de weilanden natter en rijker.
Wellicht is dat op Terschelling ook het geval?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 08:21

Dan ook op schiermonnikoog,
ben daar geweest en heb ook paarden met eczemdekens zien lopen :j
Waren ook genoeg vliegen aanwezig,alleen ander soort heb ik gemerkt