Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Stal_Fiore schreef:Wat doen jullie met de eczemers in deze hitte?
Mijn merrie is zeik nat onder de deken van het zweet
tiwi1969 schreef:Factoren die m.i. een rol gespeeld hebben:
Hormonen
Blootstelling aan een overmaat van knutten aan de bosrand
Voeding, voordroog/brokken
Bemesting weilanden waarop gegraasd wordt met varkensmest
Darmen/inwendig systeem
Aanleg
Op deze locatie ontwikkelen relatief veel paarden/pony's ZE, opvallend is wel dat er een groep IJslanders loopt waarvan er geen een ZE heeft.
jessie84 schreef:Zijn er mensen die van het merk equi protect de algae vitalis gebruikt dat is een aanvullend paardenvoer en optimaliseert de darmflora
ik lees dat er wat paarden zijn met darm problemen.
Ik gebruik het nog geen week kan er dus nog niets over zeggen
ellepel schreef:Hoe lang is het paard drachtig? 3 Maand en 2 dagen
Wat heb je anders aan voeding dan de vorige eigenaren? Poeh,lastig. Hooi is bij mij armer en ik voer minder krachtvoer. Bij vorige eigenaar stond ze snachts op stal bij mij 24/7 buiten met schuilmogelijkheden.
Vorig zomer had ik haar al maar toen had ze geen ZE
Je geeft best verschillende dingen zie ik, waarom niet gewoon 1 soort voer en het daar bij laten. Ik ben een muts,probeer haar en het ongeboren veulen zo goed mogelijk te voeren.
Het is een merrie die vrij snel af kan vallen. Omdat ze lange ritten loopt krijgt ze wat sportbrok.
Vitalbix etc omdat het zo goed is
Kreeg ze bij de vorige eigenaar ook iets van krachtvoer? Ja daar kreeg ze ook wat krachtvoer,geen idee hoeveel maar ik vind persoonlijk niet dat ik haar heel veel krachtvoer geef.
Als dat zo was dan denk ik toch dat het misschien beter is als je dan overstapt op dat voer.
Weet je als een paard het ergens goed op doet moet je dat niet willen veranderen. Klopt,maar nu ze drachtig is wil ik haar wel zo goed mogelijk blijven voeren. Vanaf Januari/Februari ga ik al beginnen met merriebrok.
En dan, op wat voor gras staat ze, ik verzorg een tinker die absoluut geen zomereczeem heeft,maar momenteel in erg rijk gras staat.
die heeft momenteel ook erg jeuk. Het weiland is dit jaar niet bemest.
Het stuk waar ze op lopen is regelmatig geblotteerd en ong 5 x per week krijgen ze s'avonds een halve meter gras bij. Ligt er ook aan hoe vet of slank ze is,ze kan erg makkelijk schommelen met haar gewicht dus ik voer gras op het oog.
Ook plekjes boven op de kont,maar die worden veroorzaakt door een ander paard wat bij baar loopt,ze kriebelen elkaar en dat paard bijt op haar kont. Ze loopt met deken op en als die 2 kriebelen dan is het meer in de manenkam dan op de kont.
Bovendien vlucht de drachtige merrie weg zodra de andere een stap verzet... iets met rangorde en bitcherigheid![]()
Achter de oren schuren kan ook van luis zijn,kijk dus toch of je die kunt vinden
Gekeken ook in de liezen,want daar verwacht ik ze iets eerder en niks kunnen vinden.
henny_w schreef:Wat de knutten betreft. In 2008 ben ik begin september met 2 paarden naar Terschelling op vakantie geweest. Er liepen daar meerdere paarden die een eczeemdeken op hadden.
Dat verbaasde me toen nogal omdat je toch heel dicht bij zee zit.