Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:09

@IngridM: Geloof mij, iedereen van horsezone is dermate doordrongen van de gevolgen van dit virus en de stal zit al twaalf dagen zo goed op slot (en alles en iedereen wordt tig keer per dag ontsmet) dat ik me niet kan voorstellen dat daar de link ligt. Een paard van die stal kan net zo goed naar dezelfde kliniek geweest zijn als het 'woubrugge-paard'. Bij ons worden overigens vanavond waarschijnlijk de zwaarste quarantaine maatregelen weer opgeheven.
Laatst bijgewerkt door Nexus op 13-03-12 09:30, in het totaal 3 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:11

Ariebren schreef:
suffie schreef:
Ariebren: hier in de buurt (Achterhoek) zijn de mensen ook lekker actief met hun paarden hoor! Er rijden heel veel mensen buiten met dit mooie weer, aangespannen en onder het zadel. Ik heb niet het idee dat zij zich zorgen maken, ik zie ze namelijk echt genieten van en met hun paarden.

Gelukkig, de normale paardenmensen zijn nog niet uitgestorven.

Hier net zo, afgelopen vrijdag het bos in geweest, zondag in de bak gereden en gedurende dat half uurtje zeker 8 ruiters voorbij zien komen die lekker op buitenrit waren.
Andere jaren was het net zo en hoorde je er niets over.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:17

Ach ja, hysterie? Vraag dat maar eens aan iemand die zijn paard(en) verloren is aan de neurologische variant, die kan je wel vertellen of het hysterie is of niet denk ik zo.
Nuchter verstand is wel noodzakelijk want anders slaat dus kennelijk 80% van de mensen door.
Bij ons op stal is alles doorgegaan, er is wel gevraagd niet onnodig met de trailer op pad te gaan en contact met andere stallen te vermijden.
Mijn paard stond 2 weken geleden met 40 graden koorts maar mijn stalgenoten gingen niet over de zeik. Hij is niet getest ofzo, hij kwam uit de kliniek na een operatie en mijn DA vond dat niet nodig. Er is verder niemand ziek geworden.
Overigens hoorde ik dat de DA vertelde dat iemand zijn paard nu niet durfde te laten dekken ivm de rhino waarop de DA doodleuk zei: o, maar 2 jaar geleden was er 1 km verderop rhino. Dit wist verder niemand en er is verder ook niks gebeurd!
Ik vind de maatregelen met een grote uitbraak wel goed, wat geeft het om even pas op de plaats te maken? Maar het moet wel normaal blijven.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:20

Ik snap nog steeds niet waarom het in de paardenwereld het zo normaal is dat je altijd in je eigen kloffie komt om een paard te enten,bekappen,behandelen.
Een paar overalls en schoenen/laarzen op je erf en even aantrekken en handen ontsmetten is toch heel normaal in de agrarische sector.
Daar trekt een DA ook gewoon even een stofjas of overall aan.
zo hou je toch echt wel meer de boel tegen dan zonder maatregelen.
Dit is iets wat een stalhouder even moet regelen ipv er van uit gaan dat een DA of ander persoon die over al komt het wel regelt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:23

Blijkbaar vergeet men dat Rhino erbij hoort. Net zoals wij griep krijgen :) ja... daar kan je heel hysterisch over doen, maar daardoor blijft de Rhino niet uit.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:29

Ik ga een overal en laarzen in mijn keuken ophangen, als er dan griep heerst kan de visite even omkleden :+ .

Op zich vind ik dat @kvika best een punt heeft.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:35

Als ik het zo lees zijn er een paar overijverige ambtenaren geweest die het licht hebben zien branden (en er dus niks aan de hand is)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 13-03-12 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

Mchll__

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:39

Hoop dat je gelijk hebt, onze stal zit sowieso minimaal nog een week dicht

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:40

Bij ons heeft niks dicht gezeten, gewoon opletten en wedstrijden zijn er toch niet..

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:47

Als ik het zo lees zijn er een paar overijverige ambtenaren geweest die het licht hebben zien branden (en er dus niks aan de hand is)[/quote]
En als het wel zo is????? Als er testen zijn gedaan en het is positief, wat dan? De KHNS wacht niet voor niets op testen, dus is er kans dat er nog een uitbraak is!
Je kan er beter vanuit gaan dat er wel iets is, dan valt het allemaal mee als het niet zo is.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 13-03-12 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:57

Spanneeeeeend. :# :# }>
Hier zijn we niet op slot geweest. Gewoon buitengereden dus.
Mijn klainschalige pensionstal is voornamelijk een boerenbedrijf ( koeien) daar zijn ze wel wat gewend. De vraag vanuit hun was dan ook: hou je netjes aan de adviezen en neem daarin je eigen verantwoordelijkheid.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:09

@phiabink, volgens mij staat er in de laatste regel dat er geen besmettelijke ziektes zijn op de kinderboerderij... En ook al is er weer een besmetting, het is rot voor de eigenaar maar al die paniek die er elke keer is is voor niemand goed!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:18

Dat was ook zo, stalgenoten hebben dit gisteren uitgezocht.
Iets met een klok en een klepel was dit :+
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 13-03-12 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:35

Vala schreef:
Ach ja, hysterie? Vraag dat maar eens aan iemand die zijn paard(en) verloren is aan de neurologische variant, die kan je wel vertellen of het hysterie is of niet denk ik zo.
Nuchter verstand is wel noodzakelijk want anders slaat dus kennelijk 80% van de mensen door.

Als je dan echt je nuchtere verstand gebruikt, dan maakt het natuurlijk niks uit waar een paard aan overlijdt. Het komt heel, heel, heel zelden voor dat een knettergezond paard ineens dood gaat aan rhino, het overkomt vooral de paarden die er niet tegen opgewassen zijn.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:39

Ik vind wel dat je in de grens regio waar ik woon en dus ook mijn paarden staan in limbur/grens duitsland op moet letten.
In kaarstWillich is nu een volgend slachtoffer van Rhino, en in Aken was er ook 1 gestorven, dat betekent imo dat het nu toch ook een beetje bij hun rondzwerft en voorzichtigheid voor grensbewoners toch aan te raden is lijkt me....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:57

waarom denkt iedereen toch dat rhino alleen ontstaat door 'besmetting' tussen stallen.
Ik vind dat zo bizar. Als zoveel paarden drager zijn is de kans dat ze het krijgen door verminderde weerstand veel groter dan door besmetting tussen stallen.

Wil je je paard behoeden voor rhino?? zorg dan dat hun weerstand op peil is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 10:59

Anya, de meeste besmettingen komen inderdaad juist van binnenuit op dezelfde stal, en juist niet door mensen die het meenemen naar een andere stal. Maar daar gaat 80% van de mensen even aan voorbij.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:02

Anya, lijkt mij dat dat ook prio 1 van de voorzorgsmaatregelen is? Ik heb me overigens gewoon te houden aan de regels die de stalbaas stelt; dus als er inderdaad een nieuw geval in de regio blijkt te zijn, dan zullen de voorzorgsmaatregelen wel van kracht blijven, oftewel dan mogen wij het erf niet af met de paarden. Overigens mogen bij ons wel de hoefsmid en dierenarts e.d. komen. Manegelessen gaan ook nog steeds door, dus ik vind het persoonlijk ook wat overdreven dat dan zo'n heisa is over de buitenritten waar ik bijna nooit vreemde paarden tref. maar goed, het is niet anders.

Sotto2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:05

goede morgen....
weer even 30 paginas bij gelezen en nog niks wijzer geworden........

zal tijd worden dat het leven van allendag weer begint......

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:05

Tsja gut, hier kunnen we gewoon op buitenrit, maar de instructeurs die ook veel op andere stallen komen houden een beetje afstand van de paarden. Dus even geen paarden aanraken oid.

Moniquemj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:07

Ik hoor in de buurt (Drenthe) alleen preventieve voorzorgen, nog geen uitbraak van het virus, laten we dat maar zo houden...

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:19

Hier ook een achterhoeker die inmiddels over de eerste paniek heen is, en begint in te zien dat dit iets is wat jaarlijks terugkomt, alleen nu extra in de belangstelling staat door dit topic, en de media.
Wij hebben op stal wel afgesproken om even niet buiten de deur te gaan lessen, en wat veroorzichtig te zijn met het bezoeken van andere stallen.
Verder blijven wij gewoon lekker in ons mooie bos rondhobbelen, en genieten van het mooie weer.
Daarnaast staan onze paarden dag en nacht buiten, en hebben ze een prima weerstand.

Ik kan me wel voorstellen dat als je kort bij een getroffen stal zit, je wel extra maatregelen neemt, en de boel op slot gooit.
En ook het verplaatsen van paarden van de ene stal naar een andere vind ik niet zo verstandig, en kan het niet anders zet hem dan tijdelijk apart.

Wel vind ik het zeer triest voor de getroffen stallen, en mensen die werkelijk hun paard zijn verloren, en kan me hun ellende en paniek goed voorstellen.

Laten we met zijn alle hopen dat deze ellende snel voorbij is, en de bloeduitslagen vandaag positief uitpakken, en we lezen het vanzelf op de site van de KNHS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:28

Mindfields schreef:
Anya, de meeste besmettingen komen inderdaad juist van binnenuit op dezelfde stal, en juist niet door mensen die het meenemen naar een andere stal. Maar daar gaat 80% van de mensen even aan voorbij.

Met die toevoeging dat een nieuw paard er soms voor kan zorgen dat de op stal bestaande rhino infectiedruk tijdelijk omhoog gaat. De reden is dat het net verhuisde paard een dipje heeft in de weerstand waardoor het stalvirus hem even kort te pakken neemt met een verkoudheid en wellicht wat koorts. Hierdoor heeft het virus dus even iets meer slagkracht en kunnen andere paarden die door verharen of andere reden wat minder weerstand hebben ook verkouden worden. Maar dit wordt dus niet veroorzaakt doordat het nieuwe paard een virus meeneemt van buiten naar binnen, maar juist andersom.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:29

Ik zit telkens op de knhs site (gedeelte Rhino) op F5 te drukken :P

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:31

Ik ben benieuwd naar de uitslagen van de knhs, volgende week wil ik graag mijn nieuwe paard mijn kant op verhuizen. Dit is helaas afhankelijk van al het rhino gebeuren