Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:56

@Nynke, bedankt voor je reactie. als 3 jarige hengst heeft dit paard een flinke maagzweer gehad wat toen ook op een scopie te zien was. hiervoor is hij lange tijd behandeld met gastrogard :$ maar toen had hij ook echt stress door zijn hormonen. dit is inmiddels al zeker 7 jaar geleden, in de tussentijd is er eigenlijk niks meer aan de hand geweest, nu staat hij bij mijn vriendin op stal sinds een aantal maanden en vermoed ze dat hij wat last heeft van zijn maag (gapen en kribbig met aansingelen etc ) dus vroeg ze, is het een idee om hem weer op pasta te zetten om te kijken of hij er positief op veranderd. ik ben al een tijdje uit het wereldje van de medicijnen/supplementen, vandaar dat mijn vraag was of er een middel is wat vriendschappelijker voor de portemonnee is haha

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 14:06

Ohja! Ik snap je vraag haha. Ik zou hem niet zomaar op de pasta zetten (ik neem aan dat je de omeprazol pasta bedoelt), omdat als je het niet goed afbouwt, het juist een maagzweer kan veroorzaken als die er niet al zat. Dus even een weekje op de pasta (was ook mijn idee namelijk) is denk ik makkelijker gezegd dan gedaan, met de afbouwperiode erbij kost het je dan alsnog veel geld en dat is ook zonde als je paard gewoon gevoelig is ipv echt een zweer heeft, en dus aan iets ter ondersteuning misschien ook genoeg heeft.

Ik moet zeggen dat ik ook nog vrij 'nieuw' ben in het wereldje van de supplementen en ondersteuning dus ik denk dat je niet heel veel aan mij hebt wat betreft ervaring maar ik ken wel een aantal middelen. Ik gebruik nu dus Ekygard van Audevard maar je hebt bijvoorbeeld ook Mastic Horse, Cavalor Gastro-8 Pasta, de Gastro+ (als je niet gebonden bent aan graan/luzernevrij) van Havens (zit natriumbicarbonaat en calciumcarbonaat in wat maagzuur neutraliseert), ook Vitalstyle heeft wat nieuws, dat heet Gastrocomplex geloof ik. Ik kreeg ook dit als tip in een Facebookgroep:

https://www.pn-products.com/shop/paarde ... ilogastro/

Omdat ik niet alles tegelijk wil proberen en ik toch voor een scopie ga, heb ik het nog niet geprobeerd. Ben wel benieuwd of iemand hier iets over te zeggen heeft, ik kende het niet.

Kirania

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:01

Nog een tip: Ontgift af en toe de lever ook bij een maagzweer, dat kan ook bijdragen aan het slome en het absoluut niet willen genezen van zweren, en zweren kunnen een enorme aanslag zijn op de lever.

Nog verdere producten die hier daadwerkelijk heel goed hun best deden:

Lexa Gastroakut (geeft verlichting, ook tijdens het geven van omeprazole)
Digestive EQ van Poseidon Equine (maar deze leveren niet meer in BE, dus ik ben zwaar bummed omdat het echt een tópspul is)
Ekygard (lijkt zelfs maagzweren op een of andere manier te kunnen genezen)
Kruiden voor de stofwisselingen durven ook wel eens te helpen. Die van mij komen van de Kräuterie uit duitsland.

En voor de rest, graanvrij, liefst. Dat lijkt het minste opwakkeringen te geven.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:03

@Nikysa90, ah oke! Bij mijn paard komt het denk ik wel van het echt niet lekker voelen, de fysio is recentelijk nog geweest en die heeft niks bijzonders gevonden behalve ook de gevoeligheid op de buik. Wel fijn dat bij jouw paard de maagzweren lijken te verbeteren en dat ze minder reageert op aanraking. Ook nog een peesblessure erbij, pff! :\ Welke probiotica gebruik jij?

Bij mijn paard is de aanraking nog steeds heel heftig maar ik ga straks rondbellen om te checken welke dierenartsen een scopie uit kunnen voeren aan huis en of dat in de buurt is. Ik hoop daar vanmiddag duidelijkheid over te krijgen en dan ga ik een afspraak maken, hetzij thuis of kliniek. Hoop wel dat ze dan thuis mag vasten.

Qua voeding, mijn paard krijgt onverpakt hooi met Metazoa Superfit Broxxx 350 gram per dag, verder nog op de gok een paar handjes EquiFyt Pre-Active. Verder geef ik daar dus de aanbevolen hoeveelheid Audevard Ekygard bij (2x per dag) en 1x per dag 7 gram Mastic Horse. Gastro+ heb ik overwogen maar omdat mijn paard door einschuss wat 'restschade' heeft en haar benen dikker worden als ze rijker voedsel krijgt durf ik het niet aan. Vanwege de melasse en granen die het bevat :) Daarnaast wil ik de luzerne in haar rantsoen iets beperken om diezelfde reden.[/quote]

Hoi Nynke, ik gebruik de probiotic van PUUR.
Ik hou mijn paard ook thuis om te vasten. Savonds om 18u laatste bakje speedibeet en grasmix en dan in de omgeharkte mest-stro stal (dan eet ze er niet van) wachten op de volgende ochtend. Half 8 laden en 10uur scopie. Ik denk dat ik zelf ook geen oog dicht zal doen. Vind het heel naar voor haar plus dat er gewoon heel veel van die afspraak afhangt. Zijn al een jaar aan het revalideren.
Maar goed, positieve energie! Ze krijgen ons niet gek! *\o/*

Dus ik hoop dat thuisvasten voor jou ook optie is Nynke. De avond van te voren brengen is veel te stressvol voor de mijne. Ik neem lekker gevuld hooinet mee in de kofferbak en hopelijk staat ze smiddags, met goed nieuws op zak knabbelend in de trailer naar huis.

Ik las dat jullie over die sedatie schreven, als in spierverslapper of echte sedatie. Ik zal dat even navragen.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:07

Kirania schreef:
Nog een tip: Ontgift af en toe de lever ook bij een maagzweer, dat kan ook bijdragen aan het slome en het absoluut niet willen genezen van zweren, en zweren kunnen een enorme aanslag zijn op de lever.

Nog verdere producten die hier daadwerkelijk heel goed hun best deden:

Lexa Gastroakut (geeft verlichting, ook tijdens het geven van omeprazole)
Digestive EQ van Poseidon Equine (maar deze leveren niet meer in BE, dus ik ben zwaar bummed omdat het echt een tópspul is)
Ekygard (lijkt zelfs maagzweren op een of andere manier te kunnen genezen)
Kruiden voor de stofwisselingen durven ook wel eens te helpen. Die van mij komen van de Kräuterie uit duitsland.

En voor de rest, graanvrij, liefst. Dat lijkt het minste opwakkeringen te geven.

Goeie! Daar zat ik juist gisteren nog aan te denken. Levercompositum van de Groene Os ok daarvoor? Alhoewel ik gisteren bloedonderzoek heb laten doen en leverwaardes waren goed. Dan ga ik er maar niet zomaar wat ingooien natuurlijk.

Dat 'graanvrij' ben ik dus de mist mee ingegaan. Ik heb juist een zak Havens Gastro+ gekocht en lees hier dat daar graan in zit. Gelukkig geef ik maar 2/3 handjes per dag. Ze vindt het heerlijk! Ik zal me nog even goed verdiepen in de ingrediënten Het is ook allemaal zoveel he, al die soorten supplementen en voer...

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:13

Dat is een feit, nikysa... Soms zie je door de bomen het bos niet meer.

Die van groene os heb ik nog niet getest, wel de NAF D-tox en de Leberkur van Ewalia. Beiden goed spul. Het maagcompositum van de groene os deed hier wel echt niets.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:26

Ohja maagcompositum van Groene Os hebben wij jaren geleden ook gebruikt, deed hier ook echt niks en paard lustte het echt niet. Liet spontaan alles staan waar het overheen of doorheen zat, zelfs slobber :+

Interessant om te weten over de lever zeg! Hoe bepaal jij de kruiden die je wilt geven Kirania? Ik laat ze samenstellen door Horsecomplete, ooit mee begonnen omdat ik de wanhoop nabij was met haar benen die dik bleven, met een kruidenmix van hun bleven ze een stuk slanker en ze doet het er nog steeds super op.
Mijn paard is aan beide kanten van haar buik heel gevoelig dus als de lever nu ook beperkt is dan verklaart dat een hoop denk ik? Ook interessant dat lijstje met producten. Ik voer nu dus Ekygard, ik ben heel benieuwd naar mijn ervaring over een langere termijn. Mijn paard oogt voor nu beter en lijkt een minder opgetrokken buik te hebben, maar bij aanraking reageert ze nog steeds wel vrij heftig. Maargoed, ik geef het ook net een week dus dat is denk ik ook te kort om er wat nuttigs over te zeggen.

Het is echt een mierennest van voeding/supplementen/medicatie inderdaad Nikysa! Ik hoop ook dat thuis vasten kan. Zou top zijn en een hoop stress schelen.

Wat maakt iets een goede leverkuur volgens jullie? Ik heb het wel eens eerder gegeven maar merkte dan alleen een veel nattere stal, maar of het echt wat deed vond ik lastig bepalen. Overigens krijgt mijn paard sinds ze einschuss heeft gehad, ook vaker een lymfedrainage behandeling. Dit doet haar benen erg goed, maar het schijnt ook een vorm van ontgifting te zijn? Op 15 december staat er weer een behandeling gepland, in overleg laat ik hem wel doorgaan maar ik ben nu nog meer benieuwd of (en wat) het haar helpt.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:47

Voor mij is een goede leverkuur iets waar sowieso mariadistelzaad inzit. Dus niet gewoon de distelvruchten zelf, maar het zaad. Daar zit immers Sylmarin in, de stof die van het meeste belang is om de lever te ondersteunen. Verder ook artisjok en paardenbloem (of "pisbloem" zoals hier vaak gezegd wordt :') )

Ik haal mijn supplementen meestal pas als ze de ingredieënten volledig weergeven en niets achterhouden. Van de basissupplementen zoals Paardendrogist/Pavo/Cavalor etc blijf ik gewoon ver weg. Maar mijn merrie reageerde dan ook altijd slecht op eten van Pavo en Cavalor.

Lymfedrainage is inderdaad een vorm van ontgifting :)

Bij mijn merrie is ze pas echt langzaam beter aan het worden na zo'n twee weken ekygard. Het krampen blijft voor nu wel, daarom heb ik de kruiden van Bergsiegel voor de lever besteld. Die worden gekoppeld aan Agrobs en in Agrobs heb ik best wat vertrouwen omdat ik daar in Duitsland echt de beste raad kreeg vergeleken met veel anderen, en hun vrij lage suiker- en zetmeelgehalte in hun voer.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:34

Aah oke! Dat zaad heb ik hier ook nog wel los staan mocht het nodig zijn, ik wacht eerst de MLD behandeling af.

Ik heb nog nooit wat geprobeerd van Pavo/Cavalor, wel van de Paardendrogist al een hele tijd geleden maar deed ook weinig. Pavo voer deed mijn paard het ook niet goed op overigens.

Goed om te weten dat het inderdaad tijd nodig heeft. Wat bedoel je met krampen, soort koliek krampen of zo?
Agrobs ben ik inderdaad ook blij mee, mijn paard krijgt de Alpengrün Mash.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:43

Krampen als in koliekerig krampen inderdaad. Lijkt alsof ze dampig is, maar het is 110% van de buikpijn.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:12

Bij mijn merrie is ze pas echt langzaam beter aan het worden na zo'n twee weken ekygard. Het krampen blijft voor nu wel, daarom heb ik de kruiden van Bergsiegel voor de lever besteld. Die worden gekoppeld aan Agrobs en in Agrobs heb ik best wat vertrouwen omdat ik daar in Duitsland echt de beste raad kreeg vergeleken met veel anderen, en hun vrij lage suiker- en zetmeelgehalte in hun voer.[/quote]

Oh ik vind Agrobs zulk mooi voer, maar is hier niet te krijgen. Heb het eens laten opsturen maar toen lustte mijn paard het na een paar dagen niet meer. Wordt duur voer dan haha!

Vwb de lever en eventuele kruiden; ik heb over een paar weken een afspraak staan bij Erik Laarakker. Ben erg tevreden over De Raaphorst, staat er los van. Is gewoon omdat ik niets over het hoofd wil zien. Veel blessures en dan ook nog eens die maagzweren...En zeker nu haar energie op nul staat, wil ik graag kijken naar het geheel. Daar worden organen ook doorgemeten, dus dan hoor ik wel of ze nog iets nodig heeft

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:02

Ik lees hier al een tijdje mee, omdat mijn paard verdacht werd van zweren, maar er tijdens de scopie niks gevonden werd (gelukkig).

In een ander topic is het voer van Marshalls besproken en wellicht is dit interessant voor jullie. Het is volgens mij lucernevrij. Ik vind nog geen Nederlandse beschrijving van de ingrediënten maar alleen een Duitse:

https://www.marstall.de/gastro-muesli/

Het wordt wel al aangeboden in NL:
https://www.marstallpaardenkracht.nl/pr ... -muesli/68

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:35

Ik geef onze merrie elk jaar een mariadistelzaad kuur. We gooien ook ieder jaar wat zaadjes in de berm en daar komen mooie paarse bloemen uit mét weer nieuwe zaadjes.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 23:45

meiske1577 schreef:
Ik lees hier al een tijdje mee, omdat mijn paard verdacht werd van zweren, maar er tijdens de scopie niks gevonden werd (gelukkig).

In een ander topic is het voer van Marshalls besproken en wellicht is dit interessant voor jullie. Het is volgens mij lucernevrij. Ik vind nog geen Nederlandse beschrijving van de ingrediënten maar alleen een Duitse:

https://www.marstall.de/gastro-muesli/

Het wordt wel al aangeboden in NL:
https://www.marstallpaardenkracht.nl/pr ... -muesli/68

Dat ziet er goed uit!

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 12:40

Interessant voer idd! Kende ik niet, het merk wel.

Voor de Omeprazol kenners onder ons, wat is nou waar? Ik dacht dat je na elk gebruik (dus al is het maar een week) heel goed af moet bouwen omdat het anders maagzweren kan veroorzaken, maar iemand anders zegt weer dat ik in de war ben met dat het aangeraden wordt om na 28 dagen gebruik ook 28 dagen de halve dosering te geven en dat omeprazol naast bovenstaande (dus nog eens 28 dagen halve dosering) in geen geval maagzweren kan veroorzaken.

Anyone? :')

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 18:44

Die kruiden van bergsiegel zien er interessant uit. Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de ewalia voor maag en die voor darm?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 18:46

Kirania schreef:

Die van groene os heb ik nog niet getest, wel de NAF D-tox en de Leberkur van Ewalia. Beiden goed spul. Het maagcompositum van de groene os deed hier wel echt niets.

Is dat de lever nier van ewalia?

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 20:23

_Nynke schreef:
Interessant voer idd! Kende ik niet, het merk wel.

Voor de Omeprazol kenners onder ons, wat is nou waar? Ik dacht dat je na elk gebruik (dus al is het maar een week) heel goed af moet bouwen omdat het anders maagzweren kan veroorzaken, maar iemand anders zegt weer dat ik in de war ben met dat het aangeraden wordt om na 28 dagen gebruik ook 28 dagen de halve dosering te geven en dat omeprazol naast bovenstaande (dus nog eens 28 dagen halve dosering) in geen geval maagzweren kan veroorzaken.

Anyone? :')

Ik ben zelf paraveterinair klein huisdieren en dit is mij niet bekend. Ook mijn paardenarts hier naar gevraagd en die zegt dat dit niet zo is.
Ik heb bijv. nu een kuur: 3 dagen volle tube, 5 dagen halve tube en 2 dagen een kwart tube.
Dit zou volgens haar voldoende moeten zijn.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:24

MarjanB schreef:
Kirania schreef:

Is dat de lever nier van ewalia?

Dat is idd de lever nier van Ewalia. Geweldig spul :j

Heb de bergsiegel lever nu voor de eerste keer gegeven. Ben benieuwd. Ze heeft nu ook haar 200 gr deken op. Voor de rest is het enige dat veranderd was dat ik kan bedenken de equifyt... Eens kijken als ik haar gewoon kruiden en ekygard voer zonder de equifyt of het extreme maagzweergedrag wegtrekt. Het duurde me net 15 minuten om haar dekens te wisselen omdat ze zo'n angst had dat haar ogen wit wegrolden.

PS: hier in het dorp hebben ze al vuurwerk afgeschoten deze avond. Ik geloof niet in dat verbod...

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:53

@AnoukWelsh: aah oké! Bijzonder dat er zo veel tegenstrijdige verhalen over zijn. Wat je zegt maakt mij ook weer aan het twijfelen over wel/geen gastroscopie als je het ook gewoon zou kunnen proberen. Maar aan de andere kant, met een scopie heb je wel duidelijkheid.

@Kirania: wat voer je van EquiFyt? Ik voer het ook sinds kort en ook sinds kort volgens mij weer last van de maag, weet niet wat er hier eerder was hoor (want mijn paard is veel te hard voor zichzelf) maar nu ik dat zo lees..

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 21:56

Als er nog iemand is die Gastrocomplex van Vitalstyle wil uitproberen, stuur ff pb. Paard eet het absoluut niet, heb nog bus van zeker dag of 25 staan die je voor een klein prijsje over kan nemen.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 22:11

@Nynke wij scopen ook veel kleine huisdieren. Het enige hele grote verschil is dat een paard 8 tot 12 uur moet vasten voor een scopie.
En bijna elk paard wat langer als 8 uur geen ruwvoer krijgt, heeft maagzweren.

Ik denk ook dat het per paard en situatie verschilt of je wel of niet zal scopen.

@charmaine ik stuur je een pb :)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 23:38

@nynke, ik voer nu de pre-active. Heb gemerkt dat daar nogal wat stekelige stukken in zitten... Die van agrobs hebben me al eens verteld dat die de maag en darm enorm kunnen irriteren omdat ze té grof zijn. Het ruikt ook veel 'graneriger' en 'processed' of hoe moet ik het zeggen, dan de marstall die ze kregen.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 08:45

Aah oke! Ik voer dat idd ook en ik vind er soms ook harde stukken in. Ik voer het wel maar met een paar handjes per dag dus meestal probeer ik de echt harde stukken eruit te halen of te breken/verfrommelen :') Volgens mij is het bij mijn merrie ook erger geworden sinds ik het voer. Ik vind het niet persé graneriger ruiken overigens, heb daar ook niet echt een idee bij. Wel vind ik het naar knoflook ruiken als ze aan het eten is haha. Wel toevallig dat jij dezelfde ervaring hebt, ik dacht al een paar dagen na over de Pre Active dat er toch wel harde stukjes in zaten en of dat het ook erger maakte. Maar wist ook niet goed wat te nemen als vervanger.

Ik vind de Marstall Muesli die hierboven genoemd word daarom ook oprecht interessant als vervanger aangezien ik ook het liefst luzernevrij voer. Wat dus wel in de Pre Active zit (maar opzich acceptabele hoeveelheid omdat ik weinig voer), mijn paard vindt het echt geweldig spul en pleegt bijna een moord ervoor. Maargoed, als ze er last van heeft... Kreeg het als tip van iemand om eens te proberen omdat mijn paard ook wat vezelige mest lijkt te hebben. Niet persé waterig maar vezelig. Het knapte niet echt op van de Pre Active (ben het blijven voeren om op te maken en omdat ze het zo lekker vindt) maar wordt wel beter nu met de Ekygard. Meer mensen met maagpatiënt-paarden die vezelige mest lijken te hebben? Of staat dat er los van? De mest van mijn paard is niet persé nat maar valt wel uit elkaar.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 09:26

@Nynke, hebben wij stiekem hetzelfde paard? :') Dat was een van de dingen die ik aan de dierenartsen altijd vertelde, dat haar mest er zo vreemd uitzag. Precies of het is nog niet helemaal verteerd. Niet dat het geen mestballen zijn, maar gewoon alsof er stukjes korte vezels inzitten die te lang zijn vergeleken met de mest van andere paarden.