[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 12:46

zag bij de paardendrogist de helosan in de aanbieding...gisteren besteld en....binnen 20 uur binnen..
meteen maar de pot ervan besteld (1000ml) tjeetje wat een pot zeg,wij kunnen weer vooruit met smeren ;)
(korstjes op de maantop gaan er super goed mee weg,ook de plekjes rond de ogen)

Auks

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:00

en groene leem? kennen jullie dat?

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:31

ik heb ook de pagony excema. mijn pony is 1.43 en een new forest, maar hij heeft een dikke nek, en de deken kreeg ik bijna niet over zijn hoofd haha.
hij zit gelukkig niet te strak om zijn nek, ben er tot nu tevreden mee, zijn kale plekken smeer ik in met levertraan.
ik stond trouwens wel raar te kijken, omdat je bij de buikstuk nog twee kliksystemen hebt, ik dacht dat die niet compleet was, maar vandaag zag ik dat die voor de borst onder de deken zat :+

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:38

Nou, ik heb weer iets ontdekt en dat wilde ik toch ff met jullie delen! :D

Bij Jazz (2 jr, flink eczeem) heb ik de manen en staart nu wel onder controle en schuurt ze daar niet echt meer, maar haar hoofd is nu nieuw doelwit! Heb natuurlijk braaf een hoofdkap aangeschaft, maar zij heeft samen met haar weidemaatjes slechts 10 minuten nodig om het ding weer af te krijgen... veel zin heeft dat dus niet. Had ze laatst heel haar hoofd open geschuurd.. en dan niet een paar plekjes, nee, HEEL haar hoofd! T was net klein Zwitserland met alle korsten en wondjes. Echt zo zielig! Nu heb ik zo ongeveer alle smeerseltjes uit de ruitersportzaken in de buurt wel gehad en nu heb ik er eens van dat aloe vera-vaseline-achtige spul van de Action (witte pot, groen deksel a 1,49) op gesmeerd en wat schetste mijn verbazing toen ik de volgende dag terugkwam? De helft was al helemaal geheeld!! Na een week en 3 keer smeren heeft ze nu alleen op haar oor 1 plekje over!
Dames, ik vind het superspul en ook bij mijn andere paard werkt het goed voor allerlei plekjes! Echt, ik ga voorlopig niet meer van die dure troep kopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:42

Fijn Ronne, ik zou dan meteen een paar van die potten aanschaffen. Want bij de action kan het zo weer uit het assortiment zijn.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:33

MIJN Rambo SIH is binnen. Vanavond meteen passen. Kreeg er een gratis vliegenmasker bij (heb deken in Engeland besteld) Maar volgens mij is die veel te groot. Dan krijgt mijn fjord hem gewoon :P

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:27

auks
ja hoor gebruik ik voor die van mij om te ongiften

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 15:31

zit standaard in assortiment bij de action, gebruik het zelf inderdaad ook.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:06

Prettig dat niet altijd alleen de dure dingen baad hebben!
Ik hou het voorlopig bij de levertraanzalf, gaat lekker :)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:34

Ja, ik heb hier al 6 potten staan, gebruikte het zelf altijd al voor droge en schrale plekjes, is het ook ideaal voor! :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:54

die turk van mij gaat nog steeds lekker :D
Gebruik nu alleen levertraan op d'r hoofdje.
En drainage. Meer niet.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:06

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:14

Die ligt er idd heel puik op!
Onthoud maar goed hoe hij er nu uit ziet, morgen is hij wellicht al onherkenbaar :))

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:16

Trouwens, blijven bij jullie de oren wel netjes door de gaatje bij de Rambo SIH? Pride heeft ze er altijd zo uit, of het halster er nou overheen zit of niet.
Ik vouw dat bovenste stukje altijd onder het halster door, is toch de hele hals netjes bedekt.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:27

Bij die van mij zitten zijn oren er ook altijd uit.
Verder blijft de SIH goed liggen. Ook op zijn hals. Schuift af en toe wel naar 1 kant(door het rollen)

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:30

Verder blijft de deken idd super liggen, klopt :)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:53

Ik zal morgen eens kijken hoe hij zit. Dat hij dan niet meer wit is ga ik al helemaal van uit! Kan er nog niet over uit hoe goed hij meteen lag. Ben zo gewend dat dekens altijd of te klein zijn of een maat groter weer net een soepjurk.
Heb er ook een masker bij gekregen. Die is qua kaaklijn wel goed maar vind hem verder wat ruim zitten. Heb zelf liever de maskers van Bucas. Dus als iemand nog interesse heeft in een nieuw masker van Rambo maat SM dan hoor ik het wel.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 19:08

Bij mij blijven de oortjes ook niet zitten... laat hem gewoon hangen.

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:27

indrasjacks schreef:
auks
ja hoor gebruik ik voor die van mij om te ongiften

Hmm neem aan dat je het dan te eten geeft? is een andere groene leem dan die ik heb denk ik. Ik heb een tube met groene leem zalf om op de wondjes te smeren.

Ontgiften, waarom doe je dat en waar helpt het voor? ook voor eczeem? doe je dat op een bepaalde tijd in het jaar? Ik hoor er graag meer over, aangezien dit mijn eerste eczeem pony is.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 00:08

Hier ook nog een persoon met een schurende mini appaloosa.... :(
Baal als een stekker, weet gewoon niet waar ik moet beginnen...

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 01:03

Nou ik ga proberen hier meer duidelijkheid te geven over Valesca.

Valesca is een 5jarige mini appaloosa (foto: http://94.100.116.107/651400001-6514500 ... _YRH0.jpeg )

Ze is nu ongeveer ander halve maand bij mij en officieel ben ik sinds 1 augustus de trotse eigenaresse :).
Ze heeft vanaf haar eerste levensjaar bij Sabien hier op bokt gestaan en daar heeft ze nooit echt last gehad van jeuk/schuren.
Ze sprayde haar gewoon altijd goed in met anti klit en daar ging het goed mee. Ze stond op het land en kreeg alleen een halve pavokoek bijgevoerd. Ze stond daar in Loenen, ook veluwe gebied dus.

Sinds 1juli 2009 staat ze dus bij mij in een hit actief stal ( http://www.demaesberg.nl ) en sinds 2weken begint ze meer te schuren. Van mij krijgt ze echter meer bijgevoerd..
In het begin kreeg ze hooi (officieel kuil maar zit erg dicht tegen het hooi aan) samen met een pavokoek en een appeltje.
Later ben ik n.a.v. een topic op bokt over de pavokoeken gestopt (omdat ze toen dus al begon te schuren aan de staart) omdat er wellicht teveel suikers in zaten.
Toen kreeg ze een handje grasmix/equiral muesli samen met een appel.
Later ben ik daar wat supplementen aan toe gaan voegen.
Sectolin Biotine en feneknof/zeewier mix van de paardendrogist.
Dit omdat ze te kort was bekapt en biotine goed is voor de hoeven en haren en de feneknof voor de vliegen..
Daarnaast kreeg ze nog welleens een snoepje (van die vanille dingen) en/of biks. Normale biks als beloning bij het rechtrichten aan de hand.
Sinds 2 weken begint ze dus echt meer te schuren....

Ben dan ook begonnen met haar staart in te smeren met johannesolie (alleen schuren aan de staart was iets wat mijn oude verzorgpaard ook deed en dat kon ik dus voorkomen met de johannesolie)
Dat hielp niet dus ben ik haar gaan wassen met tea tree shampoo om de jeuk een beetje te stillen.
Ook dit hielp niet dus heb ik een vliegendeken aangeschaft..
Helaas begon ze hier nog erger mee te schuren, waarschijnlijk omdat ze helemaal geen deken gewend is..
Deken weer afgedaan en toen schuurde ze niet meer (in de tijd dat ik nog op stal rondliep)
Vandaag weer naar haar toegegaan en dit keer gewassen met Kerato shampoo (zwavel-teer shampoo) en 'S avonds weer terug gezet in de kudde en ja hoor mevrouw begon weer te schuren aan de houten deur, resultaat, weer beschadiging aan de staart en ze schuurde ook nog aan haar manen....

Nu zeggen meerdere mensen, stoppen met alles bijvoeren, alleen hooi/kuil en als je toch iets van beloning wilt geven, appel of wortel want die bevatten natuurlijke suikers..
Andere zeggen weer, gewoon blijven doorvoeren, ze moet er waarschijnlijk gewoon aan wennen.
Andere zeggen, deken af, die weer: deken op.
Andere zegt weer, langzaam 1 voor 1 stoppen met iets bijvoeren anders weet je niet waar ze nou zo op reageert...

Kortom, ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen en waar ik moet beginnen....
Weet dus niet eens of het echt zomerexceem is of een overgevoeligheid op iets..
Ze heeft het bij de vorige eigenaresse nooit gehad volgens eig......

Hierbij dus mijn verhaal over Valesca, ik hoop dat er mensen zijn die dit herkennen en mij advies kunnen geven.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 12:05

MissRoxy: Een dier kan zo ineens ZE ontwikkelen, terwijl bij een vorige persoon niets aan de hand was. Het is zo onwijs moeilijk.
De fase die jij nu hebt, hebben we allemaal ingezeten.

Zal even een beetje dingen op een rijtje zetten voor je, waar je over na kunt denken:
Al eerst wil ik zeggen dat het formaat pony wat jij hebt, niet zoveel aan bijvoeding nodig heeft. Ze staat op een hit actief stal, dus zal ook weides ter beschikking hebben? Hoe was de weidegang bij de vorige eigenaar? Indien ze volledige weidegang hebben krijgen ze toch vaak veel meer binnen als 1tje die in de nachten op stal gaat bijv.
Dan de pavokoeken, daar zijn menigeen niet zo enthousiast over nee. Goed dat je daar mee gestopt bent.
Biks zit vaak vol met zetmeel, dit is voor zo'n kleintje al helemaal niet goed.

Wat ik wel merk aan je verhaal is dat je diertje veel binnenkrijgt, misschien teveel, ook aan de supplementen. Sommige dingen lijken goed, maar kunnen ook slecht zijn zonder dat je het doorhebt. Zo werd mij geadviseerd knoflookolie te geven, dit gaf mij echter bij mijn pony nog meer jeuk op dan voorheen.

Wat je op dit moment zou kunnen proberen is haar lichaam ontgiften met een drainage kuur,en tegelijkertijd haar voeding goed uitbalanceren. Dit laatste is moeilijk, maar kijk ook naar wat je diertje doet aan extra beweging (dus naast de beweging die ze zelf maakt) Wordt ze getraind etc.

Het is veel, en als het daadwerkelijk ZE is, krijg je nog veel meer informatie. Het houdt eigenlijk nooit op, heel eerlijk gezegd.

Als je nog vragen hebt etc. stel ze gerust.
Voor evt. mijn verhaal (mijn pony), mag je me pb-en.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 13:32

Allereerst, heel erg bedankt voor de reacties!
Heb van Tug ook al een enorm groot pm bericht gekregen met veel info en het is idd knap lastig om er nu achter te komen wat het is.

Je denkt idd dat je er goed aan doet om zulke dingen bij te voeren maar blijkt nu dat het misschien wel helemaal niet goed is...

Heb alleen geen idee wat een drainage kuur is?
Qua voeding word het idd lastig, aangezien ze in een hit actief stal staat met een camping eromheen weet ik dus nooit van wie ze nog eens een snoepje of iets krijgt..
Hooi etc, krijgt ze alleen de restjes die in het systeem liggen en ook die moet ze delen met 2 andere shets..
De wei bij ons is kaal, staat bijna niks meer op, terwijl de wei bij haar vorige eigenaar toch voller was..

Qua beweging: ik longeer haar meestal elke dag wel een kwartier of halfuur en dan daarnaast probeer ik haar 3x in de week aan de hand te pakken. Rechtrichten met de kaptoom.
Ze is namelijk ook scheef en wil die oorzaak aanpakken zodat ze haar lichaam beter gaat gebruiken. Tis en blijft toch een paard.

Ik ga nu naar stal en vraag aan de mensen of die zien wanneer en hoe erg ze nou schuurt en of die haar nog wel eens iets bijvoeren.

Iig heel erg bedankt, heb nooit eerder paarden met zulke problemen gehad en het is erg leerzaam wat jullie allemaal vertellen.

Liefs,
Roxanne

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:19

drainage is een middel om alle afvalstoffen op een snellere manier in het lichaam af te voeren, en organen hierin te ondersteunen.
Zo'n kuur kan het lichaam helpen een 'schone start' te maken.

Producten van tegenwoordig bevatten allerlei dingen die een behoorlijke impact kunnen hebben op de stofwisseling.

Bij mijn pony heb ik toen drastisch alles veranderd.
Geen appels en wortels meer (appels mogen zo af en toe wel, wortels zijn helemaal uit den boze)
Geen snoepjes e.d., geen brood meer.
Kort gras, meer beweging, en ruwvoer i.c.m. klein beetje 'krachtvoer'. En een deken op (ook vanwege de rust die ze dan krijgt omdat ze niet continue hoeft te zwiepen e.d.)
Dit jaar heb ik haar de hele zomer al aan de drainage staan, en dat gaat uitzonderlijk goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:24

opisop_shop schreef:
Helpt een deken dan niet voldoende?

Helaas niet..