inepeet schreef:Dag bokkers,
vandaag heb ik het nieuws gekregen dat ook mijn paard cushing heeft.
Nu zit ik met ongeloofelijk veel vragen hierover, waar ik nergens echt een duidelijk antwoord op vind... Ik zag dit topic en dacht dat jullie me wel zouden kunnen helpen ?
Hoogst waarschijnlijk zijn deze vragen al beantwoord, maar ik kan geen 298 pagina's doorlezen...
mijn vragen
- Helpt medicatie altijd ? Of zijn er ook gevallen dat er niets aan te doen is ?
- Heeft de medicatie veel bijwerkingen ? in week 3 en 4 zal je meestal wel wat bijwerkingen merken
- Na een hoe lange periode zie je beterschap ? ik zag beterschap na 3,5 weken.
- Is er een manier om te kunnen bepalen hoe erg het is ? Mijn paardje heeft namelijk als enige symptoom ontstekingen, heeft verder wel een normale vacht etc. Mijn had geen enkel symptoom. Wat was de ACTH waarde van jou paard?
- Hoeveel betalen jullie gemiddeld aan medicatie per maand? 1 pil prascend kost 1,90 euro. Mijn paard staat momenteel op 1 per dag en ik hoop te mogen afzakken naar een halve per dag
- Kun je alles nog doen met je paard ? of zijn er bepaald dingen die je best vermijd? Gezien ik bang was voor de bijwerkingen heb ik Shamrock de eerste maand met rust gelaten, we zijn nu een goeie maand verder en zondagavond ga ik met hem rijden
- Geven jullie, buiten de medicatie, nog speciale supplementen waardoor het beter gaat? Shamrock krijgt tendon-cure omdat hij vorig jaar gestruikeld was en daardoor een peesblessure had. Ik ben zelf mij aan het inlichten over provarium momenteel die als supplement kan gegeven worden bij cushingpaarden
Sorry voor de vele vragen ...
Zelf ben ik er ook nog veel over aan het bijleren en opzoeken maar dit zijn alvast mijn ervaringen
Sterkte in ieder geval