Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:45

inepeet schreef:
Dag bokkers,
vandaag heb ik het nieuws gekregen dat ook mijn paard cushing heeft.
Nu zit ik met ongeloofelijk veel vragen hierover, waar ik nergens echt een duidelijk antwoord op vind... Ik zag dit topic en dacht dat jullie me wel zouden kunnen helpen ?
Hoogst waarschijnlijk zijn deze vragen al beantwoord, maar ik kan geen 298 pagina's doorlezen...
mijn vragen
- Helpt medicatie altijd ? Of zijn er ook gevallen dat er niets aan te doen is ?
- Heeft de medicatie veel bijwerkingen ? in week 3 en 4 zal je meestal wel wat bijwerkingen merken
- Na een hoe lange periode zie je beterschap ? ik zag beterschap na 3,5 weken.
- Is er een manier om te kunnen bepalen hoe erg het is ? Mijn paardje heeft namelijk als enige symptoom ontstekingen, heeft verder wel een normale vacht etc. Mijn had geen enkel symptoom. Wat was de ACTH waarde van jou paard?
- Hoeveel betalen jullie gemiddeld aan medicatie per maand? 1 pil prascend kost 1,90 euro. Mijn paard staat momenteel op 1 per dag en ik hoop te mogen afzakken naar een halve per dag
- Kun je alles nog doen met je paard ? of zijn er bepaald dingen die je best vermijd? Gezien ik bang was voor de bijwerkingen heb ik Shamrock de eerste maand met rust gelaten, we zijn nu een goeie maand verder en zondagavond ga ik met hem rijden
- Geven jullie, buiten de medicatie, nog speciale supplementen waardoor het beter gaat? Shamrock krijgt tendon-cure omdat hij vorig jaar gestruikeld was en daardoor een peesblessure had. Ik ben zelf mij aan het inlichten over provarium momenteel die als supplement kan gegeven worden bij cushingpaarden

Sorry voor de vele vragen ...

Zelf ben ik er ook nog veel over aan het bijleren en opzoeken maar dit zijn alvast mijn ervaringen

Sterkte in ieder geval

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:46

inepeet schreef:
Dag bokkers,
vandaag heb ik het nieuws gekregen dat ook mijn paard cushing heeft.
Nu zit ik met ongeloofelijk veel vragen hierover, waar ik nergens echt een duidelijk antwoord op vind... Ik zag dit topic en dacht dat jullie me wel zouden kunnen helpen ?
Hoogst waarschijnlijk zijn deze vragen al beantwoord, maar ik kan geen 298 pagina's doorlezen...
mijn vragen
- Helpt medicatie altijd ? Of zijn er ook gevallen dat er niets aan te doen is ?
- Heeft de medicatie veel bijwerkingen ?
- Na een hoe lange periode zie je beterschap ?
- Is er een manier om te kunnen bepalen hoe erg het is ? Mijn paardje heeft namelijk als enige symptoom ontstekingen, heeft verder wel een normale vacht etc.
- Hoeveel betalen jullie gemiddeld aan medicatie per maand?
- Kun je alles nog doen met je paard ? of zijn er bepaald dingen die je best vermijd?
- Geven jullie, buiten de medicatie, nog speciale supplementen waardoor het beter gaat?

Sorry voor de vele vragen ...

Hoe bedoel je dit? Als je op Cushing hebt laten testen, dan weet je toch de uitslag? En dan weet je ook of het 'erg' is?

ineminne96

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:46

Bedankt al voor het antwoord!

Ik bedoelde is het of meer symptomen, hoe groter het al is?
Mijn veearts zei dat je aan de bloedresultaten niet echt kan zien hoe ver de ziekte gevorderd is.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:53

nee maar je kan wel weten wat de ACTH waarden zijn en die zijn toch wel van belang

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:56

Ik zal ze dadelijk opzoeken!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:32

elibeest schreef:
@fargo, ze krijgt nu sinds we met de Prascend gestart zijn ook MSM bij. maar ja, dit zit er natuurlijk al veel langer dan dat wij het zien, dus ben bang dat het ook niet zo 1,2,3 over is.

Ik zie 3 keer dezelfde foto op de een of andere manier....
Goed dat je ook MSM geeft, heb je de plek ook een keer lekker gewassen met betadine scrub? Zodat de basis in ieder geval een echt schone plek is voordat je gaat smeren?? Betadine scrub is natuurlijk sterk ontsmettend en daar kan zo'n plek ook behoorlijk van opknappen. En ik ben er van overtuigd dat de lucht erbij ook heel veel goed gaat doen. Bovendien ben je nu de cushings ook aan het aanpakken en doordat de cortisol dan meer in bedwang wordt gehouden zal het ook beter genezen! Goed dat je ook MSM geeft. Echinacea druppels vinden ze lekker op een boterham of op een knackebrod dus dat geef ik al beloning en helpt echt goed als ze aan het kwakkelen zijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:35

inepeet schreef:
Bedankt al voor het antwoord!

Ik bedoelde is het of meer symptomen, hoe groter het al is?
Mijn veearts zei dat je aan de bloedresultaten niet echt kan zien hoe ver de ziekte gevorderd is.

Je kunt niet zien hoe ver het gevorderd is maar het is wel een indicatie of het een heel duidelijk geval is of een grensgevalletje qua waarden.
Medicatie helpt in de meeste gevallen en des te eerder je erbij bent des te beter. De meeste paarden zie je best al snel verbetering, binnen een week of een paar weken, rond 3e/4e week even stilstand of dipje mogelijk en dan rond week 5 tm 8 zul je echt verbetering moeten gaan zien.
Helpen met de weerstand is ook belangrijk.
Wat voor ontstekingen heeft jouw paard last van? Dat zegt ook wel weer iets namelijk?
En niet elk paard heeft elk symptoom, maar des te langer het onbehandeld is des te meer je wel aan het paard zult gaan zien natuurlijk.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:51

@fargo, raar. Het gaat dus nog niet vlekkeloos.
Kun je dan wel in het album bladeren?

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:51

Bij Wisky begon het met regenschurf. Hiervoor werd hij behandeld met antibiotica, dit is dan overgegaan. 2 weken erna kreeg hij mok, wat niet overging en dus ook weer behandeld met antibiotica, ook ontstekingsremmers. Hij heeft twee dagen gemankt en dus ook pijnstilling gekrgen. Nu een week geleden ontdekte ik een hoefzweer op zijn kroonrand... Verder is hij zoiso altijd al heel gevoelig geweest aan zijn hoeven... Ik zal dadelijk de waarden van het bloedonderzoek zoeken !

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:00

Gevoelige hoeven is ook inderdaad wel iets van cushings, wordt vaak wel beter bij behandelen. De onze is daarna eigenlijk niet meer gevoelig op zijn gehoeven geweest gelukkig.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:24

Heb net even de bloedresultaten doorzocht : zijn ACTH waarde is 35.0 en 7.7 , de normale voor deze periode zijn : 29 en 6.4. Dat verschilt dan toch niet zo spectaculair veel ?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:45

Nee dat is niet spectaculair maar je zit wel over de grenswaarden heen. Dus je bent er op tijd bij en dat is alleen maar fijn! Dan is er nog niet veel aan de hand - dat heb je al gemerkt. Nu aanpakken zodat het ook niet erger wordt, dus dat je het voor bent.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:51

Volgende week krijgen we onze medicatie, dus als we daarmee beginnen zou het normaal moeten stabiliseren ? En dus niet erger worden als wat hij nu al heeft? Of kan het toch nog erger worden en ook bijvoorbeeld suiker krijgen ?
Sorry voor mijn vele vragen !

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 22:59

Inepeet, thanks voor het plaatsen van jouw vragen.
Ik ben meteen aan het meelezen (nog steeds) en vind het fijn om de ervaringen van alle anderen hier te lezen!

Ik zit nog op de uitslagen van het onderzoek te wachten voor mijn paard. Wel heel spannend. Ik hoop maandag toch wel wat te horen!

Elibeest: de foto's van de donkere schimmel, die plekken op de sprong...dat had mijn paard in febr. (2012) ook, precies zo! Is toen giga gaan ontsteken en hij had een megadik been. Heb toen al krabsels laten nemen en is niets uitgekomen. Hoe oud is die pony? Die ruglijn is de typische ruglijn die mijn paard op dit moment ook heeft. Heel merkwaardig (en enigszins confronterend voor mij)!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 23:18

inepeet schreef:
Volgende week krijgen we onze medicatie, dus als we daarmee beginnen zou het normaal moeten stabiliseren ? En dus niet erger worden als wat hij nu al heeft? Of kan het toch nog erger worden en ook bijvoorbeeld suiker krijgen ?
Sorry voor mijn vele vragen !

Om met je 2e vraag te beginnen: In principe stabiliseert de suikerhuishouding van een cushing paard zodra hij aan de medicatie gaat en vaak heb je daar dan geen last meer van. Dus als het goed is ben je dat gewoon voor, want aangezien de jouwe nog niet veel drinkt en plast en eet (bijverschijnselen suikerziekte achtige zaken), voorkom je het als het goed is daarmee.
Door nu met medicatie te starten, ga je je paard inderdaad stabiliseren en de bijverschijnselen worden dan minder, zeker als je ook zijn weerstand in de gaten houdt en deze ondersteunt om bijv huidproblemen te voorkomen. Het ondersteunen van de weerstand is een heel belangrijk element van het beheersbaar zijn van cushing.

In principe in zijn algemeenheid wordt cushing door de jaren heen wel langzaam maar zeker wat erger, maar dat kun je over het algemeen opvangen door de medicatie mee te laten groeien. En dat erger worden gaat gelukkig maar langzamerhand hoor en als je er vroeg bij bent, is het natuurlijk beheersbaarder want je gaat het al aanpakken voordat het uit de klauwen is gelopen (om het maar eens te chargeren).

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 12:54

@imago01, ze is, schrik niet, 38

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 13:13

Wauw ik hoop echt dat Shamrock ook zo oud mag worden

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 09:06

Goedemorgen, Gisteren tot de ontdekking gekomen dat her en der toch wat paarden al beginnen te haren, maar niet allemaal hoor.
Ik heb het idee dat de plekken bij Beauty al iets rustiger worden nu met die MSM zalf.
Wel denk ik dat ik toch de DA nog een afkrabsel laat maken.

Edit, ik weet niet meer wie het was met een Cushing paard dat ontzettend kwijlt? Beauty van ons kwijlt al minstens 10 jaar als een gek. Maar ze heeft ook bijna geen kiezen meer in haar mond. Geloof dat ze nog 1 rijtje heeft maar dat de rest al verdwenen is.
Dat kwijl is net behangplak, niet te geloven, dus mochten er nog mensen zijn die iemand achter het behang willen plakken, dan vang ik wel een emmertje kwijl op, want het is echt taai spul.
Zal kijken of ik een foto in het albumpje kan plaatsen waar ik eerder de link van heb gezet.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:37

Gezien het vandaag en morgen druk zal zijn wens ik jullie al allemaal het beste voor 2013!!!
Een goeie gezondheid, veel geld en zo gezond mogelijke cushingpaardjes

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:40

Oeps ik was nog helemaal vergeten te antwoorden op de posts over het talg-probleem! Bedankt voor jullie ervaringen ermee.. Ben wel blij te horen dat ik niet het enige paard heb wat zo vet en viezig is, dan weet ik dat het iig niet aan mijn verzorgings-skills ligt :+

En jullie en jullie paarden ook allemaal een gezond en mooi 2013!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:14

iedereen een geweldig 2013 gewenst *\o/* ....zonder krullen en slagen :+

Glitterstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:16

Mijn paard is met cushing 26 jaar oud geworden en is helaas overleden door hoefbevangenheid (als ze cushing niet had was ze daaraan niet overleden)

Medicijnen en letten op de voeding maar ook beweging zijn belangrijk.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:35

Is de medicatie tegen cushing eigenlijk zwaar voor andere organen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:45

inepeet schreef:
Is de medicatie tegen cushing eigenlijk zwaar voor andere organen?

ik dacht het niet,maar de nieren en lever moeten wel goed functioneren.
Maar dat is ook zonder Pergolide wel handig ;)

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:48

Zijn nieren en lever zijn oké volgens de bloedresultaten !