[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Debski

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:36

Hoe kan ik hem bereiken? Mag ook per pb hoor.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:39

Heb je een pb gestuurd. Geen garanties hoor :) Maar bij de mijne werkte het goed. Vandaag wel de ultieme test met dat regenachtige weer, da's bij mijn paard de sterkste trigger.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:39

FCSA, klinkt een beetje als triggerpointmassage ?? Of toch niet ? Dat zijn blokkades in spieren en zenuwen die door massage worden opgelost.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:41

Het is niet echt masseren wat hij doet. Het ziet er vrij hard uit, maar mijn paard vond het allemaal prima. Ik geloof dat het iets te maken heeft met switches tussen zenuw en spier manipuleren, zodat de spier niet meer constant 'aan' staat. Hij werkt ook niet met acupressuur triggerpoints, maar ander soort punten die samenhangen met een bepaalde 'baan' in het lichaam van het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:18

Hoe heet de aussie?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:20

Paul. Weet geen achternaam :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:43

FCSA schreef:
Het is niet echt masseren wat hij doet. Het ziet er vrij hard uit, maar mijn paard vond het allemaal prima. Ik geloof dat het iets te maken heeft met switches tussen zenuw en spier manipuleren, zodat de spier niet meer constant 'aan' staat. Hij werkt ook niet met acupressuur triggerpoints, maar ander soort punten die samenhangen met een bepaalde 'baan' in het lichaam van het paard.

De triggerpoint massage die ik bedoel is ook niet met acupunctuurpunten hoor. Maar spier of zenuwknopen die behandeld worden ( en dat doet erg veel pijn ).

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:49

Zou kunnen dat dat het is. Mijn paard leek er geen pijn van te hebben. Hij reageerde natuurlijk wel op bepaalde punten, maar liet zich heel gewillig behandelen, stond te zuchten en te kreunen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:51

Triggerpoint doet happy athlete, kan pijnlijk zijn , maar de paarden reageren daar niet zo op als mensen....is jack maegher methode! Ik denk ook dat hij dat doet.....de hele spier weer laten verlengen door de doorbloeding weer op gang te brengen..

Eigenlijk zouden rijpaarden net als sporters regelmatig gemasserd moeten worden, dat besf komt vast nog wel een keer.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:28

Ik heb net de assistente van de dierenarts gesproken over mijn bloedonderzoek. Ze ziet een licht onstekingsbeeld in het bloed. Ze gaat nu met de dierenarts overleggen en ik word terug gebeld. Ik hoop zo dat er iets uit komt. Misschien wel de oplossing?!?!?!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 14:54

Debski, heb je na je bezoek aan Den Hoek een DA van een andere kliniek laten komen?

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 15:37

Ik heb mijn reguliere dierenarts bloed laten afnemen. In overleg met den hoek.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:02

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:34

vwb het trekken aan halsters/ hoofden, dat vind ik sowieso iets dat ten allen tijde voorkomen moet worden. natuurlijk gebeurt het een keer dat je paard tegen het halster oploopt, maar een paard aan het halster meetrekken oid, dat levert een hoop stress op, ook zo op het eerste gezicht onzichtbare stress.

ik heb bij Zneddie gemerkt dat de focus op het hoofd een hoop spanning teweegbrengt bij hem, wat correspondeert met de theorie dat focus op het hoofd hoort bij roofdierengedrag, waarop het paard, als prooidier, reageert met een soortement stressreactie. dat werkt instinctmatig, het paard wéét dat je 'm niet op wilt vreten maar heeft dat dus niet onder controle. sind ik daarmee bezig ben is Zneddie van druk, onrustig, nerveus en snel gespannen steeds verder aan het veranderen naar kalm en volledig ontspannen. om dit te bereiken wordt er A niet aan het hoofd geplukt, getrokken, geduwd, gewoon op geen enkele manier impulsen naar/ aan gegeven, het enige wat met het hoofd mag is het naar je toe vragen en het indien nodig blokken.

sinds het me lukt (grotendeels sinds onze trainingen bij Irwin, daarvoor wel een begin én de juiste intentie) om zíjn signalen goed te zien, en de bewegingen/ lichaamsbewustzijn daarbij goed aan te passen, is Zneddies nek niet meer hard geweest, zijn blik niet meer gestresst/ onzeker, zijn bijtimpulsen zijn 95% verdwenen, en dus ook niks geen HS meer gezien.

ik denk dat een heleboel paarden gevoeliger zijn voor die focus op het hoofd dan wordt gedacht. Mone had dit dus ook, ja we wisten wel dat ze soms moeilijk kon kijken als je naar haar toe liep voor een aai over het staldeurtje, maar ook dat had daar dus mee te maken. Mone is daar zo mogelijk nog sterker in dan mijn Zned. iig, de veranderingen in mijn dieren zijn húge sinds ik hiermee bezig ben. in het trainingsweekend heb ik heel specifiek ook hierop geoefend met een paard met een hoofdsteltrauma. bij mij is er toen een knopje omgegaan lijkt het haast wel, iig lukt het me nu om de lichaamsbewustheid en bewegingen overal aardig in mee te pakken, en ik zie dat dat een weldaad is voor mijn dieren.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:08

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:09

super FCSA! lijkt erop dat die van jou echt wel de goede kant opgaat he!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:10

Ik begin de hoop te krijgen dat het helemaal over is :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:13

FCSA schreef:
ellepel schreef:
ik heb wel iets gehoord over EMRT voor paarden
is afkomstig van de Bowen therapie,is het zoiets?
hier staat wel info
http://www.horsehealth.com.au/emrt.htm

en ik kreeg nog info over TMJ:
filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=fmPvt43fTtg

TMJ! Ja, ik geloof dat Paul mijn paard daar behandeld heeft en dat dat een grote release gaf. Vandaag weer schudvrij trounwes, zo blij, zo blij :)

Hij deed het wel harder dan 'egg yolk' trouwens :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:19

Bowen is zacht, dan stimuleert men de facie, ik denk hier juist diepe druk en op de aanhechtingen van spieren, wat dus behoorlijk diep gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:20

FCSA schreef:

Dat zou heel erg fijn zijn, hou ons op de hoogt!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:21

Ja, hij werkt idd met de aanhechtingen. Ik heb mijn vriend om zijn telefoonnummer gevraagd om hem te kunnen bedanken, zal meteen even vragen of zijn methode een naam heeft :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:21

russel schreef:
FCSA schreef:

Dat zou heel erg fijn zijn, hou ons op de hoogt!

Zal ik zeker doen :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:25

onze fysio moet er af en toe ook fysiek hard in, zij gebruikt daar haar eigen lijf voor maar ook een soort dikke potloden. die glijdt ze over bepaalde gebieden heen, het paard reageert daar in een reflex op. afhankelijk van de soort reactie en hoe sterk kan ze dan nagaan hoe soepel het paard in dat gebied is, en of er dus wel of geen werk aan is.

ook wel logisch, als ik kijk hoe hard ze elkaar alleen al kroelen, dan kan een paard ook wel wat hebben, hihi! wat dat aangaat doen ze zichzelf meer aan. hoewel ik wel denk dat bijvoorbeeld kwakzalf-doe-het-zelvertjes met dergelijke zaken behoorlijk schade kunnen aanrichten. ik krijg van onze fysio altijd advies mee, 'hij moet dit of dat gaan doen', en dan met het advies het gedrag uit te dagen, op zo'n manier dat ze de gevraagde beweging zélf maken. op die manier en met een beetje gezond verstand kan je eigenlijk niks forceren.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:28

Klinkt als een goeie fysio, MV. Ik kreeg ook advies mee voor een hamstring-massage en rijtechnische tips (lange lijnen in stap, lage halshouding) en het advies om een ander zadel te kopen, wat ik al van plan was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:30

Filmpje gezien, maar wat is de aanleiding om dit bij paarden te doen.

Hamstrings zij bij de meeste paarde strak, ook bij mensen wel snel hoor... Valt niet mee hamgstrings te trainen, is veel galop, veel bergopwaarts buiten, maar als je een tijdje weer minder of niet rijdt, sijn ze weer strak..

Zadel zal mega veel invloed hebben..

Hals is balanceerstok, stel hij kan zijn rug niet ontspannen met rijden door bv zadel, dan moet hij compenseren, wordt hij te veel op de voorhand gereden, en hij gaat zich schrap zetten om niet voorover te vallen, dan komt er compensatie....als paard kaken op elkaar gaat houden, ook om tegen een te strakke ruiterhand te wapenen, kunnen spieren in de hals gaan verkorten.

Ik denk zelf ook heel kritisch naar rijden gaan kijken en zie waar jij verkrampt....zet je zelf op de film...ik heb een tijd last van mijn heup gehad, maar hierdoor wel een behoorlijk scheef paard als kado gekregen......
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-05-12 17:37, in het totaal 2 keer bewerkt