[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:33

De da had het over een handje hooi

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:43

Even mijn reactie aangepast, nadat ik me er beter over ingelezen heb.

Ik heb altijd geleerd 1,5 á 2% per kg lichaamsgewicht, en andere bronnen geven dat ook aan, maar ik lees ook dit.
Citaat:
Paarden moeten minimaal 1,25 – 1,5% van hun lichaamsgewicht binnenkrijgen aan droge stof uit ruwvoer. Droge stof is het gewicht van het ruwvoer zonder het deel gewicht aan vocht dat in het voer zit. Voor hooi geldt een percentage van ongeveer 85% van het totaalgewicht.

Bij een paard van 500 kg is dit dus minimaal 8,8 kg.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 18:48

Ja dat heb ik ook gelezen. In het verslag staat wel dat ik hem zeer schraal moet voeren.

ik bel morgen nog wel even voor overleg, maar woensdag komt ze voor controle

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:02

Uiteindelijk is het denk ik ook belangrijk om naar je paard te kijken.
Ik geef die van mij ook minder dan die 1,5%, omdat ik ondertussen uit praktijk ervaring weet dat ze bij die kilo per dag meer toch aankomen.
Bij mij is het ongeveer 1,35% van het ideaalgewicht.
Het is de eerste periode echt een tijd van vallen en opstaan.

We hebben nu een (zelfgemaakte) weegschaal in de stal staan en het is dankzij die weegschaal dat we voor het eerst geen enkel probleem meer hebben qua hoefbevangenheid of harde manenkammen.
Ik heb geleerd dat je wat dat betreft écht niet of je ogen kunt vertrouwen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:09

Pony moet ook echt afvallen hoor. Maar hij beweegt nu ook nauwelijks omdat hij dat niet mag, dan heeft ie toch ook minder voer nodig? Ik word nu een beetje onzeker of ik het allemaal wel goed doe.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:12

Het is lastig, want hij moet inderdaad afvallen, maar je wil ook geen problemen met bijvoorbeeld leververvetting of de maag.
Er zit een verschil tussen "Je voert echt gevaarlijk weinig" en "Het is weinig, maar oké onder deze omstandigheden", dus het beste is om zo'n haak voor aan het plafond te kopen waaraan je je hooinet kunt hangen.
Of een keukenweegschaaltje die hoog genoeg gaat, zodat je echt weet hoeveel je voert.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:15

Ja is misschien het beste, maar de da had het echt over een handje hooi. Dat zijn niet zoveel kilo's ;)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:30

Als in 3 á 4x een handje hooi per dag? Dus zeg maar, wat zal het zijn, een paar honderd gram?
Jij bent de eigenaar en ik snap dat je niet zomaar tegen het advies van je dierenarts in wil gaan.

Dit was het advies dat ik van mijn dierenarts kreeg toen mijn paard steunend tegen de muren liep van de pijn.
Van de één op de andere dag overigens, dus echt acuut.
Vertaald, dus er kunnen wat rare zinnen staan.

Citaat:
Voer uit hooinetten om de druk op de voorhoeven te verlichten.
Verwijder alle krachtvoer en vermijd suikerhoudende producten zoals appels.
Het is belangrijk om te voldoen aan de vitamine- en mineralenbehoefte van het paard en de voertijden zo lang mogelijk te maken.
Gebruik bijvoorbeeld fijnmazige hooinetten en meng stro door het hooi.
Als u uw paard naast hooi ook ander voer wilt geven dan andere paarden, is er "krachtvoer" speciaal ontwikkeld voor hoefbevangen paarden; geef slechts een kleine hoeveelheid.
Het ruwvoerrantsoen mag niet minder zijn dan 1,5 kg droge stof per 100 kg paard, omdat er een risico bestaat dat het paard problemen zoals koliek of maagzweren ontwikkelt.
Als het paard overgewicht heeft, moet het op de lange termijn afvallen om het paard te helpen herstellen en uiteindelijk het risico op terugval te verminderen.
Gebruik een meetlint om het lichaam van het paard objectief te beoordelen.
Om de hoeveelheid in water oplosbare suikers in het ruwvoer te verminderen, kunt u het 30 minuten laten weken voordat u het voert.
Laat het voer niet langer staan, omdat het dan moeilijk is om de hygiëne te handhaven.
Je kunt *** probiotica geven, zoals Only Good Horse of Gutbalancer, om de darmen te helpen de medicijnen langer te verdragen.
Je kunt ook vezelsupplementen geven, zoals psylliumzaad/psylliumvezels, om de darmflora verder te ondersteunen.

Dit was bijna 2 jaar geleden en ik heb dit netjes opgevolgd, samen met strikte boxrust voor enkele weken en ondanks enkele terugvallen, staan ze nu al de hele zomer in de "wei".
Dus er is zeker hoop, maar ik ben bang dat je met een paar handjes per dag van het ene probleem in het andere valt.
Zeker bij een paard op leeftijd.
Laatst bijgewerkt door Polar op 13-07-25 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:35

Het is idd een hele puzzel.

Ik mocht gewoon graszaad hooi geven. Liefst van een jaar oud en geweekt.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 19:58

Ik heb toen hij accuut bevangen stond ook iets minder dan die 1,5% van het lichaamsgewicht aangehouden. Mijn paard was ruim 600 kilo en de dierenarts zei dat ik hem ongeveer 8 kilo per dag mocht geven. Ik deed het in een hooinet en woog het dan met zo’n bagage weegschaal.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:17

Ik heb hem nu ook iets meer dan anderhalve plak gegeven voor de nacht ( nou krijgt ie nog, staat in de week ). En heb een plakje stro nat gemaakt ( luchtwegen ) daar begon ie nu wel aan te knabbelen gelukkig. Eerst moest er niets van weten :D

Hij krijgt straks 1 zakje buut ivb 2. Ik ben benieuwd morgen ochtend

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 20:18

Om 6 uur krijgt weer hooi

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 23:19

Banjer weegt ongeveer 190 kg en als hij acuut staat krijgt hij ong 2 kg hooi. Als hij goed is zeker nietonbeperkt maar dan weeg ik niet.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 13:26

Ik kom dit topic binnen vallen, heb eigenlijk geen ervaring met hoefbevangenheid. Alleen is mijn Haflinger op dit moment echt dik dik, en ik maak me er zorgen om.
Echter staat ze niet op en volle weide, ze staat eigenlijk meer op een paddock dan weide. Ze kunnen wel wat ‘knabbelen’ maar hier kan ze niet dik van worden. Meer bezigheidstherapie zeg maar.

Nu hebben we op stal voorverpakt hooi en ik heb het idee dat het hiervan komt, ze willen vanuit de stal geen ander hooi bestellen maar ik wil het gaan weken. Alleen vind de stal hulp dit niet nodig want dan moet ik maar minder hooi geven want het kan niet van het hooi komen.
Kan een paard van alleen hooi hoefbevangen worden? Ik probeer het hem uit te leggen maar oude gedachtes zitten er te diep in ben ik bang voor…

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 13:27

Ik heb heel veel gelezen nu mijn paard bevangen is, en ik ben idd tegen gekomen dat ze van hooi bevangen kunnen worden.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 13:36

Paarden kunnen absoluut hoefbevangen raken door (de suikers in) hooi of voordroog.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 13:44

Dat kan zeker. Ik had in 2010 mijn pony's al van het gras af omdat ze te dik waren en ik bang was voor bevangenheid. Maar helaas was ik te laat of heb ik alsnog teveel hooi gevoerd toen.

Voordroog hoeft niet perse meer suiker te bevatten. Maar stal zal wel niet willen testen? Je kunt dit ook zelf doen. Al moet je voor een betrouwbaarder resultaat uit meerdere balen een monster nemen.

Mag je zelf geen hooi bijkopen? Anders zou je je hooi kunnen mensen met graszaadhooi bijvoorbeeld

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 14:26

Ik zou het huidige voer laten analyseren, voordat ik ander voer zou inkopen/gaan weken enz. Dus weet wat je voert en pas daar je plan op aan.

Kost een paar tientjes via Pavo bijvoorbeeld en dan heb je snel resultaten op de mail.

Ze kunnen zeker alleen van hooi bevangen raken.

Cinnepin, heb je het idee dat de buut werkt? Die van mij heb ik in de acute fase in een bak met water gezet met de hoeven, net hooi voor de neus en dan stond ze er zo een minuut of 20 in, de eerste 2x moest ik er bij blijven en soms het voetje terug zetten, maar toen ze door had dat het echt verlicht, bleef ze zelf staan. Zo kan je koelen, zonder ze uit de stal te hoeven halen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 14:33

Ja ik heb zeker het idee dat het werkt :). De da heeft het niet over koelen gehad. Wel zet ik hem sóchteds op een afgezet stukje met nat zand. Overdag heeft ie te erg last van vliegen en gaat ie op stal

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 16:23

Was ik ergens al bang voor maar dank voor de bevestiging.

Hooi analyse over meerdere pakken gaat sowieso niet lukken ivm voordroog. Zo’n test via pavo is nog te overwegen, maar als ik weet dat het zo is, is er toch weinig aan te doen. Helaas gaat er geen ander hooi gekocht worden, dit is waarmee we het moeten doen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 16:33

Ik heb eens in een situatie gezeten waarbij ik enkel erg rijk voordroog tot mijn beschikking had.
Het was een heel slecht (hooi)jaar en ik was al erg blij dat ik überhaupt voer voor mijn paarden had kunnen vinden.
Dat was toen de trigger, maar ik heb het met datzelfde voordroog ook weer goed gekregen.
Door gewoon echt het minimale aan voer te geven dat je paard nodig heeft.
In mijn geval was dat rond de 1,35% droge stof per kg ideaalgewicht.

Als je je paard niet aan huis hebt, is het gewoon echt dubbel zo lastig.
Grote kans dat de eigenaar niet je hooi per voerbeurt wil gaan afwegen, maar zou je eventueel zelf hooinetjes kunnen klaarleggen voor de dag?

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 09:17

Ik ga nu iedere dag en weeg inderdaad het hooi af, week het en vul het net in de stal.
De stalknecht gaat dat echt niet doen, dat is dus allemaal onzin volgens hem.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 20:19

Wat voeren jullie je paarden voor energie? Ze kreeg eerder sportbrok en haver, maar haver met 40% zetmeel gaat niet nu natuurlijk.

Maar verschil nu met geweekt hooi en balancer is nogal groot. Moet toch iets in wat haar meer energie geeft.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:00

Ik voer naast een balancer tegenwoordig Cavalor Fiberforce bij.

In de winter de minimaal aanbevolen hoeveelheid per dag, in de zomer de helft daarvan, omdat ze dan ook eiwitten via het gras binnen krijgt. Die van mij heeft ook niet genoeg aan alleen hooi en een vitamine korrel. Maar wij zijn ver na de HB fase en de pony is mooi op gewicht.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:13

Mijn ppid'er krijgt grasbrok, havens crumbs en bodybuilder van mijten bij. Ze heeft pit genoeg maar ze is lastig op gewicht te houden.

Ik vond het in het begin wel spannend omdat de bodybuilder hoger zit qua suiker en zetmeel dan ik voorheen voerde maar ze doet het super op deze mix. Ik voer overigens minder dan de aanbevolen hoeveelheid