[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:54

Hier nog een nieuweling:

Ik heb vanochtend de DA bloed af laten nemen bij mijn Shetlander. De DA vermoedde het ook.
En als je denkt dat dat best makkelijk is bij een Shetlander van 21 heb je het goed mis. Uiteindelijk een praam erop gezet en lang in laten werken.Meneer kon zo het circus nog in met zijn gesteiger. }:)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:55

Nou als er meerdere wegen naar Rome zijn wat PPID betreft, dan zit de wetenschap op jouw routebeschrijving te wachten. Hoeft niemand meer te studeren - we kloppen wel bij jou aan. :wave:

testebeest

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:08

Wat een boel pagina's bij te lezen.

En wat een gezeur dat de pillen slecht zijn.

Mil loopt waarschijnlijk al 3 jaar rond te hikken met cushing en zelf hield ik het wel in de hand (wist niet dat het cushing was volgde mijn gevoel en hij teste toen niet + ). Kan best dat de huis tuin en keuken middeltjes op de korte termijn werken, maar hoe zit het op de lange basis?

Vraagje rijden jullie gewoon nog met je ppid paarden? mil is pas 12 en die kan ik niet zomaar stilzetten. Hij zou daar zwaar ongelukkig van worden en door een aangeboren afwijking aan zijn knie moet hij blijven werken. vandaar mijn vraag :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:14

Testebeest gewoon kijken naar je paard wat hij aankan. ;)

De mijne is 17 jaar en rij ik ook nog.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:17

Er is geen enkele reden om een paard met PPID niet meer te laten werken of bewegen.
Ze knappen met pergolide vaak zo op, dat ze weer een 2e jeugd krijgen. Maar voor oudere paarden geldt natuurlijk "alles met mate" en paarden die naast PPID andere klachten hebben (artrose, laminitis etc.) heel voorzichtig zijn.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:20

Die van mij rijdt ik nog zoveel mogelijk (hij is 20), als hij stil moet staan wordt hij nukkig en stijf. Ik rij nooit langer dan 3 kwartier en ik stap veel tussendoor, want hij geeft zelf aan wanneer hij stapwerk nodig heeft. Meestal om de 10 minuten. Loopt ook nog wedstrijden op ZZ-L niveau. Hoelang ik nog wedstrijden zal rijden weet ik niet, vind het leuk om hem te zien verbeteren, maar verder heb ik geen doel gesteld ofzo :D Als ik stop dan gaat hij met actief pensioen.

Zolang Pascend het enige middel is dat aantoonbaar (wetenschappelijk!) resultaat oplevert, ga ik geen andere kunsten met mijn paard uithalen met het risico dat hij meer pijn krijgt.

Uniek90210

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:27

Ik meld me ook! Na een onverklaarbare hoefbevangenheid 3 weken terug, is ook hier de diagnose gesteld. Ik weet zijn waardes niet meer vanbuiten. De DA heeft de medicijnen besteld en komt deze week langs voor alle uitleg. Langs de ene kant ben ik opgelucht dat ik weet waaraan die laminitis ligt, langs de andere kant is het geen fijn nieuws om te krijgen. Verder vertoont hij geen symptomen eigenlijk, misschien die oranje verkleuring maar hij altijd redelijk oranje geweest.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:29

ohjajoh6 schreef:
Willen jullie deze gevaarlijke onzin praat niet gaan voeden? Het mag duidelijk zijn dat ik dit soort verkapte reclame direct getemd heb.

Ppid verkort de levensduur punt.

Er zitten mij te veel "nieuwe klantjes" in het topic op moment, die grijpen wellicht elke strohalm, hoe idioot ook nog vast en lezen jullie sarcasme dan niet eens meer.

Zag bij teruglezen van mijn posts meer sarcasme dan ik bedoeld had, excuus. Ik snap je voorzichtigheid voor de nieuwe mensen, maar denk toch dat veruit de meeste mensen intelligent en verstandig genoeg zullen zijn om kritisch om te gaan met de enorme hoeveelheid informatie die er inmiddels over PPID te vinden is. Ik lees dit topic ook al lange tijd mee en zie (en herken) de posts van mensen die net geconfronteerd zijn met de diagnose waar soms onhandige of verkeerde conclusies in staan. Vervolgens zie je een tijdje later dat mensen meer informatie hebben gekregen en die ook verwerkt hebben en dan komt het toch weer goed. Beetje vertrouwen in de medemens houden hoor :(:) .

kim1207 schreef:
OK jammer dat jullie er zo in staan.

Hoe staat wie volgens jou waar in? Als je een beetje zou lezen, zou je weten dat alle PPID'ers hier zeer sober worden gehouden, geen granen gevoerd krijgen, überhaupt niet of nauwelijks krachtvoer en schraal hooi. Je zou ook weten dat een groot deel niet op stal wordt gehouden en - voor zover niet hoefbevangen - zo veel mogelijk beweging krijgt.
kim1207 schreef:
Als ik een paard met cushing had zou ik me op alle gebied verdiepen en niet alleen achter de pharmaceutische industrie aanhollen.

Als jij een paard met cushing had? Dat heb je toch?
Als ik andere mensen allerlei dingen zou willen verwijten zou ik me eerst even verdiepen in wat die andere mensen eigenlijk doen. Want als ik dat niet zou doen, zou ik me nogal belachelijk maken en met een gekrenkt ego blijven zitten. Wat jij nu dus ervaart. En waar ik niet op in zou gaan, ware het niet dat je je keert tegen een groep zéér betrokken paardeneigenaren die allemaal niet de weg van de minste weerstand kiezen, maar tussen de slapeloze nachten door ontzettend goed voor hun dieren zorgen en genieten van elke dag die ze hun paard nog bij zich mogen hebben. En hier een plek hebben gevonden om de goede en slechte tijden te delen. Als je 37 bent en meent een zinvolle bijdrage te kunnen leveren aan de begeleiding van mensen op gebieden die hun zo na aan het hart liggen als hun kinderen en hun paarden (zoals ik op je site lees) verwacht ik een volwassen en respectvolle opstelling. En zeer beslist niet de ridicule onzin en vooringenomenheid waarmee je dit topic vervuilt. Er is hier niemand die achter de farmaceutische industrie aanholt, niemand die niet veel meer van PPID af weet dan waar jij blijk van geeft en niemand - op jouzelf na - die probeert zelf beter te worden van de ellende van anderen in dit topic.

Nogmaals mijn excuses aan Ojajoh en anderen die dit gedoe inmiddels beu zijn. Ik laat het hier ook bij. Ik word niet zo snel boos en als ik dat wel word houd ik dat meestal voor me, maar nu lukte dat even niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:33

Je was me voor jp, maar hier riskeer ik dus met liefde een ban voor , maar no way dat die nep homeopaat (= inderdaad gezakt voor haar schriftelijke LOI cursus homeopathie, wegens geen enkele mensenkennis te bezitten, allemaal door haarzelf aangeklaagd ten overstaan van heel nl bij de rijdende rechter, over OMG gesproken) voor de zoveelste keer en nu dus over de rug van een ander een slaatje probeert te slaan uit zo een dodelijke ziekte!
Slecht voor mijn hart dit.
Rust roest , dus zolang het nog kan , zou ik beweging niet laten.
Ik wandel zelf nu om de dag ook weer 10 minuten met MiniMe en gaat tot nu toe redelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:52

Hahaha, excuses is niet nodig maura, want ook ik kon mij niet bedwingen tenslotte...

Alleen weet ik uit ervaring en de vele pb's die ik onderhand gehad heb naar aanleiding van dit topic voor mij toch wel overduidelijk is dat voorzichtigheid geboden is, is niet gek ook natuurlijk, want als je net met deze ziekte word geconfronteerd grijp je toch ook elke strohalm aan die je pakken kan?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:09

Tja.. ik kon me ook niet bedwingen.. dat iemand in de zoektocht naar verbetering van het welzijn van het paard dingen niet weet en honderd-uit vraagt, da's logisch. Helemaal niet verkeerd om vragen te stellen en we zijn er om elkaar te helpen. Maar iemand die hier binnen komt denderen met opmerkingen als verschrompelde hersens, kanker, de pharma-industrie spekken, ons voor gek verklaren, dingen gaat zeggen die gewoon niet waar zijn en meer van dat soort opmerkingen.. tja, dan zet je de deur wel wagenwijd open om op je plek gezet te worden.

Enne Kim, als je nog meeleest.. als jij je paard van PPID genezen hebt .. welnu dan is de kans 99,9% dat je paard dat ook niet had. Maar waarschijnlijk wel een andere metabole aandoening - als artsen zich al kunnen vergissen met een diagnose, dan lijkt het me zeer waarschijnlijk dat jij je vergist hebt.

Zo, genoeg 'zuiveringszout' gestrooid - over tot de orde van de dag.. :))

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:14

Kom ik weer net te laat...................Maar JP en Ohjajoh redden zich prima :D

@testebeest
mijn paard is 24 en loopt 4 x per week een half uur dressuur met gemak; bejaardengym om haar soepel te houden.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:28

Weekend niet gelezen en flink wat gemist zo te zien. Wat een achterbakse &*%^$$ die Kim1207.
Proberen zieltjes te winnen bij nieuw ontdekte gevallen van PPID.

Als je nog mee leest Kim, mijn paard staat al meerdere jaren 24/7 buiten (o.a. paddock paradise), altijd onbeperkt ruwvoer gehad. Wat heb ik dan in godsnaam nog 'verkeerd' gedaan, dat ze PPID heeft gekregen?

Mijn inziens was er vroeger inderdaad niet genoeg bekend over de ziekte. Waar ik als kind heb leren paardrijden was een pony, die uiteindelijk 27 is geworden, dat was echt een poster-pony voor PPID. Enorm slechte, krullerige vacht, ingevallen, continu oogontstekingen e.d.
Toen bij mijn paard PPID geconstateerd was en ik me erin verdiepte zeiden 2 jeugdvriendinnen en ik al, dat heeft Fanny vroeger ook gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:30

Hahaha, zuiveringszout gestrooid, hij is leuk!!

lucky_chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:46

Hier ook een nieuw bokt lid en eigenaresse van een 17 jarige NF ruin met Cushing/PPID.

Allereerst wil ik even zeggen dat dit topic me ontzettend helpt met alle ervaringsverhalen! Wat zijn veel dingen herkenbaar zeg.

9 oktober is het geconstateerd en 10 oktober begonnen met kwart pilletje prascend pd.

Merk dat hij iets minder down lijkt en dat zin in grazen weer wat toe lijkt te nemen. Eetlust had hij gewoon alleen zin in grazen was even helemaal weg.

Ben een recreatieruiter en zo wordt mijn pony normaal ook gereden. Nu we net 2 wkn met medicatie begonnen zijn wil ik hem (nog) niet rijden omdat hij erg weinig energie heeft en ik hem de tijd wil geven te wennen aan de medicatie.
Stuk wandelen doe ik hem veel plezier mee maar bv stappen aan de longeerlijn lijkt al teveel voor hem momenteel.

Ben nu langzaam z'n basisbrok aan het minderen en ga over op Pavo Care4life wat hij gelukkig erg lekker vindt

Komt het jullie bekend voor het weinig energie hebben?

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:47

cynthiar schreef:
@ felineepipo: mijn paard gaat nog gewoon zomers 3 a 4 maanden 24/7 op de wei en dat gaat goed. Hij knapt er zelfs van op. Ik neem aan dat jou paard dat ook wel aankan gezien hij niet eerder hoefbevangen is geweest.

En als je de medicijnen rustig opbouwt dan verwacht ik geen problemen. Hij ziet er nog goed uit voor zijn leeftijd!

Mijn 30 jarige merrie staat altijd 24/7 buiten. Gelukkig is ze nog nooit bevangen geweest in haar leven (*even afkloppen*). En ze is het gewend.
Bij nieuw gras worden ze opgebouwd om in die weides te staan. Steeds wat langer per dag de nieuwe weide open zetten. Het 'basis' stuk is vrij kaal en dan wordt er hooi gevoerd als ze de grasweides niet tot beschikking hebben. Ook als voorzorg dat de andere pownies niet ontploffen.

Dus felineepipo, niet meteen van het ergste uitgaan! Als je van de schrok bekomen bent en je goed inleest ben je al wat wijzer. Belangrijkste is je eigen paard in de gaten houden, jij kent hem immers het beste.

Ik heb sinds vorige week toch verhoogd van 1/2 naar 3/4 pil. Had het er al eerder over, maar de seasonal rise is toch wat te hard aangekomen. Het seniele stalkerige is er iig meteen uit, gelukkig. Zij lijkt niet depri. En zondag een stapritje gemaakt en ze liep al stukken beter als de week ervoor. Jammergenoeg niet kunnen kijken hoe ze in draf/galop liep, we hadden de hele kudde mee, inclusief 5 maanden oud veulentje aan de hand (voor de eerste keer :) )

En gisteren weer de halfjaarlijkse tandencontrole, meteen €130,- lichter (ik heb het er graag voor over, maar toch altijd even schrikken). Ze had een losse kies die er in 1 ruk uit ging, hopelijk gaat het gras eten weer wat beter.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:51

geerke schreef:
tja..die laatste foto...vooral die oranje verkleuring zegt veel.Nieteens de lengte want dat valt wel mee.

Die waarde krijg je wel omlaag hoor,als hij goed reageert op de medicijnen...waar ik wel vanuit ga ;)

Mag ik vragen wat die oranje verkleuring inhoud? :o

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:53

Heerlijk zulke goed gebekte mensen in dit topic! +:)+ _O-
Als we niet verder zouden kijken dan Prascend zou dit topic niet zo lang zijn. Kijk alleen al naar de verschillende info in de OP. Als je wat te vertellen hebt, kom dan met feiten en een verhaal zonder verwijten. :Z

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:54

Lifeforhorse schreef:
geerke schreef:
tja..die laatste foto...vooral die oranje verkleuring zegt veel.Nieteens de lengte want dat valt wel mee.

Die waarde krijg je wel omlaag hoor,als hij goed reageert op de medicijnen...waar ik wel vanuit ga ;)

Mag ik vragen wat die oranje verkleuring inhoud? :o

Typisch kleurtje voor paarden met Cushing. Waarom het die kleur wordt zou ik niet weten... Ongetwijfeld een gebrek aan iets...

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:00

Donderdag wordt Joris weer getest. In mei was het de eerste keer.Laat hem ook weer op ir testen.

felineepipo: Joris staat overdag met graasmasker in de wei en 1 uurtje zonder nu. Ik hoop heel erg de weidegang nog meer uit te breiden,maar ik ben erg voorzichtig. Hij is wel bevangen geweest,maar was toe ook te dik. 's nachts in de paddock met uitloop naar de bak en hooi met stro gemengd in een hooinet met mazen van 3x3 cm

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:03

Jessix Aii.. dan denk ik dat mijn paard het al langer heeft gehad, begon 2 jaar terug winter hem voor het eerst te scheren, en toen kwam hij enorm dof terug in zijn vacht, en werd helemaal oranje, terwijl hij gewoon donkerbruin was... zinsdien is hij nooit weer helemaal donkerbruin geworden, maar altijd licht oranje op die plekken gebleven.. hij is getest heeft een waarde van 1100, en zit zinds kort aan de prascend. Zouden mijn vermoedens waar kunnen zijn? of kan dit ook komen doordat hij nog nooit geschoren was, dat de kleur veranderd?

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:08

Lifeforhorse schreef:
Jessix Aii.. dan denk ik dat mijn paard het al langer heeft gehad, begon 2 jaar terug winter hem voor het eerst te scheren, en toen kwam hij enorm dof terug in zijn vacht, en werd helemaal oranje, terwijl hij gewoon donkerbruin was... zinsdien is hij nooit weer helemaal donkerbruin geworden, maar altijd licht oranje op die plekken gebleven.. hij is getest heeft een waarde van 1100, en zit zinds kort aan de prascend. Zouden mijn vermoedens waar kunnen zijn? of kan dit ook komen doordat hij nog nooit geschoren was, dat de kleur veranderd?

de kleurverandering was voor mij ook een aha momentje, dit heeft de mijne al gehad voordat ze gediagnosticeerd was en voordat ze ooit geschoren was. Denk dus van de PPID

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:14

Furi schreef:
Lifeforhorse schreef:

de kleurverandering was voor mij ook een aha momentje, dit heeft de mijne al gehad voordat ze gediagnosticeerd was en voordat ze ooit geschoren was. Denk dus van de PPID

Mijn paard is pas net getest erop, en die verandering in zijn vacht had hij 2 jaar terug in de winter met de eerste keer scheren heb altijd gedacht dat het aan het scheren lag.. Maar nu blijkt wel weer dat meerdere zich hier in kunnen vinden..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:17

Lifeforhorse, ik dacht ook dat het gewoon bij mijn paard hoorde totdat hij afgelopen winter ineens weer zijn diep donkerbruine kleur terug kreeg. Oeps... door Prascend.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:18

Jessix
Furi

Dit is mijn 20jarige kwpner.
Een tijdje terug,

Afbeelding

Heb hem donkerbruin (heel donker) gekocht, hier was hij al een tijdje geschoren,
maar is altijd in deze aparte vacht gebleven... Nooit echt de oude weer geworden..