[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 00:32

Als je dan toch iets ekstra`s wilt geven,denk dan eens na over spelt,dit ie de meest oorspronkelijke tarwe vorm,en hier is sinds 7000VC niets mee uitgevroten,de voedings waarde per 100 gram is:
Energie 1340 kJ
Water 12,5 g
Eiwit 11,6 g
Vet 2,7 g
Koolhydraten 62,4 g
Vezel 8,8 g
Natrium 3,0 mg
Kalium 447 mg
Calcium 22 mg
Fosfor 411 mg
Magnesium 130 mg
IJzer 4,2 mg
Fluor 0,06 mg
Vitamine E 0,30 mg
Vitamine B1 0,30 mg
Vitamine B2 0,10 mg
Niacine 1,50 mg
Vitamine B6 0,30 mg

Goedkoper,en beter als krachtvoer,en dus een super alternatief......

Houd er overigens wel rekening mee,dat in de winter slecht gevoerd,zijn weerslach in de zomer heeft,en dat een slecht stalklimaat in de winter ook effect heeft op jeukklachten in de zomer.
Dit komt door dat een hoog amoniak gehalte in het bloed behoorlijk van in vloed is op de voedingsconversie.
Maw,mineralen worden slechter op genomen.

Marvel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 07:17

Maar spelt bevat toch veel granen? Granen worden omgezet in zetmeel = suiker.
Of bevat spelt geen granen?

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:23

Ik dacht dat spelt niet zo heel goed voor de darmen was?

Mijn deken is in 1000 stukken gescheurd... ik baal echt.. wat zijn de beste dekens die niet snel scheuren?
Ik geef trouwens hippostar quickfit en hartog Balance

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:33

liedjuh2 schreef:
Ik hoor inderdaad dat paarden van pavo vaak jeuk krijgen. Heb het zelf totaal nog niet meegemaakt. Op stage voeren ze alles met pavo. Die van mij krijgt ook pavo nu en zo wel meer uit mijn omgeving en heb er nog nooit een zien schuren. Ze zijn nu bij mij op stal net over gegaan op een andere brok. Ze voerden daar altijd pavo sport of basis en nu over naar een ander merk(even geen idee welke, ik voer apart in bakjes) en heel stal schuurt met zijn staart. Ik weet nou niet of het direct aan pavo ligt dat ze gaan schuren. Kan ook een samenspel met ruwvoer zijn.

Al eens onderzoekje op oxyuris equi gedaan aka de aarsworm van paarden? hier gaan ze ook heel erg jeuken aan de staart (als de vrouwtjes naar buiten komen voor eieren te leggen) het wordt praktisch niet gevonden in de mest maar met een plakstrip (lees doorzichtigplakband) rond de anus en dan op een draagglaasje onder microscoop. als de hele stal schuurt vind ik het sterk verdacht voor zoiets

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:36

Ik geef nu ook alleen maar ruwe spelt en daar nog vit/min bij, men heeft mij zelfs verteld dat het een paard zelfs kan doen vermageren.
Ze kauwen er beter op en daardoor gaat het verteringssysteem beter op gang komen.
Hier zijn ze er dol op, daarvoor gaf ik safe&sound en liet ze altijd een deel liggen waardoor ze haar volledig supplement niet op at...dat is verleden tijd nu ;)

Binnen 2 weken ga ik eens een bloedtest laten doen om te kijken of er tekorten zijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:37

waar haal je spelt dan?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 08:59

Ik ga me even inlezen in spelt.. al ben ik bang gezien de grote (klein dus) dat er weer slokdarmverstoppingen komen.. klinkt raar, maar ik moet d'r hooi helemaal uitpluizen
want als ze er moeite er voor moet doen, gaat het wel in 1x naar binnen.. het is een echte
veelvraat. Meeste zullen zeggen dat ze wel uitkijkt.. maar ik neem liever geen risico's..

En nee, het is niet dat ik het er niet voor over heb, maar om vervolgens van het enenprobleem naar het andere te gaan zie ik ook niet zitten. Dan maar liever een vit korrel.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:01

opisop_shop schreef:
waar haal je spelt dan?

Was dit een vraag voor mij? Ik haal hem in de maalderij, 1 dorp verder.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:19

opisop_shop schreef:
waar haal je spelt dan?

Kun je bij je fourage brstellen,of misschien heeft hij zelfs wel voorraad.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:30

Neem dan wel ruwe spelt, dus met het vliesje er nog om. Daar moeten ze beter op kauwen en zit een groot deel van de mineralen en vitaminen in en is verzelrijk. Net als bij een appel zeg maar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:36

Ik kan ook slecht brood verdragen, ik krijg er een opgezette buik van en mijn darmen gaan enorm in protest. Speltbrood kan ik wel eten en dan heb ik dat niet. Het lijkt zwaar brood, maar is vrij licht verteerbaar. Ik wist alleen niet dat het ook iets voor paarden was.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:40

papagroom schreef:
Als de kwaliteit van het ruwvoer goed is,heeft menig paard hier voldoende aan,in het bijzonder tinkers,haffen etc....voedings waardes checken kan dus veel gejeuk voorkomen,en is een stuk gezonder en goedkoper,dan allerlei spul bijvoeren.
Overigens laten de betere fourages een ruwvoeranalyse uitvoeren zo dat je precies weet wat er in zit.

hebben tinkers en haffies dan een andere vitamine behoefte omdat het een ander ras is?
een paard is een paard en ongeacht het ras hebben ze dezelfde behoefte
weet je wel dat er onderzoek naar gedaan is en het blijkt ook nog eens zo te zijn dat de behoefte van deze rassen juist nog HOGER ligt?

ik ben geen fan van graan voor paarden, spelt zou misschien meevallen,maar zou het niet aan paarden gaan geven met maagproblemen
ik blijf gewoon de dieetmix van subli voeren.
ik geef nu 3x per week, plus wat extra vitamines en dat gaat super :j

appie staat overdag op een vrij grote weide welke bijna kaal is en hij gaat overdag een paar uur in wat gras.
Afbeelding
op wat plekjes op zijn hoofd na geen jeuk of wat dan ook

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:47

In goed ruwvoer zit genoeg voor om t even welk paard,....een tinker of haf die niet zwaar in t werk staat heeft dus niet meer nodig,,,,wordt hij alleen maar dik van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:58

in goed ruwvoer zit wel veel,maar toch niet alles.
bijvoorbeeld zout zit er vaak niet genoeg in,dus moet je dat eigenlijk wel aanvullen.
en niet iedereen heeft het geld om zijn ruwvoer te laten testen en dus weet je niet wat er in zit.
tijdens het drogen gaan er al vitamines uit, en hoe langer het ligt dan gaan er ook weer vitamines uit.
ik heb wel tinkers mager zien worden op oud ruwvoer,terwijl ze de hele dag stonden te eten.
bijvoeren met vitamines is dan wel zinvol.

ik snap je wel hoor,ben zelf inmiddels al dik 15 jaar bezig met voeding en dergelijke en je moet een middenweg vinden.
te veel is niet goed, te weinig ook niet.( en dan bedoel ik dus niet alleen ruwvoer)
kijken en rekenen wat je paard nodig heeft en dat gaan voeren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:35

Ik denk dat je gewoon naar je eigen paard moet kijken en uitpluizen wat voor hem/ haar werkt. Voor een ieder is het anders, ik zelf voer op het oog en op de conditie van het paard.
In de loop der jaren kom ik er wel achter, wat voor hem wel of niet werkt. Dit kan je naar anderen toe vermelden, misschien hebben ze er iets aan, maar dat wil niet zeggen dat het voor hun paard gaat werken.

Zo heb ik bijvoorbeeld ook een oud paard. En over het algemeen krijg je oude paarden op het gras beter op de juiste dikte dan op hooi. Bij die van mij werkt dat andersom, is op het gras niet dik te krijgen, maar van hooi krijgt ze een flinke grasbuik. Het verschilt allemaal zo enorm, de meeste richtlijnen zijn niet algemeen op elk paard toe te passen en zekers met eczemers moet je maar net de unieke richtlijnen van je paard uit zien te vinden.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 10:58

Ik ben overgegaan op pure feed en dan de easy. Ben benieuwd hoe hij er op gaat doen. Vind het een mooi concept, laag in suikers en zetmeel, geen luzerne. Het ziet er erg mooi uit.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 23:03

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:25

Ik kom even binnen vallen.

Mijn eczemer heeft haar Rambo SIH inmiddels zo vies, dat ik hem graag wil wassen. Hebben jullie een goede tip om hem weer schoon of in ieder geval lekker fris te krijgen?
Moet ik hem gewoon wassen in de wasmachine op 30/40 graden, in een sopje met biotex of juist speciaal vlekken verwijder spul voor wit wasgoed. Wie heeft een goede tip!?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:15

apollootje schreef:

Mijn eczemer heeft haar Rambo SIH inmiddels zo vies, dat ik hem graag wil wassen. Hebben jullie een goede tip om hem weer schoon of in ieder geval lekker fris te krijgen?
Moet ik hem gewoon wassen in de wasmachine op 30/40 graden, in een sopje met biotex of juist speciaal vlekken verwijder spul voor wit wasgoed. Wie heeft een goede tip!?

Ben ik ook benieuwd naar.....

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:24

chery schreef:
apollootje schreef:

Ben ik ook benieuwd naar.....

ook ik lees even mee, want wil de dekens ook gaan wassen

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:30

Hihi mijn paard is dus niet de enige smeerkees die de mooie witte SIH binnen no-time erg vies heeft gekregen!
Ben benieuwd naar de tips, we wachten geduldig af...

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:48

ik was mijn ej deken bijna elke week
Ik heb een opfris programma op mijn wasmachine die duurt maar een half uur en die doe ik en dan nog een programma van extra spoelen het gaat er toch maar om dat al het zand er weer uit is.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:21

Volgens de handleiding van de RSIH moet je hem gemiddeld 1 x per maand wassen. Ik doe dat als volgt. Eerst laat ik hem een paar uur weken in een grote bak met lauwwam water. Regelmatig even bewegen zodat het zand naar de bodem zakt. Vervolgens gooi ik hem in de wasmachine. Ik gebruik Neutral wasmiddel. De machine stel ik in op 30 graden, speciaal vlekkenprogramma, extra water/spoelen, 800 toeren. Bij mij wordt hij zo weer heel mooi schoon.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:49

Hoe beschermen jullie de trommel tegen de gespen? Kussensloop vond ik niet echt voldoende..

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:04

Ik was mijn deken altijd 2x, 1x met wasmiddel en de 2e x zonder, gewoon 30gr en doe de deken in een speciale was zak.