Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:20

Hier hangen de dingen af van morgen wat het KNHS beslist. Hoefsmeden en dierenartsen komen gewoon bij ons maar wel gewassen en ontsmet.

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:21

Sorry, deze vraag is vast eerder gesteld (ergens tussen de 300 pagina's) :o

Maar kunnen paarden ook nog - in deze Rhino-tijd - gewoon verkouden zijn zonder dat ze koorts hebben (dus gewoon een beetje een snotneus, verder actief)?

Ja sorry maar ook ik heb af en toe even last van Rhino-angsten O:)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:27

LiVetime schreef:
Ik heb zelfs hier in dit topic al verschillende meningen van dierenartsen voorbij zien komen door bokkers geplaatst. De ene dierenarts is er laconiek onder en een volgende adviseert geen enkel risico te nemen en werkelijk alles te ontsmetten en niemand meer toe te laten op het terrein. Ook al betreft het niet direct een besmet gebied.

Het probleem met DA's is dat ze toch meestal een politiek correct antwoord zullen geven: waarom zouden ze het risico nemen het te luchtig op te nemen om wellicht (mocht er toch iets uitbreken) later om hun oren te krijgen dat ze het zelf zo hebben uitgelegd of geadviseerd.

Ik stond dit weekend voor een groot dilemma: ons paard is vrijdag ingeslapen op de kliniek in Utrecht en zaterdag zouden we onze nieuwe pony op gaan halen. Dit was al langer zo afgesproken. Het verdriet van het afscheid was groot, maar mijn dochter had zich helemaal ingesteld op het feit de stal niet leeg zou blijven.

Ik heb overlegd met onze DA en heb uitgelegd hoe de situatie was (pony stond op een stal die al die tijd afgesloten geweest is, bij ons in de buurt is er niks geconstateerd). Risico voor ónze nieuwe pony was dus groter dan andersom, omdat er bij ons wel gewoon les is gegeven, buitenritten gemaakt zijn, etc. Ze gaf aan dat dit de keuze was van de staleigenaar en dat ze er eigenlijk - anders dan alle aangegeven adviezen - geen beslissing over kon nemen. Maar ze kent onze situatie en toen ik haar vroeg: wat zou je persoonlijk doen in dit geval? Toen zei ze: lekker gaan halen. En zo hebben we het gedaan. Het risico is nl. niet groter of kleiner dan in andere jaren het geval zou zijn....

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:40

Ginger0410 schreef:

Maar kunnen paarden ook nog - in deze Rhino-tijd - gewoon verkouden zijn zonder dat ze koorts hebben (dus gewoon een beetje een snotneus, verder actief)?

Niet elke snotneus is Rhino. Als jij verkouden bent ga je ook niet meteen dood ;) Gewoon even temperatuur in de gaten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:46

Dus als ik het goed begrepen heb, dan hebben de maatregelen van o.a. de KNHS niks opgeleverd? En al helemaal niet waar men op gehoopt had, het tot stand brengen van het zich verspreidende virus???

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:47

En om wat voor 'uitbraak' gaat dit dan MarrieLeen?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:48

Ik denk dat ze wel degelijk iets hebben opgeleverd, namelijk het voorkomen van een massale verspreiding.
Nu is het gelukkig beperkt gebleven tot, zoals het lijkt, enkele gevallen. Als iedereen gewoon op wedstrijd was gegaan,
waren dit er misschien wel veel meer geweest? Maar ook dat is koffiedik kijken..

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:49

Lovely schreef:
Dus als ik het goed begrepen heb, dan hebben de maatregelen van o.a. de KNHS niks opgeleverd? En al helemaal niet waar men op gehoopt had, het tot stand brengen van het zich verspreidende virus???

Wat ik begrepen heb is dat deze stal, waar vermoedelijk dus een nieuwe uitbraak van rhino is geconstateerd, de adviezen van het KNHS niet in acht heeft genomen. Inderdaad even afwachten of het inderdaad om rhino gaat.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:01

Ariebren schreef:
Anya, zijn wij tweetjes nu de enige in Nederland die het nuchtere verstand laten werken ?? :7 *\o/*

Neee ik ook! *\o/*

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:06

Ginger0410 schreef:

Wij hebben een nieuw paardje sinds een week...
Wij hebben ook een rhino angst hoor :P
Met onze 4 drachtige merrie's...

Ons nieuwe paard staat apart en komt niet in aanraking met de rest.
Maar je weet maar nooit.

Hoelang zouden jullie een paard apart laten staan in deze tijd?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:10

ik zou hem niet apart zetten maar laten testen :D

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:13

Volgens mij is twee weken apart voldoende, maar ik zou voor de zekerheid even mijn da bellen.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:17

Tooske schreef:
Hier hangen de dingen af van morgen wat het KNHS beslist. Hoefsmeden en dierenartsen komen gewoon bij ons maar wel gewassen en ontsmet.

En denk je dat de hoefsmid zich de hele dag door blijft wassen en ontsmetten?
Mensen vragen dat ook aan mij. Iedereen wil wel afspreken, maar alleen als ik als eerste op die dag bij hun langs kom.
Sorry, maar ik douche me 's morgens en trek dan schone kleren aan. En kan niet overal als eerste komen. Dus mensen mogen zelf beslissen wat ze willen, óf ze bellen me over een paar weken maar weer, óf ze nemen het (zeer kleine) risico.

Netje, goed gedaan. Jullie hebben helemaal gelijk!

branka16

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:30

Met het testen..
Ik las dat heel veel paarden drager zijn en dat dat dus niks zegt.
Hoe kun je hier op vertrouwen?
50% is drager ofzo?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:36

80% is drager. Dus bij 80% van de paarden is het virus altijd latent aanwezig. We lopen dus elk weekend op concours, elke week op les, altijd, hele jaar door, risico om elkaar te besmetten. Alleen barst de hysterie hierover pas los op het moment dat de ziekte ergens echt tot uiting komt. Heel raar fenomeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:36

branka16 schreef:
Met het testen..
Ik las dat heel veel paarden drager zijn en dat dat dus niks zegt.
Hoe kun je hier op vertrouwen?
50% is drager ofzo?

Omdat er een verschil is tussen EHV1 en EHV4.
EHV1 is de neuro/abortus variant, EHV4 is een koudje. EHV4 is de variant die er altijd is en meestal voorbij trekt zonder opgemerkt te worden, EHV1 is echter het probleemkind. EHV1 duikt ook elk jaar op (en is dus ook altijd aanwezig), echter dit jaar bij 3 verschillende bedrijven als neuro-verschijnselen op vrijwel hetzelfde tijdstip wat, gecombineerd met media-aandacht, tot een storm leidde.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-03-12 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:39

Ja dan vraag ik me ook af.
Is het nodig om ons nieuwe paardje apart te houden?
Ik zelf vind het paardvriendelijker om haar bij 1 van de kudde's te plaatsen :j
(Dat zal nog even duren omdat ze nog steeds erg dun is en nog geen grammetje vet, ze moet een klap kunnen opvangen van de de andere paarden...)

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:45

PercyLeen schreef:
heavenley schreef:
hier verlengen we alles weer met 2 weken erbij...de stal gaat weer/nog op slot.. niet van het erf af met paard en verzorgster die ook op andere stallen komen liever ook niet...Leiden zuid holland

Hoezo dat? Wij hebben er alweer onder voorbehoud startlijsten op staan voor dit weekend (Twente)

Hier pony's komend weekend in Almelo afgelast vanwege teveel afmeldingen, bezorgde ouders dus..

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 01:24

Je kan beter uitgaan van het ergste, dan valt het achteraf allemaal mee. Doe je te nonchalant, dan kan je je wel voor je kop slaan dat je het allemaal te licht heb opgevat.

Doe je de boel op slot voor de zekerheid om zo je eigen paarden, pensionpaarden en manegepaarden te beschermen, ben je in mijn ogen goed bezig. Je zit niet te wachten op een virus die via een ander paard gezellig op bezoek komt. De schade is dan veel groter. Dan maar piepende klanten die zo nodig op wedstrijd moeten en het erf niet af mogen of willen lessen bij een andere stal in de binnenbak of verenigingslessen volgen en ook het terrein niet af mogen. Door dieren te verplaatsen, verplaats je ook een virus/ziekte.

Doe je gewoon alsof er niks aan de hand is en er breekt wat uit op je stal, dan wil ik en vele andere wel weten waarom je je zo gedragen heb. Dan zal er denk ook geen melding komen, want men schaamt zich door het eigen egoïstische gedrag.

De keus voor mij is makkelijk. Niemand komt bij mij op stal en ik kom bij niemand op stal. Geen verkleedpartijen, geen water verspillen met tig keer douche, nadenken waar je bent geweest en waar je naar toe gaat enz.

Ik zaai geen paniek, ik leef met de getroffen stallen mee en aan degene die hun paard zijn kwijtgeraakt wens ik heel veel sterkte! Het virus hoef ik niet via een ander paard in mijn stal hebben en ik wil het ook niet meenemen van een andere stal naar mijn stal.
Hier in Limburg is niks aan de hand en dat wil ik graag zo houden!

Voordat er internet en mobieltjes waren, las je in de Hoefslag, Strengen, De Boerderij, Draf en rensport en soms in een krant dat er ergens Rhino was uitgebroken. Er was al telefoon :+ dus werd het ook doorgegeven aan mede stalhouders in de buurt. Het ging alleen wat langzamer dan nu. Dat is het verschil!

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 07:47

Hier in Katwijk (ZH) mogen mensen wel het erf af met het paard maar op eigen verantwoording met alle gevolgen van dien. Dus veel mensen doen het niet. Maar zodra de wedstrijden weer mogen is vervoeren weer toegestaan van de paarden op onze stal.
En daar wacht ik dus op , want dan kan ik me paardje halen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:01

Iloontjeehh schreef:
Lovely schreef:

Wat ik begrepen heb is dat deze stal, waar vermoedelijk dus een nieuwe uitbraak van rhino is geconstateerd, de adviezen van het KNHS niet in acht heeft genomen. Inderdaad even afwachten of het inderdaad om rhino gaat.

Dit is dus kwaadsprekerij.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:04

heleenxx schreef:
Tooske schreef:

En denk je dat de hoefsmid zich de hele dag door blijft wassen en ontsmetten?
Mensen vragen dat ook aan mij. Iedereen wil wel afspreken, maar alleen als ik als eerste op die dag bij hun langs kom.
Sorry, maar ik douche me 's morgens en trek dan schone kleren aan. En kan niet overal als eerste komen. Dus mensen mogen zelf beslissen wat ze willen, óf ze bellen me over een paar weken maar weer, óf ze nemen het (zeer kleine) risico.

Netje, goed gedaan. Jullie hebben helemaal gelijk!

Wat hij daarna doet weet ik niet. Maar de maatregelen bij ons zijn zo scherp dat ie bij ons wel moet.

heavenley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:52

heavenley schreef:
hier verlengen we alles weer met 2 weken erbij...de stal gaat weer/nog op slot.. niet van het erf af met paard en verzorgster die ook op andere stallen komen liever ook niet... zuid holland

er zijn vermoedens over een nieuwe uitbraak hier in de buurt(15km vanuit mijn plaats)
vandaag/morgen komen de uitslagen met zou gaan om de neurologische variant
(toch hopen dat ze negatief zijn)
maar e DA denkt echt aan hrino en is gisteren al een voorlichtingsavond geweest
stal eigenaar heeft een aantal paardenbedrijven in de buurt gebeld.

gelukkig rijd onze stal alleeen recreatief
en gaan 2 x per week naar buiten nu doen we gezellige dingen in de bak met de meiden.
wij hebben tevens 2 hoogdrachtige merrie`s staan en willen deze ook graag beschermen.

dus ZEKER geen paniek maar gewoon ff niet van het erf af met je paard en geen verzorgsters die ook op andere stallen komen dierenarts alleen bij spoed en gelieve geen hoefsmid,tandarts e.d. alleen bij nood
hoe simpel kan het zijn..
Laatst bijgewerkt door heavenley op 13-03-12 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:55

Is dat zo, van dat bellen naar stallen in de buurt? We zitten er misschien een kilometer vanaf en ik begreep dat ze maar bleven ontkennen tegenover onze staleigenaresse.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:00

overigens wel dichtbij woubrugge, zit daar ergens een link ?