Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

biancaaaa

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:16

Hier ook dik ingepakt paard, hoe warmer hoe beter hij eet lijkt het...

Wij gaan hem over anderhalve week verhuizen (laatste keer- komt aan huis te staan) heb al preventief omeprazole gehaald maar wil ook iets geven tegen de stress, iemand ervaring met geven van Zylkene bij maagzweer patienten?

https://www.medpets.nl/zylkene+equine/

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:25

sorbetje schreef:
Heel groot percentage van de maagzweer/darmzweer patiënten heeft een glutenallergie... Het is niet voor niks dat er vaak graanvrij wordt aangeraden.

Ik begin ook al vrij snel met dikke dekens, anders vrij snel problemen.

Heb je ergens een wetenschappelijk onderzoek waarin dat naar voren komt? Vind ik wel interessant, en zou het dan graag lezen.
Het is een mij -tot nu toe- volledig onbekend verband bij maagzweerpaarden, terwijl ik bovengemiddeld in de materie zit.

Maar ik kan maar zo wat recente papers of onderzoeken gemist hebben natuurlijk.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:53

Toendertijd via Utrecht gehoord toen de diagnose werd gesteld. Vaak wordt er alleen een diagnose gesteld maar wordt de oorzaak niet onderzocht. Als je al alleen al in dit topic kijkt is er vaak symptoombestrijding maar weinig medisch onderzoek naar de oorzaak van de zweren. Coeliakie komt bij mensen ook vrij veel voor icm maagzweren, dus heel gek is dat niet dat het bij dieren net zo werkt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 16:13

Ik lees vrijwel ieder wetenschappelijk onderzoek dat over deze problematiek geschreven wordt.

Ik zeg niet dat het verband onmogelijk is, maar ik vind het niet per se meteen een logisch verband. ( om verschillende redenen)

Heb je nog enig idee welke arts in Utrecht dit gezegd heeft? Dan vraag ik het daar zelf even nog na, en ook op welke gegevens die arts dat baseert!
Vind ik wel echt interssant namelijk.

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 16:17

Daar zou ik ook wel meer over willen weten, interessant ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 16:50

Dan wordt het denk ik ook maagzweer paarden van stro afhalen...

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 17:10

Ook bij mij op de kliniek kreeg ik te horen dat maagzweren en darmproblemen vaak in een zin samen gaan.
Idd veel paarden met maag en darmproblemen reageren vaak heftig op granen/gluten/suikers en voordrooghooi ivm het fermentatieproces van het hooi in de darmen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 09:51

Kent iemand tips voor voordroog? Het lijkt echt op kuil, is heel zacht. Ik geef het liever niet maar moet de tijd overbruggen tot ik terug hooi vind... Wat overigens een lastige opgave is in deze regio. Ze doet het er duidelijk slechter op (is enorm schrikkerig, en liep gisteren in paniek weg nadat ik haar deken even los had gemaakt).

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:13

Kan ik je helaas geen tips voor geven Kirania, mijn paard doet het ook slecht op voordroog. Gelukkig god zij dank hier wel de mogelijkheid voor hooi.

Ik begin bijna te twijfelen of ik het wel bij de maag moet zoeken voor mijn paard.. ze is over echt het hele lichaam gevoelig lijkt het wel, ze trapt ook bij aanraking op bijvoorbeeld de broekspier :?
Schouder ook, maar dat zit dan dichter in de buurt bij de maag dan de broekspier.. of klinkt meer mensen dit bekend in de oren? Misschien dat het hele lichaam dan verzuurt ofzo? Of dat zijn 2 op zichzelf staande problemen.. Maar wel gek dat de gevoeligheid eigenlijk net achter de schouder (en rechts zelfs soms al op de schouder) al begint en bij de flank pas ophoudt.

Ik voel me er vanwege dat beter bij om eerst de Succeed mest test te laten doen, en dan verder te kijken. Daarvoor mag de mest niet ouder dan 30 minuten zijn en vervoeren doe ik liever niet, de DA die dat kan doen voor ons zit op grotere afstand dan 30 minuten dus die komt binnenkort langs. Misschien kan hij er wat nuttigs over zeggen.

Ik longeer mijn paard nog wel aan de dubbele longe, alleen stappen en ik neem de hele bak mee. Dus eigenlijk lange lijnen maar dan niet vanuit menpositie. Maar zolang ze alleen hoeft te stappen is ze eigenlijk niet eens zuur, draven wel dus dat doe ik niet. Ze loopt goed trouwens ook, oogde gisteren totaal niet stijf. Ze is ook niet gevoelig op de singel (die ik overigens vrij losjes laat wel).. schiet mij maar lek :=

Ze ruft overigens ook heel veel, zijn dan hele zachte scheten maar ze hebben allemaal echt precies dezelfde geur. Ook wel bijzonder. Daarom denk ik toch dat ik t moet zoeken in het maag/darmstelsel.. maar waar := Ze is dit voorjaar ontwormd, laatste mestonderzoek was negatief. Ook leverbot kwam negatief uit de test.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:20

Mijn paard is ook overal gevoelig, bijna gevaarlijk zelfs als je haar hals of borst aan wil raken. Ik denk toch dat het een soort verkramping is van de maagpijn. Als ik zelf buikpijn heb voel ik dat ook overal. Hoop dat er iets uitkomt met de Succeed test waar je wat aan hebt.

In overleg met de kliniek haal ik vandaag GastroGard op (had gegevens van kliniekbezoek van de vorige eigenaar dat ze toen ook bloedende maagzweren had), hoop zo dat dit haar verlichting geeft.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:25

Hmm oké! Is dus ook niet helemaal raar misschien. Ik wacht de dierenarts maar af.

Ik hoop ook voor jou en je paard dat de GastroGard verlichting biedt. Jij doet denk ik op basis van symptomen en haar verleden of heb je ook een scopie laten doen? Maagpijn lijkt me zo vreselijk en ik vind het ook heel erg om mijn paard zo boos te zien als ik haar aanraak, zo is ze gewoon echt niet.. ze is super hard voor zichzelf, dus zal mij niks verbazen dat ze meer last heeft dan ze laat blijken. De vorige keer in 2018 was ze ook niet zo heftig als nu. Toen dus op de gok behandeld met Abler maar ik heb me nu meer ingelezen in het medicijn en de bijwerkingen bij verkeerd gebruik en vooral afbouwen dus ik wil eerst graag zekerheid..

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:42

Ik heb (nog) geen scopie laten doen inderdaad. Mijn paard heeft afgelopen zomer veel veranderingen doorgemaakt (nieuw paard, stal omgebouwd, oude vriendje weg) en heeft een maand bij de hengstenhouder gestaan waar ze de eerste paar dagen niet gegeten heeft (hadden ze helaas pas bij ophalen verteld en had nog gewaarschuwd dat dat kon gebeuren en ze mij dan moesten bellen...)
Had het gevoel dat ze niet lekker in haar vel zat en toen de fysio/holist laten komen, net een paar dagen voordat zij kwam begon ze heel typisch maagzweer klachten te vertonen (veel gapen, pijnreactie bij aanraking buik etc) en zij bevestigde toen ook dat het wel eens een maagzweer kon zijn, helemaal met alle veranderingen. Ze liet het wss nu pas zien omdat ze zo hard is voor zichzelf. Jouw paard is ook een Fries toch? Die zijn zó hard voor zichzelf -O- . Toen op supplementen (bicarbonaat, zoethout etc), bietenpulp en onbeperkt hooi. Het ging weer wat beter en het gapen werd veel minder maar nu heeft ze toch een mega terug val dat ze begint te bijten zodra je haar borst en hals aan wil raken. Had al overleg gehad met een DA van de kliniek over wat eventuele verdere stappen konden zijn (succeed test, esomeprazole/nexium of toch scopie) maar nu sinds ze nog bozer werd toch voor gastrogard gegaan en kijken of dat helpt. Alles bijelkaar klonk het wel 90% kans op een maagzweer. Scopie vind ik om het vasten en trailerrit toch wel erg spannend, mijn paard is al zo'n stresskip

Bij een Fries zou ik ook een maagimpactie (grote voerbal wat niet verteerd wordt) niet uitsluiten

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:57

Mijn paard is inderdaad ook een Fries. Het is zo lastig als ze pas iets laten zien als ze al een heel eind op weg zijn ;( Ja bij jou klinkt inderdaad ook erg als een maagzweer! Hoe heb jij een impactie uitgesloten?

Ik heb het inderdaad gelezen over de maagimpactie op Facebook, ik vraag me af of ze dan nog steeds eten? Mijn paard eet (even afkloppen) heel goed, ze eet tot alles op is :') Soms een voordeel, meestal een nadeel. Ze moet dus ook hele fijnmazige hooinetten want anders heeft ze een normale portie ook echt binnen een uur op. Ze stopt niet voor het op is helaas, want onbeperkt voeren lukt op die manier dus ook echt niet. Je kunt haar op een hooizolder parkeren en ze eet nog tot alles op is. Je blijft helaas echt bezig. Ze eet snel en veel.

Ik twijfel daarom ook zo erg over de scopie, mijn paard heeft ook zo vreselijk veel stress tijdens vervoer en al helemaal als ze dan ook nog een nacht ergens anders moet overnachten en niet eten etc. Bij ons klinkt en lijkt het ook heel erg een maagzweer, maar ik zit ook met die impactie in mijn hoofd. Onze fysio raadt een scopie heel erg af vanwege de impact die het kan hebben op een paard en de stress die het mee brengt + hij zegt dat een scope niet elke hoek van de maag inbeeld kan brengen? Maar anderen zeggen dan weer dat ze niet zo'n heftige ervaring hebben met een scopie. Wil ik het haar aan doen? Of niet.. Twijfel |(

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:20

Impactie heb ik niet uit kunnen sluiten, weet eigenlijk niet zo goed of ze dan nog eetlust hebben? Mijn vorige Fries had een maagruptuur, die had geen eetlust meer (maar die had ik eigenlijk ook niet meer levend moeten vinden... arme paard wou te graag door). Stiekem ben ik ook bang dat het nog net die paar procent kans is dat het tóch een impactie is, maar dan zou de omeprazol niet aan moeten slaan.

Kan ze niet bij je thuis vasten en dan 's ochtends naar de kliniek voor de eventuele scopie?

Het is zo vreselijk al die twijfels, heb er echt slapeloze nachten van gehad

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:40

Ja misschien wel idd. Wel over nagedacht.. Ze is met een verstoppingskoliek in september gesondeerd met paraffine, dat was toen echt een drama. Vandaar ook de twijfels, ik weet dat ze gewoonlijk gesedeerd is bij een scopie maar ik heb me ook laten vertellen dat dat niets meer is dan spierverslappers waardoor ze het geheel wel mee krijgen maar niet kunnen reageren. Lijkt mij ook erg stressvol. Het was in september zonder sedatie een drama, maar wel te doen. Kan een scopie ook zonder sedatie? Een kennis van mij had een paard wat een longonderzoek moest en daarbij hebben ze eerst wel zonder sedatie geprobeerd. Lijkt mij prettiger voor het paard, als het klopt dat ze het inderdaad met sedatie wel mee krijgen maar niet kunnen reageren.

Jeetje, maagruptuur is ook niet niks.. Lijkt mij ook wel dat dat zou kunnen ontstaan door een maagimpactie? Lastig dat het wel dezelfde symptomen geeft als een maagzweer.

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:27

Hoi allemaal,
Al langere tijd lees ik mee op dit topic en ik vond het nu toch tijd om eens te reageren. Ik heb een ex renpaar engels volbloed welke natuurlijk bekend staan om de maagzweren die ze daar oplopen. Ik heb hem nu een jaar en met goed management ging het eigenlijk super goed met hem. Tot begin oktober, hij begon echt wat bozer te worden tot het punt dat hij begon te bijten als ik zijn deken af ging doen. Toen hij op een vrijdag avond in het donker met harde wind bijna niet vooruit (waar meneer anders de hele cirkel door was gevlogen) wilde met longeren viel bij mij het kwartje dat hij zich echt niet goed voelde.

Na een weekend lang tranen omdat ik me zo schuldig voelde dat ik pas zo laat bedacht had dat hij zich echt niet lekker voelde heb ik maandag ochtend Utrecht gebeld om een scopie te laten maken. Ik mocht hem gelijk woensdagavond komen brengen en donderdag ochtend konden we gaan scoopen. Als student diergeneeskunde mocht ik er gelukkig bij zijn om alles te zien.
Nou wat ben ik me dood geschrokken, naast meerdere kleinere maar wel vrij diepe maagzweren was er direct bij het binnenkomen van de maag een grote massa te zien met het aspect van een soort bloedende aardappel..

Op de scoop zag het er allemaal groter uit dus het bleek een massa van ongeveer 3x5 cm te zijn. Ook de artsen die aan het scopen waren hadden nog nooit zo iets gezien in de maag. Doordat het kwam uit het plaveisel deel van de maag dus het niet klierdeel waren ze bang voor een plaveiselcel carcinoom. Dit was wel het allerlaatste wat we allemaal hadden verwacht. Ze hebben toen biopten genomen en na 5 dagen huilen en stress om de angst om mijn vriendje te verliezen. Kwam uit de biopten dat het een soort hele heftige ontsteking is met als kanttekening dat de kans op slechte cellen er onder nog wel aanwezig is. We hebben nu net 2 weken antibiotica achter de rug en zijn verder aan het behandelen voor de maagzweren. De eerste 2 weken sucralan 3x daags en omeprazole volle dosering. De laatste 2 weken alleen halve dosering omeprazole.
Volgende week maandag ga ik terug met hem om hem dinsdag weer te laten scopen, ik vind het vreselijk spannend allemaal!

Al met al ben ik vreselijk blij dat ik toch de keuze heb gemaakt om hem wel te laten scopen en om niet zomaar te gaan behandelen, helaas weet je gewoon nooit helemaal wat er nou gaande is in die maag tot je gaat scopen.

Verder ben ik voor hem nog opzoek naar een fijn supplement voor zijn maag, nu zie ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer en weet ik niet zo goed waar ik nou naar moet zoeken. Vandaar de vraag welke bestand delen zijn nou van belang voor een goed maag supplement?

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:03

Is er iemand hier die ervaring heeft met gastro + van havens?
Op dit moment krijgt ze natuurlijk geen krachtvoer maar ipv een supplement leek me dit misschien iets.
Ook naar ekygard gekeken maar dit is wel erg prijzig om preventief te voeren.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:42

Jep. Het was hier eigenlijk net zoals elk ander voer. Merkte geen verschil.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:01

Kirania schreef:
Jep. Het was hier eigenlijk net zoals elk ander voer. Merkte geen verschil.

Bedankt voor je reactie. Eventueel iets anders wat wel helpt? :+ buiten de medicatie om

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:24

Er zijn bokkers die mastic horse gebruiken. Zoethout icm IJslands mos schijnt ook goed te zijn (niet zonder want de zoethout zorgt zonder dat mos voor een verhoogde bloeddruk).

Ik vind Gastro + ook niks bijzonders. Sowieso krachtvoer werkt averechts bij maagzweren. Onbeperkt hooi vind ik het beste.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:57

Zidore schreef:
Er zijn bokkers die mastic horse gebruiken. Zoethout icm IJslands mos schijnt ook goed te zijn (niet zonder want de zoethout zorgt zonder dat mos voor een verhoogde bloeddruk).

Ik vind Gastro + ook niks bijzonders. Sowieso krachtvoer werkt averechts bij maagzweren. Onbeperkt hooi vind ik het beste.

Mastic horse Vind ik zelf niet goed genoeg bewezen. Ze krijgt zo goed als onbeperkt hooi (hooguit 2 uur per dag niet). En krijgt geen krachtvoer meer.

Bedankt voor je reactie :)

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 23:51

Mijn paard doet het nu vrij goed op Mastic aanvangsdosering + Ekygard maar ik geef het nu ter verlichting. Ze blijft enorm gevoelig over haar lijf maar is over het algemeen blijer dan voor ik het voerde. Ze heeft niet meer zo vaak die zielige/verdrietige uitstraling zeg maar. De bicarbonaat geef ik alleen als ik iets met haar wil gaan doen.

Ik heb, mede naar aanleiding van het verhaal van eempje41 toch besloten om sowieso voor een scopie te gaan hoe vervelend het ook is. Ik wil echt heel graag duidelijkheid.

Super heftig verhaal eempje41, ik duim voor jullie mee voor de komende scopieën!

Een supplement ter ondersteuning na behandeling zijn wij dus nog niet aan toe.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 11:21

Ik geef een 2/3 handjes per dag Gastro+ gewoon als extraatje aan mijn paard als we aan het wandelen zijn. Ik loop elke dag met haar, aangezien rijden momenteel niet lukt. Ze krijgt altijd al een bekertje vitaminebrokjes, emmertje Hartog grasmix en half emmertje Speedibeet, naast zo vaak mogelijk hooi. Maar tijdens het wandelen had ik altijd gewoon stalbiks in mn jaszak. Sinds ik weet dat ze maagzweren heeft (nu 5 wkn sinds gastroscopie) is die biks over natuurlijk en vervangen door Gastro. Uiteraard krijgt ze elke dag Omeprazole en probiotica. Volgende week controle scopie en peesscan (want daar lopen we ook nog mee). Ik heb het idee dat de maagzweren minder worden. Ze eet/mest goed en reageert nauwelijks nog op aanraking en singel. Dat was 5 weken geleden wel anders. Haar vacht is ook iets minder dof. Hoop zo dat het ook zo is.

Dat hele droevige uit haar ogen kijken en niet willen lopen, al weken, gaf ik de maagzweren de schuld. Een deel zal daar nog steeds de oorzaak van zijn, maar ze heeft er nog iets bij vermoed ik. Hoofdpijn/nekpijn. Ik heb wat buigtestjes gedaan en ze heeft beperkte beweging in haar hals en ik hoorde een rare plastic-achtige knak eergister. Dus als ik volgende week toch op de Raaphorst ben, doen we ook halsecho.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:28

vraagje, wij verdenken ons paard van een maagzweer.

nu ken ik beide producten

Afbeelding

best aan de prijs, hebben jullie nog andere ervaringen met andere producten om te kijken of hij hier wat op doet?

bedankt alvast *\o/*

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:40

@Rockey, je foto doet het niet maar ik geloof dat het om Ulcergold en Gastrogard gaat als ik de link bekijk. Waar ben je naar op zoek? Echt een medicijn om het te genezen of een supplement ter ondersteuning om te kijken of het werkt?

@Nikysa90, ah oke! Bij mijn paard komt het denk ik wel van het echt niet lekker voelen, de fysio is recentelijk nog geweest en die heeft niks bijzonders gevonden behalve ook de gevoeligheid op de buik. Wel fijn dat bij jouw paard de maagzweren lijken te verbeteren en dat ze minder reageert op aanraking. Ook nog een peesblessure erbij, pff! :\ Welke probiotica gebruik jij?

Bij mijn paard is de aanraking nog steeds heel heftig maar ik ga straks rondbellen om te checken welke dierenartsen een scopie uit kunnen voeren aan huis en of dat in de buurt is. Ik hoop daar vanmiddag duidelijkheid over te krijgen en dan ga ik een afspraak maken, hetzij thuis of kliniek. Hoop wel dat ze dan thuis mag vasten.

Qua voeding, mijn paard krijgt onverpakt hooi met Metazoa Superfit Broxxx 350 gram per dag, verder nog op de gok een paar handjes EquiFyt Pre-Active. Verder geef ik daar dus de aanbevolen hoeveelheid Audevard Ekygard bij (2x per dag) en 1x per dag 7 gram Mastic Horse. Gastro+ heb ik overwogen maar omdat mijn paard door einschuss wat 'restschade' heeft en haar benen dikker worden als ze rijker voedsel krijgt durf ik het niet aan. Vanwege de melasse en granen die het bevat :) Daarnaast wil ik de luzerne in haar rantsoen iets beperken om diezelfde reden.