[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:48

Wat voor spul smeren jullie op de staart/manen tegen het schuren? Mijn pony heeft het 1x opengeschuurt, en schuurt dan weer een tijdje niet en begint dan weer wat te schuren.. Dus het is niet altijd en alleen maar bij der staart.. Maar ik wil der wel wat tegen doen en wil daarom wat goeds hebben dat het echt helpt..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:59

Helpt een deken dan niet voldoende?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 07:50

ik heb ook maar es wat foto's gemaakt:

Afbeelding
een flinke plas...en toch valt het mee wat daar aan vliegen uitkomt,( zitten veel vogels bij ons,misschien helpt dat?)
maar dit is een schraal stukje en voor appie precies goed,hij heeft geen dikke manenkam meer.

Afbeelding
staart :D
Afbeelding
maar hij is nog wel te dik :P

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:29

Bedankt voor de reactie's op mijn vraag over de pagony deken,inmiddels heb ik een pagony en het helpt echt super tegen vliegen/dazen en een exeemdeken beschermt veel beter dan een vliegendeken omdat het meer bedekt.
Wel een puzzel om die deken om te doen :P
Maar hij zit wel iets strakker dan ideaal bij de borst,welke exeemdeken staat bekent om een super pasvorm? de boett? rambo dekens zitten altijd zo goed maar die hebben vlgs mij geen exeemdekens die ook de buik beschermen en de borst en nek volledig bedekken zonder gespen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:48

http://www.youtube.com/watch?v=Ojsr742_ ... re=related

filmpje van hoe de deken aan moet trekken :D

ik vind pagony voor nood wel interresant,maar kwalitatief zijn ze echt niet stevig.
ap loopt nu voor het 2e jaar met zijn boett en die heb ik 2x moeten naaien op een klein stukje omdat een hengst de boel had kapot getrokken.

maar stalgenootje van me heeft de pagony en die heb ik nu net vanmorgen voor haar genaaid.
lag aan de achterkant compleet in de vernieling,en de gespen los en stuk.
heb em helemaal moeten reconstrueren :+
ik heb zelf een pagony gehad die na 3 maanen al helemaal aan flarden lag

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:36

ik heb er eentje van ooteman en die bevalt mij prima. had alleen voor het mooie denk ik een 155 moeten hebben, heb nu een 145..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 12:25

Pff zyta heeft weer een dikke manenkam en heeft echt enorm geschuurd gisteren net achter haar oren tot bloedens toe! Heb haar dan maar weer in de frisse stal gezet met hooi...

K*tknutten...

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:48

ik hoor jullie vaak over dat ze zweten onder hun eczeemdeken, net sun gecontroleerd: helemaal droog onder (soort)pagoni terwijl het 29,5 graden is, wel klein windje over de wei.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 13:50

dat is inderdaad iets dat ik ook moet toegeven, zyta heeft nog nooit gezweet onder haar eczeemdeken...

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:01

Pride heb ik onder haar everline ook nooit betrapt op zweten, de rambo sih lijkt warmer, daar haal ik haar toch wel eens wat plakkerig onderuit...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:07

@ Pink_Horizon: heb ik nog nooit last van gehad, zelfs vandaag met dit weer niet :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:29

Ik heb mijn pagony nu al voor het 2de jaar en doet het nog prima!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:10

Nou, shadow was vanmiddag wel behoorlijk warm onder d'r deken. Alleen bij de flanken wat zweet. Heb d'r een verfrissende douche gegeven :D
Heb foto van haar nieuwe coupe ala troep!!!!!!
Ga hem even uploaden.

Daar is tie dan!
Eerst even terugblikken zodat jullie allemaal aaaaaaah wat zonde kunnen roepen!

Vorig jaar herfst
Afbeelding

Vorige maand
Afbeelding

Sinds deze week!!!! Let niet op al het zand, en nee het is nog niet recht geknipt haha
Afbeelding

Hier goed te zien, hoe slecht ik kan knippen haha
Afbeelding

Ik ga morgen of in het weekend de boel even fatsoeneren, maar dat gaat moeilijk worden.
Ze heeft namelijk een gigantische dikke bos haar gekregen.
Ik zat zelf te denken, van nu laat ik het maar zo en zie wel weer verder als het weer wat langer is.
Ze heeft het in ieder geval een stuk koeler, en beide zijn we af van die rotvlechies.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:23

Mijn pony heeft vandaag voor het eerst gezweet onder haar deken sinds 2 jaar! Daarna lekker gewassen. Osteopaat is vandaag geweest heeft ook naar haar eczeem en lever gekeken. Misschien helpt het. Ze zat helemaal vast aan de linkerkant.
Haar manen gaan goed maar ze schuurt wel erg aan de staart.

CarolShadow wat ziet je paard er goed uit!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:24

aam_mic: dankje. Maar mijn pony is dan wel echt een uitzondering dit jaar. Owww mijn goede zorgen liefde en geduld doen zoveel goeds.

Owja even vergeten te melden zonet.

Shadow is alweer 2 dagen jeukvrij!!!!!!!!!!!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:55

Wat ziet ze er geweldig uit CS. Zeker als je ziet hoe het vorig jaar was!!! Welke deken heb jij nu op liggen? Valt me op dat ze weinig last heeft van de dunner wordende manen onder de deken, daar zoek ik ook nog iets voor!!

Manen zijn idd nog niet helemaal netjes maar ach, ik vind een korte coupe wel stoer :).
Zelf zou ik de dikkere stukken getrokken hebben en de dunnere met de effileerschaar op lengte gemaakt. Krijg je weer zo goed als 1 dikte, korte manen en toch een natuurlijk effect. Ach, volgende keer misschien? :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:02

haha heb het ook snel snel snel gedaan, alles moest eraf binnen no time van me haha. Stoor me er nog niet zo aan, en niemand die het ziet, want ze heeft toch nog wel een paar maandjes de deken op dus. En manen trekken vind ze vreselijk haha. Heb het overigens nog wel na het knippen flink uitgedund, dus kun je nagaan wat een mega bos!

Eumh, heb vanaf begin de ivanhoe gebruikt, die ligt er nog steeds op. Heb geen ervaring met andere eczeemdekens. Nou moet ik wel zeggen dat het 1ste gedeelte (bij de schoft) wel dun is, maar dat heeft meerdere factoren zoals:
- elk jaar opnieuw afschuren
- kroelen met vriendin
- enkele dagen toch nog jeuk gehad
Dus weet niet of het echt van de deken is, volgens mij niet. Deken is op dat stuk heerlijk zacht en drukt helemaal niet.
Verder zit het hals gedeelte helemaal niet strak, juist heel los en soepel. Kan weleens een foto ervan maken, heb je een beetje een idee ervan.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:18

Foto's mogen altijd :D

Ik heb het idee dat Pride minder uitval heeft met de Rambo deken maar toch ligt die er nu een maand ofzo op en wil het nog niet echt dikker bij gaan groeien, ondanks de MTG (wel langer overigens). Nouja, we zien volgend jaar wel. Ben dan zoiezo van plan de deken vaker af te laten...

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:15

ik heb vandaag levertraan gekocht bij de welkoop.
nu wou ik zijn staart insmeren, maar wat een gedoe haha.
mindert dit ook de jeuk? vandaag was het weer een pleeborstel

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 22:24

of het echt de jeuk wegneemt durf ik niet met zekerheid te zeggen. Wel is mijn ervaring dat de huid meer gevoed wordt en dus soepeler, waardoor jeukreacties toch enigszins minder worden.
Mijn pony had een hele droge huid rondom haar ogen e.d. en dat kan ook jeuken. Met smeren van levertraan veranderde de huidstructuur meteen en sindsdien heeft ze geen jeuk meer gehad en komt de huid mooi tot rust.

Ga even een fotootje maken hoe mijn deken zit :D

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:17

helaas schuurt mijn haflinger merrie nu ook..haar staart schuurde ze al een tijdje..maar niet ernstig..ik haalde haar vanavond uit het land..losse plukken manen kon ik eruit trekken,heleboel wondjes en een dikke staartwortel en manenkam..heb het nu gewassen met speciale shampo tegen jeuk en daarna betadine zalf op gedaan..ben bang dat dit niet voldoende is en mijn merrie dus van het weekend ook met deken op het land gaat :(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:34

Storm heeft nog steeds jeuk, ik denk dat hij ook jeukeriger is nu Wisse weg is en hij dus tijdelijk alleen staat.
Hij kan nu natuurlijk met niemand lekker kriebelen, dus moet ik eraan geloven als ik er ben.
Zijn hele kont is gevoelig als ik eraan zit, waar zou dat door komen? Dus ook bovenop, zijkant enz.

Hier nog even een foto van zijn hoofd van gisteren.
Het lijkt op de foto erger dan in he echt trouwens, er komt alweer wat haar op enz.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:51

Ik heb gisteren voor het eerst een Pagony op gedaan. Flint is 4 en heeft voor het eerst eczeem. De deken opdoen vond ik best spannend, hij heeft nog nooit een zadel, deken of dekensingel aan gehad en ik had geen idee hoe hij zou reageren. Zeker niet op het halsstuk. Maar hij heeft geen poot verzet, hij vond het allemaal prima :D Ook los in de wei heeft hij geen bokje gegeven, hij ging gelijk verder met eten, ik was zo trots op mijn vent :D Vandaag eens even kijken hoe de deken de eerste nacht is door gekomen. Hij was wel een bezienswaardigheid voor de andere paarden, ze zijn om de beurt komen snuffelen. Verder behandelen we hem met horsol. In afwachting van de deken heb ik hem zoveel mogelijk ingesmeerd met uiercreme, hij had zaterdag enorme groeven in zijn manenkam, de volgende dag was dat al een stuk minder.
Afbeelding
en hopelijk blijven zij er vanaf :D
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:52

Zo, ziet er goed uit voor zo'n breed paardje hoor, qua pasvorm!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:03

@ CS: ziet er idd goed uit, wat een dikke bos zeg! Bij Kaspar begint zijn stukje afgeknipte manen al super bij te groeien, voor mij het teken dat deze grotere SIH toch echt beter zit dan die kleinere. Ik heb 'm nu extra ruim gedaan, door toch nog een karabijnhaak bij de borstsluiting te doen en de buiksingels wat losser. Ik ga vanaf half augustus proberen hem wat vaker zonder deken te zeggen, vorig jaar heeft hij ongeveer een maand met deken gestaan tot ongeveer half september. Tenzij het natuurlijk dit weer blijft. Gisteren buitenrit gemaakt en als we even stil stonden was het meteen attack of the dazen :(