Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:57

Wat vroeg joh!

Niet te hard trekken hoor, vindt ie je vast niet lief meer :D

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:52

Shamrock verliest ook nog geen haar

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:17

Naomi verliest ook nog niks... De pony die ik verzorg (gezond vergelijkingsmiddel) ook nog niet.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:40

Geerke, ik Nado vandaag gepoetst en er kwam best veel af :j Bij Durinn nog niets. Ik wijt het aan de PB :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:20

Nado schreef:
Geerke, ik Nado vandaag gepoetst en er kwam best veel af :j Bij Durinn nog niets. Ik wijt het aan de PB :)

gekke Nado! <3 <3 <3

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:29

Elibeest: Nee ik heb Anne niet geschoren. Alleen gewassen met Sebacil.. (en ze krijgt nu een maand of 4 Prascend, maar voor het wassen met Sebacil schuurde ze nog enorm)

Anne laat ook nog geen haar las..
Maar mijn mini's ook allebei niet.. Nu zijn mini's misschien niet de beste standaard in haar loslaten :+

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:47

Ik vond net iets online dat je ook als extra suplement kan geven boven op pergolide nl evitex. iemand hiermee ervaring?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:57

Evitex is waarschijnlijk de merknaam en dan gaat het waarschijnlijk over chasteberry en dat is in nederland dus provarium breeding wat wij willy inderdaad 5.5 jaar hebben gegeven naast de pergolide.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:59

ja das idd chasteberry. Is dit interessant om bij te geven boven op de prascend?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 08:46

Goedemorgen allemaal.
@Focussed, dat heeft die oude van ons dus ook. En dan extreem erg voor haar uier onder de buik dus. Ze heeft het overal, maar daar is het echt mega.
Heb haar gisteren maar gelijk geschoren. gelukkig vond ze het lekker, heb zelfs de benen kunnen doen en het hoofd tot aan de bakstukken, maar dat vond ze minder.
Maar god god god wat een plekken komen er onder dat haar vandaan zeg.. echt niet te filmen.
Heb haar daarna afgesponst met warm water met teatree.
Ga me er vandaag maar eens verzinnen wat ik verder nog kan doen tegen de jeuk en om de plekken te laten genezen.
(en eens kijken hoe ik hier een foto moet krijgen)

Die twee van ons hebben trouwens op de buik heel raar rimpelig vel. Hebben die van jullie dat ook?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 09:19

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:07

Ziet er niet fijn uit, elibeest.
Billy schuurt alleen in de zomer, maar dan is het ook echt een ramp. Vorig jaar was verschrikkelijk. Probeer het nog een keer met een goede deken, maar als dat ook niet werkt, denk ik toch dat ik een grens moet trekken. De eczeem vergt zoveel energie, dat het gepaard gaat met allerlei infecties en een afbraak van de weerstand, waardoor hij allerlei andere problemen krijgt. Hoop dat de prascent en een deken dat dit jaar voorkomt.
Momenteel heeft hij trouwens mondproblemen. Hij moet een dezer dagen weer prikken en dan kijken ze daar ook maar naar.

Hij verliest overigens geen haar, heeft ook geen extreem vette huid maar wel altijd hele grote schilfers in de manen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:14

ja lastig he, die zorgenkindjes.

Bij ons haart nog niets, niet van eigen, maar ook niet van pension paarden.

Zal eens kijken of het me gaat lukken in de loop van vandaag nog wat meer foto's te plaatsen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:21

Elibeest, wat sneu om die plekken te zien op je merrie. Fijn dat je haar geschoren hebt! Ik denk dat het feit dat er nu lucht bij kan zeker zal helpen de jeuk en de plekken te verminderen.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:23

@Nado, ik hoop het echt, want het is inderdaad echt sneu, en je ziet pas de exacte omvang/ernst zodra al dat haar er af is

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:24

Jeetje wat een plek.
Misschien toch een huidkrabsel van laten nemen als het niet beter wordt?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:31

@IMJ, daar had ik ook al over nagedacht. Maar hoop eigenlijk dat het scheren toch wel gaat helpen -O-

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:40

Kan ik me voorstellen!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:31

Ik heb dit jaar met sudocrem gewerkt op de exceemkorsten in de manen van mijn andere shet. Super spul vond ik het. Misschien een idee voor die plekken elibeest? Het werkt verzachtend en jeukstillend.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 11:41

@gemske, proberen waard, heb thuis wel een potje staan

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:31

Sudocreme inderdaad of MSM zalf via de paardendrogist, zorgt allemaal voor indrogen maar ook voor een beschermend laagje. Wat ik ook wel deed maar dat was vaak met die kleine plekjes dan spoot ik het in met betadine oplossing evt met klein beetje water verdund. Vroeger had je een betadine spray, dat imiteer je daar een beetje mee. Droogt in en ontsmet.
Nare plek, maar wel goed dat je geschoren hebt, lucht en zuurstof erbij om te drogen en op te knappen, en het broeierige gaat er dan ook gelukkig van af.

Geef je ook iets extra's voor de weerstand? Want dit zijn wel dingen die (ook)door de slechte weerstand (bijwerking cushing) ontstaan en natuurlijk door die rare vacht... ik geef dan graag echinacea druppels van Bloem, gewoon via drogist te kopen en heb ook heel lang MSM zwavel -poeder gegeven omdat dit heeeeeeel erg goed is voor huidproblemen en allergieen (en ook nog eens voor hoeven en longen, en daar mogen de meeste cushing klanten ook wel beetje hulp bij ;-) ). Dan help je ook van binnenuit!
Laatst bijgewerkt door fargo op 28-12-12 13:38, in het totaal 2 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:35

dookia schreef:
ja das idd chasteberry. Is dit interessant om bij te geven boven op de prascend?

Ik heb ooit een engels/amerikaans onderzoek gelezen dat het goed is om ter ondersteuning (versterking?) van de pergolide het erbij te geven. Ik geloof zelf meer in de poedervariant dan in de vloeibare dus in Provarium breeding, dat is pure chasteberry.
Beginnende gevallen van cushings kunnen vaak heel lang toe met het krijgen van Provarium breeding en veel kleine ponies verharen er ook heeel erg goed op en krijgen weer schone, heldere koppies en worden weer ondeugend en fitter. Dus zijn er ooit mee gestart en het blijven geven - voordat de pergolide binnen was en daarna gewoon er bij blijven geven.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:48

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:50

@fargo, ze krijgt nu sinds we met de Prascend gestart zijn ook MSM bij. maar ja, dit zit er natuurlijk al veel langer dan dat wij het zien, dus ben bang dat het ook niet zo 1,2,3 over is.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:01

Dag bokkers,
vandaag heb ik het nieuws gekregen dat ook mijn paard cushing heeft.
Nu zit ik met ongeloofelijk veel vragen hierover, waar ik nergens echt een duidelijk antwoord op vind... Ik zag dit topic en dacht dat jullie me wel zouden kunnen helpen ?
Hoogst waarschijnlijk zijn deze vragen al beantwoord, maar ik kan geen 298 pagina's doorlezen...
mijn vragen
- Helpt medicatie altijd ? Of zijn er ook gevallen dat er niets aan te doen is ?
- Heeft de medicatie veel bijwerkingen ?
- Na een hoe lange periode zie je beterschap ?
- Is er een manier om te kunnen bepalen hoe erg het is ? Mijn paardje heeft namelijk als enige symptoom ontstekingen, heeft verder wel een normale vacht etc.
- Hoeveel betalen jullie gemiddeld aan medicatie per maand?
- Kun je alles nog doen met je paard ? of zijn er bepaald dingen die je best vermijd?
- Geven jullie, buiten de medicatie, nog speciale supplementen waardoor het beter gaat?

Sorry voor de vele vragen ...