[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Deco_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:46

twinkelchw schreef:
Ik heb eeb vraagje... Mijn pony heeft al heel lang elk jaar weer last van zomer eczeem. Nu begint ze alweer een klein beetje te schuren. Gelukkig is het ook niet zo erg dat ze zich zelf openschuurt, het lukt wel aardig wan ik heb een middeltje gekocht wat aardig goed helpt. Ik gebruik ook teershampoo.. Maar nu mijn vraag Haha! . Ik wil mijn pony heel erg graag van de zomer dag en nacht naar buiten doen omdat za zich op stal toch wel erg verveeld. Wat denken jullie , is dit goed voor haar of denken jullie dat het nog veel erger wordt? Normaal gesproken staat ze alleen overdags buiten (van 11 tot half 5 ongeveer)

Groetjes Jaélle

Ik zou hem ook op stal houden. Juist rond schemer zijn de mugjes het actiefst.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:49

Nicole10 schreef:
Zammie schreef:
heb ook de voedingsadviesen van marstall voor mijn paarden ontvangen via de mail. Ga nu eens contact opnemen met voerleverancier in de buurt om te kijken of hij dit op voorraad heeft of nog moet bestellen...

Wat voor advies heb jij gekregen?

Ik heb voor al mijn paardjes advies gevraagd, maar voor mijn exceempaard de Exzem = eventueel nog een andere bijvoeren als dit te weinig zou zijn voor hem. ik moet dan tussen 0.75 en 1.25 kg per dag aan hem voeren van de exzem, eventueel nog met het suplement exzem-plus..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:51

twinkelchw schreef:
Ik heb eeb vraagje... Mijn pony heeft al heel lang elk jaar weer last van zomer eczeem. Nu begint ze alweer een klein beetje te schuren. Gelukkig is het ook niet zo erg dat ze zich zelf openschuurt, het lukt wel aardig wan ik heb een middeltje gekocht wat aardig goed helpt. Ik gebruik ook teershampoo.. Maar nu mijn vraag Haha! . Ik wil mijn pony heel erg graag van de zomer dag en nacht naar buiten doen omdat za zich op stal toch wel erg verveeld. Wat denken jullie , is dit goed voor haar of denken jullie dat het nog veel erger wordt? Normaal gesproken staat ze alleen overdags buiten (van 11 tot half 5 ongeveer)

Groetjes Jaélle

als ze overdag al buiten staat kan snachts er makkelijk bij. volgens mij is snachts minder erg dan overdag...

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:39

Vraagje, paard bij ons op stal heeft staart- en manenexzeem wat zich openbaart in de zomer dankzij alle lieve, maar ook vervelende vliegjes. Deze vliegjes zie ik nu al weer verschijnen bij ons op stal. Hoe kan ik die vliegjes tegengaan. Dan bedoel ik niet de middeltjes die je op je paard moet of kan smeren, maar middeltjes om de vliegen uit de stal te krijgen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:53

Zammie schreef:
Het enigste nadeel vind ik dat je hem niet mooi vast kunt maken bij begin hals (hoofd) en daar wil in nu dus zelf wat op bedenken. ik heb overigens wel een hele deken nu voor deze zomer, maar de halsdeken gebruik ik wel als het nu ineens nodig is en mijn paard de winterdeken nog op heeft...

zit me inene te bedenken...
kun je er geen veter aanmaken en de veter dan meevlechten in een beschaafd vlechtje vlak achter de oren?

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:56

marin16 schreef:
Vraagje, paard bij ons op stal heeft staart- en manenexzeem wat zich openbaart in de zomer dankzij alle lieve, maar ook vervelende vliegjes. Deze vliegjes zie ik nu al weer verschijnen bij ons op stal. Hoe kan ik die vliegjes tegengaan. Dan bedoel ik niet de middeltjes die je op je paard moet of kan smeren, maar middeltjes om de vliegen uit de stal te krijgen.

Haaii:D
Mijn pony heeft ook zomereczeem, en ik denk dat je de staldeur gewoon open moet laten staan, verder kan je er niks tegen doen.
want anders wordt het broeiierig, en dan komen er nog meer vliegjes.

BTW:
Ik spay altijd Fenonolf op m'n pony, en dat werkt vrij goed!
En zoiezo de pony vóóór 4 uur naar binnen doen, als het boven de 15 graden is.

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:58

ikenindi schreef:
twinkelchw schreef:

Groetjes Jaélle

als ze overdag al buiten staat kan snachts er makkelijk bij. volgens mij is snachts minder erg dan overdag...

Dan moet je haar zoiezo een vliegendeken op doen! (Met hals, onderbuik e.d.) Anders heeft hij/zij heel erg jeuk. In de avond zijn er altijd heel veel van die vliegjes,.. Ik zou je het echt afraden om te doen..

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:11

marin16 schreef:

Zoveel mogelijk de stal donker houden en een eventueel luik naar buiten ook dicht doen. In elk geval in de uren van de schemering.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:35

draumpje schreef:
Zammie schreef:
Het enigste nadeel vind ik dat je hem niet mooi vast kunt maken bij begin hals (hoofd) en daar wil in nu dus zelf wat op bedenken. ik heb overigens wel een hele deken nu voor deze zomer, maar de halsdeken gebruik ik wel als het nu ineens nodig is en mijn paard de winterdeken nog op heeft...

kun je er geen veter aanmaken en de veter dan meevlechten in een beschaafd vlechtje vlak achter de oren?

Er zit een band om die je strak kunt maken, maar dan moet je hem zo strak maken dat ie bijna stikt. Dus vandaar dat hij dan (omdat ik hem wel strak doe, maar niet zo strak) gaat zakken als hij naar boven kijkt. Ik wilde iets met breed elastiek gaan doen en dan eventueel iets voor voorlangs...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:36

shera schreef:
marin16 schreef:

Zoveel mogelijk de stal donker houden en een eventueel luik naar buiten ook dicht doen. In elk geval in de uren van de schemering.

Lampen uitlaten. ik heb altijd alles los bij de zomerdag maar nooit last. Ik doe alleen licht aan als het moet, zoals met voeren 's avonds en zo snel mogelijk weer uit...

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:47

Dank je! Ga gelijk morgen in elk geval de lamp uit doen in haar stal!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:56

bij ons staat alles wagenwijd open in de zomer bij de stallen.
omdat ap een eczeemdeken dan op heeft ,heeft hij toch geen last van de vliegen.

wel een verschil hoor,alle paarden helemaal dol van al die prikbeesten en ap staat er rustig tussen te eten Clown

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:28

@ellepel, hoe gaat dat met dazen? Ze bijten mij weleens door m'n broek heen en dat zou dan dus ook kunnen met zo'n deken. Voelt jou Ap de dazen nog wel om ze te kunnen afweren met de staart?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 22:53

ik heb ze afgelopen jaar bar weinig gezien eigenlijk die rotbeesten,maar denk wel dat de paarden daar ondanks een deken wel last van hebben?
scheelt dat ze bij ons op de vlakte staan, daar zitten minder dazen dan bij veel bomen en bosjes

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:05

Misschien dat iemand anders er wat over weet? Paard heeft natuurlijk wel een heel gevoelige huid. ik verneem ze soms niet eens (op blote arm) terwijl een paard ze al verneemt voordat ze erop vastzitten...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:10

wat mij wel opvalt is dat de paarden bij ons heel bang zijn voor horzels..
die brommen heel erg,maar doen de paarden helemaal geen pijn want ze prikken niet dacht ik,ze leggen alleen hun eitjes toch op de vacht?

ik denk dat een daas best hard prikt en dat de paarden ze horen?
denk van het lawaai van de vleugeltjes ofzo.
paard denkt daas en horzel zien er hetzelfe uit,die brommen dus doen ze pijn?

ben zelf wel es geprikt door zo'n rotdaas, jee wat krijg je daar dikke bulten van en jeuken!!!!!!!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:20

Horzels prikken inderdaad niet, maar maken ook niet veel geluid. ik denk dat ze ze eng vinden omdat ze constant om de benen en tussen de benen zitten te vliegen en niet weggaan. Dazen komen aanvliegen en gaan erop zitten en meteen prikken... Dit doet inderdaad errug veel pijn. heb er zelf nog nooit een dikke bult van gehad, maar heb dat wel vaker gehoord. Wij hebben de paarden bij huis staan en als we zien dat ze een horzel bij zich hebben (ze kijken dan op een bepaalde manier en soms beginnen ze rondjes te draven) dan ga ik naar ze toe en neem een vliegenmepper mee en dat weten ze al precies, want dan gaan ze voor me staan en dan kan ik de horzel zo neerslaan en dan doodtrappen. Gelukkig komen die horzels niet zo heel vaak op bezoek, anders zou je er een dagtaak bij hebben...

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:39

hebben jullie paarden op dit moment al jeuk ?
die van mij gelukkig `nog`niet Haha!

*klopt af *

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:09

naa ap ook niet,maar dat kan ik me ook niet voorstellen met dit weer.
dan moeten al die vliegen bescherming hebben tegen natte vleugeltjes. Tong uitsteken
pfff ben wel een beetje zat aan het worden hoor van al die regen, weiland is een modderbad bij ons op stal Verdrietig

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:13

Mijn pony heeft nu nog een mooie dikke staart en manen,.. Over een paar maandjes is dat denk ik niet meer zo .. Tong uitsteken

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:17

draumpje schreef:
Zammie schreef:

ik had dit ook van de zomer,ik heb een schoenveter aan de hals vastgemaakt en knoopte dit vervolgens aan het kopstuk van het halster.
bleef perfect zitten en geen gevaar dat het ergens achter kon bliven zitten omdat alles mooi aansloot

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:18

Anna14 schreef:
Mijn pony heeft nu nog een mooie dikke staart en manen,.. Over een paar maandjes is dat denk ik niet meer zo .. Tong uitsteken

hoezo niet? als je een eczeemdeken op doet gebeurt er toch niks?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:19

XxSultanxX schreef:
hebben jullie paarden op dit moment al jeuk ?
die van mij gelukkig `nog`niet Haha!

*klopt af *

mijn paard ook niet Lachen

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 12:25

Sodeletuut schreef:
Anna14 schreef:

hoezo niet? als je een eczeemdeken op doet gebeurt er toch niks?

Hij krijgt het toch altijd weer voor elkaar..
Of als je dan net even een avondje geen deken op hebt.. Gaat ie meteen schuren..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 13:07

oh dat is wel zonde van de manen en staart..
ja ik weet ook niet hoe het gaat vant zomer met mijn paard.. maar ik wacht af..