[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:57

Ik ben van mening als je niet aan het hoofd trekt, maar hem zelf zijn hoofd laat dragen en hij vanuit de schoft gereden wordt, dus ook op 4 benen, in balans en dat alles begint met niet het hoofd in ee positie dwingen, maar hem zijn eigen hoofd/hals houding aan laten nemen in de graad van africhting die daar bij boort, en zeker geen hulpteugels, druk op het bit, strakke teugels met meer dan alleen het gewicht van de teugels in je handen, hiermee mee gaant met de mond, dus ook nog met losse rug en achterbeengebruik, wat dus africhting is en bij elk paard verschillend........dus met respect gereden en inspelend op wat het paard aanbiedt, want de een heeft een makkelijkere hoofd/hals houding dan de andere. Sommige paarden laten zich een aangeleerde hoofd/hals houding makkelijker aanleren, wat dus aangeleerd gedrag is en is niet natuurlijk, ook nog eens compensatie van andere spieren verlangt, kan mij voorstellen dat uiteindelijk behoorlijk wat kan kan doen......zo ee kapje ziet er mooi uit, maar heeft .m.i. Geen doel....wil niet rot zijn, je bedoelt het goed, maar zonde van het geld.

Als je je handen naar voren doet en je paard valt niet meteen uiteen, of met zijn neus op de grond, weet je dat hij zijn hoofd zelf draagt....dus op natuurlijke manier gereden...dan komen er geen krachten op zijn hoofd van het halster....dan is het maar een bandje wat daar zit.....paard een volle training in een onnatuurlijke manier rijden, of tussendoor niet steeds even hals laten strekken, vind ik al bij beginsel fout....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:55

ellepel schreef:
de osteo wees mij er afgelopen week nog op toen ik appie ophaalde dat ik soms best grof aan het inwerken was met het halster. :o
appie heeft nogal eens de neiging om onder het lopen me mee te trekken naar het gras,dus dan trek ik terug en houdt hij op.
ze zei van dat moet je absoluut zien te voorkomen,want iedere keer krijgt hij wel een flinke klap van het halster..denk dat ze ook wel gelijk heeft en ik ben er nu wel bewuster mee bezig dat ik appie dan meer bij me houd zodat hij me niet mee kan trekken.

Dit kun je heel makkelijk (en ook leuk) met bijv. clickertraining oplossen!
Ik heb mijn eigen manier...
Ik had dit probleem namelijk ook altijd onder het wandelen langs de weg aan een halster. Heb hem nu geleerd dat als hij de neiging heeft (je moet hem dan wel net een seconde voor zijn) om in het gras te duiken, ik mijn wijsvinger vlak voor zijn neus opsteek hij die moet aanraken om een wiesencobje te krijgen. Aangezien hij een moord doet voor die brokjes krijg ik hem hiermee van alles aangeleerd en staat hij dus zo weer naast me als ik die vinger laat zien :D Werkt ook als hij harder wil gaan dan ik met lopen bijv..

Wat ook wil helpen is om het halstertouw niet onderaan vast te maken maar aan de zijkant van het halster. Dus als je er dan aan trekt hij a.h.w. opzij getrokken wordt en niet te veel druk achter zijn oren krijgt. Is ook fijn bijv. als je longeert aan een halster.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 13:01

dat vind ik wel een goed plan!
appie is wel in voor dat soort dingen :j

echt longeren doe ik nooit
ik laat appie altijd los lopen en hij blijft dan netjes zijn rondjes om me heen lopen..scheelt dat je na 13 jaar wel zoiets kunt aanleren. :P
dus wat dat betreft hefet hij geen dingen aan zijn hoofd zitten.

FCSA

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 14:13

Hier een tweede schudvrije dag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:28

Of touwtje om nek en leren mee te lopen, zakt hoofd naar gronf, trek ik aan een pluk manen of de voorpluk, dan komen ze wel omhoog......afleren te grazen onder lopen, desnoods flink met stem zodra hij aanstalten maakt, maar snap dat rukken aan een halster niet bevorderlijk is , net als rukken aan een hooizak

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:12

Vandaag een half uur staan grazen in het land met pollen en vliegjes en nog gestapt terwijl de zon door kwam en geen geschud. Ik snap het echt niet hoor. Gisteren was het echt heel erg.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:16

ellepel schreef:
hier kun je het zien;
Afbeelding
de verdikking die op het neusbeen zit stukje boven zijn neusvlegels.
ik noem het een elandsneus en is dacht ik gewoon iets wat bij zijn profiel past,maar goed er zijn dus anderen die denken dat dat gezwollen is door of die calcium/fosfor die scheef zou zitten of door trauma, en misschien ook wel iets van afvalstoffen ofzo?
weet niet of dat zo op die plaats kan..

die bult die jij bedoeld noemden ze dus ook,maar met alle wil van de wereld kan ik die bij appie niet zien.
zou ook komen doordat er dus trauma is,bijvoorbeeld door stoten en na cranio zou het weg zijn

Ik heb niet bijgelezen, excuse me. Maar wil hier wel even op reageren.
Zembla heeft dat ook! :oo Maar ik rij bitloos en daar zit dan ook mijn neusriem misschien net iets boven het bultje maar hier lijkt hij geen last van te hebben. :n
Als ik erop druk zelf met mijn handen dan is het ook hard, gewoon alsof dat het bot is. Heel raar..
Ik zal is kijken of ik een foto kan vinden ervan en anders maak ik die morgen als ik het niet vergeet.

Zembla heeft vandaag ook niet geschud, alleen onder het rijden 2 kleine spastische bewegingen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:21

Afbeelding

Ik dacht dat het bij die van mij kwam omdat het een kruising tussen NRPS en Angelo Arabier is en vandaar een deukje in zijn neus heeft (dish) en dat dat door een schoonheidsfoutje dikker is aan de onderkant. :')
Maar dit zou ook een verklaring kunnen geven...

Je ziet het niet zo goed op de foto, maar las je goed kijkt moet je het kunnen zien.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:00

Back on Track producten bevatten keramische vezels, die warmte absorberen en weer terug geven. Hierdoor verbeterd doorbloeding en kunnen ontstekingen/blessures sneller genezen. Mensen met reuma bijvoorbeeld maken hier ook groot gebruik van, omdat het ook pijnverlichting is.
Viel reuze mee, met wat het kost! Nekbeschemer kost 34 euro en de springschoenen 42 euro geloof ik :) .
http://www.backontrack.com/nl

Eric zei ook tegen mij dat Wolin zo min mogelijk halster om moet en zo min mogelijk druk op het hoofd. Ik laad Wolin met het Dually halster en het principe is hiervan dat er druk achter de oren ontstaat en het paard hiervoor moet wijken. Ik ben ook een beetje bang dat dit de boosdoener is.. :o .. Vorig jaar met laden kwam er veel druk op het halster en toen begon ze ook hevig te schudden.. Gezien het feit dat Wolin in het begin echt nog niet meegaf toen er druk achter de oren ontstond.. Nogmaals: tot nu toe is het uit doormeten gebleken dat het door herpesvirussen komt.. Maar ik heb zo'n 'gutfeeling' dat Wo wel een blokkade heeft in haar nekwervel. Ben benieuwd wat ze volgende week zeggen.

Wolin is ziek.. Ik kwam vanmorgen op stal aan en toen lag ze.. Al op een vreemd tijdstip, want rond 09.00 uur staat ze altijd flink haar kuilgras weg te werken.. En nu lag ze te eten. En toen ze op stond had ze enorm dikke benen.. En kwam ze ook beroerd haar box uit.. Dikke benen doen zeer, dus ze liep achter ook heel gek, alsof ze transportbeschermers om had.. Hield ook haar hoofd laag en had echt een 'pruimbekkie' en ging ook echt heel stijf door de bocht, ze hield haar rug helemaal strak, haren overeind.. In de paddock liep ze ook heel verkrampt en bleef ze ook zo vreemd lopen. Ik schrok me rot!! Dacht echt dat haar nek op slot zat ofso, ze bewoog haar hals minimaal.. Mijn paard blijkt al de 12e te zijn met deze symptomen, er waard een dik virus door de stallen. Allemaal dikke benen en koorts. Vanmorgen had ze ondertemp en vanavond 38,6.
Met stappen verbeterde dit gelukkig alweer aanzienlijk, benen weer gekoeld hierna. Vanavond kwam ze normaal de box uit en wilde ze buiten ook graag draven en liep ze al briesend mee.
Ze eet gelukkig gewoon als een bootwerker en is alert. Maar jeetje..
Voorheen pikte zij als eerste virussen op, maar nu is er al een dozijn haar voor gegaan.. Heb de L-lysine wel wat opgehoogd voor nu.
Bij ons zijn er allemaal van die kleine vliegjes, dus een hoop gestaartzwiep :+ .. Heb Wo 1x een klein 'tikje' met de neus zien doen, voor de rest niets.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 08:38

Beterschap Lotte! Weten ze welk virus het is? Dit zal er dan ook we uitkomen bij den Hoek.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:12

Wat naar, Lotte. Hopelijk is Wolin er snel weer bovenop!

Mijn paard is nog steeds schudvrij :D Hij heeft vandaag nog een cranio behandeling gehad (stond al gepland), waarbij ook weer veel spanning op hoofd + kaak naar voren kwamen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 07:44

@FCSA: Ben erg benieuwd hoe het vandaag met je paard gaat, na de Cranio Sacraal behandeling. Gebeurt dit bij Steffi?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:17

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:14

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:14

Hij komt voor 6 paarden en rekent dan geen voorrijkosten :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:16

FCSA schreef:
Wat naar, Lotte. Hopelijk is Wolin er snel weer bovenop!

Mijn paard is nog steeds schudvrij :D Hij heeft vandaag nog een cranio behandeling gehad (stond al gepland), waarbij ook weer veel spanning op hoofd + kaak naar voren kwamen.

Laat je niet heel erg veel binnen een korte periode behandelen nu ? Steffi - manueel therapeut en nu weer cranio. Allemaal binnen een paar weken ?! Of vergis ik me nu ?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:19

Schijnt juist goed te zijn om 'series' van dingen te doen ipv af en toe iets. Steffi raadde dat ook aan. Werkt allemaal ook op een ander niveau en versterkt elkaar daardoor, lijkt me. Anyhow, mijn paardje is nog steeds schudvrij sinds de Australier, dus ik ben blij :) Cranio komt volgende wk nog 1x terug en dan zijn we voorlopig klaar.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:21

ooh wist ik niet. Mij lijkt het erg veel.
Zo weet je ook niet welke behandeling er nu aanslaat toch ?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:24

Nou, dat is wel heel duidelijk. Na de behandeling van Steffi veranderde er een maand lang niets, na die van de Australier was het direct over. Cranio doe ik niet zozeer vanwege shaken maar gewoon als 'onderhoud'. Was bij aankoop van mijn paard al van plan om 2x per jaar de Australier en de cranio-man te laten komen - gewoon om 'm fit en happy te houden :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:27

kan je wat meer vertellen over die ausie-man ? Of had je al een link doorgegeven ?

Super fijn hoor, dat het goed gaat met je paard !

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:30

Hij heeft geen site, alles gaat mond-tot-mond. Hij reist de hele wereld over om sportpaarden te behandelen en is ongeveer 2x per jaar in NL. Super vriendelijke man en fantastisch om hem aan het werk te zien. Ik kon zijn accent totaal niet verstaan dus weet niet precies wat hij heeft gedaan, maar ik geloof dat hij werkt met muscle switches en zenuwbanen. 75 euro slechts voor een behandeling. Pff, had me een hoop geld bespaard als ik dat eerder had geweten.. ;)

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:32

Wanneer is hij weer en NL? Mag hij mijn paard ook doen.

Maris

Hoe werkt hij dan ? Met een hard voorwerp over de hals en rug en dan kijken waar het paard wijkt voor druk ?

FCSA

Hij is er nog tot de 4e. Maar ik geloof dat hij alleen behandelt als hij meerdere paarden op een plaats kan doen..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:35

Maris schreef:
Hoe werkt hij dan ? Met een hard voorwerp over de hals en rug en dan kijken waar het paard wijkt voor druk ?

Alleen met zijn handen. Hij zoekt de punten waar het vast zit en zoekt de bijbehorende (zenuw?)baan en gaat die langs. Tussendoor nerve releases door drukpunten onder de buik. Hij doet ook stretches met de benen en iets met drukpunten op het hoofd, geloof dat hij voornamelijk op de aanhechtingen werkt.