[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:26

Ik denk dat Pavo ook heeft zitten opletten en heeft ingespeeld op de vraag naar minder suiker en zetmeel. Vroeger zat er veel in hun voer, maar ik heb ook het idee dat ze nu aardig wat voer hebben wat stuk lager zit.
In ieder geval vinden mijn pony's, die zeer kieskeurig zijn, het goed te eten voer.
De ene krijgt dus handje 18+ met muscle build, de andere krijgt Agrobs Leicht Genus met metazoa, omdat hij naast PPID ook IR is (denk ik, zijn glucosewaarde is te hoog in het bloed).
Dus voor hem geen Pavo of Subli.

meikevienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 15:41

Nu heb ik dus een vraagje, met paardlief gaat het helemaal top behalve toch wel het flinke vachtje nu (gaat er gelukkig af). Ik wil weer eens de waardes prikken samen met een stalgenootje, nu was mijn vraag wanneer kan ik dit het beste doen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 17:10

Na de SR.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:39

Ik heb een vraagje mbt het scheren van een paard met cushing. Zoals jullie ongetwijfeld weten hebben velen een hele dikke stevige vacht. Ik wil graag zelf een scheerapparaat aanschaffen, maar weet nog niet precies hoe of wat. Welke krachtig genoeg is etc. Welk apparaat gebruiken jullie voor deze dikke harenbos?

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:44

Paulusjuh schreef:
Ik heb een vraagje mbt het scheren van een paard met cushing. Zoals jullie ongetwijfeld weten hebben velen een hele dikke stevige vacht. Ik wil graag zelf een scheerapparaat aanschaffen, maar weet nog niet precies hoe of wat. Welke krachtig genoeg is etc. Welk apparaat gebruiken jullie voor deze dikke harenbos?

Farm clipper ☺️ super scheerresultaten

xdeempjeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:22

Hoi iedereen!

Ik meld me ook graag in deze topic!
6 weken geleden mijn 19 jarige merrie laten testen op cushing, omdat ze al een paar keer hoefbevangen was geweest zonder enige reden.
Haar waarden waren goed aan de hoge kant.

Nu heb ik tips nodig voor het voeren van het tabletje haha! Heb het in het begin in een appel gedaan maar nu wil mevrouw geen appels meer eten helaas. En ze wordt nu ook heel kieskeurig in alles wat ze te eten krijgt..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 06:53

In het topic staan heel veel tips. Ik doe de pil in een spuitje, wat water erbij en dan spuit ik het in een mondhoek. Hij was zo slim om steeds om de pil heen te eten of lustte daarna appel of waar het ook in ging niet meer. Op deze manier weet ik zeker dat hij het binnenkrijgt.

xdeempjeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:21

tine10 schreef:
In het topic staan heel veel tips. Ik doe de pil in een spuitje, wat water erbij en dan spuit ik het in een mondhoek. Hij was zo slim om steeds om de pil heen te eten of lustte daarna appel of waar het ook in ging niet meer. Op deze manier weet ik zeker dat hij het binnenkrijgt.

Ik zag inderdaad al een hele hoop tips nadat ik het geplaatst had!
Jouw tip ga ik ook zeker proberen, want appels en haar favourite koek eet ze niet meer helaas!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:27

Hier ook 't spul in een spuit en oplossen in wat water.
Gaat al jaren goed en je bent zeker dat ze alles binnenkrijgen :P

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 08:29

HorsePhoto schreef:
Hey iedereen,

Ik meld mij even hier.
Ik heb vorige week bloed laten trekken bij mijn paard om te testen op cushing.
Nu heb ik net met mijn dierenarts gesproken en blijkbaar zitten zijn ACTH waarden aan de hoge kant/ net op de grens. Nog geen reden om te behandelen volgens mijn arts.
Maar nu vraag ik mij af of cushing preventief toch al wat te behandelen is? Zoals bv zijn krachtvoer ofzo aan te passen of zou dit geen zin hebben?
De DA had wel aangeraden om hem binnen een jaar nog eens te testen. Mijn paardje is 11 jaar trouwens.

Heeft je paardje veel symptomen ?

Krachtvoer met weinig suiker en zetmeel is altijd zinvol.
Maar als hij nog veel op een goed grasland staat of rijk hooi krijgt, haalt het niet zoveel uit natuurlijk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:01

Hier gaat de pil op een klein stukje brood met wat appelstroop. Ze trekken het nog net niet uit mijn handen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:19

xdeempjeex schreef:
Nu heb ik tips nodig voor het voeren van het tabletje haha!

Een appel is te vochtig waardoor het hele stukje de bittere smaak van de pil krijgt omdat deze gelijk oplost.
Dat probleem had ik ook.
En stukjes brood lukte hier ook niet en oplossen en met een spuit vond ik te veel gedoe, dus kwam ik op het idee om een dikkere (winter)wortel te nemen (supermarkt dikte zeg maar) en daar in een stukje van 3 tot 5 cm met een mesje een holletje in de maken.
Pil er in en weer dichtstoppen met spul wat uit het holletje kwam.
Ideaal, al 3 jaar nul ellende met pillen voeren.
Ze ruiken de pil niet, hij lost niet gelijk op in de wortel en de wortel is zo hard dat ze gelijk daarmee ook de pil al in de mond vermalen. :)

meikevienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:15

xdeempjeex schreef:
Hoi iedereen!

6 weken geleden mijn 19 jarige merrie laten testen op cushing, omdat ze al een paar keer hoefbevangen was geweest zonder enige reden.

Nu heb ik tips nodig voor het voeren van het tabletje haha! Heb het in het begin in een appel gedaan maar nu wil mevrouw geen appels meer eten helaas. En ze wordt nu ook heel kieskeurig in alles wat ze te eten krijgt..

Wortel insnijden, pilletje dr in, dopje wortel erop en tada.

Ik ken ook een pony die met geen mogelijkheid zn pilletje opeet, de eigenaar doet het nu in voer en met geluk eet hij het dan op.

meikevienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:16

Maris schreef:
Na de SR.

En wanneer is dit? Sorry heb dr niet geweldig veel verstand van.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:59

Whaha, pil in spuit teveel gedoe. Nou gat in wortel maken, pil erin en weer dicht is meer gedoe lijkt me. Bovendien heb je nog steeds het risico dat ze de pil uitspugen/ erom heen eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:11

Ik geef tegenwoordig ook de pil in een spuit, vind ik toch ook dubbel hoor, want hij laat soms net zo hard het water weer uit zn mond lopen. Tegenwoordig geef ik het in een spuit met wat limonade van diksap, en een spuit met limonade zonder pil erachteraan, die verdeel ik soms ook over de andere paarden zodat ze een spuit lekker vinden i.p.v er voor weglopen. Ik heb er 1 die een negatieve associatie met een spuit heeft (al toen we hem kochten) en die krijg ik ook niet beter, baal ik wel van.. Eerste reactie bij hem is altijd weglopen.. De rest stopt zelf de spuit al in de mond zo lekker vinden ze dat. Met wormenkuren en medicatie geven via de mond dus ideaal!

xdeempjeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:29

Ik ga vandaag de truc met de wortel proberen! Met een spuit geven is inderdaad wel veel gedoe!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:43

xdeempjeex schreef:
Ik ga vandaag de truc met de wortel proberen! Met een spuit geven is inderdaad wel veel gedoe!

Die truc werkt hier prima, doe het al een paar jaar zo, succes!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:57

Hier kreeg hij het gewoon door z'n brokjes, ging eigenlijk prima tot nu toe dan. 18+ musli is op dus hij staat nu op Pavo care4life als ik het goed zeg. Makkelijk, want de dikke shet mag dit ook hebben.
Seniores voeding krijgt hij om de dag een schep van, hij wordt nu zomaar snel mager en de spieren lijken met de dag minder te worden..
Oké hij zag er bizar goed uit voor een pony van 28 dus een minder goede uitstraling mag natuurlijk, maar het blijft niet leuk om te zien hoe snel hij nu achteruit gaat. Komende maand(en) zullen we ook onze laatste ritjes onder het zadel maken gok ik.

Ik twijfel alleen of een kwart of halve pil. Hij heeft 2 maanden op een kwartje gestaan, ging toen eigenlijk goed maar "het scherpe randje" mocht er nog vanaf. Nu sinds een week of 2 op een halve pil en hen het idee dat de ziekte nu zelf beter onder controle is; geen dikke vacht, niet meer extra drinken, betere voetjes.. maar dat hij zichzelf minder goed voelt; moodswings, brokjes slecht willen eten..

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:06

casperzazoe schreef:
hij wordt nu zomaar snel mager en de spieren lijken met de dag minder te worden..
Oké hij zag er bizar goed uit voor een pony van 28 dus een minder goede uitstraling mag natuurlijk, maar het blijft niet leuk om te zien hoe snel hij nu achteruit gaat.

Hier ook het geval, dat je echt denkt van???? waarom nu ineens dan zo snel?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:25

meikevienna schreef:
Maris schreef:
Na de SR.

En wanneer is dit? Sorry heb dr niet geweldig veel verstand van.

Lees misschien dan eens de openingspost. Daarin staat heel veel info.
SR wordt meestal aangegeven van augustus t/m oktober, soms nog wat langer.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 14:53

casperzazoe schreef:
Ik twijfel alleen of een kwart of halve pil. Hij heeft 2 maanden op een kwartje gestaan, ging toen eigenlijk goed maar "het scherpe randje" mocht er nog vanaf. Nu sinds een week of 2 op een halve pil en hen het idee dat de ziekte nu zelf beter onder controle is; geen dikke vacht, niet meer extra drinken, betere voetjes.. maar dat hij zichzelf minder goed voelt; moodswings, brokjes slecht willen eten..

Waarom dan niet 3/8 geven. Doe ik ook. Nu in de SR krijgt hij een halve, maar daarna gaat hij weer terug naar 3/8.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 16:55

meikevienna schreef:
xdeempjeex schreef:
Hoi iedereen!

Wortel insnijden, pilletje dr in, dopje wortel erop en tada.

Ik ken ook een pony die met geen mogelijkheid zn pilletje opeet, de eigenaar doet het nu in voer en met geluk eet hij het dan op.

Die wortel truc heb ik gedaan. Had ze vrij snel door en werkte niet meer. Ze zijn echt slim haha

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 20:56

joyce83 schreef:
casperzazoe schreef:
hij wordt nu zomaar snel mager en de spieren lijken met de dag minder te worden..
Oké hij zag er bizar goed uit voor een pony van 28 dus een minder goede uitstraling mag natuurlijk, maar het blijft niet leuk om te zien hoe snel hij nu achteruit gaat.

Hier ook het geval, dat je echt denkt van???? waarom nu ineens dan zo snel?

Hier ook. Mager af en aan diarree. Ik vraag me af hoe lang het nog gaat duren, dat het echt te gek wordt. Hoop m nog even rechtop te houden.... ;(

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:13

Ooh appelstroop die ga ik onthouden. Ik ga in het voorjaar met medicatie starten als het gras weer gaat groeien. eens kijken of ik verschil ga merken. Hoop vooral dat hij dan gewoon het gras op blijft kunnen.

Het stomme is dat hij, net nu de cushing geconstateerd, de kortste wintervacht ooit heeft. Hij werd altijd een soort van grote shetlander die ik moest scheren en ook al heel vroeg. Zelfs toen hij 13-14 jaar was, was op een stal stond met de hele dag het licht aan (stallen naast binnenbak) ik hem inpakte met dekens en iedere dag echt maar 2 uur buiten kwam had hij veel meer haar. Misschien komt het nog.

Het ineens invallen herken ik wel, altijd dik geweest van lucht en in augustus zag ik ineens ribben. Na paar weken fibrebeet voeren is hij nu netjes op gewicht, bovenlijn is stuk verbeterd al vond de dierenarts geloof ik ook dat ik daarin overdreef. Die kwam aan en dacht dat de mini jaarling de patient was in plaats van mijn 27-jarige en de jaarling heeft inderdaad een dikkere vacht en minder weerstand.

Qua medicatie zou ik naar de 'blijheid' van paard kijken. Liever wat meer drinken of een dikkere vacht dan depressief van de medicatie. Dat is ook de reden dat ik pas in het voorjaar met de medicatie start, hij heeft amper symptomen en ik vind de SR periode dan helemaal niet zo logisch om te starten. De winter is toch minder leuk dan het voorjaar en mocht hij slecht gaan eten ervan dan is de kans vrij groot dat gras er nog wel in gaat.